Smeg keramisch fornuis: oven werkt, kookplaat kapot

Beste lezer,
Graag leg ik een probleem voor met ons Smeg keramisch oven/fornuis CX68CM8; de kookplaat doet het niet meer, na 4 pitten tegelijk aan te hebben gehad. Dat kwam eigenlijk zelden voor, en na die ene keer uitgebreid koken hield ie er mee op.

De oven doet het nog wel. Achterkant opengeschroefd en bekeken; er zitten 2 campini TY60 thermostaten. De linker lijkt van de de oven, die ziet er prima uit. Van de rechter zijn de stekkers zwartgeblakerd.

Bij Het Onderdelenhuis in Amsterdam waren ze zo aardig de campini-thermostaat door te meten - die werkt nog. Ik heb inmiddels wel zelf de stekkertjes vervangen. Maar dat heeft niet geholpen.

Uit nieuwsgierigheid de linker-campini ty60-thermostaat (die er goed uitziet en wel werkte) even op rechts gezet, in de veronderstelling dat de kookplaat dan wel zou werken, en de oven niet (omgedraaid dus) maar nee: helaas.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn, of wat mijn volgende stap zou kunnen zijn? Monteur is voor de zekerheid ingepland, maar kan pas over 10 dagen :)

Groet! Roos

Komt er wel 420V of 2x 230V binnen?? Ik denk eerder dat je automaat in de groepenkast er uit ligt. De kookplaat gaat direct vanaf aansluiting naar de pitten en niet via de oven thermostaten zoals jij bedoelt..

4 pitten stoppen niet zomaar..

Beste SMD,
Wauw, dat was dus inderdaad erg dom van ons - je had helemaal gelijk! In de stoppenkast stond de stop van 'oven' (af te lezen in het schema) goed en toen hebben we gewoon niet verder gekeken. Ik wist niet dat oven en kookplaat zo los van elkaar waren.
HET WERKT WEER!! Duizendmaal dank en fijne avond! Roos

vergeten

Golden Member

Dat zwarte op die steker is zo te zien ontstaan door overgangsweerstand van de (gekrompen)draad op de schuifsteker, daar is hij het zwartst, dat mag/hoort niet!

Heb je die geblakerde aansluiting nog vernieuwd, en de aansluiting schoongemaakt met een glasborsteltje?

Zoniet dan gaat het schroeiproces gewoon verder en levert zelfs brandgevaar op.

Ook in de foto links naast de motor zit een vreemde zwarte plek, goed bekijken!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt @vergeten! Ik heb de aansluiting vervangen door een nieuw stekkertje en afgehecht met krimpkous. Ik had geen glasborsteltje, kan ik ook iets anders gebruiken of is zo’n borsteltje echt noodzakelijk?
Ik stuur nog even een foto van het zwarte ‘gat’, het ziet er niet doorgebrand uit, eerder een netjes gat door de fabriek gemaakt, maar wel iets bruinig inderdaad. Is dit reden tot zorg?
Groet, Roos

vergeten

Golden Member

Schoonmaken kan ook met iets anders, of inkorten zodat je schoon koperdraad hebt waarop je een nieuw schuifstekertje kunt knijpen.

Maar het gaat erom dat in de nieuwe situatie de elektrische overgang (weerstand) van de draad naar de schuifsteker, en van de schuifsteker naar het "clikson" lipje, zo laag mogelijk is. Eventueel schoon/blank krabben met een mesje.

Bij grote stromen van rond de 10+ ampere gaat het anders weer heet worden en verbranden.

Ik vroeg me af waar dat "zwarte" gat vandaan is gekomen, het zat er vast niet af fabriek, vandaar.
Als er geen oorzaak is fijn zo laten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ah ik snap het. Gek genoeg was het plastic stekkertje flink zwart, het koperdraad viel mee en de aanhechting nauwelijks, er was niks te krabben. Maar wel even ontvet met alcohol.
Mijn dank is groot! Voor de hulp!!we gaan NU testen en koken :)

Op 25 november 2021 17:42:43 schreef Roos_Marijn:
Gek genoeg was het plastic stekkertje flink zwart, het koperdraad viel mee en de aanhechting nauwelijks, er was niks te krabben.

Ik zie dat ook vaak in koffie-apparaten waarbij zo'n plastic stekkertje heel dicht bij een verwarmingselement zit. Het plastic wordt bruin en zwart vanbuiten en heel bros, breekt af op een gegeven moment. Terwijl de stekker netjes schoon is. In dat geval is het echt de inwerking van buitenaf van warmte van zo'n verwarmingselement, en niet van overgangsweerstand in de stekker-draad verbinding. Zal hier dan ook wel zo zijn.

In dit geval een blauwe AMP kan, maar vastsolderen van draden noodzakelijk.. Het liefste een metalen originele stekkertje is het beste..

vergeten

Golden Member

Solderen aan de bedrading van een oven hmm...??
Heb ik geen goed gevoel bij :)

En een blauwe AMP is voor 2,5mm2 de draad die eraan zit is dat niet, dus past het te ruim, liever een Rode = 1,5mm2.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 26 november 2021 18:21:32 (35%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oven word niet bovende 275 Graden.. AMP stekkertjes gaan nogal loszitten bij veel warmte.. solderen gaat prima als extraatje boven klemmen