CAD-tekenwerk op een beschutte werkplek bij een installatiebedrijf.

Iemand met Asperger is doorgaans zeker niet dom en iemand die een MTS diploma kan halen moet ergens ook iets wél kunnen.

Je geeft aan wat je allemaal níet kunt en wat het níet moet zijn. Weet je ook wat je wél beter kunt dan anderen?

Zou het kunnen dat je best een wat ingewikkelde taak kunt leren en daarna die taak tot in het oneindige nauwgezet kunt uitvoeren? Werk dat voor anderen op den duur misschien te repeterend en te weinig uitdagend kan zijn zou jou misschien goed kunnen passen. Zolang je maar niet steeds voor verrassingen komt te staan en uit moet zoeken hoe het nú weer moet en zeker als je daarbij dan met anderen moet werken.

Heb je qua werkomgeving bijvoorbeeld wel eens aan een regionaal historisch centrum zoals het Drents Archief bij jou in Drente gedacht? Ik ben wel eens in het regionaal historisch centrum in Eindhoven geweest en kan je zeggen dat het daar rustig is.

Wat kan ik beter dan anderen, is dat ik mijn facilitaire en schoonmaakwerkzaamheden, en verder mijn werk op de houtwerkplaats zorgvuldig doe en ik op de details let.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ik geloof niet dat jij een deurknop beter of nauwkeuriger kunt poetsen dan ik. Maar ik geloof ook dat jij diezelfde knop desnoods 100 keer op een dag kunt poetsen met dezelfde aandacht en nauwkeurigheid alsof het de eerste keer is en dat kan ik absoluut niet. Zou dat kunnen kloppen?

Overweeg eens of (volledig) thuiswerken een optie is. Het wordt steeds populairder bij werkgevers en neemt veel prikkels weg op de werkplek

Voltijd thuiswerken is iets dat je moet aanstaan, maar 2 of 3 dagen per week lijkt me goed te doen.

Op 27 november 2021 21:03:03 schreef dawmast:... en ik op de details let.

De politie zoekt mensen die duizenden foto's kunnen bekijken op afwijkingen. Zou dat wat voor jou zijn?

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Henk H.

Golden Member

Op 27 november 2021 17:28:29 schreef dawmast:
[...]
En om bij de Koninklijke Marine te werken, hoe graag ik dat wel zou willen, is echt niet voor mij weggelegd. Want dat is een macho-omgeving waar collega's werken die keihard zijn, geen empathisch vermogen hebben en ook niet het geduld hebben om mij te begeleiden. Bovendien is de werkdruk daar erg hoog.

Ik weet niet hoe je bij dit beeld van de KM hebt gekregen? Vat voorgaande opmerking niet op als kritiek, of als verdedinging van de Marine hoor. Wellicht heb je het zelf zo ervaren, of een betrouwbaar beeld uit eerste hand. Dat kan ik zo niet opmaken.

Mijn ervaring is anders. Ik heb in 2003 voor mijn stage HTS WTB 6 maanden rondgelopen bij de Marine, waarvan 5 maanden aan boord van (toen) Hr. Ms. Tromp (LCF fregat). Iedereen die ik tegenkwam was aardig en had tijd voor mij als stagiair. Een keiharde en/of macho cultuur heerste er niet (naar mijn mening, ik heb kameraadschap, gemoedelijkheid en tijd voor een geintje ervaren) en het werktempo vond ik over het algemeen rustig. Er waren een paar mensen die het behoorlijk druk hadden, maar dat was uit hoofde van hun functie en dat gold eigenlijk alleen voor die functie. Ik kwam allerlei mensen tegen, veel jonge mensen, maar ook veel oudere en meer van het type "huisvader". Van een medestagiair die eerder een stage op de Rotterdam (transport- en bevoorradingsschip, ook uitgerust om mariniers en hun materieel te verplaatsen) had gedaan, begreep ik dat mariniers in grotere groepen minder leuk kunnen zijn voor niet-mariniers maar ik ben geen groepen mariniers tegengekomen. Wel een paar en ook dat waren gewoon aardige gasten.

De zaken die je noemt, die een werkplek voor jou geschikt maken, waren voor mij geen vereiste maar ik zou niet op voorhand uitsluiten dat de Marine dat jou niet kan bieden.

Ik zat destijds bij de Wal Ondersteuning Ploeg (WOP, bij het leger zijn ze gek op afkortingen) van de technische dienst. Deze afdeling ondersteunt de schepen bij groter onderhoud wat uiteraard vooraf gepland wordt. Ik denk dat de werkdruk daar beperkt is en dat het mogelijk moet zijn een rustige werkomgeving te creëren waarbij er niet al te veel mensen om je bureau staan. Je hoeft niet "in dienst" met "algemene militaire vorming" waarbij je leert marcheren en een geweer afvuren enzo. Je kunt ook gewoon als burger aan de slag en je zou zeker niet de enige zijn. De Marine heeft militairen aan boord, maar in het ondersteunend personeel ook veel burgers. Als je eens wilt kijken of de Marine toch niet een mogelijkheid kan zijn, zou de WOP wel een aanknopingspunt kunnen zijn denk ik.

Puntje is wel dat Drenthe-Den Helder richting de 2 uur reistijd (enkele reis) zal gaan. En even verhuizen om te proberen is ook zo wat.