@benleentje: Niet helemaal. ik zie niet meer waar ik het niet helemaal mee eens was.
@arco: niet helemaal.
Laten we de boel even bekijken vanuit de GND van de batterij.
Als je "floating" gaat meten, dan zal een beschermingsdiode in de ADC chip activeren waardoor de ground-en-voeding van de ADC kant. Als je vind dat de spanning tussen twee niet-galvanisch-verbonden dingen niet bestaat dan sluiten we de gnd van de adc met een 10M weerstand aan -10V t.o.v. de batterij. Nu sluit je de shunt aan op de ADC. Door de protectiediode naar de voeding gaat nu stroom lopen zodat de meetchip het verschil tussen zeg 5.41 en 5.40 moet meten. Misschien "buiten spec" maar meestal werkt het wel gewoon. De stroom van in mijn voorbeeld van 0.5 µA zal nergens schade op leveren en de chip kanredelijk z'n meting doen.
Als je nu de spanningsmeting aansluit, dan gaat er ook daar een protectiediode in geleiding. Als je 12V probeert te meten zal het heel goed kunnen dat nu zowel een power als een gnd diode in geleiding staan. De stroom wordt nu bepaald door je 1k weerstanden en is veel groter. Nu, met 12V en 1k weerstanden gaat er nog steeds niets kapot, maar de meet-pins zijn nu zodanig ver buiten de toegestane range dat je nauwkeurigheid helemaal naar de klote is.
De te meten spanningen moeten binnen 0-VCC bereik van de meet-chips zitten. In het datasheet staat "VCC+0.3" en "GND-0.3" maar zelfs in het datasheet specificeren ze al dat je daar iets buiten kan en mag komen: Er kan +/- 6.144V gemeten worden en daarvoor heb je 5.5V nodig en dan ga je NOG iets buiten de GND-0.3 ... VCC+0.3 .
Het lijkt er op dat de chip als z'n multiplexer uitstaat, buiten het datasheet om, toestaat dat de spanningen op z'n pins buiten de voedingen komen. Ik snap nog niet helemaal hoe ze dat precies doen, maar jij probeert hem zowiezo op een manier te gebruiken dat ie niet bedoeld is.
@rudy93: overweeg om gewoon R3 nul ohm te monteren. Problem solved.
@rudy93: Als je de shunt gewoon in de acculeiding zet, dan kan je als er geladen wordt de laadstroom meten en als er gebruikt wordt kan je de geleverde stroom meten. Bij nader inzien.... Dat plaatje met het schema, dat ziet er uit als een simulatiepakket. Ben je aan het simuleren? Ah... Dan kan je die R3 nog heel makkelijk weglaten.....