Halogeen naar led 12V GU5.3 met dimmers

Hallo

Ik heb in mijn woning dimbare 12V halogeenverlichting GU5.3.
De dimmers zijn Eltako EUD12NP-8..230V UC (https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/nl/_bedienung/eud12np_4806_…) en dimmen de primaire van de 230VAC-12VAC transformator. Deze transformator is een klassieke gewikkelde transformator.

Ik wil dit omschakelen naar led zonder de armatuur & fitting te vervangen, ik zal maw 12V GU5.3 leds aanschaffen, en de transfo's behouden.
Kan ik de bestaande dimmer blijven gebruiken?

Of is het nodig dat ik overschakel naar dit type: https://gigatek.be/assets/shared/filestore/76c844616f05ed2fb372e022dd4…

ze hebben het nergens over minimale last bij de oude dimmer, dat is vaak een punt bij overgang naar led. ik zou als het gaat wel overstappen naar gu10 led, de trafo's en gu5,3 voetjes eruit knikkeren. vaak zijn die voetjes toch al slecht na vele lampjes te hebben gewisseld, tevens ben je weer een ellende factor kwijt om meteen naar 230V led te gaan. als de draad van trafo naar lampjes al vmvl of vmvs is, mag je die ook voor 230V gebruiken. losse vd over het plafond voor de 12V kom je ook tegen, maar die vervang ik dan voor 2x 1mm2 vmvl.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De bedrading naar de armaturen is in 2.5 mm VOB uitgevoerd (dus 230V is geen probleem voor de bedrading), maar er geen aardingskabel mee in de beschermingsbuis. Deze natrekken zie ik niet zitten wegens lengte tussen waar de transfo's staan en de led armaturen. Bijgevolg zal de armatuur niet geaard kunnen worden (is daar trwns niet op voorzien). Is dat niet verboden?

als de armaturen geen aarding nodig hebben hoeft deze ook niet mee te lopen. uitzondering is boven bad/douche waar een armatuur wat open is op een veilige SELV spanning dient te werken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ook niet als mijn transfo's op zolder staan en de armaturen op het gelijkvloers?
kabellente is meer dan 8 meter in sommige gevallen.
zonder aardingskabel dan.

als het maar dubbel geisoleerd is, en dat heb je met VD in buis. echter zou je wrs ook de VD draad eruit kunnen trekken en er een vmvl intrekken met de oude draad. op zolder dan een lasdoosje met lasdoppen voor soepel gebruiken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer