Reparatie antieke Miele 155/1 wasmachine

Hallo allemaal,

Even voorstellen, ik ben Rik Roos, 32 jaar en gloednieuw hier op het forum.

Nu heb ik als hobby oude of antieke apparaten weer bruikbaar maken, want vaak is de kwaliteit bijna onverwoestbaar..

Nu op het moment, onlangs een antieke Miele wasmachine verkregen (uit c.a. 1957), en werkt nog gewoon, enkel is o.a. het stroom snoer met barstjes dus die vervang ik uit voorzorg.

Mijn vraag:

Bij het verwijderen van het oude snoer kwamen natuurlijk de oude stroomkleurcodes te voorschijn in de motor, de motor is 1 fase met startcondensator.
De aansluiting zaten als volgt:

Rood: op rood (waarschijnlijk nul draad)

Zwart: (waarschijnlijk fase draad), aangesloten gescheiden van elkaar, 1 draad loopt naar condensator vanaf een andere aansluiting

Beiche/wit: zitten op elkaar aangesloten en is waarschijnlijk de aarde draad, al vind ik de plek in het midden daarvoor vreemd.

Inmiddels ander snoer met schoentje aangebracht, aangesloten op vermoeden van kleur... wie weet of dit correct zit?

Ik ga de condensator ook vervangen is aan het vergaan, ik wil niet dat ie pang zegt binnenkort...
En hoe komt de aarde draad erbij, de oude had 3 (zeer verteerde) draad aders, die aangesloten zaten zoals boven beschreven.
Online zie ik ze enkel met draden en losse (aarde) schroef.
Niet zo'n platte als origineel.

In afwachting van jullie reactie,

Met vriendelijke groet Rik Roos.

Arco

Special Member

Die condensator is toch niet plat?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo,

Nee die condensator is rond beetje buisvormig, en hangt geklemd aan het onderstel van de machine.

Mvg,

Rik

10uf condensator, destijds waren er nog geen bedrijfscondensatoren, wrs dus nog 1 met centrifugaal schakelaar in de motor. let ook op die witte vmvl aders, geelgroen lijkt niet voor de aarde gebruikt te worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad 10 uf startcondensator, motor heeft centrifugaal schakelaar.

Ik vermoede al dat wit geen aarde is, gezien de plek van aansluiting rood aarde?

Dus,

Rood aarde?
Zwart nul?
Wit/beiche fase?
(Of andersom kan ook)

Wat bedoel je met kijk uit met die witte vmvl aders?

Inderdaad 10 uf startcondensator, motor heeft centrifugaal schakelaar.

Ik vermoede al dat wit geen aarde is, gezien de plek van aansluiting rood aarde?

Dus,

Rood aarde?
Zwart nul?
Wit/beiche fase?
(Of andersom kan ook)

Wat bedoel je met kijk uit met die witte vmvl aders?

blauw lijkt aarde, groen is nul en bruin fase hier.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

PAS WEL OP! Vroeger was in Duitsland ROOD de aarde..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Aha! Bingo, dat was al mijn vermoedde dat rood de aarde is, aangezien die rode draad aangesloten zit aan het dekseltje van de motor.

En Miele is Duits, dus ik vermoed dat ik even daar de oude kleuren moet checken.

In ieder geval hartelijk dank voor de helpende reacties.

Staan er geen schema,s in het dekseltje?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ja dat staat er, voor aansluiting 110 of 220 volt, enkel niet heel duidelijk, ik zal er morgen even een foto van posten kunnen jullie meekijken

Hierbij foto van het aansluitschema van de motor, de linker is aansluiting voor 'hoge spanning' dus 235 volt wat we tegenwoordig wel uit de muur krijgen bij pieken...

Ik hoop dat jullie er wat wijzer uit worden dan ik.

Het schema geeft aan waar de R= L de fase op X, en de S= nul op V komt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Als ik het goed gelezen heb op het schema zit het zo juist aangesloten denk ik.

Fase op fase van condensator
Nul condensator (linksonder onder fase)
Nul draad van het stroom snoer (rechtsboven)
Aarde (ook van condensator) midden onderin aangesloten op deksel schroefdraard.

Ook een nieuwe 10 uf (450 volt) startcondensator gesplaats met losse aarde aan z'n kont gemaakt.

Voor ik de spanning erop zet om testen graag eerst jullie bevindingen.

Waarvoor dank.

Rik.

aarde op die condensator bout heeft geen nut, die bout zit alleen in het plastic.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oh oké, de oude had wel een aarde aangesloten, kan het kwaad geen aarde aan zo'n ding, de draad zit wel op iets van metaal onder het plastic omhulsel...

Verder aansluiting in de motor oké?

Heb ik fase (bruin) en nul (blauw) nou goed zitten volgens bovenstaand schematje?

De oude kleuren waren groengeel en zwart en rood, wat in duitsland oude kleur voor aarde was.

Enkel wat was fase? Groengeel of zwart destijds in Duitsland?

Twijfel, twijfel... Zitten de draden nou goed op moeten ze andersom?

Dat schema... ik zie het er niet op.

Dank,

Groetjes Rik

draadkleuren van de condensator maken niet uit, heeft geen polariteit dit model. als de condensator maar op de juiste klemmen zit van de motor zoals op schema.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk van wel, maar, zou je eens duidelijk kunnen oplijsten wat op welke klem U,V,W,X,Y,Z aangesloten is. Dat is wat duidelijker dan links, rechts, onder...

Mvg

Bart

edit: Voeding op X,V; condensator op V,W

[Bericht gewijzigd door 60204 op maandag 29 november 2021 20:32:49 (11%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Oké, zoals op schema beschreven, zit er op de motor bevestigd:

U: overbrugd/geen draad (verbonden met Z)
V: overbrugd/geen draad (verbonden met W)
W: nul (blauw) draad uit stekker
X: nul draad uit condensator
Y: fase (bruin) draad uit stekker, eronder fase draad naar condensator
Z: overbrugd/geen draad (verbonden met U)

Helaas kan ik het niet duidelijker omschrijven, de motor en schema, voor mijn gevoel is de motor het schema op z'n kop ofzo?
Maar dan kloppen plus en min mogelijk niet.. hmmm.

Zie bijv. Z en U op schema onderop getekend, in de motor zit dat bovenop.. u begrijpt misschien mijn verwarring...

Gr. Rik.

Arco

Special Member

Op welke plaats iets getekend is op een aansluitschema heeft niets te maken met de werkelijke positie: je moet gewoon de letters aanhouden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De foto van uw klemmenstrook is inderdaad ondersteboven in vergelijking met de foto. Maar let op, U V W zijn volgens het schema in volgorde, maar het is Z X Y. Nog even nazien op de klemmen.

Edit: Zoals @Arco zegt, de codering is het belangrijkst.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)