Hallo,
Ik ben bezig met het kijken naar de mogelijkheden voor het opzetten van een wifi netwerk waarbij de clients zo'n 500 meter van het access point verwijderd kunnen zijn.
Het gaat om een netwerk dat boven een kasdek functioneel moet zijn. Dus er is erg veel glas en aluminium in de buurt.
Op het dek rijdt apparatuur heen en weer en moet kunnen communiceren met een vast punt (het access point) dat op een centrale hoge plek bevestigd wordt.
De hoeveelheid data is klein. Statussen van input/output moet kunnen worden opgevraagd van proces computers, firmware moet kunnen worden geupload naar die proces computers.
10 MBps zou al goed bruikbaar zijn.
Elke procescomputer moet dus worden aangesloten op de wifi ontvanger en op die manier kunnen verbinden met het access point. Dit zijn er maximaal 10 per kas.
Nu heb ik al flink wat zitten studeren en kom uit bij de volgende dingen.
Ik zou graag dingen bevestigd willen zien door mensen die hier ervaring mee hebben.
Keuze 2,4GHz of 5Ghz.
2,4 GHz heeft een max EIRP van 100mW maar draagt verder door lagere golflengte.
Het zicht boven de kas is vrij. Hooguit hangt er af en toe een elektriciteitskabel in het zicht.
5 GHz heeft een EIRP vermogen van 1000mW maar dempt over langere afstand.
Ik neig naar 2,4 Ghz voor deze toepassing.
Ik kom uit bij apparatuur van Ubiquiti of Engenius.
Het access point moet een dekkingshoek van 180 beslaan, dus met 2 segment antennes met een hoek van 120 graden gaat dat prima lukken. Of omni directioneel natuurlijk, maar dan gaat de helft van het vermogen verloren.
De clients bewegen over het dek in alle richtingen. Hiervoor is dus een omni antenne nodig.
Budget is plm 250 ex btw per station.
Ik kom uit op bijvoorbeeld deze apparatuur:
De EnGenius ENS202EXT ac v2 als access point en de clients in brigde modus.
Eventueel kunnen de antennes van het access point worden vervangen door 2 segement antennes
Of:
Ubiquiti Rocket M2 als access point en de clients in brigde modus.
Ik zou graag jullie mening en ervaringen horen.