Gezien : DAB+ "Geschikt voor onderbouwmontage en neerzetten"

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, toevallig kwam ik dit tegen bij het zoeken naar iets anders, dat overkomt me heel vaak.
Zo'n soort model zoek ik al tijden tevergeefs naar, is er wel maar dan voor een professionele prijs.

https://www.lidl.nl/p/silvercrest-dab-keukenradio/p100332086

SILVERCREST® DAB+ keukenradio
Zendergeheugenplaatsen: 60 (30 DAB+, 30 FM)
Met DAB+ technologie
Geschikt voor onderbouwmontage en neerzetten

Met een beetje doorklikken is er ook een PDF met de gegevens.
Helaas weer geen antenne aansluiting, maar daar kan ik wel wat op knutselen.
Lastiger zal het zijn om er een audio uitgang op te maken.
Vast (en regelbaar).
Zou zoiets nog een "gewone" spanningsdeler potmeter hebben ? Dan is het vrij eenvoudig.

Ik denk dat ik de gok maar ga wagen, nog wel even wachten, is nog niet leverbaar.
En dan ben ik heel benieuwd, ik kocht al eerder een goedkoop exemplaar, bij de AC-tion, die maakte allerlei bijgeluiden en heb ik teruggebracht.

maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat je bekend bent met de geluiden die je krijgt bij een slechte ontvangst, maar over het algemeen is dat bij DAB+ wel de meest voorkomende oorzaak van bijgeluiden. Oplossing is dan een buitenantenne, of eventueel een slappe arnold of dipool ergens bij het raam hangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

met dergelijke goedkope ontvangers krijg je al problemen als de voeding een smps met slechte HF ontstoring is. dat onderdrukt de DAB ontvangst nogal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 november 2021 22:37:22 schreef Kees frees:
Lastiger zal het zijn om er een audio uitgang op te maken.
Vast (en regelbaar).

Zal wel meevallen. Signaal gewoon van de luidsprekers afpikken en dan al of niet via een spanningsdeler naar een 3.5mm stereo chassis connector laten lopen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

DAB+ is heel plaats gevoelig. Ik verwacht niet dat je er 100% ontvangst mee gaat hebben. Bij een Onkyo heb ik buiten een richtantenne moeten plaatsen. Een Makita werfradio durft ook al eens uit te vallen als je toevallig tussen zendantenne en radio staat. Alleszins in B dienen er nog vele zenders geplaatst om het overal goed te krijgen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dank allemaal.
Ik had die opmerking over de radio met bijgeluiden maar beter weg kunnen laten, die was echt niet goed, ws iets met de voeding inderdaad.

Ik heb al weer lang ervaring met DAB, al vroeg in de wagen, met goede antenne "overal" goede ontvangst, toen al.
Er staat hier ook nog een Naim Uniti 1 , met DAB zonder+
Als versterker was die nog steeds bruikbaar natuurlijk maar nu ook niet meer, en de USB poort is ook al lang stuk.

Nu ja, dat YT filmpje leek interessant (dank) maar het ging me toch wel iets te langzaam en aan het eind zag ik dat hij toch de luidsprekers aftakte.
Terwijl hij eerst alle IC's langs ging, althans voor zo ver ik het gezien heb.

Ik ga er later nog eens naar kijken.

Het kan er aan liggen dat ik in een betonnen huis woon, maar ik vind de draagbare digitale radio's echt niks waard.
Met een ouderwetse radio heb je altijd geluid, ook al is er soms wat ruis. Noodgedwongen (bij FM) zet je hem dan op mono i.p.v. stereo, als je te veel ruis hebt.
Maar die DAB+ radio's laten dan gewoon helemaal niets horen bij slechte ontvangst, heel vervelend.

Ja dat klopt, het zit 'm zoals altijd in de laatste meters, daarom wil ik er een met een antenne aansluiting en die zijn zeldzaam dan wel staat het niet duidelijk vermeld.

Zo kan het ook deze heb ik :
https://www.radiowinkel.com/a-43385581/imperial/imperial-dabman-1-comp…
Die ontvangt DAB (en FM) en zend uit op bluetooth (of FM)
Werkt erg goed, gebruik ik met een draadloze koptelefoon.
Maar is niet op afstand bedienbaar.

Een hele mooie oplossing zou zijn om een een radio ontvanger in 2 delen te maken, een deel zet je op zolder of voor het raam oid het andere deel is het gebruikers deel, die communiceren dan weer draadloos met elkaar.
Een eigen, lokale SDR radio.

joopv

Golden Member

Op 28 november 2021 23:24:29 schreef testman:
met dergelijke goedkope ontvangers krijg je al problemen als de voeding een smps met slechte HF ontstoring is. dat onderdrukt de DAB ontvangst nogal.

Een bij een radio meegeleverde voeding die stoort op diezelfde radio?

Als dat zo zou zijn zou dat nogal wat retouren opleveren.

Afgezien daarvan, een smps die stoort op 220 MHz?

In huis zou ik altijd voor internetradio kiezen: oneindig meer zenders, meer functies, wifi of kabel is altijd naar smaak aan te passen.

Ik roep "hey google het nieuws" en vervolgens heb ik meteen het laatste nieuws van Radio 1, bbc. Bnr of wie je ook maar instelt. Probeer dat eens met een dab radio ;)

dab kan best ellende geven, pas een PA versterker met dab tuner neergezet bij een bedrijf, maar op DAB niks geen 1 zender te ontvangen. op fm was er genoeg te ontvangen echter. dat is raar, want de zendmast met zowel FM als DAB staat op 400mtr afstand. wrs teveel storing van elektronica op die frequentierange..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 november 2021 17:16:31 schreef testman:
dab kan best ellende geven, pas een PA versterker met dab tuner neergezet bij een bedrijf, maar op DAB niks geen 1 zender te ontvangen. op fm was er genoeg te ontvangen echter. dat is raar, want de zendmast met zowel FM als DAB staat op 400mtr afstand. wrs teveel storing van elektronica op die frequentierange..

Bij dergelijke installaties zet ik meestal een ontvanger, die geschikt is voor Internetradio, DAB+ en FM in het rek. In nog geen enkel geval heb ik DAB+ kunnen gebruiken. (Monacor WAP202, 200, 100. 19")
Geen enkele radio is toekomst zeker.
Onlangs heeft RECIVA de service gestaakt, DAB is al eens veranderd naar DAB+ en FM staat op de nominatie om geheel te verdwijnen. We zullen er aan moeten wennen dat een tuner geen 20 jaar lang meer dienst kan doen.

die wilde ik dus ook, maar in een 100V receiver was die er niet. heb een losse tuner die alles aankan en dat werkt wel met een los draadje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Met een zender op 400m zou je toch wat moeten ontvangen. Een buiten antenne blijft nog altijd de beste oplossing. Kan je ook horizontaal of verticaal polariseren.

Op 29 november 2021 17:08:48 schreef K7Jz:
In huis zou ik altijd voor internetradio kiezen: oneindig meer zenders, meer functies, wifi of kabel is altijd naar smaak aan te passen.

Ik roep "hey google het nieuws" en vervolgens heb ik meteen het laatste nieuws van Radio 1, bbc. Bnr of wie je ook maar instelt. Probeer dat eens met een dab radio ;)

Alles heeft voor en nadelen. Probeer maar eens aan iemand van 80 uit te leggen hoe hij dat moet gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 29 november 2021 17:30:21 schreef buckfast_beekeeper:
Alles heeft voor en nadelen. Probeer maar eens aan iemand van 80 uit te leggen hoe hij dat moet gebruiken.

Gaat wel hoor. Luisteren toch meestal naar dezelfde zender, dan is kennis van aan/uit voldoende.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 29 november 2021 17:33:16 (22%)

had er pas nog een storing bij een vrouw van 99, daar hoefde het niet verder als een lichtknop te gaan, dan werd het al hogere wiskunde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

[Topickaap]
Wat is dan een 'goede' internetradio?

Ik zoek qua geluidskwaliteit iets in de trant van de vroegere (60/70-er?) dikkere ITT Schaub-Lorenz draagbare radio's (ala 'model Touring International') met nog echte basweergave via een grotere ingebouwde luidspreker (prachtige geluidskwaliteit en het was dan nog mono).
[/Topickaap]

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 29 november 2021 17:32:47 schreef buzzy:
[...]Gaat wel hoor. Luisteren toch meestal naar dezelfde zender, dan is kennis van aan/uit voldoende.

Ik geef wel toe, ook bij DAB radio's trouwens. De internetradio's kunnen nog al eens vol 'softmenuutjes' zitten. Volume wordt dan ineens het instellen van de wekker en dergelijke.

Maar, ik vind ook dat iemand van 80 best 'iets' mag proberen. Het is niet allemaal zo lastig als met zo'n achterlijke muis proberen de blauwe 'e' te dubbelklikken ;)

Sterker nog. Ik denk dat ook heel oude mensen veel baat kunnen hebben bij zo'n smartspeaker (je hebt ze ook met scherm). Een familielid kan bijvoorbeeld wat agendaherinneringen instellen, een pingeltje met het weerbericht en voor noodgevallen kan het een uitkomst zijn.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op maandag 29 november 2021 19:57:39 (37%)

Op 29 november 2021 19:49:36 schreef K7Jz:
[...]

Ik geef wel toe, ook bij DAB radio's trouwens. De internetradio's kunnen nog al eens vol 'softmenuutjes' zitten. Volume wordt dan ineens het instellen van de wekker en dergelijke.

Maar, ik vind ook dat iemand van 80 best 'iets' mag proberen. Het is niet allemaal zo lastig als met zo'n achterlijke muis proberen de blauwe 'e' te dubbelklikken ;)

Sterker nog. Ik denk dat ook heel oude mensen veel baat kunnen hebben bij zo'n smartspeaker (je hebt ze ook met scherm). Een familielid kan bijvoorbeeld wat agendaherinneringen instellen, een pingeltje met het weerbericht en voor noodgevallen kan het een uitkomst zijn.

kwam bij iemand op leeftijd een 19" lcd tegen op tafel die op afstand met grote tekst ( 2cm letters ) werd gevuld door familie over de dag agenda, weer, boodschappen, verwacht bezoek enz. gewoon met een app op de gsm van dat familielid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 november 2021 17:16:31 schreef testman:
. . .de zendmast met zowel FM als DAB staat op 400mtr afstand. wrs teveel storing van elektronica op die frequentierange..

Welke mast was dat ?

https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/
Kies voor VHF voor DAB
(UHF voor DVB-T (=digitenne) )

Op 29 november 2021 18:16:03 schreef Turbokeu:
[Topickaap]
Wat is dan een 'goede' internetradio?

Ik zoek qua geluidskwaliteit iets in de trant van de vroegere (60/70-er?) dikkere ITT Schaub-Lorenz draagbare radio's (ala 'model Touring International') met nog echte basweergave via een grotere ingebouwde luidspreker (prachtige geluidskwaliteit en het was dan nog mono).
[/Topickaap]

Ja het klinkt misschien als een brug te ver, maar ik zou zeggen : een wifi speaker, oplopend in prijs:

1. Google mini zie je soms voor €30
2. Google nest €69 veel meer power, stereo: €135.
3. JBL link, accu met laadstation
4. Sonos, Harman Kardon, KEF voor het duurdere spul, stereo, veel power.

Waarom: Google en Sonos zijn oersterke merken, veel andere internetradio's zijn wat 'expirimenteel', met andere woorden: werken ze nog over 3 jaar?

In vergelijking krijg je enorm veel geluidskwaliteit per euro. Een Google Nest is echt een flinke jongen als je hem vergelijkt met al het andere draagbare audio.

En je speelt echt alles: muziek, radio, Spotify, weerberichten, podcast, nieuws, alles van mobiel of tablet en daarbij de steeds meer opkomende diensten als OV tijden, openingstijden, berichten, agenda , kookwekker etcetera.

Op 29 november 2021 20:30:08 schreef Kees frees:
[...]

Welke mast was dat ?

https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/
Kies voor VHF voor DAB
(UHF voor DVB-T (=digitenne) )

de mast op zichtafstand heeft alleen FM, de DAB zend mast is 2km verderop toch. echter toch het ontvangst daar, autoradio ontving prima DAB voor de deur..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 november 2021 17:08:48 schreef K7Jz:
...Ik roep "hey google het nieuws" en vervolgens heb ik meteen het laatste nieuws van Radio 1..

Ja, en Google luistert lekker mee de rest van je leven. Zeker niks te verbergen? :-)
Zo'n Alexa en co zou ik niemand aanraden. Overspannen doen over privacy is niet nodig, maar om die bedrijven 24/7 mee te laten luisteren gaat wel erg ver.
Ik heb zelf een Denon receiver. Daar zit ook internet radio in en dan heb je je kwaliteit ook nog. Andere merken zullen dat ook vast wel hebben. En duur is het ook niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 29 november 2021 20:46:19 schreef testman:
[...]

de mast op zichtafstand heeft alleen FM, de DAB zend mast is 2km verderop toch. echter toch het ontvangst daar, autoradio ontving prima DAB voor de deur..

Dat bedoel ik met de laatste meters, achter de gevel.

We dwalen lekker af bij dit onderwerp, geeft niet horrrr.
Ik zou graag een normaal model DAB radio er bij hebben, gewoon voor de leut, meer niet. Thuis gebruik ik geen DAB dan luister (en kijk) ik radio via internet of via de FM, of DVB-C en ook via DVB-T.

Hier een eerdere vraag van mij over hetzelfde onderwerp.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145870