Wifi netwerk met bereik van min. 500 meter

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Hallo,

Ik ben bezig met het kijken naar de mogelijkheden voor het opzetten van een wifi netwerk waarbij de clients zo'n 500 meter van het access point verwijderd kunnen zijn.

Het gaat om een netwerk dat boven een kasdek functioneel moet zijn. Dus er is erg veel glas en aluminium in de buurt.
Op het dek rijdt apparatuur heen en weer en moet kunnen communiceren met een vast punt (het access point) dat op een centrale hoge plek bevestigd wordt.

De hoeveelheid data is klein. Statussen van input/output moet kunnen worden opgevraagd van proces computers, firmware moet kunnen worden geupload naar die proces computers.
10 MBps zou al goed bruikbaar zijn.

Elke procescomputer moet dus worden aangesloten op de wifi ontvanger en op die manier kunnen verbinden met het access point. Dit zijn er maximaal 10 per kas.

Nu heb ik al flink wat zitten studeren en kom uit bij de volgende dingen.
Ik zou graag dingen bevestigd willen zien door mensen die hier ervaring mee hebben.

Keuze 2,4GHz of 5Ghz.
2,4 GHz heeft een max EIRP van 100mW maar draagt verder door lagere golflengte.
Het zicht boven de kas is vrij. Hooguit hangt er af en toe een elektriciteitskabel in het zicht.

5 GHz heeft een EIRP vermogen van 1000mW maar dempt over langere afstand.
Ik neig naar 2,4 Ghz voor deze toepassing.

Ik kom uit bij apparatuur van Ubiquiti of Engenius.
Het access point moet een dekkingshoek van 180 beslaan, dus met 2 segment antennes met een hoek van 120 graden gaat dat prima lukken. Of omni directioneel natuurlijk, maar dan gaat de helft van het vermogen verloren.

De clients bewegen over het dek in alle richtingen. Hiervoor is dus een omni antenne nodig.

Budget is plm 250 ex btw per station.

Ik kom uit op bijvoorbeeld deze apparatuur:

De EnGenius ENS202EXT ac v2 als access point en de clients in brigde modus.
Eventueel kunnen de antennes van het access point worden vervangen door 2 segement antennes

Of:

Ubiquiti Rocket M2 als access point en de clients in brigde modus.

Ik zou graag jullie mening en ervaringen horen.

GJ_

Moderator

Met zulke vragen ga ik altijd naar Phoenix. Die hebben betrouwbaar materiaal, geschikt voor machines.

mel

Golden Member

Ik denk dat je niet onder repeaters uitkomt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ervaring in dat soort bereiken heb ik niet maar is LoRa misschien iets? Dat is ook voor kleine hoeveelheden data.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 28 november 2021 18:21:43 (23%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

500meter?

Met 1 standaard wifi AP gaat dat 100% gegarandeerd falen, 500 meter is gewoon veel te ver.

Iets van een mesh met meerdere AP's zou kunnen werken, als het even kan met een bekabelde backhaul.

RAAF12

Golden Member

Op 28 november 2021 18:09:21 schreef M-i-c-h-e-l:

Ik zou graag jullie mening en ervaringen horen.

Als je bereid bent een hele hoge mast te plaatsen gaat het wel lukken. Kijk maar hoe de omroep het doet. Nou is dat wel heel hoog. Maar als 25 meter lukt zit je aardig in de richting. Sommige antennes doen een halve mijl volgens de gegevens.
https://www.techjunkie.com/best-long-range-outdoor-wifi-antennas/#item…

connect to hotspots up to 0.5 miles away

dit komt tegenwoordig vaker voor, van t werk uit al op vele plaatsen grote ruimten van wifi accespoints voorzien. als je open zicht en de hoogte hebt kom je een heel eind, maar laag plafond en metaal in de directe lijn is funest. tijd terug nog een hal of 12 van wifi voorzien, een glasvezelnetwerk met elke 2 hallen een patchkast en switch was daar nodig, mede vanwege de afstanden. in de productie is een wifi signaal ook steeds vaker nodig, ook machines voor metaalbewerking en houtbewerking die netwerk nodig hebben. winkels hebben soms geen prijskaartjes meer, maar een lcd displaytje op de stelling die extern aangestuurd kan worden. dat betekent voor een dekkend netwerk al een hele verzameling accespoints, merendeels omdat die rekken van staal zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

2.4 of 5Gh is leuk, maar veel van die apparatuur ondersteunt dat niet. De client moet wel 5Ghz ondersteunen...

Zoals gezegd, je zal meerdere AP's moeten gebruiken. Doe vantevoren een sitesurvey, plaats de AP's goed (verlaagd, dus niet tussen spanten) enz.

Concreet: Het klinkt als een productieomgeving. Dat moet je dus uitbesteden aan een partij met voldoende kennis hierin als je het niet wilt eindigen als een half werkend hobbyprojectje.
Gezien de vragen en uberhaupt het idee om het met 1 AP te willen doen denk ik niet dat je zelf die verantwoording moet willen nemen om dat goed te doen.

En mobiel 4G? Er lijkt me erg veel tijd en expirimenteren in wifi te zitten. Met 4G ben je gewoon klaar met een zakelijke bundel van 10 simmetjes, misschien krijg je de gsmmodems er nog gratis bij ook en de hele access point vervalt.

LoRa is nog niet zover om dergelijke dingen te kunnen, je hebt ook kWh meters die werken met een simkaart om centraal uit te lezen. een gprs sim met abo doet een 10 cent de maand, die data koop je meteen voor 10 jaar af dus geen omkijken meer naar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi,

Als eerste zou ik op verschillende tijden kijken hoe duk het is op de twee banden, dat is 2,5 en 5GHz.
Dat op ruim voldoende plekken waar het moet werken.

Zit je midden in het boerenland dan is je stoorniveau laag (als er niet te veel apparatuur gebruikt wordt die stoord in die twee frequentie banden.
In stedelijke omgevingen is het bijna nooit een gebrek aan signaal sterkte, maar de kwaliteit van het signaal.
Vandaag, ja op zondag ;) bij ene klant geweest om een ander AP aan te sluiten, gecombineert over de twee banden meette ik meer dan 110 andere acces points.
Mijn top hier in Amsterdam is rond de 220 stuks!

Maar dan nog het volgende, WiFi is per punt een zend/ontvanger, je Acces Point kan je wel een 1-Watt type nemen man de andere kant zal dat zeker niet zijn.
Dat is een veel gemaakt fout, kan ik geen sterkere "Router" kopen?, ja dat kan maar probeer maar een telefoon/laptop te kopen met een beter antennesysteem en meer vermogen.

Dus één Acces Point voor die hele oppervlakte lijkt mij een hele kleine kans van slagen te geven, ook al is het stoorniveau laag in je omgeving.

Groet,
BRam

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
harry64

Golden Member

En je moet bij meerdere AP's steeds iets van 3 a 4 kanalen overslaan tav de meest nabije. Er is/was iets met een bepaalde ontwerpfilosofie waardoor de kanaalbreedte van het naaste kanaal elkaar met de helft overlapt. Dus je kanaal per AP vastleggen ipv het de AP laten regelen.

ap zelf laten regelen levert een instabiel wifi op, vermogen en kanaal worden dan constant geregeld naar gelang er andere wifi netwerken in de buurt zitten, die dat ook steeds gaan doen.. tegenwoordig is dat ap spul unified, word op een poe switch aangesloten en je komt er al een heel eind mee. als dat voor een bepaalde klant op t werk gedaan word, zijn die ap's al voorgeconfigureerd door hun iter, op de juiste plek hangen en klaar.

als je een 5Ghz netwerk gaat maken heb je meer ap's nodig, doorvoersnelheid is wel hoger maar het bereik is minder als bij een 2,4Ghz wifi.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 november 2021 23:20:18 schreef testman:
als je een 5Ghz netwerk gaat maken heb je meer ap's nodig, doorvoersnelheid is wel hoger maar het bereik is minder als bij een 2,4Ghz wifi.

Dat is algemene bekende informatie. Maar waar is dat op gebaseerd? Mijn broertje verwachtte dat als ie het wifi AP in de meterkast zet, hij 2 verdiepingen hoger nog WIFI zou hebben door alle beton heen.... Dat valt tegen. Maar daar zal 5GHz meer last van hebben dan 2.4GHz. Wat dempt 2.4GHz? Nou betonnen muren en hun bewapening. En water. Dus bij mist minder bereik buiten!
En 5GHz? Ik weet het niet. Maar ook "water" zou me niets verbazen.

Maar wat ik niet zomaar zou aannemen is dat door de lucht, line-of-sight 5G slechter is dan 2.4.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

De demping is in theorie hoger

waarbij d in km en f in GHz.
Dit is de FSPL onder normale condities !

binnen in een gebouw is het verschil tussen beide frequenties gemiddeld 20 dB hoger,
in een gebouw is 500 meter niet haalbaar met enig reserve is 70 meter binnen en 250 meter buiten net haalbaar.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
joopv

Golden Member

Bij een zichtverbinding en schotelantennes aan beide kanten kun je tientallen kilometers overbruggen...

winkels hebben soms geen prijskaartjes meer, maar een lcd displaytje op de stelling die extern aangestuurd kan worden. dat betekent voor een dekkend netwerk al een hele verzameling accespoints, merendeels omdat die rekken van staal zijn.

Die ESL (electronic shelf displays) zijn e-ink schermpjes, geen lcd. En ze werken via BLE (bluetooth low energy) waardoor ze jaren op een knoopcelletje kunnen werken.

868 MHz gaat veel beter met dat soort afstanden.

Ha joopv,

Dat is inderdaad zo maar niet gebruikelijk en ik weet zo een twee drie niet of dat toegestaan is !
Maar met een goede antenne kan je meer bereiken in de afstand niet in de oppervlakte.
Dat laatste betekend dat je een klein gedeelte van je omgeving kan belichten !

Gt is de versterking van de zender en Gr is die van de ontvanger....

Ik denk dat @Zonnepaneeltje een mooi compromis heeft Wifi is niet geschikt voor dat soort toepassingen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 29 november 2021 11:25:30 schreef electron920:
De demping is in theorie hoger

Je "krijgt" 3 dB aan toegestaan extra vermogen, maar moet 7 dB inleveren aan "natuurkunde". Het verschil 4 dB is klein, En wat ik wilde zeggen is het algemeen bekende: "5GHz komt minder ver" gebaseerd is op ervaring in huis, waarbij demping in muren en vloeren meespeelt. Zodra je in "vrije ruimte" (line-of-sight) zit houden beide frequenties zich aan dezelfde natuurkundige regels.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

https://www.wimoodshop.nl/

Doen wij gelukkig vaker: tot 500 mb/s geen problemen over die afstanden...
spul is niet eens heel duur.

MAar standaard Wifi is het niet...
En nee ik heb geen aandelen hierin..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 29 november 2021 14:52:22 (23%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 28 november 2021 18:21:17 schreef henri62:
Ervaring in dat soort bereiken heb ik niet maar is LoRa misschien iets? Dat is ook voor kleine hoeveelheden data.

Lora is niet geschikt om firmware updates door de lucht uit te voeren.

Zoals K7JZ al opmerkte: 4G (of 3G, of 5G) is al gauw de winnaar...

tenzij batterijduur een issue is. Maar als ik 'procescomputers' lees dan lijkt het eerder dat de clients over flink wat power beschikken.

[Bericht gewijzigd door kojazz op maandag 29 november 2021 16:16:08 (27%)

Ha rew,

Dat klopt de intensiteit van het Foton is hoger op 5 GHz maar dat is in de grafiek mee genomen !
Dus schoon aan de haak is het verlies 7 dB meer in de hoge band.
Wat wel zo kan zijn is dat je effectief meer vermogen ( P.E.P. ) mag neerzetten !
Binnenshuis zijn de verschillen veel en veel groter,
ik heb indertijd voor de planning een draai boek geschreven hierin heb ik diverse metingen vermeld,
met betrekking tot de verschillende materialen !
Het gemiddelde dempingsverschil is 20 dB bij de materialen dus in huis is er voor 5 GHz Wifi weinig budget.....

Als ik zo'n project aanvlieg is het eerst ter plekke kijken ( dit zegt heel veel ) en,
daarna meten op de diverse ontvangst locaties.
Het verschilt niets met een echte straalverbinding over 25 km.
Hou rekening met veranderende omstandigheden buiten kan dit het groeien van het blad aan de boom zijn of regen / sneeuw !

Voor een paar jaar terug heb ik mijn D.V.B.T. zender / ontvanger ontworpen en geproduceerd dit is veel robuuster.
Dit systeem wordt binnen gebruikt door R.A.I. Ahoy Rotterdam bij sommige evenementen,
daar waar video / audio / data aangeleverd moet worden.....

De ( gewone ) telefoon is een zeer goede optie veel goedkoper als mijn systeem en misschien nog wel beter als Wifi.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik het het begrip "Mesh netwerk" nog niet zien vallen. Ik ken het niet in detail, maar ik zou denken dat je daarmee wel een groot gebied kunt dekken met meerdere AP's. En het is gewoon te koop in de consumentenmarkt (betaalbaar bedoel ik dus). Of het betrouwbaar is in een "harsh" omgeving... tja.

[edit] Waarom gebruik ik <ctrl>-F niet even voordat ik dit typ? :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 29 november 2021 15:52:36 schreef kojazz:
[...]

Lora is niet geschikt om firmware updates door de lucht uit te voeren.

Zoals K7JZ al opmerkte: 4G (of 3G, of 5G) is al gauw de winnaar...

tenzij batterijduur een issue is. Maar als ik 'procescomputers' lees dan lijkt het eerder dat de clients over flink wat power beschikken.

pas wel gezien dat het kon, diverse verlichting die niks op continu deed af fabriek. na het weekend werkte alles na een fw update over LoRa.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
help

Golden Member

Op 29 november 2021 14:49:01 schreef High met Henk:
https://www.wimoodshop.nl/
...
En nee ik heb geen aandelen hierin..

Ook geen aandelen in WiMood maar wel goede ervaring, inmiddels al zeker een 60-tal locaties voorzien van apparatuur van Ubiquiti. Zowel de normale ap's, en switches als de straalverbindingen.

Je kunt ze gewoon bellen en ze kunnen zeker advies geven!
Telefoon
+31 (0)187 82 02 04