Miele vaatwasser met storing F84

In het bezit van een vaatwasser miele G1574,
Deze geeft een F84 storing
De storing zou te maken hebben met de slide shutter
Connector van de slide shutter micro switch verwijderd en door gesoldeerd. Micro switch zelf ook vervangen
De machine begint eerst netjes af te pompen voor 35 seconden
Daarna gaat ook de slide shutter draaien deze draait twee keer rond en als hefboompje weer bij microswitch komt dan valt machine in storing
Klem spanning op open micro switch is 53 volt AC.
Twee zekeringen op de stuurprint nagekeken waren goed.
Wie zou mij verder kunnen helpen
Ik hoor het graag

jerome

Golden Member

WWW zegt "Miele vaatwasser storing F84: defect in de slide shutter
De slide shutter, die onder andere betrekking heeft op de sproeiarm, is defect geraakt. Dit geeft Miele vaatwasser storing F84 als gevolg. Dit heeft echter geen directe betrekking op de slide shutter zelf. Het is juist zo dat de aansturing niet meer in orde is. Bijvoorbeeld als gevolg van het nat worden van de printplaat van het moederbord."

Je moet in detectie circuit van shuttercircuit zoeken, indien er waterlekkage is geweest is er dikke kans dat Input weerstand naar processor is doorgebrand. ( Bedrading volgen en printspoortjes) Wel lomp om gelijk de stekkertjes er af te knippen en vast solderen..

De spanning die ik meet van 53 V AC is dat een goede waarde?
Heeft iemand een schema van de stuurprint zelf.
Stekkertje van de shutter vertrouwde ik niet vandaar het solderen

Ook de spanning naar het micromotortje meten. Misschien blijft die ongewild spanning krijgen? De sensing van de schakelaar B3/12 (positie waterwisselaar) ga je op de print moeten nakijken.

Door wat hele goede (in focus) foto's van de print hier te plaatsen hebben we de mogelijkheid mee te kijken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Allereerst iedereen bedankt voor de tot nu toe gegeven hulp en info.
De micromotor als deze wordt aangestuurd krijgt een spanning van 230 volt
De ingang op de stuurprint waar de microswitch van de slide shutter op is aangesloten heeft drie smd weerstanden zie foto waar de pen ligt.
De linker weerstand is stuk de twee er naast zijn beide 4,7 K
Zou iemand mij kunnen helpen aan de waarde van de linker weerstand.
Alvast dank

Hierbij nog twee foto’s van de print

10R. Midden 100R en andere een 4K7

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hartelijk dank
Ga ik de weerstandjes halen en vervangen

heb de print even bekeken. De 4k7 gaat naar de voeding + en de 10R naar de - (massa). De 100R gaat rechtstreeks de microcontroller in.

Deze weerstand is hopelijk niet met een bepaalde reden stuk gegaan. Ze zien er geflambeerd uit dus het kan bij herhaling alleen maar erger worden. Kabel stuk in de deur (scharnier) bv? Of water gehad op de schakelaar?....

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 29 november 2021 18:58:24 (27%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dit is waarschijnlijk ontstaan door water in micro schakelaar?? Yep weer die weerstandjes....Hoop dat je processor het heeft overleefd..

Gebruik in ieder geval geen erg zware weerstandjes (1/4 Watt is al veel te veel, dit is een 1/16 watt weerstand!!), wat EricN al zegt dan is het echt boem!! loop hele circuit aandachtig na...

Bedankt
Ik neem dit mee en ga opzoek naar lage vermogens

jerome

Golden Member

Kan je wel aan mark 100 en 101 1/16w helpen moest je dat niet vinden. Dan wel uit een donorprint. BE?

Circulatiepompen in deze machines zijn nooit goed geweest en er zijn al denk ik 40 verschillende uitvoeringen van geweest waarvan bijna elke zijn zwaktes heeft.
Als er in de G1574 nog een originele zit (mag bijna een wonder heten na 12 jaar), dan zou ik maar héééééél goed nakijken dat het mechaniekje waar die switch en stappenmotor inzitten niet nat geweest is.

Het rubbertje dat in dat mechanisme tussen de "droge" en "natte" kant zit ging bij die pompen al lekken als de machines nog nieuw waren. Met oa het gevolg zoals in jouw case.

Beste meedenkers,
Hartelijk dank voor alle input
Weerstandjes vervangen helaas is denk ik toch processor overleden
Blijft F84 alarm geven
Groeten, Paul

Meet de lijn direct tot aan processor, komt die aan?? Dan er nog de meting verrichten aan de poort van de processor Ohms TOV massa en voedingslijn. Praktisch zou deze Hoogohmig moeten wezen.. Dus andere print zoeken?? ELP 581.. zal eens kijken..

Lijn tot aan de processor is goed
Poort ten opzichte van nul is 5 ohm
Poort ten opzichte van voeding is 60 ohm
Ik denk zelf dat deze poort van de processor wel betere tijden heeft gekend

jerome

Golden Member

Dit probleem kan men eerder van Bosch-Siemens verwachten. Jammer dat Miele hier niet de ULN o.i.d. toepast als buffer. Ze doen het anders bijna altijd.

Duidelijk poort processor defect.. Op zoek naar andere print?? kan voor je kijken bij interesse.. Jerome je bent in de war met uitgaand signaal daar gebruik je een ULN voor, dit is een meetingang..

Hallo Smd
Altijd interesse
Alleen moet het wel financieel interessant blijven om de print te vervangen en wat aan de as doorvoer lekkage van de slide shutter te doen of deze pomp ook nog te vervangen. ( ik heb deze lekkage nog niet verholpen)
Is dit as-je los te halen van de aandrijving en dan de afdichting te vervangen?