Schroefkop

bprosman

Golden Member

Niet helemaal elektronica maar weet iemand hoe deze schroefkop heet ?
En wat past daar officieel in, Phillips of Pozidriv ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Plaatschroef meen ik, Phillips en plat.

Dat kump er noe van....
Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
bprosman

Golden Member

Op 29 november 2021 14:56:46 schreef 60204:
Van de site van fabory.

[bijlage]

Dank !! Was al aan het zoeken maar kon hem niet vinden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Weet niet of deze met of zonder punt is.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
EricP

mét CE

De bijbehorende bit heet ook wel 'combischroef Pozidriv / sleufkop'. Bij PB is het een E6.180/1 bit, alhoewel die van jou meer op Phillips lijkt.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Het is volgens mij een ster-plat bolkop plaatschroef.

Bij Pozidriv staan er dunne streepjes tussen de sterxsleuven.
Het zal dus wel een Philips zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Die combi schroefjes zijn heel handig vind ik...
Mits goed gemaakt, bij goedkope Chinese versies past vaak geen van beide schroevendraaiers er meer fatsoenlijk in... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 29 november 2021 15:37:34 schreef EricP:
De bijbehorende bit heet ook wel 'combischroef Pozidriv / sleufkop'.

Nee, dit is een philips phillips / sleuf combi.

Die combinaties zijn best handig en bedoeld om met meerdere schroevendraaiers te kunnen gebruiken. De schroevendraaiers met een plusminus zijn echt nonsense.

@KlaasZ: hoe vaak ik dit al niet bij anderen verbeterd heb :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 29 november 2021 16:22:56 (10%)

EricP

mét CE

Nee, dit is een philips phillips / sleuf combi.

Dat staat er...

GJ_

Moderator

Ow sorry, ik las "De bijbehorende bit heet ook wel 'combischroef Pozidriv / sleufkop'."

Shiptronic

Overleden

[OT] Ik vraag me ook altijd af waarom zitten in inbouw dozen altijd van die klote gleuf schroefjes? De afgelopen 40 jaar hebben we toch betere koppen bedacht?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Torx is m.i.weer beter. Een versleten schroevendraaier (als je geen losse bitjes gebruikt) kun je heel simpel en correct op de slijpsteen in orde maken.

dit is een PZ-FL kop, en idd zijn dat ondingen, zowel schroevendraaier als bit breken steeds de tanden van af. beste werkt een philips kruiskop op dergelijke schroeven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 29 november 2021 17:23:01 schreef buzzy:
Torx is m.i.weer beter. Een versleten schroevendraaier (als je geen losse bitjes gebruikt) kun je heel simpel en correct op de slijpsteen in orde maken.

Zo precies kan jij niet slijpen , en een goede schroeven draaier verslijt niet. al het andere brol kan zo de vuilbak in.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 29 november 2021 17:28:50 schreef Shiptronic:
[...]

Zo precies kan jij niet slijpen , en een goede schroeven draaier verslijt niet. al het andere brol kan zo de vuilbak in.

De meeste schroevendraaiers gaan dit gedag vertonen door gebruik anders dan schroeven mee indraaien.
Op zich kan ik een schroevendraaier wel zo op een goede slijpsteen weer voorzien van een goede vormgeving. Alleen het antislip profiel krijg je er niet weer op.
En die ster/kruisschroef ellende is bij mij op het werk al redelijk verbannen, alleen bestaande zooi nog de rest is Torx.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 29 november 2021 17:40:49 (11%)

Op 29 november 2021 17:26:02 schreef testman:
dit is een PZ-FL kop, en idd zijn dat ondingen, zowel schroevendraaier als bit breken steeds de tanden van af. beste werkt een philips kruiskop op dergelijke schroeven..

Wanneer je de schroevendraaier correct plaatst dan heb je daar geen last van.
90 graden gedraaid valt de bit niet diep genoeg in de kop en slipt die er uit.
Correct, dan valt de bit dieper in de kop en heb je juist een veel betere grip en kun je een grotere kracht uitoefenen.

Op 29 november 2021 17:39:51 schreef Brainbox:
[...]
Wanneer je de schroevendraaier correct plaatst dan heb je daar geen last van.
90 graden gedraaid valt de bit niet diep genoeg in de kop en slipt die er uit.
Correct, dan valt de bit dieper in de kop en heb je juist een veel betere grip en kun je een grotere kracht uitoefenen.

ofwel steeds opletten met insteken en dat werkt niet. als de kruis al verrot is gedraaid door een voorganger heb je altijd de platte nog.

op t werk is kruis schroeven al zeker 15 jaar niet meer, toryx schroeven en square voor zelftappers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 november 2021 16:09:58 schreef Arco:
Mits goed gemaakt, bij goedkope Chinese versies past vaak geen van beide schroevendraaiers er meer fatsoenlijk in... :(

Ik heb ook JIS, omdat ik ook aan Japanse motoren sleutel, vaak passen die perfect in Chinese schroeven.

Dat kump er noe van....

Op 29 november 2021 17:26:02 schreef testman:
dit is een PZ-FL kop, en idd zijn dat ondingen, zowel schroevendraaier als bit breken steeds de tanden van af. beste werkt een philips kruiskop op dergelijke schroeven..

Niet om onaardig te doen, maar is het nu PZ (pozidriv) of PH (phillips)? ;)
Mijn ervaring leert dat deze zeker niet onderling wisselbaar zijn.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
EricP

mét CE

Dit lijkt Phillips te zijn. Pozidriv heeft 'op 45°' kleine inkepingen. Deze niet --> doorgaans Phillips.

Een torx kun je op de slijpsteen weer perfect passend maken door er gewoon een paar mm af te halen. Dat kun je een paar keer doen, daarna is-ie 'op'.
Ook bij 'normaal' gebruik slijten schroevendraaiers. Ik heb een hele kudde PB. Soms wordt er wat vervangen omdat het niet kon zwemmen. Ik heb nu een aantal platte exemplaren die wat 'rond' beginnen te worden. Ze zijn dan al wel 15+ jaar in gebruik, dat dan wel weer. En nee, ze worden niet gebruikt om een blik verf mee open te maken, als koevoet of of als 'beitel'.

Op 29 november 2021 17:28:50 schreef Shiptronic:
[...]

Zo precies kan jij niet slijpen , en een goede schroeven draaier verslijt niet. al het andere brol kan zo de vuilbak in.

Dat is toch maar een kwestie van zuiver haaks afslijpen!
In het verleden werden de meeste schroeven met sleuf vernield door verkeerd geslepen schroevendraaiers.
Bitjes en schroevendraaiers zijn aan slijtage onderhevig, daar doe je weinig aan. Ook Gedore en Belzer gereedschap slijt.
Als ik een schroef met sleuf met door mij geslepen schroevendraaiers aandraai, heb ik daarvoor nauwelijks vertikale druk voor nodig. Bij te vast aandraaien, zal de schroevendraaier niet uit de sleuf schieten, maar eerder de kop van de schroef afbreken.