Werkt een touchdimmer op een gelakte lamp?

Semtexx

Golden Member

Ik heb een (metalen) lamp gemaakt en die gelakt.

Voor het mooie zou ik een touchdimmer willen gebruiken, maar omdat het oppervlak van de lamp gelakt is, vraag ik me af of dit gaat werken?

Bijvoorbeeld deze, of een vergelijkbare van Ali:

https://www.amazon.de/dp/B00E0CTVGS/ref=cm_sw_em_r_mt_dp_PMW1WCJBQE0HQ…

Lambiek

Special Member

Op 8 november 2021 15:07:50 schreef Semtexx:
Voor het mooie zou ik een touchdimmer willen gebruiken, maar omdat het oppervlak van de lamp gelakt is, vraag ik me af of dit gaat werken?

Ik denk niet dat, dat werkt.

Maar wat je wel kunt doen is een klein aanraakvlak op de lamp maken waar je de zwarte draad op monteert, dan zou het moeten werken. Dat aanraakvlak niet lakken natuurlijk. En ik zou het aanraakvlak geïsoleerd opstellen, dus zodat je aanraakvlak niet in contact staat met de behuizing van je lamp.

Als aanraakvlak kun je bijv. een RVS M4 slotboutje gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Het *zou* kunnen werken, hangt van het werkingsprincipe af... (capacitief, resistief, 50Hz,...)
Als het een capacitieve sensor is maakt de laklaag (mits niet te dik) niet veel uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sluit het even experimenteel aan en probeer het uit met een plastic boterhamzakje om je vinger.
Dat lijkt me een goede simulatie van een verflaag.

reading can seriously damage your ignorance
pa3gws

Golden Member

Op 8 november 2021 17:06:35 schreef hennep:
Sluit het even experimenteel aan en probeer het uit met een plastic boterhamzakje om je vinger.

Ik denk dat de TS nog geen dimmer heeft en wil weten of het werkt alvorens hij er eentje besteld. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Semtexx

Golden Member

Ik heb bij ome Ali een paar touchdimmers besteld.
Ik kan melden dat ze op de metalen, gelakte, lamp prima werken.

De lamp kan echter niet geaard zijn, dan werkt het niet meer.

Plaatje bij het praatje: een taxibaan lamp van het vliegveld. Voet van een vliegwiel van een Volkswagen. De patina is met Revell verf aangebracht.

Denk er aan dat deze goedkope aanraakschakelaars niet erg veilig zijn! Er staat namelijk maar één condensatortje tussen de elektronica en het aanraak contact. Als deze C intern kortsluit wordt het gevaarlijk om de lamp aan te raken. Bovendien wordt een zeer laagvermogen triac gebruikt en wordt het interne van de module nogal heet.

Lees mijn review/test op:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/dy-11-aanraakschakelaar.…

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Dat ziet er inderdaad niet al te veilig uit!

Naast een goede extra condensator, kun je misschien nog wel iets anders doen om het veiliger te maken. Ik weet niet hoe groot de spanning op de sense pin is, maar wellicht dat het nog werkt als je het metaal van de lamp aan de aarde hangt via een paar anti-parallelle diodes?

Als je de hele lamp wilt gebruiken als touch sensor, zit je eigenlijk altijd met het probleem dat je die metalen delen niet kunt aarden. Dat is op zichzelf al geen geweldige constructie, maar met zo'n uitermate Chinees stuk elektronica al helemaal niet.

Mijn inziens is de enige veilige optie om er een externe voeding bij te plaatsen, en de lamp en elektronica op een veilige spanning van 12 of 24V te laten werken.

EDIT ik bedenk net nog een optie: je kunt een radar sensor gebruiken, die detecteert dat je in de buurt komt, daarvoor hoef je de lamp niet direct aan te raken, en dat werkt ook nog als de hele lamp geaard is. Bij sommige modules kun je de gevoeligheid instellen, en als je de onder het glas zet, kun je de lamp schakelen door met je hand bij het glas te komen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 28 november 2021 19:23:53 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik vind het printje er ook niet erg veilig uitzien, maar wat betreft de veiligheid van de condensator zou ik me niet zo veel zorgen maken.

Hopelijk heeft de fabrikant gekozen voor een Y-capacitor en faalt deze open als er iets mis gaat. Daarnaast staat de condensator in serie met een weerstand van 150k. Dit beperkt de stroom tot enkele milliamperes als de condensator kort zou sluiten.

Ik zou er niet te hard op gokken dat die condensator van goede kwaliteit is en geschikt voor dit doel, bij een printje van 3 euro van typisch Chinese kwaliteit. Die weerstand is een 1/4W exemplaar, dus waarschijnlijk geschikt voor 200V, dus 325Vp is veel te veel.

Je zou die weerstand kunnen vervangen door een exemplaar dat geschikt is voor de spanning, dat zou het ook een stuk veiliger maken, maar alsnog zou je zo'n constructie nooit goedgekeurd krijgen als consumentenproduct.

Alleen al het feit dat je het metaal niet kan aarden is eigenlijk al genoeg voor diskwalificatie; een gebroken draad van de lampfitting kan gemakkelijk heel slecht aflopen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Ze gebruiken meestal 1kVDC condensatoren inplaats van klasse Y2. Zorg dat je op die plaats een echte Y2 of Y1 condensator inzet. Een hoogspanningsweerstand of enkele normale weerstanden in serie, kan ook geen kwaad.

Verder moeten het printje en de fitting dubbelgeïsoleerd opgesteld worden, dan is een ongeaarde metalen lamp geen probleem. De lak telt niet echt mee voor de vereiste 5kV isolatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

De TS zou dit kunnen maken.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/50/4

Op 28 november 2021 18:05:08 schreef Semtexx:
Plaatje bij het praatje: een taxibaan lamp van het vliegveld. Voet van een vliegwiel van een Volkswagen. De patina is met Revell verf aangebracht.

Het is wel een aparte lamp geworden. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@maartenbakker: voor dubbele isolatie zouden die weerstand en condensator in serie met de sense ingang ook meervoudig uitgevoerd moeten worden. Dan nog zou ik er zelf een ongemakkelijk gevoel bij houden.

Het is zeker een gave lamp geworden!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Semtexx

Golden Member

Goede tips! Dat het voor 3 euro de eerste de beste Chinaknaller is, weet ik ook. Maar in de meeste lampen van bijvoorbeeld de Kwantum zit echt niets beters.... Ik kan bij de volgende bestelling bij Reichelt wel wat betere componenten bestellen en de andere printjes verbeteren.

Dan kan ik eventueel het printje verwisselen

Op 29 november 2021 14:26:12 schreef Semtexx:
Maar in de meeste lampen van bijvoorbeeld de Kwantum zit echt niets beters...

Dat zou toch wel moeten, want de lampen die Kwantum verkoopt zouden goedgekeurd moeten zijn voor de Europese markt, en het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit printje daadwerkelijk zou voldoen. In principe mag Kwantum zelf een CE verklaring afgeven zonder tussenkomt van een andere partij, maar dat zou een misdrijf zijn als het niet daadwerkelijk voldoet, en als daar een ongeluk mee gebeurd, zouden ze een serieus probleem hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

zo'n capacitieve schakelaar heeft eigenlijk nooit een echte ontkoppeling van het net, immers werkt dat ding op jouw verbinding met de aarde om goed te werken. als je op pantoffels op een mat staat werken die dingen ook een stuk slechter als dat je direct op een tegelvloer staat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat ligt aan het ontwerp; je kunt ook een capacitieve sensor maken met een tweede vlak als referentie, of printspoortjes die afwisselend als sensor en referentie gebruikt worden. Met een dergelijk groot metalen object als sensor zal dat lastig worden, maar als je een laagspanningsvoeding gebruikt kun je de aarde prima als referentie gebruiken, zonder op een potentieel gevaarlijke manier aan het net te zitten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wellicht ten overvloede, voorzover dat kan mbt veiligheid, ik zie deze print niet als erg veilig afgezien van de eventuele problemen met de qualiteit van weerstand en condensator.

Als ik namelijk naar de print kijk dan zie dat er dicht rondom deze componenten ook componenten zitten die niet alleen op 220v staan, maar ook veel stroom kunnen leveren als het misgaat. Ik zie hier niet dat zo als bijvoorbeeld bij een SMPS dat er een flinke afstand zit tussen het deel dat op het net is aangesloten en het deel dat aangeraakt kan worden.

Daarom blijft dit bord in mijn ogen onveilig.

@Moderator hoort dit niet thuis in High Voltage, ivm veiligheid ?

maartenbakker

Golden Member

Op 29 november 2021 14:17:56 schreef SparkyGSX:
@maartenbakker: voor dubbele isolatie zouden die weerstand en condensator in serie met de sense ingang ook meervoudig uitgevoerd moeten worden. Dan nog zou ik er zelf een ongemakkelijk gevoel bij houden.

Een Y2 condensator is voldoende voor "dubbele" isolatie, kijk als sanity check maar in de gemiddelde ongeaarde schakelende voeding. Hij moet een bepaalde tijd 5kV tegenhouden, dat is alles. Die weerstand is een extra veiligheid en beperking van de lekstroom. Ik zou ermee kunnen leven als die eigenlijk niet tegen zijn taak is opgewassen maar doe toch maar een hoogspanningsuitvoering.

Verder moet er voldoende "airgap" aanwezig zijn, dus de koude poot van de condensator moet minstens 5mm afstand houden van de hete poot. En de printplaat zelf moet 5mm afstand of een voldoende dikke mechanisch degelijke isolatielaag hebben ten opzichte van de montage/behuizing.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 29 november 2021 21:52:12 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."