Op 30 november 2021 17:42:44 schreef Zonnepaneeltje:
Die LM74670 heeft wisselspanning nodig aan z'n ingang.
Dat zie ik niet direct in de datasheet; als dat zo was, zou ik verwachten dat ze wel een minimale frequency hadden gespecificeerd. Nu staat er ook niet specifiek dat hij DC - 300Hz (het gespecificeerde maximum) kan, dus ik vind de datasheet wat onduidelijk. Er is ook geen verband tussen de capaciteit van die externe condensator en de input frequentie genoemd.
Als ik het goed begrijp, zetten ze de MOSFET 2% van de tijd uit, en gebruiken de spanning over de diode in die tijd voor de charge pump; dat suggereert dat hij ook gewoon op DC kan werken.
Het mooie van de chip van RAAF12, naast het feit dat je die bij Conrad kunt kopen, is dat je met een paar weerstanden de onder- en overspanning kunt instellen, en daarmee dus gelijk je accu kunt beveiligen. Als de belasting bestand is tegen de open-klem spanning van je zonnepaneel, kun je die belasting direct aan het zonnepaneel hangen, en is de accu volledig beschermd. Als dat niet kan, zou je de belasting met een aparte onderspanningsbeveiliging aan de accu kunnen hangen, maar beschermt die chip je accu nog steeds tegen overladen.
Op 30 november 2021 18:17:57 schreef KGE:
Je meet op de 20 Ampere stand van de meter
Daarbij, heb je even gecontroleerd dat de zekering nog heel is?
Het is mogelijk dat het paneel zelf een diode in serie heeft staan; dit kun je eenvoudig controleren door met een labvoeding, met beperkte stroom, een spanning van meer dan de open-klem spanning aan te leggen; als er geen seriediode aanwezig is, zou er dan wel een stroom moeten gaan lopen, aangezien de juncties van het paneel zelf dan in geleiding gaan. Om schade aan het paneel te voorkomen, zou ik dit dus met een beperkte stroom doen, niet met 2 12V accu's in serie, tenzij je ook nog een weerstand opneemt om de stroom te beperken.
[Bericht gewijzigd door
SparkyGSX
op 30 november 2021 18:28:18
(23%)