Fleischmann wissels en Arduino

Dag,
Ik ben gestart met een Fleischmann modelbaan. Nu zou ik de wissels (spoelen) willen aansturen met een Arduino, zodat de trein de ene keer rechtdoor rijdt en de volgende keer afbuigt. Een soort flipflop dus. Helaas, toen ik een schakeling had gemaakt werkte het niet. Wel werd een van de twee transistors warm, afhankelijk van de stand van de wissel. Mijn vraag is: kan ik met een transistor schakeling (en een Arduino) wel een wissel aansturen?
Kees

Dank voor jullie reacties.
1. De switch linksboven in het schema simuleert een contact dat wordt gemaakt wanneer de loc rijdt over een klein stukje geïsoleerde rails.
2. Pin 2 van de Arduino krijgt dan kort de +5V.
3. Wanneer pin 2 +5Vheeft, krijgt -afhankelijk van de wisselstatus- (die wordt bijgehouden) tor1 of tor 2 een stuurspanning gedurende 300msec., waarmee de stroomkring van 9V voor de wissel wordt gesloten.
4. Wanneer ik handmatig de transistor overbrug, schakelt de wissel wel.
5. Ik denk dat, wanneer de wissel wordt omgezet, de wissel in de geleidestand staat om weer teruggezet te worden. In dat geval staat er continu 9V op de andere tor; en die zal dus warm worden.
6. Inderdaad: wanneer ik met de hand de wisselstand verander, koelt de ene tor af en wordt de andere warm. :(
7. Is mijn schema dan toch te simpel gedacht?

[Bericht gewijzigd door KeesN op donderdag 2 december 2021 15:23:47 (49%)

Arco

Special Member

Ja,

Als de wissels met DC werken tnminste. Maar zonder schema te zien valt er niks te zeggen of er soms wat verkeerd zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hallo Kees , welkom op dit forum!

Misschien is er meer hulp te vinden op een modelspoorforum. Maar daar zoals hier zal er meer uitleg nodig zijn. Bv. kan het relevant zijn of het om HO- dan wel N-spoor gaat, of misschien nog iets anders.

Kunnen de wissels wel werken zonder Arduino, bv. met schakelaars vanwege de fabrikant? Zoja, post eens hoe dat is aangesloten?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Voor zover ik weet werken de wissels met een puls contact dus geen constante spanning op de wissel dat zou een reden kunnen zijn dat de transistor warm wordt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
High met Henk

Special Member

Idd, maar wissels zijn er voor AC en DC. (Iig vroeger in H0)

Voor een Arduino is DC wel prettig.

Daarnaast zijn het idd puls contacten...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pa3gws

Golden Member

Fleischmann is dacht ik DC en Marklin AC.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EricP

mét CE

De klassieke Fleischmann wissels 'dingen' werkten op AC. De groene 'transformator' had een 'geregelde' DC (draadgewonden weerstand :) ). En een 'permanente' AC. De AC werd gebruikt voor verlichting, wisselbediening en bijvoorbeeld ontkoppelrails.
Tevens hadden de 'wisseldingen' eindcontacten, zodat je er eigenlijk gewoon spanning op kon laten staan. De wisselspannings was 14V.

Dat alles strookt niet helemaal met wat TS beschrijft. Wisselspanning met een transistor sturen eh... kan, maar is niet het meest eenvoudige. Tevens zou er door de 'eindcontacten' geen stroom kunnen blijven lopen. Een warme transistor doet vermoeden dat dat wel zo is.

Kortom: Wat heeft TS nou eigenlijk?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, we hebben te weinig info, dat schreef ik al onmiddellijk. Voorzover ik begrijp zijn er van Fleischmann wissels met en zonder eindafschakeling, ook daarover tasten we in het duister.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Fleischmann wissels werken prima op DC. Die van mij staan allemaal op een 19V DC laptop adapter en dan loopt er ~500mA. De eindafschakeling in die aandrijvingen echter is een probleem, zowat alles in die wissels wat moet schakelen werkt niet meer na 30 jaar. Ik overbrug die contacten altijd en dan werkt het weer prima.

  • Of je bent aan het proberen de eind afschakeling te schakelen (of te wel een kortsluiting)
  • Of je DC spanning is te laag, waardoor er wel stroom loopt maar niet genoeg
  • Of je eind afschakeling werkt niet meer.

N.B. als de eind afschakeling is overbrugt in de aandrijving mag je alleen een puls geven(!) anders brandt de aandrijving door en best snel ook.

[Bericht gewijzigd door Antoine op dinsdag 30 november 2021 09:47:56 (12%)

Tidak Ada

Golden Member

Mijn O-spoor materiaal werkt uitsluitend met dc.
Rijspanning wordt middels aftakkingen in de trafo geregeld.
Dit geldt zowel voor de blauwgrijze (oudere), als voor de zeepgroene trafo.

Is er trouwens nog interesse voor dat O-spoor materiaal??

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 30 november 2021 10:54:11 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maakt of maakte Fleischmann O-materiaal? Ik dacht enkel HO en N?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Ja hoor, ik heb een kist vol ;)
Wel uit de tijd tussen 1945 en 1955(?)
N-spoor ken ik niet van ze, dat was in die tijd alleen Rivasossi, later kwam(en) Trix en/of Märklin er bij.

Dat O-spoor was wel altijd en ellende, want da huiskamer werd er door geblokkeerd als er een spoor was uitgelegd.
De luxe van een "treinkamer" of -zolder was in die tijd alleen voor zeer welgestelden weggelegd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De wissels van Fleischmann zijn origineel voor ac bedoeld. Ik stuur ze nu aan met een dc puls spanning. Dat gaat goed maar er gaat dan wel een kortstondige flinke stroom lopen. Dus daar zal dan zeker rekening mee moeten houden.

mel

Golden Member

Is dat O materiaal formaat "treinen door de tuin rijden" , of is dat weer anders?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

O is 1:43, was vooral in UK gebruikelijk.
HO stond voor "half O" en is dan ook 1:86.
(ook wel: 1:43,5 resp. 1:87)

Tuinbanen zijn meestal op nog grotere schaal, bv. 1:16

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Ik moet iets te diep op de vliering kruipen om een trafo naar voren te halen, maar met name de lichtgroene heeft een aparte aansluiting voorverlichting en wissels. De luxe wissels hebben een verlichte rijrichting signaal, die ¼ slag draait bij het omschakelen van de wissel: Verticale witte balk of een schuine pijl, zoals gewoonlijk bij de DB.

Tuintreinen kunnen nóg groter. Er is in Zeeland een modelbaan op stoom, waarop kinderen kunnen zitten.

https://mtouch.facebook.com/zonnetreingrootsaeftinghe/videos/ministoom…

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 30 november 2021 12:28:05 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

,

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 30 november 2021 12:27:56 (99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er worden hier wat dingen gezegd over modelspoor die net buiten de werkelijkheid liggen. Daar wil ik niet te veel op ingaan omdat we dan ontsporen.

De spoelenaandrijvingen voor wissels werden in de klassieke situatie altijd met wisselstroom gevoed. Maar in het digitale tijdperk met gelijkstroom uit een decoder.

TS heeft met een arduino zijn eigen decoder gebouwd.
Wat ik graag wil zien is een elektrisch schema. Zonder dat is het onmogelijk te zeggen wat er mis is.

Fleischmann wissels worden omgezet mbv een electromagneet. Die werkt op DC minstens net zo goed als op AC. Dus met een extra brugcel kun je dat perfect vanuit een Arduino bedienen.

Tidak Ada

Golden Member

Hmmm, Nooit geweten. Ze komen direct uit de trafo, maar omzeilen de regelaar.

Eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar het is wel logisch, want dat zou een extra gelijkrichter kosten en er zit idd maar een cuprox/seleenbrug(?) in, voor zover ik me herinner.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

@tidak, vraag eens aan Erik De Zwart (ex Veronica). LGB is zowat de grootste leverancier van het spul.

BTW treinen boomen weer in covid tijden.

Fleischmann wissels trekken net iets meer als 1A bij het omzetten. Origineel werden ze op de wisselstroom aansluiting van de trafo gezet.

Digitaal is er wat variatie. Of je haalt de spanning uit het (dure) digitale signaal of je haalt de spanning uit een externe 12V= trafo. In principe kan er geen transistor warm worden. De schakeltijd is daar te kort voor en de wissel heeft een afschakelcontact. Wordt de transistor wel warm, wil dat zeggen dat er ergens sluiting is of de wissel bereikt niet zijn eindstand.

In de wissel zitten 2 spoelen 1 draad is gemeenschappelijk en de andere 2 zijn voor de respectieve spoelen.

Arduino is wat overkill voor een wissel. Daar stuur je 8 wissels mee met 2 adressen. ATtiny84 is voldoende voor 4 wissels.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

@Imker ;):

Wat bedoel je meet LGB? zegt mij niets

En wat heeft Erik de Zwart daar mee te maken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik denk dat onze vriend bieboer op Lehmann doelt: https://en.wikipedia.org/wiki/LGB_(trains) dat is wel dé aanbieder van tuintreinbanen dezer dagen. Ze doen vooral in "schaal G" oftewel 1:22,5, ik vrees dat ik de bal wat missloeg met mijn melding van 1:16. Wellicht was het (o.a.?) daarop dat KlaasZ alludeerde - dat was dan wel terecht.

Die meneer de Zwart daarentegen is ook voor mij volkomen onbekend en daarmee totnogtoe irrelevant.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Op 30 november 2021 12:16:38 schreef Tidak Ada:
Tuintreinen kunnen nóg groter. Er is in Zeeland een modelbaan op stoom, waarop kinderen kunnen zitten.

Voor mensen die wel eens in het Noorden des Lands komen is er deze baan in Leek, Groningen, diverse locs, ook op stoom met vele wagons, geschikt om jeugd mee te vervoeren. De route gaat dwars door de bossen heen. https://www.nienoordspoorwegen.nl/
Erik de Zwart heeft een eigen spoor in de tuin daar zijn ook beelden van in deze TV uitzending https://www.youtube.com/watch?v=HAKvsJKzmAA Edje Nijpels zit ook als treintjesgek daar aan tafel.