Hulp met PWM shift register en 3w led driver

Hoi iedereen,

ik zou graag een led matrix maken met 8 x 3w witte leds
Hiervoor had ik een 74HC595 shift register in gedachte.
De bedoeling is om 8 PWM uitgangen te bekomen, gestuurd vanaf een arduino uno die DMX ontvangt.

De leds zijn 3,4v 700mA elk , apart aangestuurd vanaf een kanaal van het shift register.

Mijn voornaamste vraag is, aangezien de leds constant current moeten gevoed worden, en dan met een mosfet geschakeld worden, hoe ik dit het beste aanpak

is de flow eerder : 12v voeding -> CC driver -> mosfet -> led
of eerder 12v voeding -> mosfet -> CC driver -> LED

Dus de voeding van de cc driver of de uitgang schakelen ?

Eventuele verdere suggesties voor een schakeling voor een CC driver voor 3,4v /700mA mogen ook altijd.

alvast bedankt :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op het gevoel weg zou mijn aanpak zijn:
voeding -> CC -> led -> mosfet -> 0

Ik zie overigens niet waarvoor die 595 zou nodig zijn, er zijn toch enkel 8 pwm-uitgangen nodig, die heeft een Uno toch al van zichzelf?

@hieronder: waarom R-G-B? De topicstarter heeft het expliciet over witte LEDs.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 30 november 2021 10:52:56 (26%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

je kan ook kijken naar een cc driver met pwm input.
Gezien deze CC drivers meestal kortsluit vast zijn, kun je met de mosfet anders ook de led kortsluiten.
Dan kun je 3 CC drivers voor R,G en B ipv 3 * 8 drivers gebruiken en een hoge spanning door alle led's in serie te zetten.
Per led sluit je hem dan kort als hij uit moet.

Een CC driver probeert de stroom constant te houden. Dat proces ga je nu verstoren met de mosfet. Dat gaat misschien wel of niet, afhankelijk van welke driver, en de pwm frequentie.

Dus dan kun je beter een cc driver zoeken met een Pwm ingang.

High met Henk

Special Member

Ik snap je doel niet helemaal: Shift register gebruik je om individueel zaken aan of uit te zetten.

met een 595 kun je met 3 draden in theorie vrijwel oneindig veel uitgangen maken: je gaat immers met een klok, signaal en een latch e.e.a. inklokken (ga even niet praten over fan out, das met een buffertje ook te overkomen)

Maar je hebt het ook over PWM. PWM via een shift register is erg lastig: je moet dan op de frequentie * de resolutie van je PWM je shift register de data inklokken.

Even ter voorstelling: Als je op bijvoorbeeld 100 Hz wilt PWM doen en dan in 10 stappen wilt dimmen moet je al met 1000 Hz je 8 bits wisselen. Met 8 bits heb je dan dus al een 8 kHz klok nodig op je bus....

Als de LED's tegelijk mogen dimmen en je hebt een 595 nodig omdat je te weinig I/O hebt kun je ook gebruik maken van een PWM per groep.

Ik bedoel dan dus dat je een AND-gat achter je 595 plakt en daar op 1 van de pinnen je PWM signaal op invoert. Dan dimmen alle LED's die aanstaan dus en degene die uitstaan blijven uit....

als je de LED's individueel wilt dimmen werkt dit natuurlijk niet.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is wat ingewikkelder en je moet inderdaad een hoge verversing frequentie van je shift registers hebben, maar toch wordt of iig werd het zo gedaan bij alle grote rgb schermen. (Hub75 interface)

Oke, ik had even het feit dat een uno al genoeg PWM outputs heeft over het hoofd gezien, ik dacht dat het er minder waren.

Wat zou een goede CC driver chip zijn voor deze toepassing ? ik zie door de bomen het bos niet meer

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Meer bomen dan bos, inderdaad :) Ik zie niet waarom je een chip zou nodig hebben. M.i. kom je toe met acht keers een stroombron voor 700mA, met een enable vanuit de PWM vanuit de Arduino. Of zie ik het nu te simpel?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Op 30 november 2021 12:48:54 schreef big_fat_mama:
Meer bomen dan bos, inderdaad :) Ik zie niet waarom je een chip zou nodig hebben. M.i. kom je toe met acht keers een stroombron voor 700mA

Een cc led driver chip is toch niet meer als een stroombron?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com