Apparaat klasse , hoe zit het ook weer.

bprosman

Golden Member

Kan iemand mij vertellen/helpen hoe het ook weer zit met "apparaat klassen". Zijn er situaties waarbij je bijvoorbeeld een "Achtje" , als 230V voedingsaansluiting kan/mag gebruiken in/aan een metalen kast ipv zo een lompe Eurostekker ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Mag bij dubbel geisoleerd (klasse II).
Behuizing mag van metaal, kunststof, of zelfs hout zijn, zolang maar aan de dubbel geisoleerde eisen wordt voldaan.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heel kort samengevat:

klasse 1: voorzien van veiligheidsaarde; er is een kans dat een spanningsvoerend deel tegen de geleidende behuizing aan komt.

Klasse 2: dubbel-geisoleerd. veiligheidsaarde niet nodig, want dubbel geisoleerd. Behuizing kan best van metaal zijn, overigens

Er is ook nog klasse 0 (enkelvoudig geisoleerd) en klasse 3.

Zo'n "achtje" mag naar mijn idee alleen op klasse 0 en klasse 2 apparatuur (want geen veiligheidsaarde)

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_veiligheidsklasse

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
bprosman

Golden Member

Klasse 2: dubbel-geisoleerd. veiligheidsaarde niet nodig, want dubbel geisoleerd. Behuizing kan best van metaal zijn, overigens

Dus als ik een printplaat heb met een 230V printtrafo met daaronder een kunststof (of FR4) plaatje zodat de print nooit het kastje kan raken zou dat mogen (een achtje) ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 30 november 2021 13:40:15 schreef bprosman:
[...]

Dus als ik een printplaat heb met een 230V printtrafo met daaronder een kunststof (of FR4) plaatje zodat de print nooit het kastje kan raken zou dat mogen (een achtje) ?

moeilijk te zeggen zonder foto. Wat gebeurt er bijv als intern de 230 draad losschiet van de print of schakelaar? kan die dan tegen de behuizing of iets anders aanraakbaars (uitgang, knoppen....) komen?
Plus dat het afhangt welke spanningen die isolatie kunnen weerstaan (veiligheidsnormen eisen een isolatietest).

Ik neem aan dat het voor eigen gebruik is? Ik zou voor mezelf een soort risico-analyse maken wat er kan gebeuren als intern er iets met de 230 voerende delen "mis" gaat.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Arco

Special Member

Vaak wordt er binnen een metalen behuizing nog een kunststof behuizing toegepast, om dat soort fouten (losse draden tegen kast) te voorkomen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 november 2021 13:40:15 schreef bprosman:
[...]

Dus als ik een printplaat heb met een 230V printtrafo met daaronder een kunststof (of FR4) plaatje zodat de print nooit het kastje kan raken zou dat mogen (een achtje) ?

Als het een eigenbouw ding is, zijn er geen regels. Dus ja, het mag. Of het verstandig is, is een andere kwestie. Je zult zelf moeten beoordelen of het ding veilig is. Ik zelf voer eigenbouw apparaten met een metalen kastje altijd uit als klasse 1. Dus met randaarde.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
GJ_

Moderator

klasse 0 = enkele isolatie
klasse I = geaard
klasse II = dubbel geisoleert
klasse III = veilige spanning

Op 30 november 2021 13:58:30 schreef Roetzen:
[...]
Als het een eigenbouw ding is, zijn er geen regels...

Voor privégebruik.
Voor professioneel gebruik moet er zo nodig zelfs een CE markering op. Dan is eigenbouw en eigen gebruik ook "in de handel brengen".

bprosman

Golden Member

moeilijk te zeggen zonder foto. Wat gebeurt er bijv als intern de 230 draad losschiet van de print of schakelaar? kan die dan tegen de behuizing of iets anders aanraakbaars (uitgang, knoppen....) komen?

Zal vanavond eens een foto maken.

Als het een eigenbouw ding is, zijn er geen regels. Dus ja, het mag. Of het verstandig is, is een andere kwestie. Je zult zelf moeten beoordelen of het ding veilig is.

Het is eigenbouw, voor eigen gebruik maar dan wil ik uiteraard nog wel steeds dat het veilig is. Vandaar dat ik hier eens rondvraag.

Kan er ook een C5 of PowerCon op zetten , dat is al wat minder lomp

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henk H.

Golden Member

Lompheid van een eurostekker vind ik op zich nog wel meevallen als je zo'n entry module gebruikt die power inlet/schakelaar/zekering* combineert.

* Afhankelijk van de opties die je nodig hebt.

Arco

Special Member

Op 30 november 2021 14:18:05 schreef Henk H.:
Lompheid van een eurostekker vind ik op zich nog wel meevallen als je zo'n entry module gebruikt die power inlet/schakelaar/zekering* combineert.

* Afhankelijk van de opties die je nodig hebt.

Zo'n combi is juist veel groter als een losse entree... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Dat klopt, maar als ik er zelf nog een schakelaar en/of zekeringhouder bij moet prutsen lukt me dat niet op een kleinere oppervlaktie dan zo'n combinatie.

Als je met 230 V werkt, is een goede schakelaar ook wel prettig natuurlijk. Zekeringhouder kun je over twisten (intern in de behuizing of vanaf de buitenzijde benaderbaar), maar met zo'n combinatie ben je gewoon in één keer klaar zonder dat je nog gedoe hebt met spanningvoerende delen in je behuizing (behalve dan de draadjes naar de trafo).

rob040

Golden Member

Wat ook meespeelt in de keuze is het vermogen van het aan te sluiten apparaat.
Het "achtje" mag niet zoveel hebben als een C13.

mel

Golden Member

Voor dubbel geisoleerd moeten ook de draden van de netentree naar de trafo dubbel geisoleerd zijn, door bv. een krimpkous.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Die mickey mouse connector mag max. 2.5A hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 november 2021 13:50:16 schreef FastFolkert:
Wat gebeurt er bijv als intern de 230 draad losschiet van de print of schakelaar?

Ik heb ooit een versterkertje gebouwd waar ik tegen hetzelfde probleem aanliep. Ik heb dat opgelost door geen netschakelaar te gebruiken. Het "achtje" direct achter de trafo gemonteerd, verbindingsdraden ongeveer 2 cm. De hele omgeving aan de binnenzijde van de metalen behuizing zodanig met pertinax bekleed dat een gebroken draad onmogelijk het metaal kan raken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De klasseindeling heeft niets met vermogen te maken.

Zon 8tje of varkensneusje mag alleen bij Klasse 2
Klasse 0 is een speciale, bv voor schemerlampen etc.
Wel aanraakbare metalen delen, maar niet geaard. Alleen te gebruiken in woonomgeving, waarbij men er vanuit gaat (ging) dat een vloerbedekking voldoende isolatie geeft om een electrocutie te voorkomen.

Voor klasse 2 (over het algemeen de meest veilige) moet je zorgen dat bij een defect er geeen spanning kan komen op aanraakbare delen. Bij een metalen omhulsel kan je zoiets realiseren door een goede opstelling, extra isolatie aan te brengen. Let op de doorvoer van draden etc, dat moet met kunststof ( lees niet-geleidend materiaal)
Hou rekening met speciale bevestiging van draden! ook bij een beschadigde isolatie mag de behuizing niet onder spanning komen te staan. Ook niet bij een defect!,overbelasting, etc.
Denk aan een doorgebrande trafo, die moet zo geconstrueerd zijn dat de primaire kant OOK BIJ DOORBRANDEN etc nooit met de secundaire zijde in aanraking kan komen, tenzij secundair ook helemaal dubbel geisoleerd is.

Als het apparaat of toestel zodanig beschadigd is aan de buitenkant dat je direkt ziet dat het niet meer veilig is, dan mag dat. Je hoeft er dus geen rekening mee te houden dat het nog veilig moet zijn als er een vrachtauto overheen gereden heeft.

Uiteraard mag je in een dubbel-geisoleerd apparaat geen aarde hebben! Uitsluitend aansluiten met een 2 aderig snoer oid.
Uiteraard geen tweelingsnoer.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)