Gezien : DAB+ "Geschikt voor onderbouwmontage en neerzetten"

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 29 november 2021 20:42:11 schreef K7Jz:
[...]

Ja het klinkt misschien als een brug te ver, maar ik zou zeggen : een wifi speaker, oplopend in prijs:

1. Google mini zie je soms voor €30
2. Google nest €69 veel meer power, stereo: €135.
3. JBL link, accu met laadstation
4. Sonos, Harman Kardon, KEF voor het duurdere spul, stereo, veel power.

Waarom: Google en Sonos zijn oersterke merken, veel andere internetradio's zijn wat 'expirimenteel', met andere woorden: werken ze nog over 3 jaar?

In vergelijking krijg je enorm veel geluidskwaliteit per euro. Een Google Nest is echt een flinke jongen als je hem vergelijkt met al het andere draagbare audio.

En je speelt echt alles: muziek, radio, Spotify, weerberichten, podcast, nieuws, alles van mobiel of tablet en daarbij de steeds meer opkomende diensten als OV tijden, openingstijden, berichten, agenda , kookwekker etcetera.

Zet 1 van de genoemde systemen, en zeker die van €30 naast een deftig systeem zoals een Onkyo A8800 versterker met Infinity RS6003 speakers en je zal versteld staan van de belabberde geluidskwaliteit.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fripster

Golden Member

ik heb voor mijzelf en voor mijn ouders (>70 jaar en niet al te tech-savvy) een Renkforce webradio gekocht (https://www.conrad.nl/p/renkforce-rf-dab-ir1700-radio-adapter-dab-fm-i…) en dat ding werkt tadellos. Aansluiten op bestaande stereo of een actieve speaker.

Heel tevreden mee, en een zee aan mogelijkheden. Is niet afhankelijk van een server op het internet, dus ook als de (wel gebruikte) server er mee ophoudt kun je nog gewoon je webradio configureren met de hand. Wel zo fijn.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Dat ziet er goed uit idd, ik had niet in de gaten dat de normale (nmi) platte modellen al voor deze redelijke prijs te koop zijn.

Op 30 november 2021 08:17:54 schreef fripster:. . .Is niet afhankelijk van een server op het internet, dus ook als de (wel gebruikte) server er mee ophoudt kun je nog gewoon je webradio configureren met de hand. Wel zo fijn.

Ja, inderdaad, dat is wat mij tot nu toe tegenhield bij een webradio, goed om te weten.

Op 30 november 2021 08:17:54 schreef fripster:
ik heb voor mijzelf en voor mijn ouders (>70 jaar en niet al te tech-savvy) een Renkforce webradio gekocht (https://www.conrad.nl/p/renkforce-rf-dab-ir1700-radio-adapter-dab-fm-i…) en dat ding werkt tadellos. Aansluiten op bestaande stereo of een actieve speaker.

Kent iemand ook een webradio in de 'draagbare uitvoering'? Wordt alleen binnenshuis gebruikt, dus WiFi is er wel altijd. Ik bedoel dan een 'stand alone' apparaat, niet een smart speaker of zo.

Op 30 november 2021 06:33:04 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Zet 1 van de genoemde systemen, en zeker die van €30 naast een deftig systeem zoals een Onkyo A8800 versterker met Infinity RS6003 speakers en je zal versteld staan van de belabberde geluidskwaliteit.

Ik zei "draagbaar en kwaliteit per euro".

Op 29 november 2021 21:17:31 schreef flipflop:
[...]
Ja, en Google luistert lekker mee de rest van je leven. Zeker niks te verbergen? :-)
Zo'n Alexa en co zou ik niemand aanraden. Overspannen doen over privacy is niet nodig, maar om die bedrijven 24/7 mee te laten luisteren gaat wel erg ver.
Ik heb zelf een Denon receiver. Daar zit ook internet radio in en dan heb je je kwaliteit ook nog. Andere merken zullen dat ook vast wel hebben. En duur is het ook niet.

Tja, dat meeluisteren. Het 'startwoord' "hey google" maakt hem actief. Voor de rest zullen ze er niet aan branden om in het geniep mee te gaan luisteren. Er is ook nog een microfoonschakelaar als het echt spannend wordt en daarbij: Vertrouw je KPN,Vodafone, Gigaset, Nokia, Samsung, Apple, je laptop, je pc en je webcam met microfoon dan ook niet? Allemaal apparatuur en instanties die je potentieel kunnen afluisteren.

Denon heeft helaas voorheen een dienst gebruikt, ik dacht "Vtuner" en die wil nu een paar euro per jaar hebben om je internetradio aktief te houden. Goed te overzien, maar niet echt goed doordacht. Ik hoop dat ze het tegenwoordig wat klantvriendelijker aanpakken zodat je zelf je linkjes kan configureren.

Qua gebruiksvriendelijkheid, toepasbaarheid in de keuken en 'bang for your buck' haalt zo'n Denon/Onkyo het niet bij een smartspeakertje.

Op 30 november 2021 11:04:09 schreef Roland11:
[...]
Kent iemand ook een webradio in de 'draagbare uitvoering'? Wordt alleen binnenshuis gebruikt, dus WiFi is er wel altijd.

Sorry voor mijn herhaaldelijke smartspeaker spam :) Ik word er niet wijzer van, maar de JBL Link heeft een wifi-speaker met accu met opladerstation.

Ze hebben overigens ook een smartspeaker/wekkerradio/DAB+ combinatie. Met een klokje als display.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 november 2021 12:52:23 schreef K7Jz:
[...]

Ik zei "draagbaar en kwaliteit per euro".

Als radio voor in de tuin, wil ik nog wel wat toegevingen doen. Niet voor een radio waar ik de ganse dag naar kan luisteren. Al zeker niet als die ook nog wat CD's kan spelen. In de keuken staan Klipsch RP600M aangesloten op dezelfde versterker. En toch komen die niet in de buurt van de Infinity RS6003. Vandaag is Infinity spijtig genoeg onbetaalbaar en nog alleen geschikt voor een groot huis.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 29 november 2021 08:53:52 schreef roadrunner:
Je bent in ieder geval niet de eerste :

https://www.youtube.com/watch?v=HOnl1RoxxDM

Zoals zo vaak denkt ook deze man dat een echte (telescoop-)antenne nodig is. Dat is natuurlijk super onhandig om te plaatsen.

Voor zowel mijn TV (DVB-T) als tuner (FM) gebruik ik coax waarvan de laatste ~30cm van de mantel weggestript is. Die kan je heel mooi nagenoeg onzichtbaar in een hoekje laten lopen. Werkt hier bij allebei perfect!

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen ervaring met DAB heb, maar de antenne daarvoor is toch niet wezenlijk anders?
Probeer dus eerst gestripte coax, voordat je moeilijk gaat doen met 'professionele' antennes. Ik denk dat die het geen haar beter doen.

Op 30 november 2021 15:16:15 schreef Spog2:. . gestripte coax . .

??
Een stukje draad van ~1/4 golflengte is toch echt eenvoudiger, aan de kern vd coax gemaakt, scheelt geworstel met die coax :->

[Bericht gewijzigd door Kees frees op dinsdag 30 november 2021 15:57:13 (15%)

Jinny

Golden Member

Op 30 november 2021 08:17:54 schreef fripster:
ik heb voor mijzelf en voor mijn ouders (>70 jaar en niet al te tech-savvy) een Renkforce webradio gekocht (https://www.conrad.nl/p/renkforce-rf-dab-ir1700-radio-adapter-dab-fm-i…) en dat ding werkt tadellos. Aansluiten op bestaande stereo of een actieve speaker.

Heel tevreden mee, en een zee aan mogelijkheden. Is niet afhankelijk van een server op het internet, dus ook als de (wel gebruikte) server er mee ophoudt kun je nog gewoon je webradio configureren met de hand. Wel zo fijn.

Leek me wel wat, alleen die drie maanden levertijd (12 weken).
Ik heb maar overgeslagen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fripster

Golden Member

Ik had hem destijds uit voorraad, maar mijn ouders moesten wat later ook 8 weken wachten. Het ding is blijkbaar nogal populair... Ik heb zelf nog geen goede alternatieven kunnen vinden die bij mijn stereoset passen. Als ik een andere vind zal ik het hier posten.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

de technisat digitradio 143 is ook een goede, 43cm in mat zwart. regelbare volume op de uitgang, DAB, FM, en internetradio, ook bestanden in het netwerk afspelen en van usb is mogelijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ha, die heb ik daarnet besteld...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 30 november 2021 12:59:58 schreef K7Jz:
... Het 'startwoord' "hey google" maakt hem actief. Voor de rest zullen ze er niet aan branden om in het geniep mee te gaan luisteren....

We dwalen misschien ietsje af hiermee, maar: het is maar de vraag of ze voor die "hey google" niet al iets doen met wat ie hoort. Het geluid zal niet integraal worden opgeslagen, maar dat er bepaalde keywords aan jouw account gekoppeld wordt is niet onwaarschijnlijk. Net zoals jouw zoekgedrag, locatie en zo. Het is voor een Google best heel interessant om te weten wat er zoal bij jou in de huiskamer besproken wordt, en bv hoeveel mensen er rondlopen, en wanneer op de dag. En welke TV je kijkt, of radio. Ik wil je niet bang maken hoor :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein