Elektromotor aansluiten.

Beste lezer,

In de schuur heb ik nog een elektromotor liggen met schoepenrad en slakkenhuis. Deze wil ik graag gaan gebruiken als luchtafzuiging in mijn werkplaats alleen kom ik er niet uit hoe ik deze juist moet aansluiten. Er zitten 6 kabels aan, hij hoeft maar een kant op te kunnen draaien. Wie kan mij wegwijs maken over de juiste aansluiting.

foto van het typeplaatje helpt hier, echter denk ik dat 2x rood een temp beveiliging is en je 3x zwart moet hebben. dan op 3F 400V aansluiten..

denk echter dat een centrifugaalpomp niet werkt als luchtafzuiger. deze pomp komt wrs uit een horeca vaatwas..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat @testman het bij het rechte eind heeft.

Een duidelijke foto van het kenplaatje en de klemmen zou uitsluitsel kunnen geven.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Guys. Op de eerste foto kan je genoeg van de "typesticker" zien om te weten wat er aan de hand is. Denk ik.

Hij is driefase, delta/ster 3.8 / 2.2 A 1.2Hp.

Hey Aad, heb je driefase in je werkplek ?

Deze motor heeft 5 aansluitingen waar ik er 3 had verwacht. Iets meer "overzichtsfoto" zou kunnen helpen om dat op te helderen. En een nette rechte foto maakt de rest blij. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Als je op de 2 rode draden een bijna doorverbinding meet, is het een clicson, anders een thermistor.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 29 november 2021 20:10:26 schreef testman:...dan op 3F 400V aansluiten..

Niet gokken als je de spanning niet weet!

EDIT
hoewel, 1,2HP = krap 1kW = ongeveer 2.2A bij 400V, dat zou beteken dat ie in ster moet, zoals ie al zit.

De drie zwarte dus inderdaad aan de 400V, geel/groen aan aarde. De rode draden zijn dan meest waarschijnlijk zoals eerder opgemerkt een thermistor.

Als dat slakkehuis bedoeld is voor water heb je kans dat ie het met lucht afzuigen een kwartiertje volhoud voor ie volledig tot snot draait.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 30 november 2021 14:00:06 (44%)

Duidelijk, het zou inderdaad heel goed kunnen dat deze uit een oude vaatwasser komt (horeca). Heeft hij het water nodig om te koelen? Of is het rad simpelweg niet geschikt om lucht te verplaatsen? De thermistor zou bij enorme warmte toch zorgen dat de motor uitschakelt?

En hoe sluit ik de fases juist aan op een 16 ampere stekker? De 3 fases kunnen niet zomaar gewisseld worden, dan is de draairichting niet meer correct. En de nulpool op de stekker blijft buiten beschouwing want nul wordt niet gebruikt bij een elektromotor voor zover ik weet?

Thermistor of thermisch contact is vaak alleen bedoeld om via een relais te werken.

De 3x16A waar jij het over hebt is alleen bedoeld om de installatie te beschermen en niet de motor.
Voor de motor zelf gebruik je meestal PKZM of een thermisch relais beide in combinatie met een relais.

Drie fases maakt niet uit in welke volgorde je dit aansluit, motor kan alleen de verkeerde kant op draaien, 2 fasen wissellen en je zit weer goed.

Als dit ooit een waterpomp is geweest dan heeft het niet zoveel nut om hem als (lucht) afzuiger te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door HD13 op dinsdag 30 november 2021 16:58:16 (12%)

Op 30 november 2021 13:28:30 schreef GJ_:
[...]Niet gokken als je de spanning niet weet!

EDIT
hoewel, 1,2HP = krap 1kW = ongeveer 2.2A bij 400V, dat zou beteken dat ie in ster moet, zoals ie al zit.

De drie zwarte dus inderdaad aan de 400V, geel/groen aan aarde. De rode draden zijn dan meest waarschijnlijk zoals eerder opgemerkt een thermistor.

Als dat slakkehuis bedoeld is voor water heb je kans dat ie het met lucht afzuigen een kwartiertje volhoud voor ie volledig tot snot draait.

fijn dat je dat zelf dus ook even gokt, de foto's zeggen dus wel genoeg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

De 3 fases kunnen niet zomaar gewisseld worden, dan is de draairichting niet meer correct.

De motor kan ook wel eventje verkeerd draaien om te zien wat de draairichting is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 30 november 2021 16:19:11 schreef VOLVO940_aad:
De 3 fases kunnen niet zomaar gewisseld worden, dan is de draairichting niet meer correct.

Klopt. Als hij de verkeerde kant op draait (dat mag heus wel even), dan moet je een willekeurg paar verwisselen. Dus als het eerst ABC zat, dan moet je er BAC, ACB of CBA van maken, het werkt allemaal om hem de andere kant op te laten gaan.

Niet gokken als je de spanning niet weet!

Er staat duidelijk "22...." op de motor in het vakje wat waarschijnlijk "volts" heet.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 30 november 2021 19:12:27 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Er staat zelfs duidelijk "23 " ;-)
Die rand was hier de eerste keer een beetje weggevallen. Maar met vermogen en stroom kwam ik er ook wel uit dat het waarschijnlijk een 230/400V motor was. Met die kleintjes zijn 400/690 motoren ook wat zeldzamer en 127/230 al helemaal in Nederland.

Dan rest mij alleen nog de vraag of ik de thermistor ook achterwegen kan laten in de aansluiting? Of dat ik tussen die twee rode draden een schakelaar maak om de motor aan en uit te kunnen schakelen (eventueel met een relais en schakelaar)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

De thermistor hoef je niet aan te sluiten, maar beter is om dat wel te doen, het kost een extra relais maar je hebt dan wel extra bescherming voor je motor. Het zit er niet voor niets in denk ik maar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als dit een waterpomp is die als ventilator dienst moet doen, maak ik mij om de motor niet zoveel zorgen. ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 30 november 2021 16:15:13 schreef VOLVO940_aad:
Heeft hij het water nodig om te koelen? Of is het rad simpelweg niet geschikt om lucht te verplaatsen? De thermistor zou bij enorme warmte toch zorgen dat de motor uitschakelt?

Niet geschikt voor lucht.

Zoals GJ_ zegt draai je die stuk. Er zit een seal in die dan droogloopt en er compleet uitbrand.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hier een schematische voorstelling

De linker is direct & de rechter met relais, X1 & X2 is een de Th. Clixon.

MVG Gerard.;)

[Bericht gewijzigd door GerardMonique op dinsdag 30 november 2021 23:26:44 (16%)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Het werkt, maar ik zie liever een "voorrang stop" schakeling. Nu wordt enkel het overnamecontact onderbroken. ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De 2 exta kunnen van een Thermistor zijn (dan heb je aan het schema van GerardM nix) , maar ook van een klixon! het kan zelfs van een rem zijn, alhoewel ik dat niet verwacht.
Aansluiten op een 3 fase net: de 3 zwarte draden gebruiken, en een aarde natuurlijk.
Draairichting is en blijft een gok! is het verkeerd dan wissel je 2 van de zwarte draden.

Maar voor je aan de gang gaat, een foto van het hele typeplaatje.

En bij een definitive aansluiting is het verstandig er een motorveiligingsschakelaar tussen te zetten, bv een PKZM0-... Dan heb je gelijk een aan/uit schakelaar.

Heb je een ohmmeter, of universeelmeter? Meet de weerstand eens tussen de rode en gele draad.

Een kleinigheidje, ik zie geen enkele kabel op je foto, alleen maar draden.....

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 30 november 2021 23:01:52 (34%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat wil je er mee afzuigen? het debiet voor lucht zal maar heel klein zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?