Aardlek type B

Hoi experts

Stel, je hebt twee omvormers achter een 30mA type A aardlek, die er soms uitspringt.

Zal een 30mA type B er dan voor zorgen dat deze niet meer uitvalt of zal hij nog sneller uitvallen omdat hij naast de AC ook een DC component meet?

Met andere woorden, kan ik beter een 30mA type B of 300mA type A plaatsen?

een 300mA type is werkt ook en is goedkoper sowiso. recent nog gehad dat PV er in de ochtend uitvloog omdat de DC lek de 30mA aardlek van de alamat liet trippen. echter met meten of er lek op de voeding zat, bleef de isolatie tester zeggen DC, terwijl de voeding van de PV er al 5min aflag. 300mA werkt in de praktijk wel prima, 30 werkt vaak bij lichte PV groepen, maar gaat eruit bij koudere tijden en hogere vermogens.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 30 november 2021 20:15:54 (45%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ABB heeft daar een mooi document over gemaakt, tesamen met wat andere info (Max stromen in de meterkast bv)

https://library.e.abb.com/public/6a2f9ea78524481d987bddb8b6610897/1SPC…

Type aardlekbeveiliging
Bij het kiezen van een aardlekbeveiliging zijn een aantal zaken van belang. Uitgaande van de vuistregel dat een transformatorloze omvormer ongeveer 10 mA per kWp vermogen aan lekstroom kan genereren, kan bij een omvormer van 2 kWp een lekstroom van 20 mA ontstaan.

Een aardlekbeveiliging kan al aanspreken bij 35% van de nominale aanspreekwaarde, waardoor deze al heel snel ongewenst kan uitschakelen.

ABB innoveert met de markt mee en biedt voor het succesvol aansluiten van PV-panelen een aantal kasten die zijn voorzien van:
...
• een directe groep voor de PV-installatie door middel van een aardlekautomaat type A met een aanspreekwaarde van 300 mA (in de waarden
B16 A of B25 A)

ABB levert dus om die reden standaard kasten met een 300mA voor de PV groep

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 30 november 2021 20:33:45 (30%)

Top.

Als ik het op deze manier zou implementeren, gaat dat werken en voldoe ik dan nog aan de regels?

Vanuit het huis vertrekt de kabel, afgezekerd met een C16 0.3A alamat. (uiteindelijk komt deze vanaf een C20 automaat zonder aardlek)
Zowel in de schuur als de garage komen een mini-verdeler. De zonnepanelen worden gezekerd met een B10 automaat, de stopcontacten krijgen een B16 0.03A alamat.

Ik wil hiermee:
- zorgen dat de omvormers achter een 0.03 aardlek zitten
- voorkomen dat er meer dan 16A afgenomen kan worden bij een stopcontact

Selectiviteit is niet nodig.

Sine

Moderator

Dat is een ERG aparte constructie ...

En doe jezelf (en ons) een plezier en teken een automaat als een schakelaar. Dit is ERG onoverzichtelijk.

mel

Golden Member

Zou je voor de hoofdschakelaar geen 63 A nemen?40 A inkomend en dat zou op het randje zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..