philips radio B5W32at/01

Goede morgen,
Ben opzoek naar het schema van deze Philips radio

Alleen de schaallampjes branden.
Versterker reageerd niet.
Komt ook geen signaal uit de midden en fm deel.

Radio is totaal stil ook geen bromtoon hoorbaar.
Metertje slaat wel iets uit, blijft op vasteplek staan.

Denk dat de voeding niet helemaal goed is?

Wie kan mij helpen aan het schema.

EgbertG

Golden Member

Voor de eerste metingen heb je niet perse een schema nodig van het geheel.
Toen was alles nog relatief eenvoudig.

Gloeien de buizen?
Spanning gemeten over de eerste condensator na de gelijkrichter?

Transistorradio! Schema, dat vind je hier: http://kvdijke.cmshost.nl/nl/philips/b5w32at.html?i=1

Het is zeker de moeite waard om deze radio gerepareerd te krijgen!

EgbertG

Golden Member

Oef .... daar had ik geld op durven inzetten ;-)
( goed kijkend naar de foto zie ik idd: all transistor )

[Bericht gewijzigd door EgbertG op maandag 29 november 2021 09:49:05 (32%)

dit is een speciale. ziet er uit als een buizenradio, Chassis en MF speolen zijn buisachtig, klinkt ook zo (klasse A eindtrap met trafo, eindtransistor is de voorloper van de AD149) en dateert van 62-63, toen Philips nog volop = buizen was. Waarschijnlijk wilden ze aantonen dat ze het ook met torren wel konden om de kritiek af te houden dat ze achterliepen:-).

Op het versterkerprintje vind je waarschijnlijk (en dat na 60 jaar) kwasi alle kleine elco's helemaal leeg. dan komt er geen muziek meer door...

in de FM tuner kan de ingangstor wel eens defect zitten. (bekende OC171, gaan er allemaal aan met de tijd)

Ook de seleniumgelijkrichter laat het wel eens afweten.

voor de rest zijn ze vrij onverwoestbaar.

Hubie

Special Member

OC171 zit er niet in,de HF torren zijn AF 114,115,116 en AF 117.
Wel apart dat de LG en MG elk hun eigen ferrietstaaf hebben,meestal zitten die spoeltjes op de einden van 1 staaf.

Op 29 november 2021 18:37:16 schreef Hubie:
AF 117.

die is hetzelfde lot beschoren :-)

volgens het schema is de eerste tor een AF114. Maar ben er vrij zeker van dat in de oudere exemplaren nog een OC tje zit. tot einde voorraad opgebruikt, neem ik aan.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op maandag 29 november 2021 20:24:52 (37%)

Op 29 november 2021 09:22:41 schreef fred-loes:
Denk dat de voeding niet helemaal goed is?

Denk het ook.
Controleer spanning over C91 en C92.
Indien nodig, controleer zekering VL2 en/of OC26.
OC26 staat direct over de voeding, dus die zou wel eens in sluiting zijn gegaan.

Hubie

Special Member

Op 29 november 2021 20:22:30 schreef kris van damme:
[...]

die is hetzelfde lot beschoren :-)

volgens het schema is de eerste tor een AF114. Maar ben er vrij zeker van dat in de oudere exemplaren nog een OC tje zit. tot einde voorraad opgebruikt, neem ik aan.

Yep,tin whiskers :https://nepp.nasa.gov/whisker/anecdote/af114-transistor/index.html

Op 29 november 2021 21:23:25 schreef Hubie:
Yep,tin whiskers

Hup, gasbrander erop. Hoedje eraf. Binnenkant schoonmaken. Hoedje weer op zijn plaats terugsolderen en de transistor kan weer 60 jaar mee :+

Goede middag,
Heb in het versterker deel 3 defecte condensators gevonden.
De capaciteit was terug gelopen naar pf.
Het zijn 2x 2uf en 1x 0.8uf
Maar het goede nieuws is, er komt weer geluid uit.

Dank voor de tips.

Zenderzoeken werkt nog niet blijken de tauwtjes versleten-stuk te zijn.
Dit is nog even een uitdaging om dit in orde te maken.
Laat dit nog wel even weten, hoe dit afloopt.

Hubie

Special Member

Dat koord of touw is nog ergens verkrijgbaar,het is hier pas op CO nog voorbij gekomen.Ik weet niet meer in welk topic dat was.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 30 november 2021 15:55:25 (19%)

RAAF12

Golden Member

Dit is nog even een uitdaging om dit in orde te maken.

De snaarloop staat hier getekend http://up.picr.de/21802108gw.pdf en de veertjes in het midden anders loopt die tegen een wieltje aan! Zitten er twee selenium diodes in de voeding? Er zit een foutje in het schema, OC126 en OC128 moet AC zijn.

En nog een foutje op het schema.
Er staat maar één ferriet antenne getekend,terwijl er twee
in de radio zichtbaar zijn. :)
And

RAAF12

Golden Member

Ik zie het wel op het schema staan :-) De korte golf band gaat direct via een antenne input net zoals de FM band.

Hubie

Special Member

Op 30 november 2021 20:15:01 schreef Batavia:
En nog een foutje op het schema.
Er staat maar één ferriet antenne getekend,terwijl er twee
in de radio zichtbaar zijn. :)
And

Zoek de duo-draaicondensator C 11 - C 12 op het schema dan zie je het. ;-)

Dan klopt het wat Batavia zegt. S4 t/m S7, de spoelen voor MG en LG zitten op één en dezelfde ferrietstaaf getekend en niet op twee ferrietstaven, of de tweede ferrietstaaf is voor de KG, maar dat geloof ik niet.

Hubie

Special Member

Nee toch? Kijk bij SK I (KG) SK II(MG) SK III(LG) in de rij boven C12.

Daar zie ik drie oscillatorspoelen, één voor de KG, daaronder één voor de MG en daaronder één voor de LG.
Nu stem ik af op de MG. Schakelaar II verandert van positie. C12 staat parallel aan S19 t/m S22 en maakt deel uit van de MG-oscillator. Nu kijken we naar S4 t/m S6. Alle schakelcontacten (III) blijven in de getekende positie staan. Afstemcondensator C11 staat parallel aan S4. S4 is dus de MG-spoel.
Nu stem ik af op de LG. Schakelaar III verandert van positie. C12 staat nu parallel aan S23 t/m S25 en maakt deel uit van de LG-oscillator. Nu kijken we naar S4 t/m S6. Alle schakelcontacten III wijzigen van positie. Afstemcondensator C11 staat nu parallel aan S6. S6 is dus de LG-spoel.
S4 en S6 zijn getekend op hetzelfde spoellichaam, dus Batavia heeft gelijk.

Hubie

Special Member

Het klopt wel wat je beweert maar dat de stippellijn (de ferrietstaaf) doorgetrokken is en niet in 2 aparte stukken is getekend is mss de tekenwijze,slordigheidje?
Het had dus zo ----- ----- en niet ------------ getekend moeten worden.
Dus ja,zo lijkt het idd 1 staaf.

Goede middag,
Even een tussen stand van de restauratie.

Het aanbrengen van een nieuwe snaar was een lastig klusje.
Had nog een klosje draad, volgens mij is dit een draad wat de metselaar gebruikt, zelfde dikte en sterk.

De FM werkt prima zonder ruis.
Maar de L-M-K geeft veel brom-ruis wel iets van ontvangst hoorbaar?

Het metertje voor ontvangst sterkte slaat niet altijd uit, vermoeden is dat er een slechte verbinding is in het metertje, loop ik nog even na.
Maar dit is voor latere zorg.

Eerst die brom maar eens uitschakelen.

Op 1 december 2021 12:04:49 schreef fred-loes:

Eerst die brom maar eens uitschakelen.

er zijn tegenwoordig zoveel storingsbronnen (schakelende voedingen bvb) dat storingsvrije ontvangst op MG/LG/KG binnen met een ferrietantenne niet mogelijk zijn.

probeer de radio eens op een plaats met minder ethervervuiling, in de tuin bvb alvorens deze helemaal om te spitten ( dat omspitten slaat in deze op de radio :-) )

mel

Golden Member

Op 1 december 2021 13:22:10 schreef kris van damme:
er zijn tegenwoordig zoveel storingsbronnen (schakelende voedingen bvb) dat storingsvrije ontvangst op MG/LG/KG binnen met een ferrietantenne niet mogelijk zijn.

probeer de radio eens op een plaats met minder ethervervuiling, in de tuin bvb alvorens deze helemaal om te spitten ( dat omspitten slaat in deze op de radio :-) )

Als ik mijn radio in de tuin zet, kom jij dan mn tuin omspitten? ;) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Beste Kris van Damme,

In mijn hobby ruimte heb ik een schaarlamp met led en vergrootglas ineen.

Led-lamp uit brom weg en nu een zuiver geluid op MG/LG/KG

super tip, maar ook de andere allemaal dank voor hun info.

Nog even het metertje nalopen,radio in kast monteren.
Kan ik weer iemand heel blij maken, familie erfstuk.

Groet.

RAAF12

Golden Member

Ik wel benieuwd of er idd selenium diodes in de voeding zitten zoals Kris schrijft. Foto? Dat touwtje is een heel gehannes vooral om de juiste lengte te vinden en de snaartjes te bevestigen. Mooi dat het gelukt is en dat er geen tinpest in de geranium torren zit.