Tesla power wall kit

High met Henk

Special Member

Aangezien er niemand is die op mijn advertentie reageert, ga ik toch de vraag hier stellen.

een kennis van mij heeft een Tesla met een prachtig accupack en de rest van de tesla is iet minder prachtig (hij is total loss)

aangezien het accupack niet opbrengt in de verkoop wat hij verwacht stelde hij voor om er een powerwall van te maken.

op zich een goed idee wat al TALLOZE keren gedaan is waarschijnlijk.

Maar ik had dan ook verwacht dat er wel een kit voor handen zijn zijn waardoor het eigenlijk een kwestie zijn zijn van spullen bestellen en in elkaar knutselen.

Maar na veel zoeken kom ik alleen echte knutsel projecten tegen en geen kant en klare oplossing.

Weet iemand waar ik zoiets kan krijgen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EgbertG

Golden Member

De hele onderkant van een Tesla is toch de accu? Is dat nog ok met een auto
die verder total loss is?

Wat is die spanning van die accu? 600V of zo?

In totaal 400 volt, maar de accu van een Tesla bestaat uit losse 24 volt accu's met een eigen BMS met een galvanisch gescheiden communicatiebus.

En ik kan je helaas niet verder helpen met een kant en klaar kit.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
High met Henk

Special Member

de bodemplaat is nog intact, maar de achterkant en zijkant is behoorlijk beschadigd: echter achterwielen zit nog min of meer op zijn plek en dorpel is ook nog recht.. Voorkant heeft minimaal schade (ding is van ahteren door truck aangereden en zo te zien heeft hij met name rechts nog behoorlijk schade.

Dus er zijn geen accuproblemen te verwachten. Als het wel zo is, zullen we moeten kijken...
Echter dat is zijn probleem.

als er iemand is die zo'n project ziet zitten: mag zich uiteraard melden.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 1 december 2021 09:50:51 (33%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EgbertG

Golden Member

Klinkt interessant ... waarom is t niks voor jou? Jij bent toch ook altijd met
auto's bezig?

High met Henk

Special Member

ik heb er helemaal geen tijd voor.
ben veel te druk bezig. Bij een kit zou ik het wellicht overwegen.

Maar qua grote vermogens en engineering is helemaal niet mijn ding

EDIT: @hieronder REW: vooral omdat het qua koeling en BMS nogal tricky is, durf ik het niet echt aan zonder een kit

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is natuurlijk wel een gaaf project. Je zit met 5x de capaciteit van 1 normale powerwall.

Het probleem is denk ik: centraal met het BMS communiceren. Er zal een digitale bus zijn waarover berichten gaan: "Hey, hier BMS 11, max vermogen is nu gereduceerd naar 5kW. ". Of "BMS7: Het is een beetje warm hier, zet de koeling eens aan....".

Als je dat niet goed doet....

Bovendien ga je een 230V -> 400VDC DCDC converter moeten maken. En omgekeerd. Netgekoppeld... ehhh.... tricky project hoor.

Het eenvoudigste is natuurlijk: "F*** hoogspanning", alle modules parallel. Je gebruijkt je zonnepanelen primair om je accus op te laden, en vanuit de accus heb je een truck-inverter om een "alternatief" net in je huis te voorzien van stroom. Daar zet je alles op wat korte dipjes kan hebben. Dat net voed je vanuit de inverter als de accu voldoende vol is. en zonee vanuit het net. Daar krijg je dan een kort dipje van. Tja, jammerdan.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 1 december 2021 10:55:57 (30%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
harry64

Golden Member

Van accu naar net kan je toch eventueel een PV-inverter (mis)bruiken op 400 volt? Hoewel er ook diverse accu-inverters 'kant-en-klaar' te koop zijn. zowel on als off-grid.

Voor de inverter zijn prima standaard oplossingen, zowel voor on-grid als off-grid. Het enige wat je zult moeten verzorgen is dat de tesla accu's met een degelijke omvormer kunnnen communiceren. Aangezien beiden waarschijnlijk een propietary protocol gebruiken zul je deze moeten reverse engineeren, om vervolgens een soort hub te maken die het op de juiste manier met elkaar laat praten.

Op 1 december 2021 12:09:59 schreef harry64:
Van accu naar net kan je toch eventueel een PV-inverter (mis)bruiken op 400 volt? Hoewel er ook diverse accu-inverters 'kant-en-klaar' te koop zijn. zowel on als off-grid.

Zoals altijd: De PV omvormer bevat ook een MPPT. Die zoekt het maximum power point op. Als je daar een accu op aansluit dan is het maximum power point dus: "oneindig amperes".

Je mag hopen dat het ding weet: "ik kan max 2.5kW" of iets dergelijks en dat ie zichzelf dan beperkt tot dat getal. Maar of dat lekker werkt... ik weet het niet. Ik DENK dat als het goed werkt, dan heb je iets van een week autonomie. Dan wil je eigenlijk gaan mikken op letterlijk nul-op-de-teller. Dus je meet het vermogen wat in/uit het huis gaat en dan zou je de inverter willen "dimmen" totdat dit zo dicht mogelijk bij nul is. DAN zou je een inverter willen hebben met een vermogen groter dan je max piekstroom (of zeer vergelijkbaar).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Het gaat hier om een bedrijfslocatie... (toevallig een autodemontage bedrijf)

Dus qua verbruik 0 op de teller gaat hem even niet worden.

Qua explosie/brand gevaar is het terrein zo opgezet dat er een veilige plek gerealiseerd kan worden van eventuele bebouwing (wrakken is wellicht wel een gevaar)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Maar hebben ze zonnepanelen? Mogen ze salderen? Nee? Dan wil je dus als de accu niet vol is en e dreigt terug te leveren, de accu opladen en als de accu niet leeg is en je gaat stroom gebruiken wil je uit de accu je net bij-voeden. Blijft dus dat als je een solar-inverter gebruikt je die wil kunnen knijpen.

eea hangt natuurlijk af van hoeveel stroom je allesbijmekaar gebruikt. Als je VEEL meer stroom gebruikt dan wat je accu aankan, dan kan je beslissen, ik ga pas uit de accu aan mijn eigen net leveren als het opgenomen vermogen uit het net meer is dan wat de omvormer aankan. Als dit voldoende is om de accu optimaal te benutten, dan zou je op die manier met aan/uit de boel kunnen regelen.

Even wat googlen:
https://www.alibaba.com/product-detail/off-grid-3-phase-battery-charge…

Volgens mij is dit een UPS, maar dan zonder de batterijen en klasse: groter dan je meestal tegenkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zijn BMSsen die met de Tesla accupacks kunnen lullen.

https://www.secondlife-evbatteries.com/products/simp-bms
https://evshop.fr/en/bms/280-1136-simp-bms-battery-management-system.h…

https://github.com/Tom-evnut/SimpBMS/blob/master/Simp%20BMS%20Setup%20…

Dan heb je het beheer van de individuele cellen gedekt

Vervolgens kun je daar een omvormer achter hangen.

Als je zonnepanelen hebt kun je kijken naar bv een MPP Solar.
Die hebben omvormers die je kunt configureren en hebben ook backfeeding.

Dan gaan de zonnepanelen de accu's opladen. Pas als de accu's vol zijn zal de rest van de zonneenergie naar het net gaan (terugleveren)

Voordeel is dat je die dingen ook parallel kan zetten om zo meer vermogen te krijgen. Je kan dan kiezen om het net te gebruiken voor de krachtstroom/zware dingen en kantoor/woning/verlichting/kleine groepen allemaal via het accupakket te laten draaien.

Een Victron oid kan ook, maar dan heb je ook losse laders nodig, of je bent beperkt met vermogens. En zonder een netkoppeling zijn (veel) zonnepanelen weer zonde want als de accu's vol zijn wil je eigenlijk die panelen niet doelloos laten liggen. Dus terugleveren is dan een mooie optie.

let wel dat je met stevige stromen en spanningen werkt. Dus goede geschikte zekeringen gebruiken met hoge uitschakelstromen (Class T, BS88 of vergelijkbaar), stevige contactoren (TE, Gigavac enz) en gebruik maakt van pre-charge weerstanden

High met Henk

Special Member

Ze hebben zonnepanelen
En met een lader (zoals van REW)
En dan een BMW zoals van DJSmiley

Het ding van Rules lijkt mij beetje overkill t.o.v de lader zoals van REW lijkt me evident.

De EV hoeft niet meer geladen te worden :+ die is best wel plat..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als de zonnepanelen matchen met zo'n omvormer kun je (een deel van) de panelen omzetten op zo'n omvormer.

Een MPP Solar of Growatt heeft een vrij hoge MPPT dus je kan daar mooi een sliert panelen op aansluiten. Ervanuitgaand van vrij veel panelen kun je dus zoveel mogelijk op een all-in-one aansluiten

die zal primair de accus laden en het overschot het netwerk op gooien. De overige panelen (als die er zijn) kunnen het vermogen niet via de allinone maar kun je dan via een reguliere omvormer het net op gooien / salderen vooralsnog.

Een aparte lader hoeft niet met de juiste all-in-one. Een growatt kan geen backfeeding doen en zou niet mijn voorkeur zijn, maar bv zo'n MPP Solar kan dat wel. Die kan dan gewoon een bestaande omvormer vervangen.

veiligheid is zoals je zegt wel een aandachtspuntje bij Li-ion, itt het meer gangbare LFP voor dit soort toepassingen. Maar goed, een aparte ruimte, al dan niet met wat extreme veiligheidsmaatregelen (accu per 1-2 pakketten in een eigen compartiment, rookmelder en temperatuursensoren, en gewoon bij rook EN temperatuursensorproblemen het betreffende compartiment vol laten lopen met water :)

Wat is eigenlijk het doel van het geheel? Ik snap dat je een grote accu hebt die je nuttig zou willen gebruiken, maar als het niets kan opleveren omdat je gewoon mag salderen en de inverters van de panelen nooit geknepen worden wegens een te hoge spanning, zie ik het doel eigenlijk niet. Misschien kun je er een grote UPS van maken, maar of dat echt zin heeft?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als die "powerwall" groot genoeg is kun je terug leveren vlak voor de zon opkomt, als de huishoudens en industrie al op gang komen kun je hoge vergoedingen krijgen, het opstarten van extra eenheden of centrales is erg duur en om dat te voorkomen geven ze hoge vergoedingen.

joopv

Golden Member

Op 2 december 2021 08:34:00 schreef rwk:
Als die "powerwall" groot genoeg is kun je terug leveren vlak voor de zon opkomt, als de huishoudens en industrie al op gang komen kun je hoge vergoedingen krijgen, het opstarten van extra eenheden of centrales is erg duur en om dat te voorkomen geven ze hoge vergoedingen.

Dat is iets voor een zware industrie die wat megawatten over heeft op dat moment, maar toch (nog) niet voor een particulier met 1 accuutje van 80 kWh?

Het is wél een mogelijk toekomst scenario als er over 10 jaar een paar miljoen auto(accu)'s aan het net hangen.

Zet ook geen zoden aan de dijk.

De prijs bijna nooit negatief. (Kijk maar eens op de EPEX prijzen)

En je hebt dan ook nog te maken met de belastingtarieven. Als normale gebruiker krijg je, ook bij een negatieve prijs, niet je elektra gratis.

Terugleveren levert je wel wat op, maar dat is zo minimaal dat je echt idd vermogens moet leveren wil dat echt wat opleveren.

Momenteel, met de mogelijkheden tot salderen, is eigen opslag niet prijstechnisch interessant. Naar mate het salderen afneemt wordt het interessanter.

Verder verwacht ik binnen een jaar of 5-10 wel variabele tarieven zoals sommige maatschappijen nu al aanbieden. Dan is het tarief variabel aan de opwekking en tijd.
Dan wordt het interessanter om zelf op te slaan, gratis vanaf de zon en/of inkopen op de goedkope momenten (Vaak 's nachts, maar soms ook overdag bij veel zon/wind beschikbaarheid)

Beetje offtopic, waar ik mij altijd verbaas over de BMS van Tesla is hoe klein de balans weerstanden zijn t.o.v. de grootte van het de batterijpack. De tolerantie op de capaciteit van de cellen zullen dan klein moeten zijn.

http://d2ojs0xoob7fg0.cloudfront.net/evtv-word-press/wp-content/uploads/2017/01/Tesla-BMS-ModuleAnnotated-Front-2.jpg

De 4 weerstandjes parrallel aan de rechterzijde van de print.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
joopv

Golden Member

Op 2 december 2021 10:49:18 schreef DJSmiley:
Zet ook geen zoden aan de dijk.

De prijs bijna nooit negatief. (Kijk maar eens op de EPEX prijzen)

Maar dat zal in de toekomst wel gaan veranderen verwacht ik.

Op dit moment bestaan de short-term energiereserve in het europese net vooral uit de rotatie-energie van draaiende generatoren. Als we van fossiel af moeten, dan zijn er steeds minder van die generatoren beschikbaar.

Op 2 december 2021 10:49:18 schreef DJSmiley:
De prijs bijna nooit negatief. (Kijk maar eens op de EPEX prijzen)

Ik zie waar ik woon (australie) dagelijks negatieve prijzen. Komt ook omdat het hier nu zomer is en de rooftop-solar van het dak smelt, maar tussen pak em beet 11 en 15 is de kWh prijs bijna altijd negatief.

Als consument merk je dat niet, salderen bestaat niet, en je mag blij zijn als je feed-in tarief 25% van je levertarief is.

Daarmee is een setje panelen hier nog steeds rendabel trouwens, zon genoeg.

Met dalende prijzen voor solar ga je dat in NL ook krijgen, kwestie van tijd

evelo

Golden Member

Interessant.

En hoe wordt er door de gewone man in de straat dan gereageerd op die negatieve prijzen?
Bestaan er speciale tariefformules?

Ik ging even van de nederlandse handelsprijzen uit. Die zijn (nu nog) niet vaak negatief.

Maar als gewone consument betaal je zelfs bij een stroomtarief van -1 nog altijd een goede 15 cent. (energiebelastingen en heffingen)

Als je niet meer kan salderen dan wordt het pas interessant om overdag je accu's op te laden met panelen en 's avonds te gebruiken.