Relais aansturen via standaard rookmelder 9V

Heeft iemand een simpele methode voor me om een klein relais aan te sturen via de 9V batterij aansluiting van een rookmelder zonder extern contact mogelijkheid?
Ik heb thuis een stuk of 16 rookmelders aangesloten op mijn Aritech inbraakcentrale. Elke melder heeft nu zijn eigen zone en ik maak daarbij gebruik van een kleine (zelfgemaakte) interface die ik in elke rookmelder heb geplaatst. Deze rookmelders zijn hiervoor 4-draads aangesloten.
Ik wil alle rookmelders ivm leeftijd nu vervangen en zoek eigenlijk een iets simpelere methode om ze aan te sluiten. Als er dan eentje defect is hoef ik geen interfaceprint over te zetten etc. Ik wil ze gewoon 2-draad aansluiten via een centrale 9V voeding. Bij elke rookmelder hangt dan een 9V lip (omgekeerd aangesloten vwb + en -) die ik dan op de 9V lip van de rookmelder druk. De enige schakelmogelijkheid die ik in die situatie heb is de toegenomen stroomopname van de rookmelder zelf bij een alarm. In rust is die pulserend iets van 80uA en bij een alarm pulserend ongeveer 16 mA. Op zich is het prima als het totaal van de melders 1 relais aansturen zodat ik een melding krijg dat er 'ergens' een rookmelder alarm geeft. Het gaat mij er met name om dat ik dan door mijn systeem gebeld wordt via de ingebouwde kiezer.
Eindsituatie moet dan zijn dat ik ongeveer 16 rookmelders aan 1 voeding heb hangen. In rust zal die stroom dan ongeveer 1,3 mA zijn (16 x 80uA). Bij een alarm van één van de melders zal de stroom dan pulserend iets van 17mA worden (de hogere stroom van 1 melder en de ruststroom van de resterende melders).
Hoe kan ik dit het eenvoudigste aanpakken? Als dit werkt kan ik daarna nog de keuze maken of inderdaad 1 relais voor alles te gebruiken of elke melder een eigen relais te geven.

mel

Golden Member

Waarom neem je geen melder die een relais ingebouwd heeft?Er is immers een 4 draads kabel aanwezig.Die dingen werken op 12 of 24 volt,omschakelbaar. een beetje hogere spanning is ook beter ivm spanningsval.Zeker met een brandalarmsysteem zou ik niet gaan kloten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Met mijn inbraaksysteem ga ik niet 'kloten' ;-). Ik sluit daar gewoon een relais aan op een zone ingang. Relais schakelt en de centrale zie 'iets' gebeuren. Zelfde als dat ik een device met ingebouwd relais aan zou sluiten.
Ik kies bewust voor een simpele melder omdat die A. goedkoop zijn en B. het simpelst zijn aan te sluiten bij vervanging, onderhoud etc. De melders die ik nu heb (goedgekeurde melders) kost iets van €5 per stuk. Ik heb al een tijdje gezocht naar een melder met een relais maar dan gaat het snel richting enkele tientjes per melder. Dat wil ik er simpelweg niet aan uitgeven.

Hensz

Golden Member

Kun je niets met een 433MHz transmitter die getriggerd wordt door het signaal op de piezo? Die 16 zenders zullen mss wel te ver uit elkaar liggen om met één ontvanger aan te kunnen.

Don't Panic!

Zou misschien kunnen, maar dan schiet het zijn doel van dit projectje voorbij. De melders hangen in verschillende ruimtes in verschillende gebouwen (woning, aanbouw en schuur) en dan wordt het me toch weer teveel 'gedoe'. Volgens mij moet het toch niet zo moeilijk zijn om een relais te schakelen via het verschil van 80uA naar 16mA.

Arco

Special Member

Zoiets:

Kan ook nauwkeuriger met een comparator.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 december 2021 14:23:00 schreef Arco:
Zoiets:

[bijlage]

Kan ook nauwkeuriger met een comparator.

Dit ga ik eens testen. Hartelijk bedankt!

Als je dan ook nog 2 diodes in serie parallel aan de 47 ohm zet, dan krijg je niet dat de melders VEEL minder spanning krijgen als ze beginnen te piepen en ineens (heel even, niet meetbaar met de multimeter) zeg 30+ mA nodig hebben.

Mogelijk gaat het relais nu lopen klapperen zodra er een alarm afgaat. Kan de centrale daar mee omgaan ? Anders moet er nog even wat bij om te zorgen dat als ie eenmaal aangeslagen is, hij bijvoorbeeld de komende seconde niet meer uitgaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 december 2021 14:42:08 schreef rew:
Als je dan ook nog 2 diodes in serie parallel aan de 47 ohm zet, dan krijg je niet dat de melders VEEL minder spanning krijgen als ze beginnen te piepen en ineens (heel even, niet meetbaar met de multimeter) zeg 30+ mA nodig hebben.

Mogelijk gaat het relais nu lopen klapperen zodra er een alarm afgaat. Kan de centrale daar mee omgaan ? Anders moet er nog even wat bij om te zorgen dat als ie eenmaal aangeslagen is, hij bijvoorbeeld de komende seconde niet meer uitgaat.

Als dat nodig is, maak ik even een overneemcontact met resetknop. Bedankt voor de tip.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Er zijn meer en meer rookmelders waar geen batterij meer in hoeft. Zit een Lithium batterij in met een levensduur van 10 jaar.

Vele kan je met elkaar paren zodat ze allemaal in werking gaan als er 1 is die rook detecteert.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 1 december 2021 14:52:03 schreef buckfast_beekeeper:
Er zijn meer en meer rookmelders waar geen batterij meer in hoeft. Zit een Lithium batterij in met een levensduur van 10 jaar.

Vele kan je met elkaar paren zodat ze allemaal in werking gaan als er 1 is die rook detecteert.

Dat klopt en ik weet wat er allemaal te krijgen is. Maar eenvoud en budget is even belangrijkste in dit verhaal. Als ik alle melders op deze manier via 1 relais aan de centrale hang dan gaat bij mij alles 'af' (alle sirenes die aan de centrale hangen) en wordt ik gebeld. Ook hebben ze dan centrale voeding vanuit de centrale zelf. Ik gebruik dan geen batterijen meer. Ik gebruik dit met de oude melders al een jaar of 15 en dat werkt prima voor me. Dat is voor mij de meest praktische oplossing.

[Bericht gewijzigd door GertWWW op woensdag 1 december 2021 15:19:35 (12%)

Op 1 december 2021 14:50:27 schreef Arco:
Aangepast...

[bijlage]

Dankjewel. Ik ga er mee testen. Ik laat het weten. Wordt zeer gewaardeerd.

Hensz

Golden Member

Op 1 december 2021 14:52:03 schreef buckfast_beekeeper:
Er zijn meer en meer rookmelders waar geen batterij meer in hoeft. Zit een Lithium batterij in met een levensduur van 10 jaar.

Er hoeft geen batterij in, want hij zit er al in? |:(

Don't Panic!

Op 1 december 2021 14:50:27 schreef Arco:
Aangepast...

[bijlage]

Arco, dit lijkt te gaan werken. Ik had die transistor niet liggen, en heb het even met een BC547 getest. Ik heb als voeding de 9V batterij gebruikt. Een 5V reedrelais en de 10K heb ik vervangen door een 1K5 (het begon te werken vanaf 2K3 en lager). Ik schakel met het relais nu een ledje als test en die schakelt (erg) kort met de piep van de rookmelder mee, maar lang genoeg om de led te zien oplichten. Ik ga nu even testen (komende dagen) of mijn centrale deze korte puls accepteert. Anders moeten we kijken of het relais iets langer kan blijven hangen.

Op 1 december 2021 16:33:36 schreef Hensz:
[...]
Er hoeft geen batterij in, want hij zit er al in? |:(

Ik verwacht dat Buckfast de standaard 9V batterij bedoeld die je normaal gesproken elke 1 of 2 jaar moet vervangen. Dat hoeft met die Lithium cel inderdaad niet. Na 10 jaar melder vervangen en klaar. Ik wil echter juist een melder gebruiken met een 9V batterij zodat ik deze centraal kan voeden (en kan koppelen aan een zone van mijn inbraakcentrale).

marcob

Golden Member

Ik verwacht dat je veel storingen (lees vals alarmen) gaat oppakken wanneer je lange kabels aan de 9V batterij aansluitingen gaat hangen. De 9V batterij is een schone spanningsbron, dat zal jouw centrale voeding met lange kabels zeker niet zijn.

Dus een proefopstelling met lange kabels kan geen kwaad.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 1 december 2021 17:13:21 schreef marcob:
Ik verwacht dat je veel storingen (lees vals alarmen) gaat oppakken wanneer je lange kabels aan de 9V batterij aansluitingen gaat hangen. De 9V batterij is een schone spanningsbron, dat zal jouw centrale voeding met lange kabels zeker niet zijn.

Dus een proefopstelling met lange kabels kan geen kwaad.

Op zich is het inderdaad goed daar rekening mee te houden. Ik gebruik mijn huidige rookmelders echter al 15 jaar via een vaste 9V aansluiting vanaf die centrale. En dat zijn ook normale 9V melders. En dat ging afgelopen 15 jaar met deze melders prima. Ik gebruik trouwens UTP kabel voor de voeding. Mogelijk dat een aderpaar door de twist al storing verminderd.

buckfast_beekeeper

Golden Member

15 jaar :( Na maximaal 10 jaar dienen ze vervangen te worden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 1 december 2021 18:04:11 schreef buckfast_beekeeper:
15 jaar :( Na maximaal 10 jaar dienen ze vervangen te worden.

Relax. Doe ik dus ook. Ik kon van ditzelfde model bij kopen, maar het over moeten zetten van die interface vond ik teveel gedoe. Soldeerwerk etc telkens als ik een melder moet vervangen. Vandaar nu deze oplossing.