Timer in 3x AA batterijhouder

Hallo ,

Kan iemand mij helpen met een kleine timer te maken voor in een 3x aa batterij plastic houder.
Voor 6 uur oa.
Nu moet ik elke x de schakelaar handmatig uit zetten . Werk in een verzorging huis, zou wel handig zijn.

Ik heb al gekeken bij de Chinees.
Ik kan ze niet los vinden.

Alvast bedankt.
Jeroen

Geniet van elke dag

Een betere omschrijving zou nog beter zijn ;)
Moet dat in die batterijhouder passen of wordt dat gevoed met 3AA batterijen.
Wat moet het doen en moet dat ingesteld kunnen worden?

Dus een beetje meer duidelijkheid is zeker welkom.

LDmicro user.

Dag mpg.

Ja het moet in zo'n transparante 3x AA houder passen.

Het moet van die mini led met koperdraad aansturen.

Nu zit er een transparante houder aan met een kleine aan uit switch.

Bij de appie hebben ze led verlichting figuur met zo'n houder met timer schakelaar maar, is voor 2x AA .
Timer voor 6 uur aan.

Geniet van elke dag
Arco

Special Member

Batterijhouder 3xAA met ingebouwde 6 uur timer kost nog geen 3 euro, daar valt niet tegenaan te knutselen... ;)
(alleen de ledstring moet je eraf knippen)

https://www.action.com/nl-nl/p/draadbundel2/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thja, daar had ik even niet aangedacht?
Thanks Arco

Maar zou het graag zelf willen prutsen op een printplaatje. Het weer is buiten toch niks?

Geniet van elke dag
Thevel

Golden Member

Op 1 december 2021 20:21:51 schreef powercrack:
Maar zou het graag zelf willen prutsen op een printplaatje. Het weer is buiten toch niks?

Je zal het kunnen bouwen met een (SMD) CD4060.
Je moet ook nog een diode (bijv. een 1N4148) plaatsen tussen pen3 en pen11 (anode aan pen3)

Als er spanning op de schakeling wordt gezet gaat de timer lopen, als Q13 hoog wordt stopt de timer.
Tijdens de looptijd is Q13 dus laag, je moet de LED dus aansturen met een P-FET om deze te laten branden tijdens de looptijd.

Je wil dus een timer met een periode van 6 uur maken. Dat is te lang voor een klassieke RC-timer (rond een 555 e.d.). Ik zou nogal snel naar een compacte microcontroller grijpen, maar misschien kan je iets rond de CD4541 bouwen?

CD4541B programmable timer consists of a 16-stage binary counter, an oscillator that is controlled by external R-C components (2 resistors and a capacitor), an automatic power-on reset circuit, and output control logic.

[edit] de suggestie hierboven is ook een prima alternatief :-)