is het mogelijk om ethernet via bestaande ongebruikte coaxkabel te laten lopen?

Beste mensen,
Ik zit met het volgende probleem.
In een bestaande woning waar ik tijdelijk woon komt nu ook internet. Nu wil ik boven ook internet (en tv indien mogelijk) maar wifi is waarschijnlijk te zwak boven Plus bij proximus (belgische provider) gaat tv via ethernet. Dus dan zou ik weer van wifi naar ethernet moeten gaan.
Ik was aan het kijken naar een andere oplossing. Powerplugs gaan waarschijnlijk niet werken, het is een oude electriciteits installatie. Ik durf het eigenlijk zelfs niet te proberen op jaren 60 installatie |:( Kabels trekken en boren zal moeilijk gaan, moeten toestemming vragen aan de verhuurder. Plus stevige boren hebben ;)
Loze buizen lopen er niet zover ik kan zien.
Maar er lopen wel telefoon en coax kabels naar boven.
Nu heb ik al eens online wat opgezocht. Telefoonkabels kunnen in sommige gevallen maar moeten minimaal 4 aders zijn en getwist dacht ik. Plus ook een hoop gedoe en veel mogelijke problemen lees ik. En
Coax zou al gemakkelijker moeten gaan als ik het goed lees. Dat werd vroeger trouwens ook gebruikt voor netwerken ;)
Nu worden die coax niet gebruikt dus als ik het goed heb onderzocht kan ik met zo'n soort kastje.
https://www.amazon.com/PACK-DIRECTV-Broadband-Ethernet-Generation/dp/B…
of misschien deze
https://www.aliexpress.com/item/1005001425720781.html?spm=a2g0o.produc…
Het kan zelfs zijn dat ik een setje van annsman heb liggen die dit doet, ooit gevonden in een electrobak :P
En de knutselaar in mij moest ik ook meteen denken, zou het heel misschien niet mogelijk zijn om 2x oude kabelmodem hiervoor te gebruiken met wat aanpassingen? Die heb ik nog voldoende liggen of kan ik krijgen :P
Dat zou leuk zijn om als extra te proberen, niet als hoofdoplossing hoor. Daarvoor kosten die bestaande kastje niet zoveel.
Heb ik mijn onderzoek goed gedaan?
Heeft iemand toevallig ervaring met dit soort oplossingen?
Ik verwacht geen hoge snelheid met deze oplossing. Traag internet voor een pc om af en toe wat op te zoeken via internet zou al erg prettig wezen.
De vraag waar ik nog mee zit is hoe vindt ik waar welke coax kabel naar toe loopt? Vanuit de kast waar gelukkig ook de modem van vorige internet verbinding hang lopen verschillende coax kabels via een versterker? naar verschillende kamers. Kan ik aan een kant de connector overbruggen en dan aan de andere kant gewoon ohms meten om zo te zien waar welke kabel naar toe loopt?
("Inspiratie" voor deze manier haal ik uit zo'n netwerktester waar je aan ene kant een los kastje op de ethernet kan aansluiten en dan aan de andere kant van de kabel je tester met lampjes)

High met Henk

Special Member

Sterker nog:
Ethernet begon op COAX!!

10Base2 kwam voor 10baseT

Maar als je nu wat wil zou ik een DSL verbinding opzetten ..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
KGE

Golden Member

Wanneer je uit kunt vinden waar elke coax kabel naar toe loopt en wanneer die netjes in een buis loopt kun je die simpel vervangen door ethernet, die is meestal nog dunner ook (tenzij je voor CAT 6 of 7 gaat). De kans dat we ooit weer terug gaan naar coax lijkt mij heel klein...

Arco

Special Member

Coax is daar prima voor te gebruiken (vroeger werden lange afstanden binnen een netwerk altijd met coax gedaan).
Je hebt alleen 2 omzetters nodig: https://aliexpress.com/item/4001023220076.html

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 2 december 2021 00:11:39 (39%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik volg het advies van KGE.

En het antwoord op je vraag hoe je kan testen welke kabel waar naartoe loopt heb je een goede manier bedacht.
Zo doe ik dat ook meestal en heb voor diverse soorten kabels "kortsluitstekkers" gemaakt om dat snel en eenvoudig voor elkaar te krijgen.
Advies is dan wel te zorgen dat er aan beide kanten van de kabel niks aangesloten is (vooral kabelmodems en dergelijke zijn vaak gevoelig voor sluiting).

De kabels zitten helemaal weggewerkt in de muur. En om daar aan te gaan trekken en hopen dat ik nieuwe kan trekken is erg "gevaarlijk" en "risicovol" Plus toestemming vragen en het is tijdelijk e.d.
Dat gaat hem dus niet worden, te veel gedoe. Geen idee trouwens of ze in de jaren zestig buizen gebruikte voor coax bedrading. Het huis was zeer modern en naar de nieuwe standaarden gebouwd toen maar geen idee of de coax ook in die tijd is aangelegd.
Ik zal vast wel ergens nog een oude passende stekker hebben leggen om een kortsluit stekker te maken, goed idee.
Er hangt verder niets aan de stekkers zoals een modem dus kan gerust meten. Ze hangen in een soort versterkerbox maar om te meten moet ik ze toch los halen hiervan.
Ja, ik weet dat netwerken begonnen zijn met coax. Ik heb nog oude "klassieke" 3com isa netwerkkaarten met coax en utp liggen.

Ja, kan prima.

MOCA is hiervoor bedoeld. De oude Moca setjes doen zo'n 400Mbit.

Nieuwere MOCA2 setjes gewoon 1Gbit zonder problemen als de kabel niet verrot is. Hirschmann verkoopt die setjes onder de Inca naam

https://www.kabelshop.nl/Hirschmann-Inca-1G-met-USB-adapter-Internet-o…

Dat 10 euro setje van Ali lijken me een paar baluns te zijn en geen volwaardige ethernet omzetters. Passive IP bestaat ook niet.

Amazon ding zou kunnen zo op het oog, maar de snelheid lijkt me erg laag. Op papier 100Mbit... ik heb mn twijfels erbij wat je echt gaat halen.

Goedkoper alternatief voor MoCA, omdat het toch maar tijdelijk is. En je wel eens in elektronica bakken loopt te grutten dus ongetwijfeld iets hebt liggen. ;)

Als je twee oude WiFi routers hebt liggen, dd-wrt of openwrt erop flashen. Eén beneden als access point, antenne eraf, coax eraan verbinden. Boven ook een neerzetten als client (vanaf daar ga je weer met netwerkkabel verder), antenne eraf, coax eraan. De coax dempt onwijs op 2,4 GHz, maar voordat je aan het eind van de kabel onder de SNR bruikbare van 20-30 komt. En als het signaal de client overstuurt, het vermogen op het AP knijpen in de instellingen. De coax is als antenne vast doof genoeg om weinig last te hebben van andere AP’s in de buurt.

Of: heb je twee oude hubs met BNC aansluitingen voor 10BASE-2 erop? 2x BNC stekker (50 Ohm type), twee T-stukken en twee 50 Ohm afsluitweerstanden. Of je knutselt dat zelf op een kluitje.
Als de coax 75 Ohm is, zal ik me niet te druk om maken... ik heb laatst voor de gein het via 5 meter tweelingsnoer voor elkaar gekregen. :+
Nadeel: 10 Mbit.

kom vaker van hirschmann zo'n moca setjes tegen, daar loopt dan ook al de cai over. veelal gedaan bij huizen waar nog coax inzit, veelal is die zo te verwijderen en ruilen voor utp, maar dat probeert men dan niet eens.

tijd terug nog een 70mbit lan verkregen over 45mtr oude multi telefoonkabel die half verrot was in de grond. wat later ook een niet te vervangen utp die door ratten was aangevreten op bruin en blauw aangesloten, voor 100mbit dat werkte ook nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Als je van die Hirschmann setjes zoekt, een zaak hier in de buurt had er iets van liggen dat hij waarschijnlijk wel kwijt wil. Ik zal er even naar vragen als ik er weer ben. Mogelijk vrijdag.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 2 december 2021 00:33:07 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 december 2021 00:05:30 schreef testman:
[....]

tijd terug nog een 70mbit lan verkregen over 45mtr oude multi telefoonkabel die half verrot was in de grond. wat later ook een niet te vervangen utp die door ratten was aangevreten op bruin en blauw aangesloten, voor 100mbit dat werkte ook nog.

Ja, het kán, maar: "Waarom is mijn internet zo traag....?"

Je zal toch heel wat pakketjs verliezen door demping, reflecties en veelvuldige onnodige parity checks

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja hoor dat kan met deze dingen:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001425720781.html?spm=a2g0o.product…

Er zit trouwens niet erg veel ingewikkelds in die dingen. Zeer waarschijnlijk gewoon een balun of een unbal. net vanaf welke kant je het bekijkt.

Je moet alleen wel opletten dat de impedantie van jouw gebruikte kabel de juiste is. 50, 75 91 of 100 Ohm? het bestaat allemaal. Als de impedantie van de kabel niet de correcte is ga je een heel beroerde netwerkverbinding krijgen. Als je per ongeluk een slechte of rotte kabel (vocht er in) hebt overigens ook. In die aliexpress advertentie zeggen ze dat je een z.g. rg 59 kabel moet gebruiken. En dat is een 75 Ohm kabel.

Sterker nog:
Ethernet begon op COAX!!

Yep en dat was een hele dikke coax kabel waar z.g. prik aansluitingen werden gebruikt. Dat speelde ergens in 1972 ofzo.

Die klem om de kabel bevatte een scherpe naald die je op speciale plaatsen door de buitenmantel in de kern prikte. Op die speciale plaatsen was een opening in de mantel van de coax geweven. Daardoor kon je geen sluiting tussen de mantel en de kern krijgen. Op de buitenzijde van de kabel stond d.m.v. een opdruk aangegeven waar je kon prikken.

Het signaal door die kabel was ook echt een gemoduleerd radio signaal. Het was oorspronkelijk bedacht om via antennes echt door de aether te gaan en zo zeer veraf gelegen terminals op de universiteit te kunnen verbinden met het mainframe.

Praktisch bleek de verbinding nogal gevoelig voor storingen uit de omgeving en bleek het beter te werken via een coax kabel. Het was een erg kostbare oplossing die later vervangen werd door het z.g. cheapernet. Daarbij vervielen de tranceivers en de prik interfaces. Daar voor in de plaats ging men bitbangen in een gewone goedkope coax. De RG59 coaxkabel die met BNC pluggen en t stukken aan elkaar geknoopt werd. De noodzaak om via een radioverbindig te werken verviel en was ook bijna nooit nodig.

Shiptronic

Overleden

Op 2 december 2021 22:49:07 schreef Ex-fietser:

De noodzaak om via een radioverbindig te werken verviel en was ook bijna nooit nodig.

Ja draadloos netwerk is nooit wat geworden :+

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
joopv

Golden Member

Op 2 december 2021 22:49:07 schreef Ex-fietser:

Die klem om de kabel bevatte een scherpe naald die je op speciale plaatsen door de buitenmantel in de kern prikte. Op die speciale plaatsen was een opening in de mantel van de coax geweven. Daardoor kon je geen sluiting tussen de mantel en de kern krijgen. Op de buitenzijde van de kabel stond d.m.v. een opdruk aangegeven waar je kon prikken.

Het signaal door die kabel was ook echt een gemoduleerd radio signaal. Het was oorspronkelijk bedacht om via antennes echt door de aether te gaan en zo zeer veraf gelegen terminals op de universiteit te kunnen verbinden met het mainframe.

Praktisch bleek de verbinding nogal gevoelig voor storingen uit de omgeving en bleek het beter te werken via een coax kabel. Het was een erg kostbare oplossing die later vervangen werd door het z.g. cheapernet. Daarbij vervielen de tranceivers en de prik interfaces. Daar voor in de plaats ging men bitbangen in een gewone goedkope coax. De RG59 coaxkabel die met BNC pluggen en t stukken aan elkaar geknoopt werd. De noodzaak om via een radioverbindig te werken verviel en was ook bijna nooit nodig.

Je haalt een paar dingen door elkaar... Het is ook al weer lang geleden. :)
10Base5 en 10base2 gebruikten geen radiosignaal.

Er waren wel netwerk systemen die met RF werkten, een speciale ISA kaart in de PC hadden en ergens op een centraal punt in het gebouw zat dan een RF repeater die de de band waarop de werkstations en servers zonden, omzette naar de band waarop die dingen ontvingen. Dat alles over coax (50 of 75 ohm) kabels die door het hele pand gelegd waren.

Ik probeer me de fabrieksnamen van die spullen te herinneren.. Het kwam allemaal uit de USA of Israel. Heb nog regelmatig van die (afgeschreven) spullen mee naar huis genomen omdat er interessante onderdelen in zaten voor de zendamateurs. Toen ik begon in de computer service (halverwege 80's) was dat RF spul al op zijn retour en werd vervangen door ethernet over utp.

Met 10base5 heb ik nooit gewerkt, wel met 10base2, en IPX (Novell) over dat ethernet.

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 2 december 2021 23:19:38 (19%)

Op 2 december 2021 10:38:53 schreef Tidak Ada:
[...]

Ja, het kán, maar: "Waarom is mijn internet zo traag....?"

Je zal toch heel wat pakketjs verliezen door demping, reflecties en veelvuldige onnodige parity checks

anders werd het graven, en dat wil je niet in januari. werkt intussen al jaren zo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ach, met twee blikjes en een eind vliegertouw kun je ook een intercomverbinding maken*) :7 8)7

*) Touwtje moet wel strak staan en niets raken>:)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 3 december 2021 15:28:23 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Yep en dat was een hele dikke coax kabel waar z.g. prik aansluitingen werden gebruikt. Dat speelde ergens in 1972 ofzo.

Die moest je wel voorboren wat niet iedereen wist anders brak je naald. Hier in huis heb ik ook een MoCa setje zitten naar mijn slaapkamer waar ik qua snelheid ook prima mijn media speler over kan laten streamen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 3 december 2021 18:25:45 (25%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 3 december 2021 15:26:30 schreef Tidak Ada:
Ach, met twee blikjes en een eind vliegertouw kun je ook een intercomverbinding maken

Nou, als je een speaker en microfoon gebruikt kan je met die bandbreedte en een modern modem hiermee misschien wel 75 Baud of zo halen. Als je geluk hebt 300. Half-duplex natuurlijk. Voor full duplex heb je wel 2 keer deze opzet nodig.

Coax deden we vroeger 10 Mbit mee. Als je alles netjes met 50 Ohm afsluit werkt het wel goed. Ik denk dat met fatsoenlijke coax 100 MBit wel haalbaar zou moeten zijn, even niet naar beschikbaarheid van apparatuur kijkend.

Op 3 december 2021 18:49:52 schreef Hoeben:
[...]

Nou, als je een speaker en microfoon gebruikt kan je met die bandbreedte en een modern modem hiermee misschien wel 75 Baud of zo halen. Als je geluk hebt 300. Half-duplex natuurlijk. Voor full duplex heb je wel 2 keer deze opzet nodig.

Coax deden we vroeger 10 Mbit mee. Als je alles netjes met 50 Ohm afsluit werkt het wel goed. Ik denk dat met fatsoenlijke coax 100 MBit wel haalbaar zou moeten zijn, even niet naar beschikbaarheid van apparatuur kijkend.

coax kan veel meer, gigabit is nog goed te doen. echter zal daar niet iets betaalbaars voor zijn denk ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik wilde vandaag even kijken of ik het setje van hirsmann wat ik ooit gevonden had kon vinden maar met de drukte van vandaag glad vergeten 8)7
Ik weet niet welke impedantie de kabel heeft, zal morgen eens kijken of ik het op de kabel zie staan. Maar is het standaard niet 75 ohm voor analoge tv?
Tja, snelheid. Het zou fijn zijn als ik boven ook tv zou kunnen kijken. Maar ik ben al erg blij als er gewoon genoeg snelheid zou zijn voor de administratie pc. En die heeft niet veel nodig voor mailtjes te bekijken en versturen.
gezien mijn beperkt budget hoop ik dat ik het moca setje wat ik als goed is heb liggen werkt. Werkt als in niet kapot ;)
Of anders een eenvoudig setje vanuit china maar dan moet ik weer lang wachten.
@maarten Als jij zou willen kijken/vragen zou ik dat heel tof vinden.
@boet, modems heb ik voldoende maar vaak niet ondersteunt door ddr of open wrt helaas. Maar het blijft een interessant experiment. Nu nog de tijd vinden in deze drukke tijd |:(
Zou zoiets ook niet te bedenken zijn met oude kabelmodems want die hebben al een juiste aansluiting zeg maar. En daar zit al een systeem van omzetting van coax naar ethernet in lijkt me.
Hoeveel aders heb je nodig voor utp ethernet? Ik dacht toch 4 of kan het met lage snelheid ook met 2?
Blikje aan een touwtje, dat heb ik als klein manneke ook nog gedaan. Zelfs denk ik nog geprobeerd kan ik het systeem verbeteren :+ Maar het was lastig om het naar de hut die we in de schuur hadden gebouwd het touw strak te houden.

Shiptronic

Overleden

nee, je hebt 4 aders nodig, 2 voor heen en twee voor terug 2 (twisted)aderparen dus .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat dacht ik al. En de telefoon lijn die er loopt is volgens mij maar 2 aders.