PI-Filter calculator

Deze vond ik op het internet, ik vind de manier van rekenen wat vreemd, voor de C tune neem ik vaak de belastingweerstand van een buis gedeeld door de Q van het filter.
https://coil32.net/online-calculators/pi-matching-network-calculator.h…
Is dit wel een goede calculator?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Zoooo dat is goed te lezen die pagina :D
Ik heb geen idee dan zal ik een filtertje willen uitrekenen op de HP67 en dan vergelijken.

Maar wat jij zeg dat kan zeker, alleen als enige bewerking de plate weerstand,
door de Qo delen dat zie ik zo een twee drie even niet.
Maar het is zeker mogelijk om de componenten op die wijze op te lossen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja inderdaad Henk, ik zal dit ook moeten proberen voordat ik er een oordeel over kan hebben.
Wat je normaal gesproken ziet in een dergelijke calculatie, is dat de anodespanning en stroom ook wordt gebruikt in zo berekening, en dat mis ik hier.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Bert jan

Special Member

Leuke calculator! Je ziet mooi dat de stroom in spoel verdubbelt als de Q factor van het pi filter van 8 naar 16 wordt verhoogd.
En het rendement neemt af.
Dus díe Q factor moet niet te hoog zijn, ca. 10.

Dan kan daarna separaat het low passfilter volgen.

Er wordt uitgegaan van een bekende uitgangsimpedantie en dat is in datasheets gelukkig eenvoudig te zien bij buizen..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 december 2021 20:54:56 schreef Martin V:
Wat je normaal gesproken ziet in een dergelijke calculatie, is dat de anodespanning en stroom ook wordt gebruikt in zo berekening, en dat mis ik hier.

Iéts hoger kijken. Vlak boven de invoervelden staat o.a.:

For the output Pi-network of the amplifier:
R1 ≈ Ea / (2.1 • Ia)
(where Ea is a constant voltage and Ia is a direct current of the anode)

Je weet van een bepaalde buis, voor een bepaald te leveren vermogen, de voedingsspanning en de gelijkstroom die hij hieruit opneemt. Die twee leveren je de te 'presenteren' belasting R1.

Deze calculator is heel precies. Hij houdt niet alleen rekening met de Q door de ingangscondensator (zoals de grove benaderingsformules doen), maar ook de bijdrage van de uitgangscondensator.
Verder wordt de spoelkwaliteitsfactor nauwkeurig verrekend.
In het plaatje is het resultaat van de voorbeeldberekening op de site nagerekend (R4 is voor de spoel-Q).

Mocht je de bandbreedte gaan checken in relatie tot de Q, bedenk dan:

  • De formule B= f/Q geldt alleen voor een simpele parallelkring (of een simpele seriekring);
  • Het pi-netwerk ziet aan beide kanten een belasting;
  • De correcte definitie van de Q gaat via het blindvermogen in de componenten in verhouding tot het afgegeven vermogen.
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik gebruik al sinds 1980 een eigen formule en SP6AZM heeft daar een programma voor gemaakt.