Nieuwe meterkast met 3-fase: welke volgorde?

Mijn huis (Nederland) heeft nog een oude stoppenkast met drie groepen en geen aardlekschakelaar. Graag zou ik deze stoppenkast laten vervangen door een moderne groepenkast met 12 groepen (hele huis wordt gerenoveerd) en een 3-fase aansluiting. Die 3-fase zou ik nemen omdat ik o.a. plannen heb voor een inductiekookplaat, airco in enkele kamers, een elektrische radiator en 12 zonnepanelen.

Echter vraag ik me af of de elektricien die de groepenkast komt plaatsen daarnaast ook zelf die 3-fase-aansluiting in orde kan en mag brengen? Of moet voor de 3-fase te regelen een speciale firma komen? En moet die firma dan komen voordat die elektricien de nieuwe groepenkast komt plaatsen?

Ik ben wat in de war met de juiste stappenvolgorde en wat precies allemaal moet gebeuren om dit te doen slagen...

Veel dank alvast voor jullie hulp :)

om 3 fase te verkrijgen moet de netbeheerder dat komen aanpassen, andere meter en 2 zekeringen in de hoofdkast bijplaatsen. beste heb je dan de nieuwe kast al hangen, zodat de monteur van de netbeheerder het dan ook meteen aan kan sluiten. vastrecht voor 3 fasen 25A is hetzelfde als 1x 25/35A. kost wel 1 malig geld om de boel om te bouwen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

weet je of er überhaubt een 3 fase hoofdkabel je huis binnenkomt? (ik hoop het wel)
Volgens mij moet je eerst bij je netbeheerder een 3 fase aansluiting aanvragen.
Wellicht heb je gewoon al een 3 fase kabel met 3 zekeringen, waarvan er nu maar 1 gebruikt is.
Maar ook een 3 fase meter heb je nodig etc.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij mag je elektricien dit niet doen/regelen gezien het verzegelde gedeelte van je aansluiting is.

Wellicht helpt een plaatje van je kast, al zal je electricien je dit ook wel kunnen vertellen denk ik.

benleentje

Golden Member

daarnaast ook zelf die 3-fase-aansluiting in orde kan en mag brengen?

Het gedeelte voor de hoofdschakelaar, dus kwh meter en verzegelde kast zijn eigendom van de netbeheerder. En alleen monteurs van de netbeheerder mogen daar dus aan werken.

Minimale kosten voor ombouw zijn iets van 200,- en dat is als je al een 3 fase kabel binnenkrijgt en ze dus enkel 2 zekering moeten bijplaatsen, kwh meter veranderen en eventueel een stukje kabel/ draden bijplaatsen. Meer werk meer kosten helaas.

Omdat je ook vraagt naar de volgorde? is het handig om de elektricien eerst de nieuwe kast te plaatsen en alles voor zover mogelijk al om te zetten naar 3 fase. Zodat de netwerkbeheerder daarna ook ddirect de definitieve voeding naar de nieuwe kast in orde maakt, ik dacht dat tot ca 1 a 2 meter dat gewoon in de prijs erbij zit.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 2 december 2021 00:08:06 (25%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Als je toch een nieuwe kast plaatst zou ik die altijd uitvoeren alsof het een drie fasen kast is, en dan een brugje op de hoofdschakelaar om alles (al dan niet tijdelijk)op een enkelfasige voeding aan te kunnen sluiten.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

De juiste stappenvolgorde is:
1 Navraag bij je netbeheerder of ze je 3 fasen kunnen en willen geven.
Denk daarbij ook aan het vermogen van je aansluiting! standaard is 3x25 A, wil je zwaarder (is duurder) dan eerst navragen of dit (tegen redelijke kosten) kan
2: Je meterkast ( Verdeelkast heet het) aan laten passen of vervangen.
3: Je netbeheerder de meter en aansluiting om laten zetten naar 3 fase.
4: Soms moet de monteur die de verdeelkast aangepast heeft nog een paar draadjes omzetten of aansluiten. Dis is afhankelijk van de bereidwilligheid van de monteur van de netbeheerder.

In een woonhuis maakt de volgorde van de 3 fasen niet uit.
Mocht je toevallig apparatuur hebben die wel fasegevoelig is, dan kun je de juiste fasevolgorde pas bepalen na punt 3 en 4.

Als er verder geen veranderingen zijn dan zou je aarde goed moeten zijn. Laat voor de zekerheid je monteur van je verdeelkast de aarde een keer doormeten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

De monteur van de netbeheerder die destijds bij mij 3 fasen heeft aangesloten (3x1 Fase hoofdautomaat geplaatst en "slimme meter") zei dat hij de groepenkast/verdeler (dus achter de meter) niet mocht aansluiten. Mijn inschatting is dat ze geen verantwoording willen voor een "rammelende nul".

De groepenkast/verdeler had ik zelf al geplaatst en zoals Sine hierboven beschreef met 2 bruggen (tijdelijk) op 1 fase gezet.

De monteur was in mijn geval niet al te flauw. Gaf me 3 draden met adereindhulzen. En ging buiten een sigaretje roken met de opmerking "Als ik terug kom zal het wel klaar zijn". Vroeg zelfs nog of ik nog gereedschap (van hem) nodig had.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

@bprosman

Dat komt omdat de verantwoordelijkheid van de netbeheerder ophoud bij de uitgaande klemmen van de kWh meter.
De draden naar de hoofdschakelaar vallen buiten zijn verantwoorelijkheid.
Wie moet nu die draden aansluiten? Ik (of de monteur van de verdeelinrichting) mag eigenlijk niet aan de schroefjes op de kWh meter komen.
Zou je het officieel doen, dan moet je zelf de draad in de kWh meter steken, dan kan de monteur van de netbeheerder de bijbehorende schroeven aandraaien.
In de praktijk werkt dit natuurlijk niet.
Doorgaans zorg je zelf dat er 4 (of 2) draden van voldoende lengte op de hoofdschakelaar zitten, die kan de netbeheerder dan met een kleine moeite aansluiten op “zijn” meter.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 december 2021 10:29:33 schreef Toeternietoe:
Wie moet nu die draden aansluiten? Ik (of de monteur van de verdeelinrichting) mag eigenlijk niet aan de schroefjes op de kWh meter komen.

Precies daar zit het dilemma. Jij mag niet aan de meter komen, en de monteur van het netwerkbedrijf wil niet op de hoofdschakelaar aansluiten. Zo komt er nooit iets van.
Ik heb een keer meegemaakt dat bij een klant de 1-fase aansluiting werd omgezet naar 3-fasen. Ik had zelf in eerste instantie een nieuwe groepenkast geplaatst. De monteur van het netwerkbedrijf legde gewoon 4 nieuwe draden vanaf de meter tot aan de hoofdschakelaar. Ik zou ook niet weten waarom hij dat niet zou doen. Als hij capabel is om de draden aan de meter aan te sluiten, dan is hij ook wel in staat om het andere eind correct aan te sluiten.

mvdk

Golden Member

De monteur van de netbeheerder zal ook wel even kijken hoe de hoofdschakelaar eruit ziet. Hier word aangenomen dat dat altijd maar een nieuw exemplaar is, maar dat hoeft niet. Er kan gewoon een oud exemplaar zitten, waarvan je bang bent dat als je eraan gaat draaien de stukken eraf breken, en dan heeft de monteur van de netbeheerder het gedaan.
Er is toch een installateur? Die moet aanwezig zijn als de meterdraden aangesloten worden. Daar word elke keer als dit onderwerp ter sprake komt, omheen gedraaid. En de monteur van de netbeheerder gaat echt niet vragen naar diploma's, certificaten of erkenningen. Die wil gewoon voort, en de klant niet achterlaten met schade.

bprosman

Golden Member

Er is toch een installateur? Die moet aanwezig zijn als de meterdraden aangesloten worden. Daar word elke keer als dit onderwerp ter sprake komt, omheen gedraaid.

Waarom ? Ik vind mezelf best wel capabel om met mijn elektro opleiding zelf een verdeler te vervangen vernieuwen.

En de monteur van de netbeheerder gaat echt niet vragen naar diploma's, certificaten of erkenningen.

Tja, laat in NL een "Erkend installateur" nou niet bestaan, die discussie hebben we al zo vaak gehad.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Das precies de bedoeling van wat ik zeg. Als u (@bprosman) of de ts er zelf bij blijft, dan mag je even zelf die draadjes aansluiten.
Er is ook helemaal niets op tegen om die draden al aangesloten te hebben op de schakelaar, en klaar te hangen voor de man van de netbeheerder. Die hangt ze dan door de onderbak heen, en sluit ze aan op het meterklemmenblok.
Kortom, zoveel oplossingen voor een probleem wat er niet is.

mel

Golden Member

Ik hing de draden er altijd gewoon aan. Wel met kneepjes in de draden aangegeven welke fase het is.Er zijn zeikerds die absoluut een rechts veld willen.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mijn broertje gaat hetzelfde doen: omzetten van 1-fase naar 3-fase aansluiting. Die heeft van de netbeheerder te verstaan gekregen dat de groepenkast al moet zijn voorzien van een 3-fase hoofdschakelaar, zodat de monteur van de netbeheerder de boel meteen correct kan afmonteren.
Oftewel: eerst zorgen dat je groepenkast geschikt is (gemaakt) voor 3-fase. Pas als dat in orde is, komt de monteur van de netbeheerder de 3-fase aansluiting in orde maken en de boel afmonteren in de groepenkast.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
mvdk

Golden Member

Op 2 december 2021 12:23:07 schreef MNM(tm):
Mijn broertje gaat hetzelfde doen: omzetten van 1-fase naar 3-fase aansluiting. Die heeft van de netbeheerder te verstaan gekregen dat de groepenkast al moet zijn voorzien van een 3-fase hoofdschakelaar, zodat de monteur van de netbeheerder de boel meteen correct kan afmonteren.
Oftewel: eerst zorgen dat je groepenkast geschikt is (gemaakt) voor 3-fase. Pas als dat in orde is, komt de monteur van de netbeheerder de 3-fase aansluiting in orde maken en de boel afmonteren in de groepenkast.

Toch maar afwachten of de monteur ook daadwerkelijk de boel afmonteert "in de groepenkast"
Ze zijn er hoor. Die dat doen. Maar het is niet vanzelfsprekend.
Zorg dat je zelf aanwezig bent. Zoiets van: "daar heb ik geen tijd voor". Dat is geen goeie insteek.

evelo

Golden Member

In België hebben we het voordeel dat er altijd een automaat in de tellerkast zit.

Nieuwe zekeringkast plaatsen, nieuwe aansluitkabel met voldoende lengte aansluiten op de hoofdschakelaar (diff).
En tijdelijk aansluiten met een aftakdoos op de oude kabel uit de teller.

Wanneer de DNB langskomt met de nieuwe teller: nieuwe kabel wordt direct aangesloten in de teller door de monteur.

bprosman

Golden Member

Op 2 december 2021 12:58:44 schreef evelo:
In België hebben we het voordeel dat er altijd een automaat in de tellerkast zit.

Dat zal toch (net als in NL) toch maar vanaf een bepaald "bouwjaar" zijn of na vervanging van de meter.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 2 december 2021 13:02:09 schreef bprosman:
[...]
Dat zal toch (net als in NL) toch maar vanaf een bepaald "bouwjaar" zijn of na vervanging van de meter.

lijkt mij ook ja, heb ook wel aansluitingen voorbij zien komen waar geen 300mA diff zat, dan zit er die grote plastic teller kast ook niet lijkt me dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In het Enexis gebied kun je een aanvraag doen, standaard bedrag is ~261 euro indien er geen bijkomende werkzaamheden zijn aan de voedingskabel. In de voorwaarden staat dat de verdeelinrichting voorzien moet zijn van de juiste hoofdschakelaar. Het klaarleggen van draden naar de meter is niet nodig dit doet de monteur van Enexis.

EricP

mét CE

Ik kreeg hier een nieuwe meter. Gelukkig paste alle bedrading niet, dus dat moest toch opnieuw. Toen heb ik de monteur gevraagd om de aansluiting op de hoofdschakelaar wat langer te maken, zodat later de hele groepenkast vervangen kan worden. Dat heeft-ie netjes voor mij gedaan. Later de boel vervangen (en ja, dat stukje moest ff onder spanning...). Deze was erg coöperatief.
Die een jaar later kwam voor de watermeter wilde vooral zo snel mogelijk weer weg.
Ofwel: je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben...

mvdk

Golden Member

@Peter112: Kan u een linkje plaatsen naar die info?

In de voorwaarden staat dat de verdeelinrichting voorzien moet zijn van de juiste hoofdschakelaar. Het klaarleggen van draden naar de meter is niet nodig dit doet de monteur van Enexis.

Ik zit te zoeken op die site, maar kan het niet vinden, wat u hier zo stelt.

Op 2 december 2021 19:46:32 schreef EricP:
Ik kreeg hier een nieuwe meter. Gelukkig paste alle bedrading niet, dus dat moest toch opnieuw. Toen heb ik de monteur gevraagd om de aansluiting op de hoofdschakelaar wat langer te maken, zodat later de hele groepenkast vervangen kan worden. Dat heeft-ie netjes voor mij gedaan. Later de boel vervangen (en ja, dat stukje moest ff onder spanning...). Deze was erg coöperatief.
Die een jaar later kwam voor de watermeter wilde vooral zo snel mogelijk weer weg.
Ofwel: je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben...

die klusjes kom ik ook steeds meer tegen, snelle metervervangers vergeten vaker dingen als schroeven van de meter op het bord aandraaien, of het houten meterbord vervangen, TF relais niet verwijderd, nul geheel niet aandraaien, fase langs de klem steken enz..

als ik een kast vervang voor overstap naar 3F, maak ik er 3 stugge 6mm2 aan die samen in de oude 1F meter gaan. komt de nieuwe meter is het zo aansluiten en klaar.

heb binnenkort nog een omzetting van 3x250A naar 3x80A, van een TN-C naar TT dus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 december 2021 19:52:08 schreef mvdk:
@Peter112: Kan u een linkje plaatsen naar die info?
[...]
Ik zit te zoeken op die site, maar kan het niet vinden, wat u hier zo stelt.

https://www.enexis.nl/aansluitingen/aansluiting-wijzigen/aansluiting-v…
Voorbereidende werkzaamheden (niet altijd nodig)
Wanneer u een verzwaring aanvraagt, moet er soms iets in de binnenhuisinstallatie aangepast worden, voordat de verzwaring uitgevoerd kan worden. Er moet bijvoorbeeld een nieuwe hoofdschakelaar geplaatst worden of aardlekschakelaars moeten worden verzwaard.

Ik heb een paar maand terug voor 2 mensen de groepenkast vervangen, bij een aanvraag word ook nog de nodige info gegeven. De 3fase hoofdschakelaars tijdelijk met lusjes op 1 fase gezet. De monteur van Enexis heeft bij de verzwaring de meter en bedrading vervangen, was nog rood en zwart.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op donderdag 2 december 2021 21:21:07 (19%)

rood en zwart laat men zitten als het maar dik zat is, vaak zit er nog 4mm2 tussen meter en kast, dat dient 6mm2 te zijn bij 1x 35A.

had recent al meermaals een hoofdzekering die eruit ging, veel te veel last daar, men wil van alles nog toevoegen daar maar intussen zal de 3x35 naar 3x50 of meer moeten. dan zit je met de kast uit de tijd dat ben hur nog installateur was, dus die moet eruit en 16mm2 erin, genoeg kastruimte vrij laten voor upgrades zodat de verzwaring tot 80A geen probleem is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 2 december 2021 21:04:20 schreef testman:
(...)
heb binnenkort nog een omzetting van 3x250A naar 3x80A, van een TN-C naar TT dus.

Ja sorry, een beetje off topic. Word de hele 3x250 aansluiting verwijderd en een geheel nieuwe aansluiting gemaakt? Wij deden dat bij ons bedrijf anders: de 3x250 kast bleef zitten, grootverbruikmeter eruit, patronen van 80 erin, stroomtrafo's kortsluiten en een directe meter plaatsen. Spaart heel veel geld, klant had er geen probleem mee.
En in zo'n situatie kun je ook de TN splitsing laten zitten, wel zorgen dat er een eigen electrode is.