kattenluik op netspanning

Hier ook een Sureflap luikje met chiplezer.
Enige tijd geleden waren de batterijen ook hier op. Ca. 1 jaar mee gedaan denk ik

Daarna nieuwe Duracell batterijen erin. Maar na een week of wat weer leeg! Weer nieuwe erin + de sensor in de 'tunnel' schoongemaakt (dat laatste raadt de handleiding aan als de batterijen te snel leeggaan).
Maar na een week weer leeg!

Toen batterijen van de Gamma erin, en die doen het al weer een paar maanden.

De Duracell batterijen zaten nog gewoon onder de 'uiterste datum', waren wel gekocht bij de Action. Blijkbaar gaan daar slechte partijen of nep-partijen heen??

Moraal van het verhaal: als de batterijen snel op gaan, zal het in de regel misgaan met slechte kwaliteit batterijen, zo schat ik in, en is het aanleggen van een netvoeding niet nodig.

Bedankt voor jullie reacties, het kattenluikje werkt nu goed.
Ik heb de secundaire spanning op de com geaard en ook de flexibele slang waar de draden doorheen lopen. ook heb ik er een extra condensator overheen gezet. Katten blij, vriendin blij :)

fatbeard

Honourable Member

Kijk, dát horen we graag: terugmelding van het resultaat. :)
Zouden meer vraagstellers moeten doen...

En dat het tot volle tevredenheid is opgelost: des te beter!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik sluit me bij de vorige spreker aan !

ik ook. blijft de vraag.. wat was de oplossing.. het aarden of het plaatsen van de extra ontkoppeling-C. kan ik en vettebaard nu nog over tobben :-) (alhoewel ik denk dat het aarden het meeste helpt)

Wel raar ik heb ook zo`n ding en baterijen gaat echt dik een jaar mee ( 1 kat)

Wel zorgen dat je de tunnel schoon houdt anders is de lezer steeds actief en zijn de baterijen zo leeg.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 14 januari 2021 11:41:12 schreef -chefke-:
Wel raar ik heb ook zo`n ding en baterijen gaat echt dik een jaar mee ( 1 kat)

Wel zorgen dat je de tunnel schoon houdt anders is de lezer steeds actief en zijn de baterijen zo leeg.

Heb je een idee hoe dat "detecteren van de kat" in zijn werk gaat? Het lijkt alsof er meerdere sensoren geplaatst zijn. Ik neem aan dat hij eerst detecteert dat er een kat is (weinig energieverbruik), en pas daarna actief gaat proberen de chip in te lezen (hoog energieverbruik).

Ook ik heb een kattenluik op 4 aa batterijen.. en ook elke 2 weken leeg.
Nu wil ik hetzelfde doen als de meneer uit de topic.. het kattenluik aan de netstroom verbinden.. ik heb zo'n ding gekocht een batterij vervanger.( 3 dummies en 1 met de draadjes eraan). maar dit werkt dus niet..
Ik heb absoluut geen verstand van elektra, dus... help....
Ik kan natuurlijk weer een ander luikje kopen wat wel op netstroom gaat, maar dan moet ik het gat in mijn nieuwe kunststof deur ook weer vergroten.. en dat durf ik niet....
Als ik de batterijvervanger erin doe, brandt er mooi een groen lampje, maar het luikje gaat dus niet open als onze kat ervoor staat.. Begrijp dat het iets is met gevoeligheid van de chiplezer?
Ik snap niets van de oplossingen, zal me echt uitgelegd moeten worden in Nijntjestaal...
Alvast bedankt Maaike

Je apparaatje is bedoeld voor die kleine kerstlampjes. Die verbruiken erg weinig stroom. Hij kan voldoende stroom leveren om het luikje 'standby' te laten staan, maar zodra het motortje aan of het slotje open moet gaan, geeft ie het - vermoed ik - op. Je luikje zal in standby ook heel weinig stroom verbruiken, maar zodra ie open moet gaan trekt ie waarschijnlijk een flinke piek.

Ook kan het zijn dat de 'poezenontvanger' gestoord wordt doordat je voeding een compact, schakelend type is. Intern gebruiken die signalen die kunnen storen op ontvangers van radiosignalen.

Kortom: je hebt een andere voeding nodig. Bijvoorbeeld deze: https://www.allekabels.nl/universele-adapter/5784/4099368/universele-a… Als je kan solderen, kan je die zelf aan je batterijcontactjes solderen (en eventueel één kant aarden). Anders moet je even een handige Harry inschakelen om dat voor je te doen. Mogelijk zijn er wel 'kant en klare' batterijvervangers, maar je moet dan maar net kunnen vinden hoeveel stroom die weer kunnen leveren...

Vermeld in je profiel even je woonplaats, dan kunnen mensen kijken of ze in de buurt wonen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Het valt wel op dat de meeste van die luikjes niet erg 'batterijvriendelijk' zijn...
Ik zie bijv. bij niet één met een contragewicht boven aan de deur. (dat spaart de batterij heel aanzienlijk, de motor hoeft dan niet de hele deur op te tillen)
Of aandrijving via een snaartje, dat vermindert ook de inschakelstroom al flink.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

:+
Contragewicht? Snáártje?
Allemaal dure extra onderdelen!!
De klant wil goedkoop, dus krijgt hij/zij/het goedkoop.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 2 december 2021 12:50:33 schreef fatbeard:
:+
Contragewicht? Snáártje?
Allemaal dure extra onderdelen!!
De klant wil goedkoop, dus krijgt hij/zij/het goedkoop.

Nou nee, niet echt.. we wilden een kleiner luikje en op batterijen leek ideaal omdat je dan geen draadje hebt lopen..
8)7

Op 2 december 2021 11:29:56 schreef Ledlover:
Je apparaatje is bedoeld voor die kleine kerstlampjes. Die verbruiken erg weinig stroom. Hij kan voldoende stroom leveren om het luikje 'standby' te laten staan, maar zodra het motortje aan of het slotje open moet gaan, geeft ie het - vermoed ik - op. Je luikje zal in standby ook heel weinig stroom verbruiken, maar zodra ie open moet gaan trekt ie waarschijnlijk een flinke piek.

Ook kan het zijn dat de 'poezenontvanger' gestoord wordt doordat je voeding een compact, schakelend type is. Intern gebruiken die signalen die kunnen storen op ontvangers van radiosignalen.

Kortom: je hebt een andere voeding nodig. Bijvoorbeeld deze: https://www.allekabels.nl/universele-adapter/5784/4099368/universele-a… Als je kan solderen, kan je die zelf aan je batterijcontactjes solderen (en eventueel één kant aarden). Anders moet je even een handige Harry inschakelen om dat voor je te doen. Mogelijk zijn er wel 'kant en klare' batterijvervangers, maar je moet dan maar net kunnen vinden hoeveel stroom die weer kunnen leveren...

Vermeld in je profiel even je woonplaats, dan kunnen mensen kijken of ze in de buurt wonen.

Bedankt voor de tip.. woonplaats toegevoegd..

Je verhaal is redelijk duidelijk, alleen moet ik dan dus niet meer die dummies gebruiken? En de draadjes rechtstreeks op het luikje solderen? En op welke contactpuntjes moet ik dat dan doen??
Zijn er handige Harries hier die in Groningen en omgeving wonen, die dit voor mij willen/kunnen doen?
Anders ga ik maar eens wat aanklooien... ik denk dat ik nog wel ergens zo'n universele adapter heb...maar even goed zoeken.. waaraan moet ie voldoen?

Alvast bedankt...

Op 2 december 2021 12:18:49 schreef Arco:
Het valt wel op dat de meeste van die luikjes niet erg 'batterijvriendelijk' zijn...
Ik zie bijv. bij niet één met een contragewicht boven aan de deur. (dat spaart de batterij heel aanzienlijk, de motor hoeft dan niet de hele deur op te tillen)
Of aandrijving via een snaartje, dat vermindert ook de inschakelstroom al flink.

Ik had een soortgelijk apparaat voor het kippenhok. Dat tilde (touwtje op lier) een zelfgefabriekt metalen luik op. Niks geen contragewicht, en werkte prima een jaar op 4 penlites (action kwaliteit).

Ik vermoed dat de motorstroom niet is wat de batterij leegtrekt, want de motor loopt maar heel kort. Het is de ruststroom van het ding.
Of een kat die er 100x per dag doorgaat (mijn kippenluik ging maar 1x per dag open of dicht.

Hensz

Golden Member

Volgens mij moet het best met die voeding kunnen werken. De aanloopstroom zal ie niet kunnen leveren, maar daar hebben ze elco's voor uitgevonden, er passen er 4 in het batterijvak.

Andere oplossing is oplaadbare (NiMh)cellen. Die elke dag een uurtje bijladen of elke week een halve dag, dan hoeft die voeding niet hele dag/week aan te staan. Schakelklokjes zijn best betaalbaar.

Don't Panic!

Op 2 december 2021 14:30:15 schreef blurp:
[...]

Ik had een soortgelijk apparaat voor het kippenhok. Dat tilde (touwtje op lier) een zelfgefabriekt metalen luik op. Niks geen contragewicht, en werkte prima een jaar op 4 penlites (action kwaliteit).

Ik vermoed dat de motorstroom niet is wat de batterij leegtrekt, want de motor loopt maar heel kort. Het is de ruststroom van het ding.
Of een kat die er 100x per dag doorgaat (mijn kippenluik ging maar 1x per dag open of dicht.

Kat is al op leeftijd en gaat er misschien 1 a 2 keer per dag doorheen.. misschien lopen we er te vaak langs? Ik weet het niet.. maar ik ben dan ook maar een simpele apothekersassistente..

Op 2 december 2021 14:32:17 schreef Hensz:
Volgens mij moet het best met die voeding kunnen werken. De aanloopstroom zal ie niet kunnen leveren, maar daar hebben ze elco's voor uitgevonden, er passen er 4 in het batterijvak.

Andere oplossing is oplaadbare (NiMh)cellen. Die elke dag een uurtje bijladen of elke week een halve dag, dan hoeft die voeding niet hele dag/week aan te staan. Schakelklokjes zijn best betaalbaar.

Een elco, als ik dat opzoek vind ik iets van elekt. condensator.. maar echt geen flauw idee wat ik daarmee kan.
Kan ik ipv die dummies er elco’s in doen en dan die batterij met de draadjes gewoon gebruiken?

Op 2 december 2021 14:32:17 schreef Hensz:
Volgens mij moet het best met die voeding kunnen werken. De aanloopstroom zal ie niet kunnen leveren, maar daar hebben ze elco's voor uitgevonden, er passen er 4 in het batterijvak.

Andere oplossing is oplaadbare (NiMh)cellen. Die elke dag een uurtje bijladen of elke week een halve dag, dan hoeft die voeding niet hele dag/week aan te staan. Schakelklokjes zijn best betaalbaar.

Geen flauw idee hoe ik die elco's moet gebruiken.. moet ik die in plaats van de dummies gebruiken en samen met de batterij met de draadjes eraan in het vakje voor de batterijen doen? Elco's kan ik vast wel in Groningen kopen.. moet ik dan specifieke elco's kopen of is iedere elko goed..

Kan inderdaad ook nog overgaan op oplaadbare batterijen, als electiciteit niet werkt....

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maaike, laat u het hoofd niet op hol brengen. ALS uw apparaatje niet wil werken doordat de vervanger de opstartstroom niet aankan DAN en dan alleen kunnen elco's de oplossing brengen. Dan nog weet niemand hoeveel elcocapaciteit er nodig is.

Maar het is evenzeer mogelijk dat uw apparaatje zelfs de permanente stroom niet aankan, en dan helpen geen duizend elco's. Kies niet voor een of andere oplossing zolang er geen bevestigde diagnose is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Weet je zeker dat de+ en de - goed zitten?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

** dubbel, aub verwijderen **

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 2 december 2021 15:32:40 (93%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

De eenvoudigste oplossing is zo'n vervanger maar dan zwaarder. (op deze staat 'led driver', dat hoeft niet altijd goed te werken, en 0.4A is ook weinig).

Als je nog een losse USB lader hebt liggen, dan kun je zo'n kabeltje proberen:
https://nl.aliexpress.com/item/4001084917542.html?spm=a2g0o.detail.100…

Meeste USB laders zijn 2.1A, dat zou ruim voldoende moeten zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Turbokeu

Golden Member

Hier ook een Sureflap kattenluik met ook nog de optionele 'hub' (halve bol met oplichtende "kattenoren" en RJ45 voor de internetconnectie).
De oren lichten groen op als het kattenluik verbonden is (Bluetooth?), en knipperen rood als er geen connectie is met het kattenluik.
Met een App op de smartphone kunnen we (Cindy en ik) alles op afstand controleren/checken (in/out/beide/locked, tijdstippen van de in/outs, logs van de tijden buiten doorgebracht e.d.).
Ook kunnen we op afstand de in/out uren aanpassen, het luik volledig locken e.v.a.
Ik krijg een notificatie op de smartphone als de kat binnen of buiten gaat (+ een miauw-geluidje :) ).
In den beginne gebruikte ik LSD-NiMh-batterijen (4xAA) van de Action en Varta maar na 2 weken kreeg ik al 'low battery' notificaties.
Nu gewoon Alcaline van de Action (A-force) en al weken geen probleem.
Ik denk dat de gemiddelde 1.25V spanning van een volle NiMh-batterij iets te laag wordt na een tijdje.

Op 2 december 2021 12:18:49 schreef Arco:
Het valt wel op dat de meeste van die luikjes niet erg 'batterijvriendelijk' zijn...
Ik zie bijv. bij niet één met een contragewicht boven aan de deur. (dat spaart de batterij heel aanzienlijk, de motor hoeft dan niet de hele deur op te tillen)
Of aandrijving via een snaartje, dat vermindert ook de inschakelstroom al flink.

Niks motortje, de kat moet het luik zelf openduwen.
Er is simpelweg een nokje aan binnen-en buitenkant dat al dan niet het luikje ontgrendelt (gedurende een paar seconden na detectie van de chip in de kat).

Voor het kippenhok hebben we ook een apparaatje (HPS Fence AD002, wel zonder internetconnectie) ala Blurp.
De AD002 schakelt via lichtintensiteit of tijdgestuurd (open/dicht) en een liertje/motortje, en werkt volgens de fabrikant vele maanden op een Alcaline-setje (4xAA).
Een LEDje knippert om de ca. 10 seconden bij normale werking, bij 'low battery' knippert het sneller.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"