Siemens combimagnetron HB86E560N aardlek + verwarmingselement

Hallo allemaal,

Ik ben een combimagnetron aan het repareren die de aardlekschakelaar in de meterkast doet aanspreken zodra je, na inschakelen van de netspanning, het deurtje opendoet.

Dankzij eerdere berichten op dit forum weet ik nu wat er aan de hand was.

Het opsporen van het lek heb ik gedaan door met een multimeter te meten tussen behuizing en diverse punten van de ventilator, verwarmingselementen, etc. Toen ik een punt te pakken had waar de meter begon te piepen, sloot ik daar een regelbare voeding als stroombron aan

en kon daarna met een stroomtang vrij eenvoudig het lek bepalen.

Het glas van een van de bovenste grill elementen was gebroken, en de gloeispiraal maakte daardoor contact met de behuizing:

Er zitten kabelklemmen aan die elementen, die zijn te verwijderen door de plastic huls ervan af te halen, en daarna een pinnetje in te drukken terwijl er aan de kabelklem wordt getrokken.

Het element zelf was er moeizaam uit te peuteren, aangezien het glas ervan gebroken was.

Nu zijn die elementen verkrijgbaar voor rond de 30-40 euro per stuk bij diverse winkels.

Aangezien ik een nogal knierterige inslag heb bij reparaties, vraag ik me af of dat niet goedkoper kan. Zijn dit soort elementen Siemens/Bosch specifiek, of worden ze misschien breder toegepast ?

Groetjes, Roland.

[Bericht gewijzigd door DeRokendeBout op donderdag 2 december 2021 18:17:01 (24%)

Je zal aangewezen zijn op 2de hands spul als je nog veel vd prijs wil af krijgen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ronald, die buizen gaan kapot doordat je de oven aan heb gehad en daarna veeel gestoomd heeft en dan knapt de buis.. Origineel is het een Panasonic Magnetron, dus zoek daar eens op.. Die buizen heb ik nog wel gebruikt.

@smd. Kun je nog eens overlezen? Ik denk dat er een vergissing is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Leg mij eens mijn leesfout uit EricN?? Probleem was buis defect van IR straler: ik leg uit waardoor dat komt. Probeert goedkoper te krijgen: Ik leg uit dat origineel de complete oven uit Panasonic fabrieken komt dus mogelijk dat die goedkoper in onderdelen is..
TS is een Kniert ( zegt hij zelf hihi) en zoekt goedkoop, dus bied evt een gebruikte aan..

What is wrong??

Ah. Ik interpreteerde je reactie verkeerd. Mijn fout. Ik las "panasonic magnetron". Hier betekent dat de "buis". Magnetron betekend in NL wat anders dan hier. #mobieltje#gsm. Ik dacht dat je het buisje en de "buis" omgewisseld had. Ik ben mee nu. Ga verder...hahaha

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt jullie beiden voor jullie reactie. Ik heb wat rondgeneusd maar heb uiteindelijk toch maar op safe gespeeld door het element bij Bosch te bestellen.

Dat glas rond dat element ziet er een beetje parelmoer glimmend uit, het lijkt wat op mica. Weet een van jullie uit wat voor materiaal dat glas bestaat ?

Het was trouwens nog best een gepeuter om dat oude element uit de combimagnetron te krijgen... Maar misschien heeft dat ook te maken met mijn methode: ik heb de magnetron niet zover gedemonteerd dat de bovenkant van de elementen zichtbaar werd.

Oh, de zoekterm "stove halogen heating tube" op AliExpress leverde het een en ander op (misschien heeft iemand anders daar iets aan).

En inderdaad, het binnenwerk van bepaalde Panasonic combi magnetrons lijkt verdomd veel op het binnenwerk van deze Bosch magnetron... Oa de inverter printer lijkt als twee druppels water.

[Bericht gewijzigd door DeRokendeBout op zaterdag 4 december 2021 12:09:50 (12%)

Mooi hoe je de fout hebt opgespoord. Knap gevonden om aan de slag te gaan met voeding en stroomtang.

het is geen mica maar kwarts glas..