Rolluik met Somfy motor instellen

Hallo

Vele jaren geleden hebben wij hier een aantal rolluiken laten plaatsen met Somfy motor.
Bij 1 van die rolluiken is het duidelijk dat de motor versleten is.
Daar dit bij de verkoper flink geld kost om te vervangen, wil ik dit zelf doen.

De afstandsbediening die we hebben is de Telis Composio RTS.
Op deze afstandsbediening zitten een 10-tal rolluiken geprogrammeerd.

Ik zal de oude motor dus moeten wissen en de nieuwe toevoegen?

Maar hoe doe ik dat in hemelsnaam zonder heel de boel naar de knoppen te helpen.

Kan iemand mij hierbij helpen door dit stap per stap uit te leggen?

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee...

Bedankt

is de oude motor wel versleten? of is het probleem dat ie niet omhoog wil lopen, maar met hulp ( hand eronder ) wel? want dat is een bekend probleem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hij gaat een beetje omhoog, heeft dan moeite en stopt.

Na enkele keren op en af gaat ie wel helemaal naar omhoog.

Ik heb dus het idee dat ie veel moeite heeft gekregen om dit grote rolluik omhoog te krijgen en dus versleten is.

Ben ik mis?

Arco

Special Member

Ik denk dat het vet in de tandwieloverbrenging verhard is. Schoonmaken en opnieuw smeren van de bewegende delen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is het soms eenzelfde soort controller als ik in deze post heb opgegeven: Somfy animeo IB+ 4AC Motor Controller protocol Daar is de programmeer manual wel van te vinden.

Dan zijn het gewone AC motoren. Daat kan weinig aan verslijten behalve de tandwieltjes zoals Arco al zegt of de ingebouwde condensator die mischien "half" stuk is.

Anders is de motor verbrand en wordt die ook pisheet. Zowiezo zijn dat motoren die maar relatief kortstondig kunnen draaien en dan weer af moeten koelen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 2 december 2021 18:17:49 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Rely

Golden Member

Zoals Henri ook al zei: Test de condensator die in de buis zit. Uit mijn hoofd is deze zo'n 6uF a 12 uF 400V aannemende dat je een condensatortester hebt, wel deze C vooraf even kortsluiten cq ontladen voor het meten.

Bedankt voor het advies, maar dat is dus chinees voor mij... Ben niet onhandig, maar zo een tester heb ik niet... ??

amador

Honourable Member

In 9 van de 10 gevallen rotte condensator. Hier: https://www.klusidee.nl/Forum/forum/zonwering-rolluiken-lamellen-vitra…
genoeg voorbeelden om te repareren.

idd de aanloopcondensator gaar, ding van geen 10€ tegen 200€ voor een nieuwe motor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor jullie advies. Ik ga dit weekend de motor er uit halen en proberen de condensator te vervangen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Het is me gelukt om te demonteren en de condensator er uit te halen.

Met de gegevens die op de condensator staan, kan ik geen identieke vinden. Denk dat ze die niet meer maken?

Wat mag wel en wat mag nu niet?

Kan iemand mij hierin helpen? Zie foto's van de oude condensator.

Bedankt alvast

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Alleen even goed kijken of die ook mechanisch past.

De originele is maar 25mm diamater, dus die je stuurt is de dik. Eventueel een andere site waar ik kan vinden wat ik nodig heb, want daar ben ik helemaal niet in thuis...
Diameter is 25mm, pinnetjes zijn 2,8mm breed. Heb je nog info nodig?

https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1913_Aanloop___Running-_C…

3e,4e en 5e van 3uf in de lijst zijn 25mm. wel met aansluitdraden, maar dat is wel aan te passen lijkt me.

en ook nog 3,5uf in 25mm uitvoering..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt.
Wetende dat de condensator die er nu in zat 3,3uf was, neem ik dan beter nu 3 of 3,5?

Die draadjes is gewoon met mekaar verbinden denk ik dan? Eventueel met een wago of zo?

Die dikke schroef die aan de andere zijde zit, heeft voor de rest geen functie? Die mag ik gewoon laten zitten?

Dank voor jullie advies!

Shiptronic

Overleden

Die schroef is alleen maar om hem ergens te monteren, een klodder kit werkt soms ook :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Verwijderd vanwege overbodige vraag

[Bericht gewijzigd door Meonline op zondag 5 december 2021 18:39:34 (94%)

Toch nog 1 vraag.

Rond de oude condensator zat een soort mousse, waar dient die voor?

Als ik nu een condensator van 30mm bestel ipv 25mm, die past ook en dan moet ik geen mousse gaan verzinnen.

Kan dit zomaar? Of moet ik daar toch mee opletten?

Ik zou dan deze nemen (minder verzendkosten, ben woonachtig te BE)

https://www.allekabels.be/condensator/7121/1315880/condensator.html

Die is wel 4uf, iets teveel dus, probleem?

Dank jullie wel voor alle advies aan deze leek :)

Op 5 december 2021 18:54:09 schreef Meonline:
Toch nog 1 vraag.

Rond de oude condensator zat een soort mousse, waar dient die voor?

Misschien om de warmte af te voeren naar de buitenkant van de buis? Dus zal dat spul warmte geleidend moeten zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Kan ook gewoon tegen trillen zijn. Anders gaat 'ie met het draaien van de motor staan rammelen en dat is nogal storend...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com