Servervoeding voor 12Vdc 700W elektromotor

Tidak Ada

Golden Member

Ik overweeg een 12V 700W takel aante schaffen im mijn fietsn t kunnne ophijsen.
Op de fietsendrager van de campeer kan ik dat van de semitractie accu halen, maar in de schuur moet dat via een DC voeding.

Is een forse servervoeding daara geschikt voor? 12V >60A

Trafo plus gelijkrichter wordt veel te duur.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

De 700W voor die takel is nominaal, dus vol belast. Om aan te lopen zal ie echt nog wel wat extra amperes lusten neem ik aan.
En dan is het motorvermogen dat word opgegeven bij "mijn" motoren altijd het asvermogen. Het nominale opgenomen vermogen is dus altijd hoger in dat geval. Hoe dat met een 12V motortje zit weet ik niet.

EDIT
bij die goedkope bumperliertjes van bv HBM is het ook het asvermogen.

Even gekeken in mijn boeken: een goede kwaliteit 12V, 700W motor trekt nominaal bijna 80A. Volbelast. Bij aanloop meer natuurlijk. Het opgenomen vermogen is royaal meer dan 900W.
Een accu en een druppellader misschien?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, aan een (lood)accu dacht ik ook direct. Alnaargelang de looptijd (die zal nogal beperkt zijn, lijkt me, toch minder dan een uur per etmaal?) zou een druppellader best kunnen volstaan. Nog fraaier ware natuurlijk een PV-paneeltje :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Looptijd is sowieso kort anders steek je zo'n liertje aan. Takels en liertjes hebben typisch een dc van 10% of zo.

Tidak Ada

Golden Member

Op 2 december 2021 11:25:33 schreef Tidak Ada:
Ik overweeg een 12V 700W takel aante schaffen im mijn fietsn t kunnne ophijsen.
Op de fietsendrager van de campeer kan ik dat van de semitractie accu halen, maar in de schuur moet dat via een DC voeding.

Is een forse servervoeding daara geschikt voor? 12V >60A

Trafo plus gelijkrichter wordt veel te duur.

Accu plus druppellader lijkt mij niet geschikt voor incidenteel gebruik.
Daarom dus is mijn vraag meer om een besluit op te baseren.
Gebruik voor de fietsdrager is voor latere lente en vroege herfst.
Misschien is een handlier dan toch gunstiger. Ik vond de prijs va € 69,- echter aantrekkelijk (èn het is eklectrisch ;) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
elmowww

Golden Member

Volgens mij komt de 700W niet in de buurt van het daadwerkelijke opgenomen vermogen als je flink onder de nominale last blijft. Ik weet niet wat de lier is en hoeveel jou fiets weegt, maar ik vermoed dat dit zomaar prima zou werken op die servervoeding.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

Als je een oude UPS hebt of kunt bemachtigen: daar zit een flinke bruikbare trafo in. (13.2v bij 65A in een 900VA UPS)
En die vindt 't niet erg om even wat meer te moeten leveren... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb nog 2 dikke server voedingen liggen, ik geloof iets van 100A op 5V. Ik heb ze ooit hier eens op de V&A gepost ik moet even de specs erbij zoeken dan laat ik het hier wel weten.
Mag je van mij hebben. Alleen een beetje fors om op te sturen. (ongeveer even groot als een AT voeding + bijbehorende FAN/housing).

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 2 december 2021 17:14:25 (12%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lambiek

Special Member

Op 2 december 2021 11:25:33 schreef Tidak Ada:
Ik overweeg een 12V 700W takel aante schaffen im mijn fietsn t kunnne ophijsen.

700W, dat is een kleine 60A bij 12VDC.

Is een forse servervoeding daara geschikt voor? 12V >60A

Ik denk dat die te ligt is, je moet rekening houden dat bij aanloop de stroom zo'n 5 maal I_nom is. Dat is dus bijna 300A. Het is wel een korte piek, maar toch. Ik weet niet of dat ook gebeurt die 300A, ligt ook aan de last.

Kun je niet beter een accu op de kop tikken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je een PWM sturing maakt, dan kan de opstart stroom behoorlijk beperken tot iets wat "redelijk" is.

Hoe lang duurt dat ding er over om in jou geval de max last (dus iets van "beide fietsen") omhoog te takelen? Stel dat is 10s.

Stel iedere fiets weegt 25kg (is geloof ik veel), dus samen 50kg. Dan is dus het benodigde vermogen 50kg * 10m/s^2 * 2m / 10s = 100W.

Laten er verliezen zijn, dan heb je 150W nodig. Iedere oude PC voeding kan dat leveren.

De PWM schakeling van de site zou volgens mij prima werken. En in plaats van een "stuursignaal" zorg je dat een condensator in een seconden of 1 a 2 van 0% instelling naar 100% instelling gaat. Dus je zet de schakelaars in de stand "op" en drukt op de "doit" knop. Dan zou ie omhoog moeten gaan en met een softstart zodat er in princiepe niet veel meer dan het nominale vermogen getrokken wordt.

(persoonlijk zou ik het met een microcontroller doen, maar ik geloof dat jij meer van discreet opbouwen ben).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Het gaat om deze lier:

https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-745.jpg-1200x600-f950aebc88.jpg

Als ik bij nader inzien dat snoertje bekijk, zal hij ook geen 700W gebruiken, maar inderdaad op de as hebben.

eBike weegt 35kg per stuk en zal ook per stuk op die drager gehesen worden.

Als iemand iets kleiners weet voor di prijs (of minder!) is het natuurlijk nóg mooier ;)

Totale hefhoogte zal maximaal 2,5 m zijn.

[@rew: µP's zijn toch voor IT-ers? O-) ]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

extra katrol ertussen maken, dan is het ding 2x zo sterk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 2 december 2021 17:56:17 schreef Tidak Ada:
Het gaat om deze lier:

Waar staat dat die lier 700W is? Er staat alleen dat hij 12VDC is en 900Kg kan trekken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Of een zelf een voeding in elkaar knutselen met een dikke trafo.
Trafo kan kortsondig wat extra vermogen uit z'n ijzerpakket halen.

De voedingen die ik nog heb liggen zijn HP/Compaq DS-SE2UP-AB 499W
Type: 212398-001
Iets van 12/20A en op de 5V dacht ik 50A. Je zou die in serie kunnen zetten 2x5V ? Of anders parallel 12V/40A totaal, daar zijn ze voor gemaakt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lambiek

Special Member

Zou me niet verwonderen als die lier maar +/- 250 of 300W is. Als je een lier van 700W hebt, moet de bedrading toch wel iets van 10mm2 zijn. En als je op de foto kijkt is dat misschien maar 2.5mm2 of hooguit 4mm2.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 2 december 2021 17:24:42 schreef Lambiek:
700W, dat is een kleine 60A bij 12VDC.

Nee, dat is bijna 80A, je bekijkt het als elektriekert. :-)

Op 2 december 2021 18:59:09 schreef Lambiek:
Zou me niet verwonderen als die lier maar +/- 250 of 300W is. Als je een lier van 700W hebt, moet de bedrading toch wel iets van 10mm2 zijn. En als je op de foto kijkt is dat misschien maar 2.5mm2 of hooguit 4mm2.

Nee, die motor is 700W en dus 80A nominaal.

Die draden hoeven niet super dik te zijn want de motor draait toch maar eventjes, en de kabels zijn kort. Bovendien is het een goedkope prul, daar zitten altijd van die dunne flosjes aan.

EricP

mét CE

Ik kwam laatst een 230V liertje tegen wat gebruikt werd om biervaatjes te hijsen. Ding maakte een kolere herrie. Ik zou er ook niet onder willen staan. Maar het ging wel omhoog en naar beneden. Kwam bij de internetchinees vandaan. Nog geen 60 euro.

Die inschakelpiek zal de meeste voedingen wel nekken. Je zou nog eens kunnen kijken naar een 'starthulp' ding. Met een beetje mazzel is dat gewoon een dikke trafo met een dikke brugcel op wieltjes. Een beetje formaat kan zomaar 100A leveren. En 'beveiliging' is minimaal. Die trafo kan er waarschijnlijk wel tegen als-ie kortstondig fors overbelast wordt. Wellicht is dat wat als je bij dit apparaat blijft?

Verder ben ik - voor dit soort dingen - altijd wel fan van een eindje lijn en een paar blokjes. Een factor 4 sterker ben je zo - met een 4-loper. Werkt altijd. En heeft geen stroom nodig. En je gaat het makkelijk redden voor je budget.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Ik denk dat de 700W hier weg komt : https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/electrisch…

;)

daar zou ik iets meer vertrouwen in hebben :)

Maar als je hem naast je camper ook in de schuur wil gebruiken kan je hem dan niet voeden vanaf de camper?

Op 2 december 2021 18:24:25 schreef Arlina:
Als je toch 230 in de schuur hebt.....

https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-elektrische-takels

Ja maar dan kan hij hem niet meer in de camper gebruiken en die is 12V ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 2 december 2021 20:15:00 (30%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Ja maar dan kan hij hem niet meer in de camper gebruiken en die is 12V

Zucht, het is zo simpel. Die 12V lier gebruik je in de schuur achter een dikke voeding.
De 230V lier gebruik je in de bus achter een dikke omvormer. :) Had het ook gelijk aan mij gevraagd.

Maar wat ik dus wel zou doen koop er dan 2. Een 230V versie voor in de schuur en de 12V versie in de camper, dan hoef je ook niet steeds dat ding te verslepen en kabels in en uit te pluggen. Want als je max 2,5m omhoog moet dan hang je lier op 3,5 meter hoog en daar heb zelf ik een ladder voor nodig.

Of gewoon een ketting takel een stuk universeler en werk ook makkelijk. Een ketting takel is ook bijna onverwoestbaar wat die lieren zeker niet zijn.

daar zou ik iets meer vertrouwen in hebben

Twijfelachtig, de schakelaars moeten wel de volle motorstroom aankunnen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Dit een idee? : https://www.hbm-machines.com/producten/silverline-12-volt-lithium-powe…

12V 400A

misschien ook wel praktisch voor je camper gebeuren ?Win/Win :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 2 december 2021 20:27:30 schreef benleentje:
[...] Zucht, het is zo simpel. Die 12V lier gebruik je in de schuur achter een dikke voeding.
De 230V lier gebruik je in de bus achter een dikke omvormer. :) Had het ook gelijk aan mij gevraagd.

Maar wat ik dus wel zou doen koop er dan 2. Een 230V versie voor in de schuur en de 12V versie in de camper, dan hoef je ook niet steeds dat ding te verslepen en kabels in en uit te pluggen. Want als je max 2,5m omhoog moet dan hang je lier op 3,5 meter hoog en daar heb zelf ik een ladder voor nodig.

Of gewoon een ketting takel een stuk universeler en werk ook makkelijk. Een ketting takel is ook bijna onverwoestbaar wat die lieren zeker niet zijn.

[...]Twijfelachtig, de schakelaars moeten wel de volle motorstroom aankunnen.

Ik zei ook iets meer ;) maar ik snap het voordeel, het is een handig klein ding om even mee te grissen. ik deed er een boosterpack bij zoals hierboven, en liet het hele kabel verhaal in de camper ook achterwege, scheelt een boel werk en gebreek, en je bent veel universeler.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.