Servervoeding voor 12Vdc 700W elektromotor

Je zou naast die servervoeding ook een oude autoaccu kunnen hangen. Servervoeding opkrikken zodat ie richting de 13V gaat.

Dan zorgt die accu voor de piekvermogens indien nodig. Maar je kan het ook eerst even proberen. zoals je zelf al zegt zal er nooit zoveel stroom door die draadjes gaan. Dus 99% kans dat zo'n servervoeding het prima kan

Tidak Ada

Golden Member

Op 2 december 2021 22:49:07 schreef Tidak Ada:
Ik zie dit meer als alternatief:

[afbeelding]voor in de schuur. Daar heb ik meer mogelijkheden om trucjes met lierkabels uit te halen en met de plaatsing van de lier.
Op de bus is de enige logische mogelijkheid op het dak en dan kom je (ik) toch wat moeilijk bij de slinger....

Vervelend van die dames bij HBM is dat ze je alleen via mail te woord staan. Bellen kan niet :(

Ik zie dit meer als alternatief:

https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-030-29.jpg-1200x600-13760ebc88.jpgvoor in de schuur. Daar heb ik meer mogelijkheden om trucjes met lierkabels uit te halen en met de plaatsing van de lier.
Op de bus is de enige logische mogelijkheid op het dak en dan kom je (ik) toch wat moeilijk bij de slinger....

Vervelend van die dames bij HBM is dat ze je alleen via mail te woord staan. Bellen kan niet :(

Ze hebben daar wel ook nog en speciale 'fietslift' (is ook een takel), maar die kost € 200,- en draait op 230V; stroom: 2,5A.

https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-2093-5.jpg-1200x600-fcdbdebc88.jpg

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 2 december 2021 23:01:03 (47%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

waarom moet de slinger op het hoogste punt, daar kan je toch ook een rol ophangen?

[edit] wat vond je van deze oplossing : https://www.hbm-machines.com/producten/silverline-12-volt-lithium-powe…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 2 december 2021 22:54:40 (45%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Helaas geen goede fixatiepunten aanwezig (het is een betonnen snelbouwschuur) wandplaten zijn van 4cm beton, onvoldoende om die winch aan te schroeven.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 2 december 2021 23:05:36 (33%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zou het proberen met een flinke ATX voeding, eventueel met een paar 12V gloeilampen (parallel) in serie, als hij de startstroom niet trekt. Met die lampen zal het wel wat langzamer lopen natuurlijk, een beetje afhankelijk van de stroom die het ding trekt natuurlijk.

Op 2 december 2021 17:56:17 schreef Tidak Ada:
[@rew: µP's zijn toch voor IT-ers? O-) ]

Voel je vrij om het in een FPGA te maken ;)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Ik ga eens kijken bij die HBM dames en heren. Misschien is er een bij die er iets meer van weet....

Als het opgenomen vermogen een stuk minder is dan die 700W, is het mooi.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Je zou natuurlijk ook eerst de stroom kunnen meten, of het gewoon proberen met een oude ATX voeding, als je die hebt liggen.

Overigens is die 5x I nominaal een vuistregel die lang niet altijd opgaat; bij motoren met een lager rendement, met een in verhouding hogere weerstand (I*R relatief groter t.o.v. de tegen-EMK), is dit was minder dramatisch; dit is eigenlijk een voordeel van doorgaans kwalitatief wat slechtere motoren.

De piekstroom wordt vrijwel uitsluitend bepaald door de ohmse weerstand van de motor; als je die redelijk nauwkeurig zou kunnen meten (met een 4-punts meting, aangezien dit waarschijnlijk maar een paar honderd milliohm is), kun je dat gebruiken als input voor het kiezen van de voeding.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Op 3 december 2021 12:59:50 schreef Tidak Ada:
Als het opgenomen vermogen een stuk minder is dan die 700W, is het mooi.

Het nominale opgenomen vermogen is meer dan 900W. Je bedoeld dus "Als het opgenomen vermogen een stuk minder is dan die 900W, is het mooi."

jerome

Golden Member

Zo veel hoef je toch niet te tillen. Een paar €'s meer voor een 230V takel.
https://www.toolstation.be/einhell-elektrische-takel/p11747

benleentje

Golden Member

Als het opgenomen vermogen een stuk minder is dan die 700W, is het mooi.

Het opgenomen vermogen is ongeveer gelijk aan hoeveel kilo hij moet takelen + het onbelaste opgenomen vermogen. Helaas is het onbelaste vermogen bij een koolborstel motor wel altijd hoog ca 1/3 tot 1/2

Dus als het voor 900kg bedoelt is dan neemt het ca 900W uit het net op.
Dus onbelaste vermogen zal ca 300W zijn. + 2/3W per kg
Voor een fiets van 35kg zou ik dan 35 * 2/3 + 300 = 324W.

Maar met een beetje pech met een slecht rendement tandwielkast kan dat ook rond de 500W zijn. Echter verwacht ik dat niet want meestal zij het de motoren met erg hoge toerentallen die onbelast ook het meest vermogen opnemen en ik zie voor een lier geen enkele reden voor een motor met hoog toerental.

Maar in ieder geval zal je voor enkel een fiets nooit aan die 900W komen.

Maar dan koop je dus voor zeg 70,- een 12V lier en dan als je geluk heb voor zeg 30,- een stevige server voeding. Dan zou ik zelf 2x 70,- uitgeven voor een 12V lier en een 230V lier.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 december 2021 16:25:05 schreef jerome:
Zo veel hoef je toch niet te tillen. Een paar €'s meer voor een 230V takel.
https://www.toolstation.be/einhell-elektrische-takel/p11747

Drie keer zo duur vind ik geen "paar €'s meer" 8)7 Owww.... ik ging uit van die 'fietslift' uit deze post: Gepost donderdag 2 december 2021 22:49:07. Dat ding wat jij hier hebt heb ik hier al liggen. Die was aangeschaft voor dakwerkzaaamheden en is bij HBM >30% goedkoper!

k @benlentje:
Dat is een beetje lastig in het bos en mijn omvormer gaat maar tot 300W. Leek me meer dan genoeg voor een laptop, wat andere kleine apparaatjes en wat verlichting.
Dan is het ook nog de vraag of die 80Ah woon-accu het aan kan....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 3 december 2021 17:47:36 (22%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Dan is het ook nog de vraag of die 80AH woon-accu het aan kan....

Stel dat de liet 100A doet voor 10 seconde dan is 1000As of 0,27Ah voor een direct 12V aangedreven lier. Voor een 230V geld nagenoeg hetzelfde al komen daar de verliezen van de omvormer wel bij maar nog steeds ruim onder de 0,5Ah.

Dat is een beetje lastig in het bos en mijn omvormer gaat maar tot 300W

Ik reken voor een 12V aangedreven lier en dus geen omvormer nodig in de bus. Ik reken juist uit dat je het in je schuur en een 60A server voeding wel zal redden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 3 december 2021 17:45:55 (29%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Klinkt mooi! :) Ik ga volgende week eens naar Moordrecht om te kijken. Heb toch nog wat op m'n verlanglijstje staan bij die tent.
's Kijken of ik ergens een stroomtang kan lenen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Op 3 december 2021 17:35:51 schreef Tidak Ada:

@benlentje:
Dat is een beetje lastig in het bos en mijn omvormer gaat maar tot 300W. Leek me meer dan genoeg voor een laptop, wat andere kleine apparaatjes en wat verlichting.
Dan is het ook nog de vraag of die 80Ah woon-accu het aan kan....

Ik zie nog geen reactie op de oplossing die ik aanbood met de booster, wat is daar mis mee? ik post hem nog meer eens:

Op 2 december 2021 20:34:50 schreef Shiptronic:
Dit een idee? : https://www.hbm-machines.com/producten/silverline-12-volt-lithium-powe…

12V 400A

misschien ook wel praktisch voor je camper gebeuren ? Win/Win :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Toch zou ik me niet zo blind staren op het vermogen. Voor een 'serieuze' motor heeft GJ_ zonder meer gelijk.
Bij dit soort producten, zou het mij niks verbazen als zowel de 'maker' (of eigenlijk: de verkoper van de maker) als de 'verkoper' (HBM) geen kennis van zaken hebben en dus gewoon het opgegeven vermogen noemen. 'Meer' is tenslotte altijd 'beter' en als je dus zonder te liegen 'meer' kunt noemen, dan kun je er (in de optiek van een verkoper...) ook meer voor vangen. Denk aan versterkers. Het asvermogen zal echt niemand gaan meten. En het boeit ook niemand, want die lier moet alleen maar wat omhoog trekken.

@TA: je hebt niks aan zomaar een stroomtang. Tenzij je een apparaat hebt wat DC kan meten en dan ook nog 'piek' meting kan doen. Dan ben je de hobby-bob range inmiddels wel ontstegen. Voor een accu is die piek niet zo spannend (die levert dat wel en zo niet, dan kakt de spanning kortdurend ff in. So what). Voor een voeding wordt het een ander verhaal. Die gaat doorgaans in 'protect' (of stuk...).

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 2 december 2021 22:52:32 schreef Shiptronic:
[edit] wat vond je van deze oplossing : https://www.hbm-machines.com/producten/silverline-12-volt-lithium-powe…

Ik vraag me af of dat werkt. Dat wordt gebruikt als startbooster, dat ding kan kortstondig veel vermogen leveren. Maar niet genoeg om een paar fietsen op een camper te hijsen denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Ai Ship,
Ik zie het al, je hebt je mailaddress veranderd.
Opnieuw verstuurd!

@Lambiek:
Zoiets schreef ik ook al aan Ship

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 december 2021 10:33:10 schreef Lambiek:
[...]
Ik vraag me af of dat werkt. Dat wordt gebruikt als startbooster, dat ding kan kortstondig veel vermogen leveren. Maar niet genoeg om een paar fietsen op een camper te hijsen denk.

Je moet hem wel aan de druppel-lader hangen....

Tidak Ada heeft per fiets 350N * 2.5m = 1kJ nodig om de boel boven te krijgen. Een 2Ah 11.1V accu bevat zo'n 80kJ: Genoeg voor 80 fietsen. Dat valt best mee hoor hoesnel zo'n accu op zal zijn. Zelfs als de boel maar 50% efficient is kom je een eind.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zijn de vermogens waar hier over gesproken en gedacht wordt niet absurd hoog? Een fiets van 35 kg op een hoogte brengen van 2 meter vereist 687 Joules of Wsec. En een hijstijd van 5 seconden lijkt mij acceptabel. Dan kom je op een motorvermogen van 138 Watt. Dat zijn gewoon kleine voedinkjes en zeker geen server voeding.

Tidak Ada

Golden Member

Op 4 december 2021 16:18:36 schreef Brightnoise:
Zijn de vermogens waar hier over gesproken en gedacht wordt niet absurd hoog? Een fiets van 35 kg op een hoogte brengen van 2 meter vereist 687 Joules of Wsec. En een hijstijd van 5 seconden lijkt mij acceptabel. Dan kom je op een motorvermogen van 138 Watt. Dat zijn gewoon kleine voedinkjes en zeker geen server voeding.

Volgens spec's doet die lier 1 m/min, dat is dus 60 seconden/meter.
De praktijk is c.a. 0,5m 30 seconden dus
Verder is die lier gespecifieerd voor 900kg direct en 1800kg via een katrol. Fiets is 35kg excl. eventuele bagage.

Dat is dus de reden dat ik eerst eens bij die lui ga kijken.

Als er ergens een kleinere takel te koop is, graag!
De overkill is natuurlijk wel praktisch als ik de wagen uit de modder/sneeuw zou moeten trekken. Maar hoe vaak komt dat voor....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bij de specs van de lier kan ik nergens het elektrisch vermogen vinden.
Maar ze vermelden wel een snelheid van 1 meter per minuut.

Stel die 900 kilo gelijk aan 9000N, dat levert een mechanische vermogen van 9000 Nm/minuut is 150Nm/sec, dus 150W.
Het elektrisch vermogen zal iets meer zijn, maar zeker geen 700W.

Bovendien wegen die fietsen geen 900 kilo, dus dat vermindert het benodigd vermogen ook al behoorlijk.

Tenslotte vraag ik me af waar je een lier voor nodig hebt. Kun je die fiets niet met ellebogenkracht op het rek zetten?

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 4 december 2021 16:33:00 (13%)

Tidak Ada

Golden Member

De 'grote' 230V takel, die ik hier heb, heeft een motorvermogen van 1050W, een direct hefvermogen van 300kg en een hijssnelheid van 8m/min.

Mij lijkt die 700W bij 900kg @1m/min. dan niet vreemd.

Zijn de 'koppels' in China soms kleiner dan die in het S.I. ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb zo'n ding ook weleens op een zolder gemonteerd. inkoper had de verkeerde gekozen, op 12V. dus maar een 200VA halogeentrafo met 35A brugcel erbij gebouwd, werkt nog steeds. dat was ook meer voor koffers ed dus 50 kilo was het wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer