kattenluik op netspanning

Op 2 december 2021 16:34:03 schreef Arco:
De eenvoudigste oplossing is zo'n vervanger maar dan zwaarder. (op deze staat 'led driver', dat hoeft niet altijd goed te werken, en 0.4A is ook weinig).

Als je nog een losse USB lader hebt liggen, dan kun je zo'n kabeltje proberen:
https://nl.aliexpress.com/item/4001084917542.html?spm=a2g0o.detail.100…

Meeste USB laders zijn 2.1A, dat zou ruim voldoende moeten zijn.

Ik heb nog zo’n apparaat maar dan voor 2 aa batterijen… kan ik daar wat mee? Had nl een ingeving dat misschien 2 van zulke apparaten misschien beter zouden werken.. dus ik heb nu 1 apparaat met 3 dummies en 2 apparaten met 1 dummie.. maar ik heb nog niet geprobeerd die van 4 te combineren met 1 van 2.. was bang dat dit te zwaar zou zijn.. maar misschien toch eens proberen..

Op 2 december 2021 15:23:59 schreef big_fat_mama:
Maaike, laat u het hoofd niet op hol brengen. ALS uw apparaatje niet wil werken doordat de vervanger de opstartstroom niet aankan DAN en dan alleen kunnen elco's de oplossing brengen. Dan nog weet niemand hoeveel elcocapaciteit er nodig is.

Maar het is evenzeer mogelijk dat uw apparaatje zelfs de permanente stroom niet aankan, en dan helpen geen duizend elco's. Kies niet voor een of andere oplossing zolang er geen bevestigde diagnose is.

Dat klinkt niet hoopvol..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat klinkt niet hoopvol..

Noem het eerder voorzichtig. Tenslotte hebben we weinig zicht op die batterijvervanger en helemaal geen op het luik zelf en de besturing en aandrijving. Dan vind ik het gevaarlijk om te zeggen "volgens mij kan dit of dat".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 2 december 2021 20:16:25 schreef big_fat_mama:
[...]

Noem het eerder voorzichtig. Tenslotte hebben we weinig zicht op die batterijvervanger en helemaal geen op het luik zelf en de besturing en aandrijving. Dan vind ik het gevaarlijk om te zeggen "volgens mij kan dit of dat".

Oke, snap ik wel

Shiptronic

Overleden

Op 2 december 2021 18:12:54 schreef Turbokeu:

In den beginne gebruikte ik LSD-NiMh-batterijen (4xAA) van de Action en Varta maar na 2 weken kreeg ik al 'low battery' notificaties.
Nu gewoon Alcaline van de Action (A-force) en al weken geen probleem.
Ik denk dat de gemiddelde 1.25V spanning van een volle NiMh-batterij iets te laag wordt na een tijdje.

Al eens Enneloops geprobeerd?

Langere levensduur dan alkaline batterijen
Veel apparaten vallen uit of geven een lage batterijspanning aan wanneer deze laatste onder 1,1 volt zakt. Een traditionele alkaline batterij ontlaadt voortdurend en zakt heel snel tot het kritieke niveau. De eneloop-batterijen daarentegen houden het spanningsniveau langdurig boven 1,1 volt. Ze zakken pas onder die drempelwaarde net voordat ze leeg zijn.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 2 december 2021 20:59:29 (32%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 december 2021 20:49:07 schreef Shiptronic:
[...]

Al eens Enneloops geprobeerd?

[...]

Heb ze net besteld.. proberen waard

ik heb de oude versie van het kattenluik baterijen leven +1 jaar 1 kat 10 tal keren per dag binnen buiten..

af en toe en doek erdoor dat de lichtsluis niet vuil is.. ( er zit lichtsluis in die de chiplezer wakker maakt)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 3 december 2021 13:55:29 schreef -chefke-:
ik heb de oude versie van het kattenluik baterijen leven +1 jaar 1 kat 10 tal keren per dag binnen buiten..

af en toe en doek erdoor dat de lichtsluis niet vuil is.. ( er zit lichtsluis in die de chiplezer wakker maakt)

Dat ben ik sinds 2 weken gaan doen.. maar toch nog snel leeg..
Luik zit in de keukendeur, misschien lopen we er te vaak langs???

Turbokeu

Golden Member

Op 2 december 2021 20:49:07 schreef Shiptronic:
[...]
Al eens Enneloops geprobeerd?
[...]

Nee...
Ik wacht tot ik weer een 'low battery' melding krijg en dan zie ik wel.

Ik heb 10+ jaren geleden ooit 40 Sanyo AA Eneloops (de witte variant met blauwe opdruk) gekocht in Korea via Ebay, deze werken nog allemaal perfect.
Onlangs nog een setje (lichtblauwe variant met witte opdruk AA en AAA, 24-48 stuks?) bij NKON.NL gekocht.

Hier in huis zitten ze overal in, ik weet zelfs niet meer waar...
Van afstandsbedieningen tot klokken tot nachtverlichtingen tot WC-potverlichting (in het donker kan ik niet goed mikken :) ).

In feite, qua batterijvoeding, hebben we maar één probleem: De verlichting boven de eetkamertafel.
Dit is een armatuur met drie concentrische ringen (positie/hoogte van elke ring vrij te bepalen) met koude (4000K) en warme (3000K) LEDs.
Via een bijgeleverde afstandsbediening kan je de lichtkleur en de lichtintensiteit instellen.
We zijn er beide (Cindy en ik) gek op maar de batterijen van de afstandsbediening zijn 'op' na maximum ca. twee weken (Alcalines/Eneloops/whatever).
Gelukkig kan je via de lichtschakelaar het armatuur schakelen en de lichtkleur instellen (koud/halfwarmwit/warmwit), maar niet de lichtintensiteit.

@Maaike8: Sorry voor de topickaap...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik denk dat die 400mA voeding van Maaike ruim voldoende is om die klep aan te sturen. Er is ergens aan het begin van het topic de aanname gedaan dat er een motor in die klep zit die meer dan 400 mA nodig heeft. Ook 4 AA batterijen kunnen niet een paar keer per dag een stroom van 400 mA leveren gedurende 2 weken.

Ik denk dat deze voeding slecht of helemaal niet afgevlakt is, waarom zou je ook als het een ledvoeding is. Dezelfde acties uitvoeren als de oorspronkelijke TS is het eerste wat ik zou proberen.

@Maaike, Zoals al geschreven, er is ruimte voor elko's in het batterijcompartiment. Je hebt een handige Groningse Harry nodig die de draad van de voeding vastsoldeert in het batterijcompartiment samen met zoveel elko's als er in passen. Ik zou gaan voor 470 uF 16V (of meer spanning), let op de polariteit
+ aan +
- aan -
en
- aan randaarde
(die helaas niet op deze voeding zit)

reading can seriously damage your ignorance

Op 4 december 2021 14:01:47 schreef hennep:
Je hebt een handige Groningse Harry nodig die de draad van de voeding vastsoldeert in het batterijcompartiment samen met zoveel elko's als er in passen. Ik zou gaan voor 470 uF 16V (of meer spanning), let op de polariteit
+ aan +
- aan -
en
- aan randaarde
(die helaas niet op deze voeding zit)

Die zitten wel in het lokale repaircafé.

Op 4 december 2021 14:12:06 schreef ohm pi:
[...]Die zitten wel in het lokale repaircafé.

Ik zal eens gaan kijken of ik iemand kan vinden.. bedankt voor de info! Ik heb nu eerst Eneloops besteld, die komen vandaag met de post..

Dan heb je mogelijk 14 dagen de tijd om iemand uit dat cafe te sleuren :-)
Ooh, Eneloop, misschien wel 15 dagen.

reading can seriously damage your ignorance

Nou dit kreeg ik van de firma die het luikje maakt. had ik eerder geweten dat dit luikje zo gevoelig was .. dan was ik zeker voor de versie op stroom gegaan.. maar ja ze beloven zoveel.. Maar eens checken of de uitsparing in de deur nog aangepast kan worden.. dan ga ik op hun aanbod in.

Dear Maaike,

Many thanks for your enquiry - I take it you have this model : https://nl.petsafe.net/collections/cat/products/microchip-cat-flaps ?

Unfortunately there is no way of connecting the flap to mains power, it operates on batteries only.

It is important to use alkaline , high quality , high output batteries such as Duracell Ultra Power or Energizer Max. Also important is that there is no movement about 2 m either side of the flap (e.g. leaves, bush, curtain etc.) as this would trigger the motion sensor (green light) and activates the batteries unneccessarily , thus contributing to batteries draining. Metal near the flap (e.g. in the door pane or spacerbars in double glazing) can also cause high battery usage. See installation instructions : https://intl.petsafe.net/media/downloads/408-113-19-3.pdf

It is also possible that the flap’s motion sensor is defective – this typically becomes evident in regular , random activation of the motion sensor even though there are neither triggers either side of the door, nor the cat is near. Can check for and remove any triggers and observe the flap from a ca 4 m distance and see if the green light comes on randomly ?

To fully register your warranty, I need:

- a delivery address

- the date of purchase and where you bought the item

- how much did you pay

- your consent regarding storing the data on our customer service data base

Please note due to the new data protection laws we will also need your consent to keep your address, telephone number and email address on file should we need to contact you or post you any product in the future. Please respond with ‘YES’ or ‘NO’

If you prefer a mains powered Flap you may consider the PetPorte Smartflap: https://nl.petsafe.net/collections/cat/products/microchip-petporte-sma…

We would be happy to upgrade you to the PetPorte with you paying the difference in price, however would like to know where the current flap is installed and what cutout was made to see if that could work for you.

fatbeard

Honourable Member

Dat klinkt als een heel goede klantenservice.
Deden ze het allemaal maar op die manier!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 6 december 2021 16:49:36 schreef fatbeard:
Dat klinkt als een heel goede klantenservice.
Deden ze het allemaal maar op die manier!

Ja vond ik ook.. nu de bon nog zoeken..... :?

Op 6 december 2021 15:50:41 schreef Maaike8:
If you prefer a mains powered Flap you may consider the PetPorte Smartflap: https://nl.petsafe.net/collections/cat/products/microchip-petporte-sma….

Op die link staat "Includes EU power supply". Ik zou dat toch wat explicieter maken en uitleggen aan de argeloze klant, geloof ik ;-)
In de handleiding https://intl.petsafe.net/en-nl/support/petporte-smart-flap-microchip-c… zie je inderdaad dat er een adapter wordt getoond. Zo'n losse adapter kun je vast ook aansluiten op je huidige luikje ;-)

Op 6 december 2021 17:28:38 schreef Roland11:
[...]Op die link staat "Includes EU power supply". Ik zou dat toch wat explicieter maken en uitleggen aan de argeloze klant, geloof ik ;-)
In de handleiding https://intl.petsafe.net/en-nl/support/petporte-smart-flap-microchip-c… zie je inderdaad dat er een adapter wordt getoond. Zo'n losse adapter kun je vast ook aansluiten op je huidige luikje ;-)

Ja maar hoe dan? Bij de petporte zit gewoon een ingang voor een adapter, bij de petsafe dus niet. Het zou natuurlijk de meest simpele oplossing zijn!
Adapters zat! Het petporte luikje is overigens net iets kleiner dan die er nu inzit qua gat in de deur.. dus als ik deze kan omtoveren tot luikje op netstroom…

[Bericht gewijzigd door Maaike8 op maandag 6 december 2021 17:41:44 (12%)

Op 6 december 2021 17:28:38 schreef Roland11:
Zo'n losse adapter kun je vast ook aansluiten op je huidige luikje ;-)

Dat kan, maar de radioontvangst zal wel verstoord raken door de extra grote hoeveelheid massa of door radiofrequente storing van de adapter.

Op 6 december 2021 18:36:04 schreef ohm pi:
[...]Dat kan, maar de radioontvangst zal wel verstoord raken door de extra grote hoeveelheid massa of door radiofrequente storing van de adapter.

Dat is nog maar de vraag, de fabrikant doet het zelf ook. Ik zou het gewoon proberen als ik @Maaike8 was. En dan het liefst een 'ouderwetse' adapter (zo'n zware met een trafo erin) en een 'moderne' (lichtgewicht met geschakelde voeding). In mijn kattenluikje zitten 4 penlites in serie, meten nu (na een jaar gebruik) een spanning van 5,3V. Met een beetje geluk is 5V van een oude Nokia adapter voldoende :-)
Zoek er eentje met minimaal 1A [want jouw apparaatje van 0,4A bij 6V was te weinig], de moderne telefoonladers doen zelfs 2A.

Of anders even in de rommelbak bij de kringloop kijken, daar wil ook nog wel eens van alles aan adapters liggen.

P.S. Een beetje OT: ik heb ook nog zo'n leuk boostertje in gebruik, iets als dit: https://www.otronic.nl/a-60660437/spanningsregelaars/step-up-power-mod…
Weliswaar niet in het kattenluikje maar in de badkamerradio. Deze was heel kritisch: als de spanning maar een beetje te laag werd (in dit geval 3 x 1,5V in serie) deed de radio het niet meer en kon ik de batterijen weggooien... Klok en display bleven wel gewoon draaien maar hij schakelde dan na 2 of 3 seconden het radiogeluid af als de spanning van de batterijen maar iets te laag was geworden. Later zo'n boostertje over het batterijvak gezet (is dus altijd actief, ook als radio uitstaat), en nu gaan de batterijen echt heeeeel veel langer mee. Hij trekt ze nu echt leeg :-)

Zo'n boostertje/step-up-converter zou ook voor de snel 'leeglopende' batterijen van het kattenluikje een idee kunnen zijn, als hier inderdaad OOK het probleem is dat hij er niet goed tegen kan dat de spanning te laag wordt - ook al zit er nog wel genoeg energie in de batterij om nog voldoende stroom te kunnen trekken. Wie weet werkt zo'n 5V boostertje naar wens [per slot van rekening doet hij het bij mij gewoon goed bij een batterijspanning van 5,3V onbelast]. En anders zou je hem moeten ombouwen naar 6V, of misschien zijn er ook wel boosterjes met een instelbare uitgang.

EDIT: voor 6V zijn ze ook kant-en-klaar te krijgen, bijv. https://nl.banggood.com/5pcs-DC-6V-Step-Up-Boost-Converter-Voltage-Reg… of https://nl.banggood.com/7W-Mini-DC-DC-Boost-Step-Up-Converter-2_6-5_5V…
Of regelbaar: https://www.otronic.nl/a-62641069/spanningsregelaars/regelbare-step-do…
Misschien is dit de oplossing voor alle mensen met batterijen-kattenluikjes problemen ;-)

Als ik het nu ga proberen met netstroom en het luikje waar moet ik dan de draadjes aan monteren? Graag met pijltjes en dan de elco’s hoe sluit ik die aan?

De min moet nog aan randaarde van een stopcontact ergens in de buurt.

En nogmaals die 400mA is voldoende. Ergens kort nadat jij de vraag stelde riep iemand dat 400mA niet genoeg was voor de motor (die er niet in zit) en dat is blijkbaar in het brein van een aantal personen blijven hangen.

EDIT: De elco's laat je solderen door "Harry" van het cafe :-)

reading can seriously damage your ignorance
vergeten

Golden Member

Aan elkaar tapen.
Dubbelzijdig plakband.
Allemaal samen in een grote krimpkous.

Geen sluiting tussen de draden maken. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 10 december 2021 10:41:04 schreef vergeten:
Aan elkaar tapen.

Zou ze toch eerst wel aan elkaar solderen hoor... ;-)