Sony EV - S600 video 8 player/recorder

Vandaag een Sony video recorder gekocht, echter bij het plaatsen van de cassette werd de tape niet naar de leeskop geduwd.
Tevens werkt de eject knop niet meer.
Na het openen van het toestel behuizing cassette losgemaakt en links een palletje gevonden waardoor de cassette er uit kwam, verder zag alles er normaal uit.
Echter de eject knop blijft niks doen.
Iemand een Idee waar het kan aan liggen?
Of een technieker die hier weg mee kan?

niet gek dat een apparaat van 35 jaar wel onderhoud nodig heeft. wrs mechanica en taai vet in deze. evt nog wat snaren slap of kapot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Denk het niet, ziet er eigenlijk ongebruikt uit, bijna als nieuw..

ik ga mee met Testman, oud vet verwijderen en voorzichtig opnieuw smeren,

Wat ik met een V 2000 meegemaakt heb, was dat de voeding door uitgedroogde elco's geen vermogen meer had om de cassette uit te werpen.

Fordman

Controleer of het smeervet niet kleverig of hard is geworden, door er aan te voelen. Je kan dat niet altijd zien.

Controleer of alle snaartjes nog lekker stevig zijn, en niet over de pulleys heen slippen. Snaartjes moeten 'steviger' aanvoelen dan elastiekjes.
Gerelateerd: controleer of de motortjes wel worden aangestuurd.

Controleer eventueel door handmatig aan het juiste asje te draaien, of je de tape wel handmatig in kan laten rijgen. Als er bijvoorbeeld een tandwiel gescheurd is door ouderdom, kan het zijn dat er iets niet wordt aangedreven terwijl de snaren enzo in orde zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 2 december 2021 21:18:33 schreef Vop:
Denk het niet, ziet er eigenlijk ongebruikt uit, bijna als nieuw..

dat kan best zijn, maar dat neemt niet weg dat ie 35 jaar of meer is.

Ook ongebruikt verouderd dat spul, tot de zamac bandgeleidervoetjes toe..

Leuke machines als ze werken maar er kan zoveel aan kapot dat het niet leuk meer is als je dit moet laten repareren. De 500 en 600 moet je alleen kopen als je ervaren bent. Zoek je een machine om over te zetten dan kun je beter kijken naar een VHS Hi8 combo zoals de EV-T2.

Wanneer je een dergelijke 500 of 600 koopt altijd navragen of hij al gereviseerd is (hoera lekkende miniatuur elco's die de printsporen opvreten). Voedingen kakken ook vaak in door slechte elco's omdat het allemaal destijds al erg krap bemeten was en 35 jaar verder is dat niet beter geworden natuurlijk.

Vet is vaak verdroogd tussen de over elkaar glijdende delen, ejectmotor kan daardoor verbranden wanneer de boel vastloopt.

De plastic tandwielen van de spoelschotels willen ook wel scheuren en daar is zo goed als niet meer aan te komen.

Gek genoeg durft men er ondanks alle ellende nog steeds de hoofdprijs voor te vragen tegenwoordig. 200 a 300 euro zijn geen gekke prijzen en kopers trappen er gewoon in.

Een paar weken terug stond er nog een op marktplaats als zijnde "nieuw" terwijl daar geen originele schroefjes in zaten en het afdekkapje van de scart al losgeschroefd was en verwijderd.
Een kennis van mij had hem bijna gekocht, ik heb het hem afgeraden voor de prijzen die geboden werden. Inmiddels is er uit Zwitserland een machine onderweg voor 65 euro incl verzenden waarvan het front kapot is, die pluk ik wel weer van een sloopmachine en dan heeft hij voor een fractie van de prijs in Nederland een fatsoenlijke machine als ik ermee klaar ben.

Schijnbaar hebben die dingen een cultstatus bereikt ofzo.