Led strips

Als hobbyproject heb ik ledbuizen gebouwd. De leds worden aangestuurd door een dmx controller. De ledstrips zijn 12v. en 1 buis bevat zo'n 1400 leds.

Als ik de voeding aanzet, dan knipperen de leds even. Hoe zou ik dat knipperen bij het aanzetten het best kunnen voorkomen vraag ik me af.

En waarom knipperen ze eigenlijk.. de dmx controller krijgt nog geen signalen.

Als het lang duurt vooraleer je antwoord krijgt komt dat meestal omdat je te weinig info geeft.

LDmicro user.

Op 2 december 2021 19:34:25 schreef MGP:
Als het lang duurt vooraleer je antwoord krijgt komt dat meestal omdat je te weinig info geeft.

Ik weet niet welke info er nodig is. De voedingen zijn van Meanwell. 12v dc voeding. En de uitgang staat rechtstreeks op de strips. Het zijn 12 strips, op 1 transformator. Vanaf de trafo naar de ledbuis loopt een 8 aderige kabel. 4 worden gebruikt voor de dmx signalen, 4 voor voeding. Bij de voet van de ledbuis wordt de stroom verder verdeeld naar de strips.

De dmxcontroller heeft een eigen 12v dc voeding met een heel laag vermogen.
Als ik de stroom aanzet dan krijgen beide trafo's tegelijk stroom.

Ik heb zitten denken aan een inschakelvertraging voor de grote transformator. Maar ook aan een condensator bij de uitgang? geen idee. Eigenlijk weet ik te weinig van electronica om te begrijpen hoe het komt en wat gedaan kan worden.

Een foto van de trafo's. Die grote en die kleine zijn op netspanning aangesloten. Die kleine gaat naar de dmx controller, dat groene ding. Tweede foto toegevoegd met bedrading. De dmx controller zit in een klein ethernetje.

De netstroom gaat dus naar de grote voeding en bij de aansluiting op de trafo ook naar de voeding van de kleine trafo. Beide krijgen dus 230v van het net. De 2 witte draden tussen de kleine trafo en de controller is voor de stroom voor de controller. De 4 blauwe draden zijn de dmx signalen. De 4 rode draden gaan naar de uitgangs min van de trafo.

Op zich werkt het allemaal wel.. alleen dat knipperen bij het aanzetten baart me zorgen. https://www.youtube.com/watch?v=72nIBYXZMeo

Er gaat kennelijk stroom naar de strips voordat de controller de leds uitzet. ofzo.

Dat is al heel wat beter qua uitleg.

Ik verdenk de inschakelstroom van de grote voeding, die maakt dat de kleine voeding een of meerdere spanningsdippen krijgt en de DMX module enkele keren opstart.

Misschien eens proberen van eerst de grote voeding in te schakelen en daarna de kleine of omgekeerd, om te zien wat het effect is.

Dan zou je met een kleine tijdrelais dat kunnen automatiseren.

LDmicro user.

Op 2 december 2021 20:35:47 schreef MGP:
Dat is al heel wat beter qua uitleg.

Ik verdenk de inschakelstroom van de grote voeding, die maakt dat de kleine voeding een of meerdere spanningsdippen krijgt en de DMX module enkele keren opstart.

Misschien eens proberen van eerst de grote voeding in te schakelen en daarna de kleine of omgekeerd, om te zien wat het effect is.

Dan zou je met een kleine tijdrelais dat kunnen automatiseren.

ok. Ik ga kijken of ik het op één of andere manier kan voorkomen door een inschakelvolgorde. Ergens deze maand. En misschien is een spannningsdip wel te meten. wordt vervolgd. Bedankt voor het meedenken alvast !!

pa3gws

Golden Member

Eenvoudig te testen door elke voeding even een eigen netsnoer te geven en om de beurt inpluggen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zet eens een inrushlimitter voor de grote voeding. Die trekt bij opstarten vlot 40A. Bijvoorbeeld de ICL 16 van MeanWell kan je daarvoor gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik snap nog niet wat er tussen "DMX" en de leds zit. Zit daar een dikke DMX-> pwm controller tussen? Hoeveel kanalen?

Als je de DMX controller EERST power geeft en zorgt dat die DMXdata: uit heeft, dan zou aanzetten van de leds geen "gedoe" moeten geven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 december 2021 20:58:30 schreef pa3gws:
Eenvoudig te testen door elke voeding even een eigen netsnoer te geven en om de beurt inpluggen.

Op zich wel. Alleen de voedingen zitten in een behuizing. En ik wil ook meteen uitproberen of het ontbreken van de ethernetverbinding gevolgen heeft. Via de ethernetverbinding komen de dmx signalen naar de dmx controller. Misschien dat er een inschakelsignaal op de dmx lijnen komt die het veroorzaakt. Eerst dus op m'n gemak even goed onderzoeken.

Op 2 december 2021 21:40:23 schreef rew:
Ik snap nog niet wat er tussen "DMX" en de leds zit. Zit daar een dikke DMX-> pwm controller tussen? Hoeveel kanalen?

Als je de DMX controller EERST power geeft en zorgt dat die DMXdata: uit heeft, dan zou aanzetten van de leds geen "gedoe" moeten geven.

De dmx controller heeft 4 uitgangen. Op elke uitgang zit een rode en blauwe draad. De rode draagt het plus signaal. Die worden rechtstreeks aangesloten op de pixelstrips. Dus elke pixel wordt individueel aangestuurd. Het zijn adresseerbare 12v. led strips. Zodra ik meer weet over het knipperverschijnsel kom ik terug.

Op 2 december 2021 21:25:52 schreef buckfast_beekeeper:
Zet eens een inrushlimitter voor de grote voeding. Die trekt bij opstarten vlot 40A. Bijvoorbeeld de ICL 16 van MeanWell kan je daarvoor gebruiken.

ah. Ga ik onderzoeken. Klinkt ook als een goede tip !!