Aansluiten 3-fase motor 220V/380V?

Hallo allemaal,

Ik heb een oude schaafmachine gekocht die 3-fasig aangesloten moet worden. Op het typeplaatje staat 220V/380V en de machine is voorzien van een ster-driehoekschakelaar. De vorige eigenaar wist niet of hij een 3x 230V of 380V aansluiting had. Nu moet ik sowieso de oude 4-polige stekker vervangen door een 5-polige, maar ik weet niet goed of ik de schakelaar ook anders moet bekabelen?

Van de motor vertrekken 2x 3 draden die op de schakelaar aangesloten zijn.

Zelf heb ik 380V + N, moet ik nu gewoon de stekker vervangen en enkel de 3 fasen en aarding aansluiten? Klopt het dat ik dan de schakelaar enkel op ster mag zetten en niet naar driehoek gaan?

Hopelijk kan iemand me op weg helpen. Alvast bedankt!

Bart

komt de machine uit BE? daar is nog 3x230V krachtnet, in NL is dat al weg. de motor zal een 220/380V model zijn, dus idd kun je dan alleen in ster draaien op 400V, in driehoek stook je de motor op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dankje! Dit is inderdaad een Belgische machine (en blijft ook daar :)).

Kan ik de schakelaar op een manier bedraden dat die dan enkel in ster werkt?

Je kan toch meten welke spanning je in Belgie tussen de fases (L1, L2, L3) hebt. Als het 3x400V is, zou ik de optie "driehoek" zeker niet inschakelbaar maken.

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op vrijdag 3 december 2021 01:27:22 (33%)

Jacques van Montfort
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 december 2021 23:57:11 schreef bdc:
Dankje! Dit is inderdaad een Belgische machine (en blijft ook daar :)).

Kan ik de schakelaar op een manier bedraden dat die dan enkel in ster werkt?

Ja dat kan, haal de draden die op de Z,X,en Y aangesloten zitten van de schakelaar af.
Verbind deze losse draden met elkaar, beter is om deze verbinding op de motor uit te voeren.

De motor draait dan( in steraangesloten) op de ster en op de driehoekstand van de schakelaar.

Je weet zeker dat je een 3 fasenet 3x230/400 Volt hebt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 december 2021 23:57:11 schreef bdc:
Dankje! Dit is inderdaad een Belgische machine (en blijft ook daar :)).

Kan ik de schakelaar op een manier bedraden dat die dan enkel in ster werkt?

Normaal gezien wel, In ster zal een van de klemmenrijen op de schakelaar kortgesloten liggen. Dit is het sterpunt. De andere klemmenrij schakelt de fasen door.
In driehoek schakelen beide rijen de fasen door naar de motor.
In uw geval, de motor vast in ster schakelen, (op de motorklemmen), en enkel de klemmenrij op de schakelaar gebruiken die in beide standen de fasen schakelt.

100% zeker kan ik het van hieruit niet zeggen, dus nog even de reactie van de andere leden afwachten. ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ikzelf heb 3-fase 380V + N. De machine stond in Mechelen en ik vermoed dat het daar 3-fase 220V was, maar misschien moet ik nog eens terug gaan en het gewoon nameten. De eigenaar startte de machine eerst op in ster en eenmaal op toeren naar driehoek.

De motor zelf is redelijk onbereikbaar zonder de machine op te tillen en dat is niet zo eenvoudig o.w.v. het hoge gewicht.

Ik ben van plan om er een noodstopschakelaar op te zetten, dus misschien moet ik de schakelaar maar gewoon overbruggen éénmaal ik zeker ben hoe alles aangesloten moet worden.

Sowieso zal ik de schakelaar eens uitmeten hoe die doorgeeft op welke stand.

Bedankt alvast voor alle reacties!

mel

Golden Member

Schakelaar vervangen door een driepolige aan/uit, de motor in ster schakelen, en de 3 draden via de schakelaar naar de stekker. Vergeet de aarde niet. ;)
Als er toch een noodstop tussen moet komen, denk dan eens aan een nulspanningsschakelaar, die zet de motor stil als na een spanningsonderbreking, opeens de spanning terugkomt.Scheelt veel afgezaagde vingers.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 3 december 2021 09:28:11 schreef bdc:
Ikzelf heb 3-fase 380V + N. De machine stond in Mechelen en ik vermoed dat het daar 3-fase 220V was,...

Mechelen, sint Katelijne Waver enz is voor het grote deel inderdaad 3x230V.
Ik heb al wat machines van daar in Nederland ziet uitroken. Ik heb ook veel klanten daar, allemaal 3x230V machines.

Gewoon in ster aansluiten dus als je 3x400V hebt. Als het een heel zware motor is een softstarter er tussen.

Als het voor professioneel gebruik is ben je nog niet even snel klaar, dan moet er meer gebeuren als je gaat aanpassen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zware motor?
Dan die je het zoals ik al voorstelde, draden van X,Y en Z van de schakelaar halen en de draden met elkaar doorverbinden (kroonsteen oid.j
Is de motor 4 PK? kan het niet goed zien.
Denk aan je beveiliging, er hoort minimaal een motorbeveiligingsschakelaar of een thermische beveiliging voor.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor de reacties! Ik ben ondertussen nog even naar de verkoper geweest om de netspanning te meten en het is zoals verwacht inderdaad 3x 230V. De motor is 4pk.

Als ik aan de motor kan, zal ik de klemmen daar in ster schakelen, anders gebruik ik de draden die van de motor komen.

Bedankt voor de tip van de motorbeveiliging, die ga ik zeker voorzien! De machine is voor hobbygebruik.

Als ik de bestaande schakelaar afkoppel en bijvoorbeeld een Schneider LG1K095Q714A37 motor starter voorzie, dan denk ik dat ik meteen alles voorzien heb (hoofdschakelaar, noodstop en motorbeveiliging)?

GJ_

Moderator

Dan heb je inderdaad alles in één keer.

Je zal de verbinding stripjes wel niet meer vinden in het aansluitkastje, omdat er een ster/driehoek schakelaar op zit! Die moet je zelf maken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

Ik zou die draden daar laten zitten, op die aansluitingen waar de sterverbinding moet komen zitten. Voer dat kabeltje óók naar die mooie nieuwe schakelaar, en verbind ze daar. Met een kroonsteen, een lasdop, of keurig onder drie railklemmen, als daar plek voor is. De kans dat daar iets afbreekt in dat motoraansluitkastje, brrr..

Ik moet altijd nog weer denken aan die man die aan een blok van een BMW motorfiets aan het werk was. Hij had het vervroegingsmechaniekje van de ontsteking van de as verwijderd, en dacht er goed aan te doen even de schroefdraad "op te jeuzelen" Tapperdetapperdetap, knap. Dan maak je schade die nergens voor nodig was geweest. Heel veel extra werk.
Laat die draadjes daar met rust.

Je hebt gelijk, ik ga het risico niet nemen. Als de draden nog in goede staat blijken te zijn, dan laat ik ze gewoon zitten en eventueel verleng ik ze in de machine tot bij de schakelaar en motorbeveiliging. Maar voor ik die investering doe, eerst eens proberen ze aan de praat te krijgen. :)

Bedankt allen voor de hulp!

High met Henk

Special Member

maar heb jij dan wel 3x 400V?

anders heeft in ster schakelen niet het gewenste effect ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mvdk

Golden Member

Dat die aanduiding op de wcd of steker staat, betekent nog niet dat er 3x400 is. Is dat gemeten?

Meten is weten. En zoals een ander forumlid zegt: dan moet je wel weten wat je meet. Spanningen meten per fase tegen de nul, en daarna de spanningen meten tussen alle fasen onderling.

Ik ben heel zeker hoor. ;) Ik heb die aansluiting 2 jaar geleden aangevraagd en de bekabeling en zekeringenkast zelf geplaatst.

Maar je hebt volkomen gelijk, een aanname op basis van wat je ziet geeft geen garanties en beter voorkomen dan genezen!

Bedankt!