overbrugging thermostaat klok

Geachte heren,

Op zolder staat een cv installatie waar een overwerk schakelaar naast is gemonteerd.

Deze schakelaar is gewoon een doorverbinding van twee aansluitpunten op de regelaar , zover ik weet staat er geen spanning op.

Nu is de zolder 4 verdiepingen hoog en ik wil graag de draad verlengen zodat ik de schakelaar op de begane grond kan monteren.

Kan dit ? of zit er een maximale draadlengte aan een overbrugging?

mvg mic

mel

Golden Member

Dit moet kunnen, niet te dun draad gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Geen probleem. Ik heb zelf een woning gehad waar de ketel op zolder stond, derde verdieping. Thermostaat in de woonkamer, op de begane grond. De verbinding was een gewoon telefoonkabeltje met draden van 0,5 mm. Als je op zeker wilt spelen kun je een kabeltje met aders 0,8 mm nemen.

Wat is een overwerk schakelaar?

Klinkt als een handmatig schakelaartje die de thermostaat overbrugd. Maar waar zit de thermostaat dan? Is die er? Dan liggen de kabels daar toch ook al naar toe en kun je daar de schakelaar naast plaatsen? Of is dat niet de situatie...

amador

Honourable Member

Bij een modulerende thermostaat werkt dit meestal niet.

Anoniem

Wat is het merk en type van de regelaar? Als er geen spanning op die draden staat zijn ze waarschijnlijk niet aangesloten.

Op 3 december 2021 12:58:03 schreef amador:
Bij een modulerende thermostaat werkt dit meestal niet.

Hangt niet van de thermostaat af, maar van de ketel. Sommige ketels werken zowel met een modulerende thermostaat als met een aan/uit thermostaat.
Wat en hoe, dat staat in de handleiding.

Maar het gaat hier om een klokthermostaat, kun je daar niet tijdelijk de stoptijd van aanpassen?

Op 3 december 2021 12:38:35 schreef r-p:
Wat is een overwerk schakelaar?

Als je dat niet weet: houden zo! ;-)

Een overwerk schakelaar is meestal een overwerk-timer om de nachtverlaging op kantoor; bedrijf of winkel(koopavond) uit te stellen. (overwerken}.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 december 2021 14:56:38 schreef micman1:
Deze schakelaar is gewoon een doorverbinding van twee aansluitpunten op de regelaar , zover ik weet staat er geen spanning op.

Als de schakelaar open is moet er toch spanning tussen de punten staan. Anders weet de ketel niet dat je de schakelaar sluit. :)

Bij gesloten schakelaar meet je geen spanning natuurlijk; dan loopt er een paar mA door de schakelaar.

Of dit ook altijd gelijkspanning en -stroom zijn, of dat het bij sommige ketels ook wissel kan zijn, dat weet ik niet. Experts?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Een ouderwetse ketel had een trafo ende thermostaat sloot het circuit naar de gasklep. Wisselspanning dus.

Een moderne ketel thermostaat combinatie lijkt wel een vriendinnen groep, er komt geen eind aan het kleppen. De spanning is niet alleen om de thermostaat te voeden, maar ook om te babbelen. Men gebruikt een constante stroombron, waarbij de spanning wordt gemoduleerd om de data over te brengen. Gelijkspanning dus.

heren bedankt voor de reacties, ik heb de kabel, na aanleiding van de antwoorden getrokken ( ruim 50 meter 0.8 ) en het werkt .

thnx voor de snelle reacties.

Arco

Special Member

ruim 50 meter 0.8

Da's wel veel voor 4 verdiepingen... ;) (daarmee kun je in een flat van 16 verdiepingen van het dak naar de BG...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com