Netstroom meten met microcontroller

Op 14 september 2021 19:47:30 schreef Kortsluiting_Online:
Ik vind 't schema van Rew ook wat gammeltjes.

't gaat je niet over het schema maar kennelijk over componenten.

Niet vanwege de globale opzet, maar meer vanwege b.v. de HCPL0600 in SO08 behuizing, en twijfels over B0505. Als dat zo'n goedkope Chinese is dan is het lastig te beoordelen of er uberaupt een fatsoenlijke form van kwaliteits controle op is gehouden.

De B0505 is de -L versie met extra ruimte tussen de geisoleerde pootjes. Van origine had ik een westerse fabrikant: RECOM. Toen ik overwoog om op "mornsun" over te stappen, stond er in het mornsun datasheet duidelijk dat onder 10% van de max belasting je hem eigenlijk niet mag gebruiken. "Shit, dat kon bij de RECOM volgens het datasheet WEL!". Ga je terug, zit precies diezelfde beperking ook in de RECOM, maar hadden ze het verstopt in het datasheet. Dit zijn fratsen waarop ik besluit: "mornsun is goed, kan ik mee samenwerken, RECOM is fout, ze proberen me te bedriegen dat hun product beter is dan het is.". Ik heb veel meer aan een product waar ik vantevoren in het datsheet de beperkingen van te horen krijg dan dat ik er bij prototyping of zelfs in productie pas achter kom. Mornsun (en RECOM vast ook wel) heeft UL rating voor het component. Die hebben de boel dus op veiligheid getest.

Een isolator in SO8 kan volgens AVAGO/Broadcom. Ik doe soms ook nog een slot tussen de verschillende kanten van de SO8. Moet ik als hollanse kaaskop gaan lopen roepen dat het niet kan als zij daar meer verstand van hebben en de boel door keuringen als UL en CE krijgen? Of zou er een "alleen voor vrijwillige opto-isolatie" beperking aan het component zitten die niet duidelijk in het datasheet staat. Er is trouwens een ontwerp van me door UL met deze HCPL isolators.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Mijn werkende oplossing met een opto. Dit is het front end voor spanning en stroom (omdat het een AC+DC powermeter is) Er zit nog een TRMS converter en 24 bit ADC welke aan een Arduino zit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik ben bezig met een "priority switch" om een close-in boiler af te schakelen indien de vaatwasser stroom gaat trekken. Kan ik een SCT-013-000 10A gebruiken en deze om de 3 aderige kabel ( P/N/Aarde) klemmen van de caatwasser ?
Ik wil de stekker er niet afsnijden.

Guus@Sint-Michielsgestel
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 september 2021 18:43:34 schreef Sine:
Ik gebruik deze isolator: https://www.aliexpress.com/item/1005001369085297.html
Werkt prima met een pickit2 en een AVRisp mk2

Ik had hier ook al een keer vuurwerk gemaakt op mijn PC en daarom op een gegeven moment verschillende 'isolatoren' getest:
https://www.adafruit.com/product/2107
https://www.reichelt.nl/nl/nl/usb-isolator-met-5-kv-isolatie-converter…
https://www.ebay.nl/itm/153568189419?ViewItem=&item=153568189419

Maar *allemaal* hadden ze soms moeite bij het lezen/programmeren met de PicKit2, ik kreeg bij sommiges PICs dan de foutmelding 'No device found' of "unexpected device ID". Zowel bij de goedkope Chinese isolatoren als bij de dure. En als ik hem er tussenuit haalde ging alles goed :-(

De PicKit2 die ik gebruik is zo'n Chinees ding van een euro of 5 tot 10. Lag het daar aan?

Ik zie in elk geval wel dat die ADUM3160 weer een andere hardware heeft dan degene die ik heb geprobeerd, ik zal hem ook maar eens bestellen om te testen bij mij.

Uiteindelijk heb ik maar een oude laptop genomen [die tenminste niet rechtstreeks aan de 230 VAC ligt!] die ik nu altijd gebruik voor programmers.

Arco

Special Member

Meestal is dat een kwestie dat de schakeling teveel stroom gebruikt (de galvanisch gescheiden dc/dc converter kan minder leveren als de USB poort direct)
Als je de rest van de schakeling afkoppelt zal het probleem wel weg zijn.

Ik gebruik ook meestal een laptop, maar dat blijft gevaarlijk (alle metalen delen zoals connectoren kunnen onder netspanning staan)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 23 november 2021 11:46:59 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de isolator van @Sine ook maar besteld, eens kijken wat dat oplevert.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op vrijdag 3 december 2021 15:00:27 (61%)

Bedankt Arco, dat is ook een optie.
Ik weet niet hoeveel sluipverbruik dit toevoegt.
Eigenlijk heb ik alle benodigde onderdelen behalve de current sensor
dus nogmaals de vraag is de SCT013 hiervoor geschikt ?

Guus@Sint-Michielsgestel
Arco

Special Member

Dat zal ook wel werken.
De beschrijving 'niet invasieve sensor' is in dit geval wat misleidend: je moet wel degelijk het netsnoer openknippen omdat de sensor maar om 1 draad moet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 november 2021 10:59:22 schreef Waters:
Ik ben bezig met een "priority switch" om een close-in boiler af te schakelen indien de vaatwasser stroom gaat trekken. Kan ik een SCT-013-000 10A gebruiken en deze om de 3 aderige kabel ( P/N/Aarde) klemmen van de caatwasser ?
Ik wil de stekker er niet afsnijden.

Nee dat kun je niet, er mag maar 1 fase door de SCT013 lopen, anders heffen beide fasen elkaar op en meet je geen stroom meer.
Ik gebruik ook een SCT013 maar die zit in de zekeringskast rond 1 draad.

LDmicro user.

Bij nader inzien, kan het wel als ik twee stopcontacten van een drieweg stopcontact gebruik. Ik haal er een stopcontact uit, daar zit dan de elektronica , en kan de sense het binnenwerk monteren.
Ik kom dan dicht bij de complete oplossing die Arco aandroeg.

Guus@Sint-Michielsgestel
Arco

Special Member

Moet dan wel een fors stopcontact zijn als je die clamp erin wilt wegwerken: die is 32 x 57 x 22mm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kijk nu naar ZMCT103C 5A Bereik Eenfase Ac Actieve Uitgang Onboard Precisie Micro. Spoel is 2 x 2 x1 cm, zit ook een bordje bij, weet nog niet of ik dat ook gebruik, kan gemakkelijk zijn.
En heb al een oud 5 gats verlengsnoer opgeduikeld. :)

Guus@Sint-Michielsgestel
fred101

Golden Member

Ik moetregelmatig stroom meten enik gebruik daarvoor ook zoiets als wat jij doet. Alleen zit er bij mij geen meter in. Ik heb een draadlus naar buitengevoerd waar ik een stroom probe of clamp DMM aan kan hangen. Maar daar heb ik geen relais etc inzitten. Dat zal krap zijn in zo'n doos. Je kunt beter een wat ruimere behuizing kopen waar je alles veilig in kan bouwen. Evt een WCD er op een net entree zoals bv op een computer.
kijk bij jou verlengdoos wel even naar de constructie. Laatst had ik een stuk netsnoer met stekker nodig. De kabel waar ik de apparaatstekker van afknipte was de dikste die had. Helaas waren de binnenaders vreselijk dun. Echt China crap.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ik heb voor stroommeting een oude klik-aan kloon behuizing aangepast. Kun je zo de stroomtang aanhangen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 september 2021 15:05:07 schreef Lambiek:
Ik gebruik dit vaak, kun je direct op je analoge ingang van je controller zetten. Deze is van 0 tot 10A en geeft een spanning van 0 tot 5VDC.

Wat kost zo'n LEM?

-edit- @arco hieronder, de link was we even ontgaan, te gefocussed op het screenshot.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 25 november 2021 22:47:09 (15%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Staat toch in die RS link? (64 euro excl)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 november 2021 12:09:07 schreef Roland11:
Ik heb de isolator van @Sine ook maar besteld, eens kijken wat dat oplevert.

Vandaag de isolator ontvangen. Helaas, bij de printen die ik gebruik krijg ik allemaal foutmeldingen als ik de isolator ertussen zet. Zonder de isolator geen enkel probleem. Ik spreek dus over het programmeren van PIC's die op een print zitten m.b.v. de PicKit2 programmer.

Arco

Special Member

Gebruikt de print totaal meer als ~80mA? (dan heb je een aparte voeding nodig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 december 2021 16:20:18 schreef Arco:
Gebruikt de print totaal meer als ~80mA? (dan heb je een aparte voeding nodig)

80 mA is niet veel, zou best kunnen. Bedoel je dat ik via de isolator veel minder stroom kan trekken dan normaal het geval is bij een USB poort?

Op 3 december 2021 17:04:13 schreef Roland11:
[...]80 mA is niet veel, zou best kunnen. Bedoel je dat ik via de isolator veel minder stroom kan trekken dan normaal het geval is bij een USB poort?

Ik heb net nog even de spanning gemeten die de PicKit levert (Vdd/Vss) direct op de connector, zonder isolator en zonder dat de printplaat met de PIC is aangesloten: 4,5V (terwijl PicKit ingesteld staat op 5,0V). Bij "Check communication" zakt dit naar 3,0V.
In deze configuratie nul problemen.
Nu met de isolator ertussen: ik meet precies dezelfde spanningen... toch gaat het dan vaak mis... Ook op de andere lijnen zie ik geen verschillen met mijn multimeter.
Vreemd toch.
Nou ja, maar even en externe spanningsbron van 4,5V aangesloten: nu gaat het wel goed! Dus het probleem is dan toch dat hij te veel stroom trekt blijkbaar.
@Arco , hoe kom jij aan die 80 mA? bedankt!

Arco

Special Member

Een standaard USB poort kan minimaal 100mA leveren.
In de DC-DC converter mag je wel op 75-80% efficiency rekenen, dus houd je na de DC converter nog maar 75-80mA over...

Dat de spanning zonder isolator ook al ver inzakt zegt waarschijnlijk genoeg over het stroomverbruik van de schakeling...
Als er met een Pickit vreemde verschijnselen optreden komt dat meestal door teveel stroomgebruik: hij kan ('kaal') maar 100mA leveren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 december 2021 13:47:44 schreef Arco:
Een standaard USB poort kan minimaal maximaal 100mA leveren.
In de DC-DC converter mag je wel op 75-80% efficiency rekenen, dus houd je na de DC converter nog maar 75-80mA over...

Ik had in mijn hoofd zitten dat je 500 mA kunt trekken uit een USB 2.0 poort, maar je hebt gelijk zie ik nu: 'per device' is het maar 100 mA zie ik nu!

Dat de spanning zonder isolator ook al ver inzakt zegt waarschijnlijk genoeg over het stroomverbruik van de schakeling...

Nee, dit zie ik ook als ik *alleen* de PicKit aansluit, dus zonder isolator en zonder iets aan te sluiten aan de programmer.

Arco

Special Member

Een apparaat kan wel meer als 100mA krijgen uit een USB poort, maar dan moet er eerst over onderhandeld worden met de PC...
(en dat doet de pickit niet, die is maar geschikt voor 100mA)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com