siemens inductiekokplaat ed751fsb5e

De nieuwe 2 fasen Siemens kookplaat , ed751fsb5e, is aangeloten via een 4 polige aardlekschakelaar. Bij het inschakelen van de fornuisgroep schakelaar valt de aardlek schakelaar direct uit. Zelfs als ik aarde afkoppel schakelt hij uit. Als ik de kookplaat direct aansluit zonder aardlekschakelaar werkt hij wel.

Heeft iemand hier ervaring mee

Onderweg een kabel van kleur verwisseld? Aansluiting verkeerd?

In ieder geval als de plaat geen massa contact geeft en de aarding is los kan de diff niet springen.

Id de massa wel ergens verbonden/contact? Is je aansluiting mank? Volgens je verhaal zie ik niet in hoe het de plaat kan zijn. Mss situatiefoto's? Zekeringkast ontbloot. Kabel kookplaat in zekeri gkast. Aansluiting kookplaat. Perilex....

Inwendig kan altijd wat misgelopen zijn bij productie maar dat verklaart niet dat de diff springt met afgekoppelde aarding. vandaar het verzoek tot het nakijken of de behuizing via een andere weg stroom kan geleiden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
mel

Golden Member

is het 1 of 3 fase?Een tekening, of liever foto,s van de meterkast brengt uitsluitsel.
Waarschijnlijk fase nul verwisseld bij een van de groepen,(bij een kookgroep)

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 1 december 2021 10:37:03 (31%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat meet je tussen de aarde en de andere 4 polen van de kookplaat?

De bedrading volledig gecontroleerd, alles is correct aangesloten,kleuren MK komen overeen met kleuren kookplaat.
zie bijlagen.
Bedrading aan kookplaat afgekoppeld en spanning gemeten.
Tussen bruin en blauw 220V en tussen zwart en grijs 220V.
Hetzelfde met aangekoppelde bedrading.
Tussen aarde en de 2 fasen ook 220V en tussen aarde en Nul 0V

Wat mij wel opvalt is dat er tussen fase1 en fase2 soms wel 6Volt verschil is

Wordt die kookgroep uit 1 differentieelschakelaar gevoed? Beetje vreemde vraag mischien, maar ik zie dat de N op de kookplaat gebrugd zijn.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 2 december 2021 16:26:43 schreef Duke2010:
Wat mij wel opvalt is dat er tussen fase1 en fase2 soms wel 6Volt verschil is

Heb je een monofasig binnenkomend net?
Toch eens nakijken hoe het opgebouwd is voor de 2 zekering.
Op de kookplaat (spanningsloos!!) eens meten op ohmse stand (megaohm. De hoogste stand) tussen een fase en de aarding.
Springt de diff als je monofasig aansluit. Zwart/grijs weglaten en L1/L2 brug leggen. Ter test. Niet als eindoplossing.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 2 december 2021 16:58:31 (13%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zit er ook nog een Perilex of een lasdoos tussen? En zit daar alles goed?

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ik raad aan, de lus wikkelingen in de groepenkast zover als mogelijk is, uit elkaar te buigen! het magnetisch veld kan onderling problemen geven.

mel

Golden Member

Op 2 december 2021 16:46:52 schreef 60204:
Wordt die kookgroep uit 1 differentieelschakelaar gevoed? Beetje vreemde vraag mischien, maar ik zie dat de N op de kookplaat gebrugd zijn.

Goede ogen :) Dat zou idd de oorzaak kunnen zijn. Haal dat brugje er eens tussenuit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Volgens mij gaat dat niet zomaar, dat bruggetje verwijderen. Dan moet je zeker zijn dat elke groep op een powermodule toekomt en niet N1 op linkse module en L1 op rechtse module.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 2 december 2021 16:46:52 schreef 60204:
Wordt die kookgroep uit 1 differentieelschakelaar gevoed? Beetje vreemde vraag mischien, maar ik zie dat de N op de kookplaat gebrugd zijn.

Daar zat ik ook al op te kijken, zojuist een plaat van IKEA aangesloten, tekening is iets anders, men gebruikt daar de 4 (5-aarde) aders voor 2x fase en 2x nul voor een keukengroep aansluiting.
Het brugje is voor een 3-fasen aansluiting (waarbij de derde fase niet wordt aangesloten, ook niet in de aansluitkabel gebruikt wordt als nul).

Dus ik ga ook voor "brugje verwijderen".

Edit;
http://www.bouwinfo.be/bouwforum/files/forum/attachments/c6539cb7df55578fd261247130bfeb3ee0ad2c06.jpg

Dat kump er noe van....

Ik bedoel meet eens vanaf afgekoppelde kookplaat bedrading richting kookplaat of direct op aansluitingen TOV massa meten..

6V verschil tussen de twee fase draden is wel vreemd..

Brugje kan je er zo uitwippen bij beide klemmen losdraaien. ik zou de beide N draden afzonderlijk aansluiten.. daarnaast hoef je niet bang zijn voor kruizingen, of je moet de draadbundels uitmeten..

Op 2 december 2021 16:46:52 schreef 60204:
Wordt die kookgroep uit 1 differentieelschakelaar gevoed? Beetje vreemde vraag mischien, maar ik zie dat de N op de kookplaat gebrugd zijn.

Klopt, maar zonder brug hetzelfde resultaat

Ik zie daar aan de PE klem nog wat blinken, dit maakt toch geen contact met de N klem?

En zoals @KlaasZ reeds aangaf, hoe zit het met de verbinding tussen de voedingskabel en de groepenkast? Lasdoos, Perilex?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Wauw. wat een scherp oog 60204. Dat wordt em denk ik. Op de 2 aansluitschemas is ook een verschil te zien. Wat voor iets vreemd is dat?

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 2 december 2021 20:05:32 (44%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 2 december 2021 16:47:18 schreef EricN:
[...]

Heb je een monofasig binnenkomend net?
Toch eens nakijken hoe het opgebouwd is voor de 2 zekering.
Op de kookplaat (spanningsloos!!) eens meten op ohmse stand (megaohm. De hoogste stand) tussen een fase en de aarding.
Springt de diff als je monofasig aansluit. Zwart/grijs weglaten en L1/L2 brug leggen. Ter test. Niet als eindoplossing.

De kookgroep is 2 fasen.
Er is geen ohmse weerstand tussen aarde en andere aansluitingen
Bij mono aansluiting werkte het wel, had ik al eerder uitgeprobeerd

Op 2 december 2021 20:01:10 schreef 60204:
Ik zie daar aan de PE klem nog wat blinken, dit maakt toch geen contact met de N klem?

En zoals @KlaasZ reeds aangaf, hoe zit het met de verbinding tussen de voedingskabel en de groepenkast? Lasdoos, Perilex?

Perilex is ok
Blinken ? Zal wel van de flits zijn

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 2 december 2021 20:54:58 schreef EricN:
Kijk nog eens goed! Zie foto

Ik denk het niet, ik meet ook geen weerstand

Op 2 december 2021 16:26:43 schreef Duke2010:
De bedrading volledig gecontroleerd, alles is correct aangesloten,kleuren MK komen overeen met kleuren kookplaat.
zie bijlagen.
Bedrading aan kookplaat afgekoppeld en spanning gemeten.
Tussen bruin en blauw 220V en tussen zwart en grijs 220V.
Hetzelfde met aangekoppelde bedrading.
Tussen aarde en de 2 fasen ook 220V en tussen aarde en Nul 0V

Wat mij wel opvalt is dat er tussen fase1 en fase2 soms wel 6Volt verschil is

Brugje in de kookplaat tussen blauw en grijs verwijderen. (In een kookgroep mag daar officieel geen brug zitten). Perilex stekker en perilex wandcontactdoos uit elkaar nemen en daar kijken of de vier kleuren met elkaar corresponderen, dus bruin in de perilex wcd moet op de bruin van de stekker zitten (bruin op bruin, blauw op blauw, grijs op grijs en zwart op zwart)

Idem als @ ohm pi, bijkomend;

Als dit een nieuwe kookplaat is die op een bestaande installatie wordt aangesloten zal je het waarschijnlijk bij het toestel moeten zoeken.
Als dit een nieuwe (deel)installatie of aanpassing is, nogmaals alles nalopen van de meterkast tot aan de kookplaat. Zeker stellen dat de twee fasen en de twee N vanuit dezelfde verliesstroomschakelaar naar de kookgroep lopen. Aansluitingen vanaf de kookgroep tot de perilex tot de kookplaat controlleren, meten, verifiëren. Aarding niet vergeten.

Meer kan ik er ook niet uit maken. :S

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 2 december 2021 21:01:49 schreef Duke2010:
[...]

Ik denk het niet, ik meet ook geen weerstand

Het is de weerkaatsing van de onderliggende plastiek rand. De schaduw vd draad doet het lijken of het een kort stukje is. Damn.

Hier kom je dit soort "2 groepen" aansluiting nooit tegen. Het moet iets typisch Nederlands zijn.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 2 december 2021 21:31:12 (15%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

daarom zeg ik meet eens vanaf aardpunt kookplaat Ohms naar alle aansluitdraden door..Wellicht defect filter??

vergeten

Golden Member

Op 2 december 2021 21:01:49 schreef Duke2010:
[...]

Ik denk het niet, ik meet ook geen weerstand

0Ω is ook geen weerstand dat is nul, niks Ω, ofwel doorverbonden.
Als je geen weerstand meet geef je dat normaal aan als oneindig hoog ofwel ∞ (een 8 op zijn zij)

Wat bedoel je nu met "ik meet ook geen weerstand" ?    :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.