uit "kill" relais probleem

Op 2 december 2021 16:09:12 schreef robt797:
oke ik voel me nu een royale sukkel

Ach, een leermomentje! Gelukkig zit je op een forum en niet bij je baas of klant.

Je kan dit proberen.

code:


                      klem 15                      
                        -----      diode 1N4007      
Contactslotschakelaar----0  0--+--->|------{laadcontrolelampje}------
                               |
                               |
                               V diode 1N4007 (Niet nodig nav tekening Shiptronic)
                              ---
                               |
                         +-----+
                         |     |
                         |    ---
          Vrijloopdiode ---  |   |  relais
            1N4007      /|\  |   |
                         |    ---
                         |     |
                         +-----+
                               |
                             ===== massa

In je auto drie diodes toevoegen.
Eentje van de Uit-draad naar het laadcontrolelampje en eentje van de Uit-draad naar het relais. Zie bovenstaande tekening.
Om de dioden heel te houden heb je nu ook een vrijloopdiode nodig over het relais. Deze voorkomt de inductiespanning over de relaisspoel bij uitschakelen.

Edit:
Schema van Shiptronic is goed.
Maar ik zou wel een vrijloopdiode over het relais zetten. Deze is ter bescherming van de diode naar het laadcontrolelampje. Dan heb je aan twee dioden genoeg.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

er mag geen diode in lijn met het laadlampje staan
het lampje geeft namelijk laden en ontladen weer

Shiptronic

Overleden

Dat zou heel bijzonder zijn.

Het lampje ligt normaal via de regelaar aan massa.

Dus op moment contact "aan" komt er via contact op de andere kant 12V en lampje gaat aan.

Als je start zorgd de stroom door het lampje voor het veld en dynamo gaat leveren. Dus uit de dymamo komt nu ook 12v en een lampje met aan bijde kanten 12v doet het niet dus lampje gaat uit want dynamo laad. Diode is hier niet van invloed. maar hij moet wel op de juiste plek zitten zie schema hierboven.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het lampje hangt aan de D+ aansluiting van de dynamo en via het contactslot aan de 12V

hij gaat uit als je oplaad/accu vol is
en hij gaat aan als de accu niet laad of leeg is

de veld wikkelingen zitten intern met een weerstand van D+ naar DF
en als de dynastart laad dan word het over genomen door de regelaar

maar mischien helpt het schema van een bmw isetta die is namelijk op de punten in de dynastart na gelijk aan elke andere dynastart

Op 3 december 2021 15:39:20 schreef robt797:
er mag geen diode in lijn met het laadlampje staan

Dat snap ik niet. Het zou betekenen dat de stroom door het lampje twee richtingen uit kan lopen, nl van het contactslot naar het lampje en dan naar D+/61 van de regelaar en onder andere omstandigheden van D+/61 van de regelaar naar het lampje en dan via het lampje en contactslot naar de +12V
In welke toestand loopt de stroom van het contactslot naar D+/61 en
In welke toestand loopt de stroom van D+/61 naar het contactslot?

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Shiptronic

Overleden

@ohm pi, waar zou de stroom dan heen moeten? Ik heb geen idee.

heb je het al geprobeerd? of is is dit weer een aanname van je?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

In principe zou het mogelijk zijn dat tijdens lopende motor en ingeschakeld contact een functionele stroom van D+/61 of een andere iets wat met D+/61 verbonden is via het laadcontrolelampje en contactslot naar de plus van de accu loopt. Als dat zo is, dan werkt de truc met de diode niet.

Als ik TS was, dan zou ik gewoon die twee dioden erin zetten en kijken waar het schip strandt. Volgens mij kan je zonder schade de dioden erin zetten en werkt alles gewoon. Het kan zijn dat TS iets meer weet op dit punt, want ik ben geen autoelectriciën. In grote lijnen begrijp ik wel dynastart, maar de fijne details weet ik niet.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

ga jij mij dan 100+ euro betalen als me regelaar stuk gaat?

ik ga geen grappen uithalen met diodes in een systeem waar de spanning 2 kanten op moet kunnen

Op 3 december 2021 23:48:05 schreef robt797:
ga jij mij dan 100+ euro betalen als me regelaar stuk gaat?

Is niet zo´n beste auto als je 100+ euro moet betalen als 'ergens onderweg' je laadcontrolelampje van fl0,25 doorbrandt.

Leg ons eens uit hoe dat zit met 'de spanning 2 kanten op moet kunnen'. Wij (Shiptronic en ik) zien dat niet hoe dat zou moeten gebeuren.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 4 december 2021 01:13:55 (51%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Shiptronic

Overleden

Op 3 december 2021 23:48:05 schreef robt797:
ga jij mij dan 100+ euro betalen als me regelaar stuk gaat?

ik ga geen grappen uithalen met diodes in een systeem waar de spanning 2 kanten op moet kunnen

Ha ha ha, veel plezier met je auto verder !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 december 2021 01:10:02 schreef ohm pi:
[...]Is niet zo´n beste auto als je 100+ euro moet betalen als 'ergens onderweg' je laadcontrolelampje van fl0,25 doorbrandt.

Leg ons eens uit hoe dat zit met 'de spanning 2 kanten op moet kunnen'. Wij (Shiptronic en ik) zien dat niet hoe dat zou moeten gebeuren.

als er geen laadlampje is gebeurt er letterlijk niks
maar een diode is een onbekent wat het doet
en zelfs al gebeurt er niks ik heb geen zin om risico te lopen

Op 4 december 2021 13:21:16 schreef robt797:
als er geen laadlampje is gebeurt er letterlijk niks

Verwijder het laadcontrolelampje.
Start de auto.
Controleer of de accu bijlaadt.
Zet de motor af.
Het nieuwe relais zou nu goed moeten werken.
Als de motor netjes afslaat en de accu wordt tijdens het lopen van de motor netjes opgeladen, dan werkt alles zoals het zou moeten werken. Alleen, je kan in de auto niet zien of er een storing is in het laadcircuit omdat het laadcontrolelampje ontbreekt.
Als alles goed werkt, dan kan je zonder problemen de twee (of drie) dioden aanbrengen.
In geleidende richting is het alsof het laadcontrolelampje in de auto aanwezig is. Dat is dus een normaale situatie.
In sperrende richting (dus bij afzetten van de motor) is het net alsof er geen laadcontrolelampje aanwezig is.
Succes!

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Shiptronic

Overleden

begint niet met laden , het veld ontbreekt. (wat normaal geleverd word door de stroom van het lampje)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 december 2021 14:22:51 schreef Shiptronic:
begint niet met laden , het veld ontbreekt. (wat normaal geleverd word door de stroom van het lampje)

het lampje zit niet aan het veld

maar het klopt wel
zonder lampje geen oplaad funktie

Het had gekund als de dynastart voldoende remanent magnetisme had, maar kennelijk is dat hier niet het geval.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

zoals ik het nu zie heb ik 2 opties
een relais met onder voltage bescherming (instelbaar uit punt voor als de spanning te laag word)

of op het contact slot het laadlampje verplaatsen naar bijvoorbeeld het contact van de kinipperlichten/koplamp