Nieuwe meterkast met 3-fase: welke volgorde?

Op 2 december 2021 22:37:59 schreef mvdk:
[...]
Ja sorry, een beetje off topic. Word de hele 3x250 aansluiting verwijderd en een geheel nieuwe aansluiting gemaakt? Wij deden dat bij ons bedrijf anders:

heb er al meerdere omgezet, daar werd de nieuwe aansluiting op de straatkabel gezet, wat een belangrijke is in deze. dan is dat aparte veld of trafo immers weer vrijgekomen. in 1 geval moest de straatkabel nog worden gelegd, alles op die trafo was grootverbruik aansluiting met apart veld. de straatkabel op eind was wrs voor laadpalen openbaar later.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 december 2021 22:06:09 schreef testman:
rood en zwart laat men zitten als het maar dik zat is, vaak zit er nog 4mm2 tussen meter en kast, dat dient 6mm2 te zijn bij 1x 35A.

had recent al meermaals een hoofdzekering die eruit ging, veel te veel last daar, men wil van alles nog toevoegen daar maar intussen zal de 3x35 naar 3x50 of meer moeten. dan zit je met de kast uit de tijd dat ben hur nog installateur was, dus die moet eruit en 16mm2 erin, genoeg kastruimte vrij laten voor upgrades zodat de verzwaring tot 80A geen probleem is.

NEE ,het is nieuw en is nu 3xzwart 1 blauw VDS H07V2K 6mm2 het was rood zwart standaard VD 16mm2 In de andere woning ,andere monteur zit VDS H07V2K 10mm2
Vraag met niet waarom beide woningen een andere diameter gekregen heeft aangezien ze allebei 3x25A hebben nu.

bprosman

Golden Member

En in zo'n situatie kun je ook de TN splitsing laten zitten, wel zorgen dat er een eigen electrode is.

Dat was ook nog een dingetje , toen de Enexis monteur eea aansloot, gooide hij de door Enexis meegeleverd aarde los, (ik ben altijd in de war wat voor stelsels dat zijn TT, TN ?) en ik moest zelf een elektrode laten slaan wat ik heb laten doen.
Dat was die dag nog wel een verassing voor me.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

gooide hij de door Enexis meegeleverd

Hoe zag dat eruit? Een meegeleverde aarde? Een extra aarddraad naast de aansluitkabel? Of een draad van de kabelmantel naar je aardrail? Of kabelmantel en nulader doorverbonden en die met een aarddraad naar de aardrail?
Een eigen aardelectrode moet altijd, ook al krijg je een aardvoorziening meegeleverd.
Dit onderwerp is hier al vele malen langsgekomen. Vanaf 3x63A is een eigen aardelectrode eigenlijk meestal niet voldoende, reden waarom ik altijd zo tekeer ga bij uitbreidingen met een kabeltje naar een schuur, die z.g. niet op een aardlek hoeft. Maar wat tript er dan wél, als je circuitwaarde te hoog is.
Losknippen van aarding, het volgt uit de netcode, artikel 2.32
pdfje netcode
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/E02_-_Netcode_elektric…

k was er ook over begonnen, toen werden er van kantoor ook wakker dat de aarding miss niet afdoende was als het van TN-C naar TT gaat. dus ook meteen meten die aarding als de voeding toch eraf ligt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Of een draad van de kabelmantel naar je aardrail? Of kabelmantel en nulader doorverbonden en die met een aarddraad naar de aardrail?

Mantel naar de aardrail.

Een eigen aardelectrode moet altijd, ook al krijg je een aardvoorziening meegeleverd.

Dan hebben wij hiet "illegale" (qua bouwbesluit) huizen (bouwjaar 1985) want in de hele rij 40...50 woningen hebben alleen diegenen een aardelektrode (laten slaan) die 2->3 fase upgrade gedaan hebben.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Ik meen altijd begrepen te hebben dat aarde/nul koppeling juist was om de nul van het net niet te veel elektrisch op te tillen, d.w.z. op aardniveau te houden.Toendertijd is me dat eens uitgelegd door een installatieinspecteur (toen had je die nog)van Delfland, de heer ten Brummelen. of van Brummelen, daar wil ik afwezen.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Op 3 december 2021 12:16:52 schreef mvdk:
[...]

Een eigen aardelectrode moet altijd, ook al krijg je een aardvoorziening meegeleverd.

Nope, ik weet hele huizenblokken die de aarde uit de mantel krijgen....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Ik heb altijd geleerd dat de netbeheerder geen aarde verzorgt.Die moet je zelf maken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Op 4 december 2021 11:56:27 schreef Jinny:
[...]
Nope, ik weet hele huizenblokken die de aarde uit de mantel krijgen....

Tsja. Alles kan defect raken. Dit is waarom nu uitdrukkelijk in de netcode is beschreven dat de netbeheerder geen aardvoorziening meer meelevert.
Het probleem is, dat als er bij de een iets verkeerd gaat, de narigheid bij een ander binnenkomt.
Aansluitingen groter dan 3x80 krijgen een eigen aansluitkabel, en daarvan staat dan ook in de netcode dat de netbeheerder, als de installateur daarom vraagt, moet toestaan om mantel/en of nul-ader te gebruiken als aarding. (BTW, in Rotterdam liggen LS kabels zonder aardscherm)
Niettemin vraagt de inbedrijfsteller van de netbeheerder om een eigen aardpen.
Dat het nog steeds gebeurt, dat de netbeheerder nog steeds een aardvoorziening meelevert bij kleinverbruikers komt doordat nieuwe werkinstrukties, oekazes, lang nodig hebben om door te dringen tot uitvoeringsniveau.
Ik kan een boek volschrijven over werkwijzen bij mijn eigen bedrijf, er bestaan bijvoorbeeld 10 verschillende manieren van aansluiten van de tariefdraden in aftakmoffen. Tien verschillende werkinstructies, die de mannen in hun ringband hebben zitten.
Het is wél van belang dat het goed gedaan word, in mijn woonbuurt zijn alle huisaansluitingen gemaakt met aansluitdraden met samengeslagen schone koperaders. Bij de voormontage doopte de monteur die draadeindjes in een conservenblikje soldeertin. Nul-aders en aarddraden zitten allen tezamen in één klem. Die klemmen raken los. Is een aandachtspuntje.
Edit:
En is nog fraudegevoelig ook.

bij mijn weten heeft elk huis een aarding buiten die van de netbeheerder, ook was dat in een aarding met de buren samen op een pen dat ik heb gezien. alleen aarding van de kabel uit is zeker niet goed, bij sluiting kan dan je aarding op faseniveau komen. hangt er maar vanaf wat er stukgaat bij een pruttelende grondkabel of graafwerken.

nu moet ik zeggen dat het wel afhankelijk van netbeheerder monteurs is. als ik zie wat de 1 controleert als hun de voeding komen afschakelen bij vervanging of uitbreiding van de verdeler bij grootverbruikers tegen de andere netbeheerder monteur. de ene meet en kijkt zelf naar hoe de trafokabels aangesloten zitten op de klantzijde. de ander gooit de traforuimte open en gaat de messen zo wisselen zonder ergens naar gekeken te hebben of gemeten te hebben. 630A messen wisselen onder spanning zonder meten of zelf zien wat er aan de andere kant is gedaan is niet al te verstandig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 december 2021 12:08:26 schreef mel:
Ik heb altijd geleerd dat de netbeheerder geen aarde verzorgt.Die moet je zelf maken.

In Zeeland hebben (hadden) we een combinatie.
Nul en aarde van de netbeheerder en de eigen aardpen van de klant werden in de huisaansluitkast aan elkaar geknoopt. Dus voor de meter.
De bedoeling was om zo de totale aardverspreidingsweerstand heel laag te houden.
Maar als ik het goed begrijp mag dat van de Netcode niet meer.

mvdk

Golden Member

Aldi distributiecentrum Zoetermeer. Ik heb het hier al eens genoemd. Een 3x400 aansluiting. Belgisch installatiebedrijf. Wilden absoluut een geen TN systeem. Maar er zat een 400Amp aardlekschakelaar met instelmogelijkheden van tijd en lekstroom. Vind ik mooi.
Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de installateur. Maar ik had er eens eentje die klaagde dat mijn collega's, die ook grote aansluitingen in bedrijf stelden, andere verlangens hadden. Das ook een aandachtspuntje.

Op 4 december 2021 13:23:29 schreef mvdk:
Aldi distributiecentrum Zoetermeer. Ik heb het hier al eens genoemd. Een bedrijf stelden, andere verlangens hadden. Das ook een aandachtspuntje.

een aardlek direct op een grootverbruik aansluiting is vragen om ellende, zeker nu met de FO's en DC lek van pv en laadpalen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Nou, dan stel je de tripstroom in op groter dan 50A. Een beetje aardelektrode kan dat wel hebben.
Ze zouden natuurlijk ook eens iets aan die lekstromen kunnen doen.

DC lek maakt een A type aardlek blind, dus dan heb je er niet eens nog iets aan als het nodig zou zijn. reken maar uit hoe vaak het voorkomt dat je een harde aardsluiting fase/aarde hebt bij een distributiekabel in je installatie ( eindgroepen hebben aardlek, en zo niet minder zwaar gezekerd )

en je hebt de onveilige installaties ook, waar toch niks veilig meer is door frut en beunwerk. zag pas nog een oude kast voorbij komen die na een keuring werd vervangen, had in alle coupes 35A traag zekeringen zitten. afgaand 2,5mm2 en 80A voeding. ofwel alles werd daar steevast overbelast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 4 december 2021 14:12:12 schreef testman:
[...]

een aardlek direct op een grootverbruik aansluiting is vragen om ellende, zeker nu met de FO's en DC lek van pv en laadpalen.

Definieër dan de ellende eens. Als een te kleine, een te lage waarde aardlek tript, is dat ellende? Daarom zeg ik: die grote aardlek kunnen ze een grotere aardlekstroom instellen. Geen fijne situatie, maar het is schijnbaar zo. Wat betekent "blind" in deze setting?

bekend probleem dat A type aardleks blind kunnen worden door DC lek van PV en autoladers. een B type van 63A is al duur, laat staan een 400A model. je komt iets dergelijks gewoon semi niet tegen hier in de hoofdvoeding. waar ik zo'n instalbaar ding heb gezien is in een generator, en ook daar flapte dat ding er steeds uit als de groepen met de serverkasten bijgezet werden. collega trok het zegel van de aardlek en draaide het ding op 500mA en het werkte.. in een generator kan ik me zo'n ding voorstellen, evenementen waar men geen aarding slaat want niemand weet er iets van, en het dus wel gevaarlijk is geheel zonder aarding.

je komt hier weleens installaties tegen door belgen gemaakt, pas ook zoiets bij een nieuwbouw. dat de uitvoerder begon dat het wcd onder de lichtschakelaar niet van het licht afgetakt mag worden, hier in NL wel dus :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je in een huisinstallatie overgaat, of over wil gaan, van 1 naar 3 fase is de belangrijkste zaak dat eer een hoofdschakelaar komt. Die zit er in een 1 fase installatie vaker niet dan wel, en MOET bij een 3 fase installatie.
De rest zou goed moeten zijn. Aan je aarding veranderd niets, had je TT dan blijft het een TT net, had je een TN stelsel, dan blijft dat een TN.

Wel is het verstandig, als je toch een monteur in huis hebt, de aarding te controleren en door te meten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

Ik heb altijd geleerd dat de netbeheerder geen aarde verzorgt.Die moet je zelf maken.

Dat klopt niet.

Dit is waarom nu uitdrukkelijk in de netcode is beschreven dat de netbeheerder geen aardvoorziening meer meelevert.

Met de nadruk op "Meer". Er zijn nog hele blokken waar dit nog wel zo is.

De rest zou goed moeten zijn. Aan je aarding veranderd niets, had je TT dan blijft het een TT net, had je een TN stelsel, dan blijft dat een TN.

Dat was bij mij dus niet zo (2014), huis uit 1985 en de Enexis meneer zei dat ik zelf een aardpen moest laten slaan en maakte m los van de mantel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die Enexis meneer maakte hem los voordat jij een eigen aardpen had? En hij maakte zich geen zorgen over het feit dat jij toen helemaal geen aarde meer had?

Op 4 december 2021 20:35:47 schreef KlaasZ:
Die Enexis meneer maakte hem los voordat jij een eigen aardpen had? En hij maakte zich geen zorgen over het feit dat jij toen helemaal geen aarde meer had?

toen wel, nu doen ze dat niet meer, mede door ongelukken als boxtel. nu moet iedereen in een straat voor renovatie van de hoofdwaterleidingen een bewijs van vervanging van de aarding hebben voordat er begonnen word.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

en de Enexis meneer zei dat ik zelf een aardpen moest laten slaan en maakte m los van de mantel.

Ik zie het probleem niet zo. Die mantel (het aardscherm) zit in de huisaansluitkast onder dezelfde klem als de nul-ader. Gewoon in je eigen installatie, aan de installatiekant van de hoofdschakelaar een verbinding maken tussen aardrail en nulklem. Het zat eerder zo, werkte goed, en is gewoon veilig. Na de hoofdschakelaar nog veiliger, want afschakelbaar van de aansluitkabel.
Er is niemand die het komt controleren, het is je eigen installatie.

Edit: en een eigen aardpen natuurlijk.

bprosman

Golden Member

Op 4 december 2021 20:35:47 schreef KlaasZ:
Die Enexis meneer maakte hem los voordat jij een eigen aardpen had? En hij maakte zich geen zorgen over het feit dat jij toen helemaal geen aarde meer had?

Ik moet zeggen ik stond een dag of 2 niet lekker onder de douche.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 4 december 2021 20:55:48 schreef mvdk:
Ik zie het probleem niet zo. Die mantel (het aardscherm) zit in de huisaansluitkast onder dezelfde klem als de nul-ader.

Ik zou er niet te veel op rekenen dat het in elke regio zo zit. Volgens mij zijn er ook bedrijven die de nul en de aardmantel angstvallig gescheiden houden.