Printplaat MIG lasapparaat

Hallo, ik hoop dat iemand mij op dit forum wat verder kan helpen! Ik heb een defect co2 lastoestel, gasklep werkt wel! Draadaanvoer niet! Motor draadaanvoer is heel, is getest! Spanning met aangesloten draadmotor op aansluitpunten printplaat is 0 volt bij bediening! Haal ik de draden los van de motor, dan heb ik wel goede spanning dc op aansluitpunten draadmotor op printplaat! Regelt ook netjes bij bedienen draadaanvoer. Lijkt op een slecht contact, motor trekt spanning helemaal onderuit. maar kan niks vinden! Printplaat ziet er netjes uit. Welk component op de printplaat moet ik gaan zoeken? Kan iemand mij wat tips gegeven?

Duidelijke foto van de print van boven en achterzijde kan meer uitsluitsel geven.
Een ampere meter in serie met de motor kun je ook eens proberen om te kijken hoeveel stroom de print kan leveren.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 4 december 2021 08:45:05 (41%)

Heb je wat gegevens van die motor? Spanning, vermogen? Hier ook graag een foto van.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Wat is het merk en type van je lastoestel

Bedankt voor de snelle reacties! Lastoestel is een Barmig 190!
Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijke foto’s te maken

Wat handig is waar de motor draden aan de print zitten, dan kun je makkelijker zien waar de aansturing van de motor zit, zal de grote platte
transistor / triac / mosfet, ? Of op de koelplaat ? zijn.

was ff zoeken https://www.elmag.eu/en/electronics-mm-100t-no-potentiometers-493fe541…

zo te zien geen rocket sience, moet te maken zijn .
schema optekenen en meten.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 4 december 2021 11:18:21 (35%)

Wat ik even niet snap is hoe het kan dat er op de bovenkant foto 4 draden zichtbaar zijn, terwijl er aan de onderkant maar 3 connectorsolderingen zijn.

Verder sluit ik me bij m'n voorganger aan: Het zou handig zijn als jij ons kan vertellen waar de motor aan vast zit en waar de voeding vandaan komt.

Het lijkt er op dat de foto suboptimaal is, zodat we de typenummers niet kunnen aflezen.

Dus kan je aflezen wat er op de chips en grote torren staat ?

* Grote ding met koelvin.
* Grote ding wat plat op de print ligt.
* 8 pin chip dicht bij het grote platte ding.
* andere 8 pin chip.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik zo zie hoe die vierde connector gepositioneerd is, denk ik, een "piggy back" connector.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

De tor op het koelblok is voor de motorregeling. De plat liggende tot is voor het remmen van de motor. Deze sneuvelen wel eens. Dus beiden nameten

jerome

Golden Member

Die bordjes zijn de eenvoud zelf. Als een bordje een printtrafo aan boord heeft wordt de motorstroom getrokken uit de lastrafo want een printtrafo kan dat niet. Het kan dus best zijn dat dat de lastrafo ook geen voeding krijgt omdat er iets mis is met de nokkenschakelaar, de klixon, de magneetschakelaar of de triac op het bord die hem aanstuurt of de gelijkrichter. Dus eerste stap is controleren of er lasspanning staat en deze ook aankomt op de print. Ga je meten zonder motor, kan het best zijn dat je daar spanning krijgt, maar deze spanning is dan de stuurspanning die de printtrafo levert. Om te testen of de powertor goed is neem je een weerstand van ong. 100Ohm en fix die van C naar B. Doet dat niets dan brugje van C naar E. Draait het nu wel op max, dan is tor op de koelvin stuk. Welk type nummer? Fet zou kunnen. Ik zie een witte ic tussen de koelvin. Dat is vast het opto element die de liggende triac moet aansturen, en zo zie je vaak ontwerpen zonder magneetschakelaar voor de lastrafo. Veel goedkoper kan men het niet ontwerpen!

Kan onderstaande ook te maken hebben met draadaanvoer? Deze heb ik gemeten op diode stand multimeter en lijkt defect! Zoja, waar kan ik zulk iets bestellen? Heb het nr in Google, maar vondt niks

jerome

Golden Member

Ja, dat zal de driver voor de draadaanvoermotor zijn. Ga je de middenste pen met de rechtse pen verbinden, dan moet de motor op max gaan draaien bij het indrukken van de toorts. Wat staat er op de tor die op de koelvin staat?

Bedankt, ik ga dat proberen!
Onderstaande foto is tor op koelplaat!

. error

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 5 december 2021 11:04:44 (90%)

Op 5 december 2021 10:58:43 schreef Peter112:
Zover ik de foto kan ontcijferen is dit een triac
https://www.digikey.com/en/products/base-product/ween-semiconductors/1…

of deze
https://nl.rs-online.com/web/p/triacs/1686664

EOO bv heeft zo te zien wel wat liggen https://www.eoo-bv.nl/triacs/4185-bta41-600.html Maar ik zou eerst eens testen of deze stuk is, en dan de vraag waarom deze stuk is.
Een triac doet het wel of niet, niet half zoals in de topic start genoemd dat er bij belasting de spanning weg valt.

Je zou de motor even weg kunnen halen en vervangen door een wat flinke weerstand . Meet hierover de spanning en de stroom.
De eerder genoemde darlington kan wel wat halfgebakken werken.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 5 december 2021 11:07:54 (45%)

Op de vraag Jerome! Ik heb de middelste pen met de rechtse door verbonden! De draadmotor draait dan!
Is dat dan ook de veroorzaker?

Op 5 december 2021 12:11:40 schreef wouter80:
Op de vraag Jerome! Ik heb de middelste pen met de rechtse door verbonden! Inderdaad draad de motor draadaanvoer dan??!
Is dat dan ook de veroorzaker?

Hoeft niet, ook de aansturing naar de darlington kan stuk zijn maar aannemelijk is het wel.
https://www.eoo-bv.nl/bd-serie/1224-bdv64b.html

jerome

Golden Member

Op 5 december 2021 12:11:40 schreef wouter80:
Inderdaad draad de motor draadaanvoer dan??!

Wat een zinsbouw! Ja of neen? Er valt weinig op te maken uit jouw diagnose.
Zal enkel draaien bij doorverbonden C en E van de tor op het moment dat je de toorts indrukt. Draait deze niet, dan is de tor goed en zit het probleem in de voeding naar of op de print. We mogen toch veronderstellen dat de motor eerst werd getest en goed bevonden, zo ook de potmeter Ohm's nagemeten. De tor op de koelvin is de triac die de lastrafo en de gasklep aan en uit zet. Zal wel goed zijn omdat de gasklep wel werkt.

tekst aangepast!
Ik had de draadmotor van te voren getest, en potmeter door gemeten!

Bedankt voor de snelle reacties, ik zal een nieuwe bestellen! En ik laat weten als die het weer doet!