Pelgrim MAG495RVS/P04 combi oven

Hallo,

We hebben hier een Pelgrim MAG495RVS/P04 combi micro/oven.
Mijn vriendin was aan het koken. Ze had hem voorverwarmt, als ze het eten in de oven deed was het scherm dood.
Voedingsspanning is aanwezig tot in de oven. Spanning is oke na de ontstoringsprint, dus de zekering is nog goed.
Lamp in de oven werkt ook niet.
Zelf denk ik dat ik moet geen zoeken in de printplaat.

Iemand nog zo iets voor gehad?

mvg
Nils

Al zo vaak, is een defect voedingkje op de print.. als het tegen zit de processor meegenomen.. Is een Midea oven (china)en over design electronica te weinig nagedacht..

heb net nog 2 foto's toe gevoegd.
Dan zal ik eens opzoek gaan op de printplaat of ik iets kan zien

Als je uit de print niet wijs raakt, maak dan wat mooie foto's vd print en dan kunnen we betere aanwijzingen geven. Zoek de voeding chip en meet daarrond. Het zit daar onder de 4 zwarte relais.

Helemaal aan de kant een grijze dikke weerstand. Iets tss 22 en 100 ohm, nameten

320v over de 2 350/400v elcootjes. Dan aan de andere kant kun je de secundaire meten over de 25/35v condensatortjes.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 4 december 2021 19:24:49 (35%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Even de print bekeken en denk dat de print zelf stuk is. Morgen ga ik eens meten meter aan de slag.

Een defect zie ik niet op het blote oog. De 22ohm weerstand ziet er niet doorgebrand uit (nameten)
De solderingen vd netstekker (6 pin stekker) zien er wel los uit.
Op de eerste 2 kan je 230acv netspanning aansluiten ter test.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik dacht dat er een printbaan was door gebrand ivm de schijn die er op zit.
Net even gemeten en ik denk dat RY stuk is. Hier meet ik niks van weerstand. Is de weerstand in dezelfde rij als de 4 diode's.
Zal even kijken om een gelijke weerstand op de kop te tikken en te kunnen wisselen hiermee

Die is 220kilo(!) ohm. Die gaat weinig stuk normaal.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Even na gemeten en heb meerdere malen moeten meten tot ik deze goed kon meten, deze is idd nog goed.

C105 naast de voedingtransfo is lichte zwarte schijn op de print te zien.

op de voedingsstranfo T100 is er 1 baan die geen soldering heeft. Zie wel geen baan er naar lopen, wordt deze misschien niet gebruikt? Wel zie ik een lichte schijn dat er precies ooit soldering heeft gestaan.

Dat zwart is normaal. Wat wegbazen als het kan. Kan geen kwaad.
Maar er zijn veel slechte solderingen zoals mijn eerder genoemde stekker en bv D106 maar er zijn er nog veel meer.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heb geprobeerd om de punten nogmaals te solderen, maar de tin wil precies niet erop pakken.

Op 6 december 2021 21:13:26 schreef Nlls:
Heb geprobeerd om de punten nogmaals te solderen, maar de tin wil precies niet erop pakken.

Groter vermogen soldeerbout + verse soldeer, dan moet het lukken.

Ik gebruik een Weller Whs 40D, dus een 40 watt.
En denk dat de tin ongeveer 1 jaar oud is.

Dan blijft er nog 1 variabele over?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

een whs40D is een station boutje met dunne punt. dat is vaak te licht zo'n ding. mede omdat de tin rohs is en dus een hoger smeltpunt heeft als loodtin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb me er even in die rohs tin verdiept en blijkbaar wil deze tin met tin met lood niet echt elkaar vriend om het zo te zeggen. Dus zal ik andere tik moeten kopen.
Verder begrijp ik ook dat ik mijn soldeerbout warmer moet gaan zetten daar deze tin een hoger smeltpunt heeft.

Je kan beter eens Ohms over de elco's meten aan secundaire zijde, indien je laag Ohmig meet, hoef je niet verder te zoeken, dan is processor defect... 1 zener diode had heel veel ellende bespaard geweest? Indien nog Hoogohmig, repareer snel de voeding en plaats een 5,6 VDC over de 5V lijn!

BTW: de print kost een godsvermogen.. rond de 200 Euro..

Op de E 102 krijg ik een paar Ω, en blijft ook steeds doorgeven.
Bij de E103 kort stondig gaat deze naar een 2000 Ω wat voor mij logischer is daar deze eerst moet opladen.
Bij de rest kan ik precies niet meten, kreeg zeer slecht contact met de meet pennen. ik heb de elco wel niet uitgesoldeert.

Dat die printen pokke duur waren had ik al opgezocht. Ik schrok me een bult.

Op 7 december 2021 18:31:02 schreef smd:
Je kan beter eens Ohms over de elco's meten aan secundaire zijde, indien je laag Ohmig meet, hoef je niet verder te zoeken, dan is processor defect... 1 zener diode had heel veel ellende bespaard geweest?

Ik kom zooooveel printen tegen die een voedingsprobleem hebben gehad of overspanning waarbij dan ook de uP is opgeblazen. Ik kom inderdaad nooit tegen dat de +5V voeding van de uP wordt beveiligd :-(

Paar Ohm is not OK!! Heb je een type van de print?? Meet diode Z100 eens na of die ook die paar Ohm sluiting heeft... Misschien heb ik nog wel eentje voor je... Of je kan print opsturen??

Modificeer gelijk de 5 V lijn met zener diode dan..

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 8 december 2021 19:02:19 (16%)

Print is de volgende: midea VER:M3.0

Z 100 meet ik rond de 1300Ω wat me wel opvalt is dat ik langs beide zijden kan meten dus hij sper niet langs 1 zijde

Even een update geven.
Samen me smd een oplossing gezocht. Smd heeft de print gecontroleerd en de prossesor is naar de maan.

Voorverwarmen is gelukt; deur los; eten erin ; deur dicht ;Mogelijk deurschakelaar.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?