Electrocutie door mobieltje in bad?

Anoniem

Et voila, dat komt ervan je fantasie de vrije loop te laten. Dat verklaart dan meteen ook die brandwond.
rechtstreeks de 230V draad vastpakken met natte hand en uiteraard oefen je druk uit als je iets vastpakt.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 19 juli 2017 19:26:23 (47%)

mel

Golden Member

Als je dat niet merkt,moet je idd wel stom zijn.. oja, het is Amerika.....
En GD, in Amerika hebben ze 117 volt .... :)

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 19 juli 2017 19:49:19 (24%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik vind het eigenlijk vooral apart dat er zoveel aandacht aan wordt besteed. veel mensen reageren verbaasd. Blijkbaar kunnen mensen tegenwoordig niet meer nadenken en weet men niet meer dat elektriciteit rondom water gevaarlijk kan zijn. Dit hele verhaal geeft ook weer aan waarom het plaatsen van aardleks zo belangrijk is. Vroeg of laat gaat het een keer mis, en ben je blij dat er in ieder geval nog ergens een beveiliging zit.

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

Er zijn ook genoeg"doe het zelvers"die het allemaal zo goed weten..
Dan wil ik er niks meer mee te maken hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Tja als je zelfs niet meer in bad kan zonder de debieltje mobieltje waar blijven we dan.
Wie weet wordt het tijd voor een badkuip met ingebouwd stopcontact. >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mvdk

Golden Member

Mijn zus woonde eens in een oud huis, geen aardlekschakelaar, dat bestond toen nog nauwelijks in die tijd. Door een Belgisch forumlid is daar al eens fijntjes op gewezen, op de late invoering van dat ding, in nederlandse huizen. Anyway, ze was met de wasmachine bezig, in de keuken, daar was een geaard stopcontact, mogelijk de enige in huis die tijd. Op een zeker moment raakte ze aan de wasmachine, en kreeg een elektrische schok. Ze vroeg aan m'n oudere broer eens naar de wasmachine te kijken, ze durfde er niet verder mee te werken. Broer meten, alles in orde, de aarding in orde, de machine in orde. Toch maar eens praten met zus. "Hoe was de situatie toen je daar bezig was, wijs eens aan". "Nou ik stond daar, en daar stond een elektrisch kacheltje" (Er was nog geen cv in dat huis.) Kort en goed, het kacheltje, waar een aardfout inzat, en was aangesloten via een verlengsnoer op een niet geaarde wcd in de huiskamer, stond in een plas water.
Het kan soms raar lopen.

Weer eentje ;(. Ik wilde een nieuw draadje opstarten, maar er stond me iets bij dat dit al eerder besproken was. Ja dus.

Dat kump er noe van....
mel

Golden Member

Och, na verloop van tijd gaat het vanzelf over....Daarbij komt wel het feit dat men tegenwoordig niet meer na kan denken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 18 juli 2017 09:31:43 schreef mel:
Moet je eens aan een vol 9 Volt batterijtje likken.. >:)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
HVinduction

Honourable Member

Die namaak apple laders hebben geen enkele isolatielaag tussen de wikkelingen, de wikkelingen liggen gewoon op elkaar en bij normaal gebruik wordt zo'n namaak lader al zo heet dat er fijnsluiting na een tijdje op treedt, ik heb ook ooit zo'n ding gehad en het zat gewoon bij een boombox van de Action, dat zegt al genoeg.
Op het YouTube-kanaal van DiodeGoneWild zijn daar genoeg filmpjes van te vinden. Zeker als je (bad)zout of zeep gebruikt dan gaat het ook echt goed fout, dan wordt de foutstroom zo groot dat je direct doodgaat en verbrandt, dus dan heb je wel een paar ampère. Daarom is in eigenlijk alle landen een aardlek tegenwoordig verplicht voor vochtige ruimtes, bij zwembaden zie je dat inderdaad nog wel eens goed fout gaan, dat komt dus door het gebruik van 230V apparatuur (terwijl daar heel vaak laagspanning voor gebruikt kan worden) bij water wat niet goed geaard is in combinatie met een defecte of afwezige aardlekschakelaar en zeker omdat aan zwembadwater natriumhypochloriet en zwavelzuur wordt toegevoegd dan geleidt het goed genoeg om fataal te zijn. Eigenlijk moeten die beheerders van die zwembaden keihard worden gestraft voor hun nalatigheid, Nederland is veel te soft qua straffen.

Hier zijn een aantal voorbeelden waarbij het gruwelijk is misgegaan:

https://nos.nl/artikel/2179686-vijf-doden-door-elektrocutie-in-turks-z…

https://www.nu.nl/algemeen/391911/zeven-badgasten-in-werkendam-onder-s…

https://www.hln.be/buitenland/meisje-9-overleden-door-elektrocutie-aan…

https://www.turks.nl/turkije/algemeen/veel-doden-bij-elektrocutie-aqua…

Dit komt natuurlijk allemaal doordat de 230V-apparaten en vreemd geleidende delen zoals pomp, lampen en relingen niet geaard waren én er geen aardlek aanwezig was die had kunnen ingrijpen. Het gevaar wordt natuurlijk al veel kleiner als je laagspanningslampen gebruikt met een goede scheidingstrafo.

mvdk

Golden Member

Gewoon, haspeltjes eb verlengsnoeren verbieden. Dáár komt het door. In allebei die gevallen in dit topic werd er een verlengsnoer gebruikt omdat er geen wcd in de badkamer zat. Ook met een 30mA aardlekschakelaar krijg je dezelfde stroom door je lijf, maar, zoals dat hier in andere topics al uitvoerig is beschreven, duurt dat héél kort. Maar goed, die 300mA aardlek mag niet genoemd worden, (ik snap het eigenlijk niet zo goed, die accumulerende kachels zaten toch altijd op een aparte teller?)

had van de week nog een hoofdzekering en eindgroep eruit omdat een klant een action stekkerdoos van 1,95€ instak, zooi is dat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 december 2021 11:00:17 schreef mvdk:
Gewoon, haspeltjes eb verlengsnoeren verbieden. Dáár komt het door. In allebei die gevallen in dit topic werd er een verlengsnoer gebruikt omdat er geen wcd in de badkamer zat. Ook met een 30mA aardlekschakelaar krijg je dezelfde stroom door je lijf, maar, zoals dat hier in andere topics al uitvoerig is beschreven, duurt dat héél kort. Maar goed, die 300mA aardlek mag niet genoemd worden, (ik snap het eigenlijk niet zo goed, die accumulerende kachels zaten toch altijd op een aparte teller?)

Gewoon de dingen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, op de plaats waar ze voor geschikt zijn. Dat zal meer veiligheid bieden dan gelijk welke diff. Anders zal Darwin er idd wel voor zorgen dat het zichzelf oplost. :+

En daar hebben die kacheltje dus niets mee te maken. ;)

Edit: @Hubie, was me ook opgevallen, maar ja, is het relevante nieuwe info? Of gewoon een opgeviste oude koe? :S

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mvdk

Golden Member

En daar hebben die kacheltje dus niets mee te maken.

Vreemd. Bij elke discussie over die 300mA dingen worden die met chamotte volgestapelde kachels er als argument bijgesleept.
Gewoon, in F en B, net als de rest van de wereld, het hele huis achter aardleks die het doen.

Op 5 december 2021 11:00:17 schreef mvdk:
Gewoon, haspeltjes en verlengsnoeren verbieden.

Zou dat werkelijk helpen, of gaat handige harry dan een oude stekker en oude contrastekker met een oud brokkelig tweelingsnoertje aan elkaar schroeven omdat hij dat toevallig nog op zolder heeft liggen. Want als je het niet meer kunt kopen dan maak je het toch lekker zelf.
Ik denk dat je het werkelijke probleem alleen maar groter maakt door zoiets te verbieden.

Nu ik er wat langer over nadenk ...
Problemen groter maken dan ze zijn, is toevallig wel wat onze regering het beste kan :-)

reading can seriously damage your ignorance
EricP

mét CE

Gokje: de lader zelf is in het water geland. Inclusief verlengkabel.
Maar dat vertelt de pers er natuurlijk niet bij. Want brand komt ook altijd door kortsluiting...

had van de week nog een hoofdzekering en eindgroep eruit omdat een klant een action stekkerdoos van 1,95€ instak, zooi is dat..

Dat kan niet. Er staat CE op, dus het voldoet aan vanalles. Toch?

Och, na verloop van tijd gaat het vanzelf over....Daarbij komt wel het feit dat men tegenwoordig niet meer na kan denken..

Dat mag ook helemaal niet meer, want overal zijn procedures en protocollen voor. Waarom het 'zo moet' weet niemand meer, maar heb het lef om het anders te doen, dan vergaat de wereld.

Let's remove all the warning labels and let the problem sort out itself.
Ik ben voor!

Problemen groter maken dan ze zijn is toevallig wel wat onze regering het beste kan :-)

Nu je het zegt... eindelijk iets wat ze wel kunnen! :+

Op 5 december 2021 12:29:08 schreef hennep:
[...]
Zou dat werkelijk helpen, of gaat handige harry dan een oude stekker en oude contrastekker met een oud brokkelig tweelingsnoertje aan elkaar schroeven omdat hij dat toevallig nog op zolder heeft liggen. Want als je het niet

dat zeg je zo, maar dat gebeurt dus wel op grote schaal. vooral bij senioren die zelf gefrotte verlengkabels uit de 60's en 70's nog steeds hebben liggen. al vaak gehad bij een storing in een groep dat men dan door het halve huis verlengsnoeren heeft liggen die van kaliber 40 + jaar 2ling kabel en ongeaarde bakkelieten dozen zijn, kachels erop en al. naast dat men er over struikelt ligt die meuk ook in normale omstandigheden onder matten ed door. zet de bank erop met een poot en op gegeven moment komt de brandweer eraan te pas. bij senioren is dat besef van elektrische veiligheid ver te zoeken, meterkast uit de 60's nog met vaak nada aardlek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Geaard water in een zwembad geeft eerder meer risico dan wanneer je een snoer met een kroonsteentje in het water legt. Het stroomveld blijft dan klein en locaal. Hang je een fasedraD in een geaard bad dan wordt het anders….

Een geaard bad en je raakt een fasedraad aan geeft je de volle laag. Jij bent dan de tegenelektrode en het afvoerputje is dan de aardelektrode.

Ik heb experimenten gedaan met stukjes gladde spier in een Ringger-bad (Ø 5 cm). Daar moesten we pulsen van 5A door sturen om contracties op te wekken. De meeste energie ging door het bad zelf van elektrode naar elektrode.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 5 december 2021 11:00:17 schreef mvdk:
Gewoon, haspeltjes eb verlengsnoeren verbieden.

Hoe moet ik dan het gras maaien?

Maar goed, die 300mA aardlek mag niet genoemd worden

Natuurlijk mag dat, en je mag het altijd beter doen dan de voorschriften, alleen doet geen hond dat.
Plus vergis je niet hoeveel oude woning er zijn zonder aardlek, ook in NL zijn er nog genoeg woningen waar geen aardlek in zit, of een stokoud 500mA geval.

Op 5 december 2021 12:40:03 schreef Tidak Ada:
De meeste energie ging door het bad zelf van elektrode naar elektrode.

En wat is je reflex als je mobieltje in het bad pleurt? Er uit vissen of opvangen.

Het zelfde met messen en soldeerbouten ... al leer je het heel snel af om die op te vangen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 5 december 2021 12:42:36 (26%)

Op 5 december 2021 12:06:53 schreef mvdk:
[...]
Vreemd. Bij elke discussie over die 300mA dingen worden die met chamotte volgestapelde kachels er als argument bijgesleept.
Gewoon, in F en B, net als de rest van de wereld, het hele huis achter aardleks die het doen.

Ik heb die accumulatoren er in ieder geval niet bij betrokken. Ik zie ook niet waar dit hier relevant is. Maar je hebt gelijk, vroeg of laat worden ze in bijna elke discussie hieromtrent, ter sprake gebracht. :+

Helemaal mee eens, iedere huisinstallatie achter een werkende diff (met deugdelijke aarding). Maar dat neemt niet weg dat sommigen idiote beslissingen nemen, bvb verlengsnoer bij het bad...

Nu wordt dit ook wel opgeblazen. Ik denk dat er veel meer doden vallen bij branden veroorzaakt door onveilige installaties, dan door elektrocutie.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 5 december 2021 12:38:44 schreef testman:
dat zeg je zo, maar dat gebeurt dus wel op grote schaal. vooral bij senioren die zelf gefrotte verlengkabels uit de 60's en 70's nog steeds hebben liggen.

Precies, en dat gebeurt zelfs terwijl je die verlengdozen bij de Action voor 2 euro 50 nog mag kopen. Wat denk je hoeveel van die rotzooi er in elkaar wordt gefrot als je het niet meer kunt kopen.

reading can seriously damage your ignorance
Sine

Moderator

Alleen zijn die niet het probleem, die oplader zonder echte Y-cap wel.

En dan nog, je zou verwachten dat men het verstand wel heeft om te besteffen dat een verlengsnoer richting bad slepen een HEEL erg slecht plan is.