Electrocutie door mobieltje in bad?

EricP

mét CE

Hoe moet ik dan het gras maaien?

Gewoon, met je 2-takt motormaaier natuurlijk! Maar eh... hoe zit het dan met de kabel waarmee de electrische vierwieler opgeladen wordt? Uiteindelijk is dat ook een soort van verlengkabel - met 2 verschillende stek(k)ers, maar toch...

Precies, en dat gebeurt zelfs terwijl je die verlengdozen bij de Action voor 2 euro 50 nog mag kopen.

Die bestond 40 jaar geleden nog niet. Toen kocht je het voor veel meer geld gewoon zelf en maakte je het op lengte. :)

Op het moment verkochte 'verlengmogelijkheden' zijn vrijwel altijd te kort, voorzien van CE en af fabriek brak. Het zal wel vooruitgang heten...
Ohja... zelf nadenken mag niet. Want er staat CE op, dus een ander heeft dat al voor je gedaan... :)

Op 5 december 2021 12:38:44 schreef testman:
[...]

dat zeg je zo, maar dat gebeurt dus wel op grote schaal. vooral bij senioren die zelf gefrotte verlengkabels uit de 60's en 70's nog steeds hebben liggen. al vaak gehad bij een storing in een groep dat men dan door het halve huis verlengsnoeren heeft liggen die van kaliber 40 + jaar 2ling kabel en ongeaarde bakkelieten dozen zijn, kachels erop en al. naast dat men er over struikelt ligt die meuk ook in normale omstandigheden onder matten ed door. zet de bank erop met een poot en op gegeven moment komt de brandweer eraan te pas. bij senioren is dat besef van elektrische veiligheid ver te zoeken, meterkast uit de 60's nog met vaak nada aardlek..

Een levende senior in een huis uit 1920 of ouder, met een electrische installatie van twee groepen zonder aardlek en katoen omwikkeld caoutchouc draad, daarop aangesloten verlengsnoeren met bakelieten stekkers en dozen?
Die installatie moet veilig zijn, anders had die ouwe nooit zo oud kunnen worden.
Ik zie het helemaal voor me.
Een Catweasel-achtig oudje strompelend op zijn wandelstok door zijn huis en overal flikkerende en knipperende peertjes en knetterende en vonkende draden op de vloer waarop een roodgloeiende straalkachel uit 1940 of daaromtrent is aangesloten.

Op 5 december 2021 13:03:37 schreef EricP:
[...]Gewoon, met je 2-takt motormaaier natuurlijk!

Daar hebben ze een konijn voor uitgevonden. Die kan je met de kerst opeten en in het voorjaar koop je een nieuwe

Tja, die CE zorgt er ook wel voor dat het machientje dat bij ons gebouwd wordt eenvoudig in NL, Fr,... kan verkocht worden. :+
Maar dat is weer een ander topic.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 5 december 2021 12:38:44 schreef testman:
[...]dat gebeurt dus wel op grote schaal. vooral bij senioren die zelf gefrotte verlengkabels uit de 60's en 70's nog steeds hebben liggen

Ik heb ook gezien dat iemand alles met verlengsnoeren had aangelegd. En netjes weggewerkt door ze op de plinten vast te spijkeren. Door het snoer heen..

Sine

Moderator

Op 5 december 2021 13:09:18 schreef ohm pi:
[...]
Een Catweasel-achtig oudje strompelend op zijn wandelstok door zijn huis en overal flikkerende en knipperende peertjes en knetterende en vonkende draden op de vloer waarop een roodgloeiende straalkachel uit 1940 of daaromtrent is aangesloten.

Dat kan geen kwaad, die asbest vloerbedekking brandt niet.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Trouwens, als alles aan de eisen voldoet kan het nog fout gaan. Ik had een vaatwasser tijdelijk geplaatst met een verlengsnoer. Erop gelet dat de aders dik genoeg waren, dat alles 16 A mocht hebben.

Maar ja, je weet hoe dat gaat. Onder het aanrecht, uit het zicht...

En na 2 jaren brandde het verlengsnoer dat aan alles zou moeten voldoen toch uit. In de contactdoos van het verlengsnoer was het gewoon niet dik genoeg, of het contact niet goed genoeg.

RAAF12

Golden Member

Heb ik ook eens gehad met een goedkope WCD. En daar de wasmachine op aangesloten. De kabel en stekker werden wel erg warm. Na een paar jaar gaf het de geest, na een betere WCD was het opgelost. Ach ja al doende leert men.

Op 5 december 2021 12:40:41 schreef Sine:
[...]
Plus vergis je niet hoeveel oude woning er zijn zonder aardlek, ook in NL zijn er nog genoeg woningen waar geen aardlek in zit, of een stokoud 500mA geval.

Klopt, daar heb ik 35 jaar in gewoond, geen aardlek en twee groepen. Nooit problemen mee gehad. Maar met opgroeiend kroos is het wat onverstandig. Pas na het twintigste jaar kan men wegens de onvolgroeide hersenen de consequenties van daden overzien. Dat Mâcon meisje heeft nog even geleefd dus geen hartstilstand. Er zijn zat ouderen die het nooit leren of weten en zichzelf in gevaar brengen met stroom of iets anders.

roodgloeiende straalkachel uit 1940 of daaromtrent

Zijn een stuk degelijker dan dan de koekblikken verwarming die nu bij Action en consorten verkocht worden. Moet ook wel want anders gaan ze geen 60+ jaar mee. Ik heb een kachel vergelijkbaar met deze in de berging staan, die gaat voorlopig nog wel even mee...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 december 2021 13:09:18 schreef ohm pi:
[...]Een levende senior in een huis uit 1920 of ouder, met een electrische installatie van twee groepen zonder aardlek en katoen omwikkeld caoutchouc draad, daarop aangesloten verlengsnoeren met bakelieten stekkers en dozen?
Die installatie moet veilig zijn, anders had die ouwe nooit zo oud kunnen worden.
Ik zie het helemaal voor me.
Een Catweasel-achtig oudje strompelend op zijn wandelstok door zijn huis en

deze heb ik dus gehad een aantal maanden terug, vrijdagmiddag storing. man van vooraan in de 90. alle stroom lag eruit en de gestelsluiting schakelaar bleef ook eruitgaan. 1 groep in dat huis, installatie rond 60 jaar oud, als enige noemenswaardige aanpassing eind 70's de keuken vervangen. zwaarste last was de waterkoker. de wasmachine was via 22 laspunten afgetakt naar een hok in de tuin, de randaarde hield op voor de badkamer en de schuur was daar weer van afgetakt. kabel met aan 2 kanten een stekker in de schuur als voeding want dat was voor handen op dat moment wrs. vanaf het begin dacht ik aan die waterkoker, las verbrand en dat was de oorzaak. na uren zoeken met 2 man bleek er achter de tegels een oranje steekdop in een stalen doosje tegen aarde gesmolten te zijn en dat was het dus dachten we, nee er was nog zo'n doosje achter tegels en dat de reden nummer 2. echter je kon bij geen centraaldoos komen. uiteindelijk de zolder op en vloeren open gezaagd, of nu ja de houtworm tussen de meutelplanken uit gejaagd :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Geaard water in een zwembad geeft eerder meer risico dan wanneer je een snoer met een kroonsteentje in het water legt. Het stroomveld blijft dan klein en locaal. Hang je een fasedraD in een geaard bad dan wordt het anders….

Een geaard bad en je raakt een fasedraad aan geeft je de volle laag. Jij bent dan de tegenelektrode en het afvoerputbje is dan de aardelektrode.

Ik heb experimenten gedaan met stukjes gladde spier in een Ringger-bad (Ø 5 cm). Daar moesten we pulsen van 5A door sturen om contracties op te wekken. De meeste energie ging door het bad zelf van elektrode naar elektrode.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 december 2021 12:40:41 schreef Sine:
[...]

Het zelfde met messen en soldeerbouten ... al leer je het heel snel af om die op te vangen.

En zo houd men een soldeerbout toch niet vast?

Die is toch geaard?
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij draagt het meisje geen ESD-bandje en dat is fout. Sommige componenten van het motherboard kan dan schade oplopen.
Meisje draagt veiligheidsbril, dus heel veilig.
Soldeerbout zweeft boven de print. Helemaal goed.
Soldeerbout is niet aangesloten op de 230V. Helemaal goed.
Soldeerbout is koud. Meisje krijgt geen verbrande handjes. Helemaal goed.
Blijft over: Het ESD-bandje. Meisje zou maar eens per ongeluk een gevoelige chip aanraken met de bout.

EricP

mét CE

Daar hebben ze een konijn voor uitgevonden. Die kan je met de kerst opeten en in het voorjaar koop je een nieuwe

Da's ook niet erg duurzaam. Die grasmaaier gaat nog geen jaar mee. Moet je elk jaar een nieuwe kopen. Ondertussen miepen over de wegwerpmaatschappij :)

Op 5 december 2021 13:09:18 schreef ohm pi:
Daar hebben ze een konijn voor uitgevonden. Die kan je met de kerst opeten en in het voorjaar koop je een nieuwe

En die zijn bovendien goed geïsoleerd. Konijn van vriendin (inmiddels ega) had op verschillende punten (en aders) tot op het koper een verlengkabel aangevreten en mankeerde niets.

Alhoewel... de dierenarts wilde het beestje na veelvuldig bezoek aan haar en na het laatste spuitje, graag hebben voor autopsie.

Die zal ook wel gedacht hebben: 'Een konijnenboutje voor de kerst. Dat is nooit weg.'

Op 5 december 2021 15:07:44 schreef r-p:
[...]

En die zijn bovendien goed geïsoleerd. Konijn van vriendin (inmiddels ega) had op verschillende punten (en aders) tot op het koper een verlengkabel aangevreten en mankeerde niets.

Alhoewel... de dierenarts wilde het beestje na veelvuldig bezoek aan haar en na het laatste spuitje, graag hebben voor autopsie.

die heb ik ook al eens gehad, caviabak waar een verlangkabel langs gespannen hing, cavia had niks want die had blauw en geelgroen aangevreten en dat tripte alleen de aardlek :P

hoewel een storing in de ochtend met aardlek die uitviel wat bleek te komen door een stekkerdoos onder het bureau die volgezeken was door de kat omdat die niet buiten mocht ook nieuw was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

ik ging een gat boren boven een konijnenhok...kwam niet ver, de kabel was al opgevreten.. :(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Op 5 december 2021 13:45:02 schreef Roland van Leusden:
[...]

Zijn een stuk degelijker dan dan de koekblikken verwarming die nu bij Action en consorten verkocht worden. Moet ook wel want anders gaan ze geen 60+ jaar mee. Ik heb een kachel vergelijkbaar met deze in de berging staan, die gaat voorlopig nog wel even mee...

[bijlage]

Maar hopelijk niet met zo'n DRAKA-kruimelsnoer eraan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Zo een snoer heb ik eens aan een gasfornuis gehad (ook die kleur op de foto). Op een dag maakte ik die schoon met een doekje omdat er vet aan zat en het snoer begon te sissen...

Even OT: Is het nu werkelijk zo een drama met telefoonladers? Gegeven het feit dat we meer telefoons hebben dan fietsen is het toch niet zo raar dat er meer mensen overlijden door één of ander defect aan hun netgevoede apparatuur? Het klinkt mij meer als een groot mediacircus dan een statistisch relevant probleem, zeker omdat het blijkbaar zo weinig gebeurt dat we voorbeelden uit andere landen moeten publiceren om maar pagina 2 van de krant gevuld te krijgen. Ja, het is tragisch, maar IMHO nu niet echt een maatschappelijk relevant probleem.

edit: @pa3gws: De kleur zou wel kloppen inderdaad... ;)

pa3gws

Golden Member

Op 5 december 2021 20:09:54 schreef Kruimel:
het snoer begon te sissen...

En je weet zeker dat het geen slang was. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 5 december 2021 14:59:10 schreef ohm pi:
Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij draagt het meisje geen ESD-bandje en dat is fout. Sommige componenten van het motherboard kan dan schade oplopen.
Meisje draagt veiligheidsbril, dus heel veilig.
Soldeerbout zweeft boven de print. Helemaal goed.
Soldeerbout is niet aangesloten op de 230V. Helemaal goed.
Soldeerbout is koud. Meisje krijgt geen verbrande handjes. Helemaal goed.
Blijft over: Het ESD-bandje. Meisje zou maar eens per ongeluk een gevoelige chip aanraken met de bout.

Origineel! Maar er is meer:

  • Ze heeft geen witte ESD-veilige jas aan.
  • En de veiligheidsbril is niet voor solderen maar voor een laser.
  • Natuurlijk ligt er geen ESD-mat op de tafel.
  • En de deerne heeft een ring aan.
  • Verder mis ik de rookafzuiging die de rook van de vingers moet afzuigen.

Op 5 december 2021 21:41:28 schreef Hoeben:
[...]
Origineel! Maar er is meer:

  • Ze heeft geen witte ESD-veilige jas aan.

Hier heb je een punt.

  • En de veiligheidsbril is niet voor solderen maar voor een laser.

Niet boeiend. Soldeerbout is uit.

  • Natuurlijk ligt er geen ESD-mat op de tafel.

Hier heb je een punt.

  • En de deerne heeft een ring aan.

Dat is altijd fout.

  • Verder mis ik de rookafzuiging die de rook van de vingers moet afzuigen.

Niet nodig. Soldeerbout is uit.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[...]Daar hebben ze een konijn voor uitgevonden. Die kan je met de kerst opeten en in het voorjaar koop je een nieuwe

Wie ietwat slimmer is laat de beesten tijdig kweken - niks te kopen, we houden het toch zuinig? Wel af en toe eens bij de buren langs gaan, of bij een verre verwant(e) of zo, om inteelt beperkt te houden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 december 2021 12:58:59 schreef Sine:
Alleen zijn die niet het probleem, die oplader zonder echte Y-cap wel.

En dan nog, je zou verwachten dat men het verstand wel heeft om te besteffen dat een verlengsnoer richting bad slepen een HEEL erg slecht plan is.

Tegenwoordig schroeft men een contrastekker aan de wasmachine aansluiting voor zowel wasmachine als droger. Vervolgens werkt er iets niet en wordt de wasmachinemonteur erbij gehaald. Hier kun je dus ook je telefoon in doen.

Ik heb al wat verhalen gehad; ' We zien vonken onder de wasmachine als we douchen', of een wasmachine die een motorfout geeft. Bij het testen hoor je de verlengsnoeren knetteren en zakt de spanning bij het apparaat onder de 200v.