Opzoek naar condensator

Hallo,

Vanmiddag tijdens het testen van een pan tilt kop (al een oudje) kwam er ineens rook uit de pan unit
Na inspectie bleek er een kleine condensator doorgebrand te zijn
In het tilt compartiment heb ik dezelfde condensator gevonden (in zoverre mogelijk)
Alleen wordt er niet veel wijzer van welke ik nu dien te bestellen.
De condensator die t begeven heeft is een zwart klompje geworden.
Als iemand een idee heeft welk type dit is hoor ik het graag.

Groeten Joey

Arco

Special Member

Is een tantaal (druppel) elcootje van 10uF / 10v (die gaan wel vaker spontaan kapot)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Gripfruit,

Welkom op dit Forum! :)

Arco geeft het al aan, de bruchte druppel tantaal, ploft vaak als hij over voedingslijnen staat die in verhouding veel stroom kunnen leveren.

Vrijwel iedere electronica leverancier heeft dit soort type op voorraad.
10V 10uF, alleen weet ik niet wat de spanning op het punt is van de gene die is doorgebrand,
knip de defecte er uit en meet de DC spaning op de aansluitingen van de weggeknipte comdensator.

Als je b.v. 12V meet, dan heb je minimaal een 15/16V type nodig.
Meet je b.v. 5V dan is een 10 a 12V type goed genoeg.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bedankt Arco en Bram voor de tips. Ik ga er naar opzoek.
Kan het voltage ook te hoog zijn? b.v. een 16v nemen uit voorzorg?
Of is dat dan weer een slecht/onnodig idee?

Gr Joey

[Bericht gewijzigd door Gripfruit op zondag 5 december 2021 22:47:47 (46%)

Arco

Special Member

Alles wat te hoog is hebben die tantaals een bloedhekel aan, ook korte stoorpulsen. Dus hogere spanningswaarde kiezen is altijd goed...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Hier (nee ik heb geen aandelen) zal je hem kunnen bestellen.
Voor €2,55 heb je hem in huis.
Hier bestellen kan ook, even een mailtje sturen en Norbert (eigenaar) duwt hem in een envelop..

Top, ik moest toch nog bij riechtelt bestellen en daar hebben ze m ook.

Bedankt