Electrocutie door mobieltje in bad?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

en wordt de wasmachinemonteur erbij gehaald. Hier kun je dus ook je telefoon in doen.

Je telefoon in de wasmachinemonteur doen? Daar komt heibel van, haalt allicht zelfs de media.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 5 december 2021 22:49:23 (10%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ohw dat gebeurd vaker :D Meestal per ongeluk...

Maar de telefoon of willekeurig ander apparaat in de badkamer aansluiten op de trekschakelaar.

Of een verlengsnoer vanuit de woonkamer naar de wasmachine in de badkamer, omdat de trekschakelaar stuk is.

Op 5 december 2021 13:09:18 schreef ohm pi:
[...]Een levende senior in een huis uit 1920 of ouder, met een electrische installatie van twee groepen zonder aardlek en katoen omwikkeld caoutchouc draad, daarop aangesloten verlengsnoeren met bakelieten stekkers en dozen?
Die installatie moet veilig zijn, anders had die ouwe nooit zo oud kunnen worden.

Ja en nee.. Vroeger zat er een wasmachine op en misschien zo nu en dan een straalkachel.

Nu een waterkoker, vaatwasser, senseo, wasmamiele/droger, etc.

mvdk

Golden Member

Of een verlengsnoer vanuit de woonkamer naar de wasmachine in de badkamer, omdat de trekschakelaar stuk is.

Als ik aan m'n nieuwe wasmachine een langer snoer zet, vervalt de garantie, heeft de verkoper gezegd. En die aansluitsnoeren zijn altijd tekort.
Het staat een beetje slordig, iedere keer dat snoer door de woonkamer, maar het is veiliger dan de aansluiting op de trekschakelaar. Trekschakelaar zit niet achter een aardlek, de wcd in de keuken wel. Een 30mA dan ook.
Anyway, ik ga niet douchen als de wasmachine aanstaat, en ik ga ook de deur niet uit. En ik hou rekening met m'n buren, de machine draait op "normale" tijden. Het is hier nogal gehorig.

Edit: Eigenlijk was het omdat er een stukje van de trekschakelaar afbrak, bij het losmaken van m'n eerste wasmachine, die het nog wel deed, maar erg aftands was. Na 30 jaar. In 2016 had ik een opzichter over de vloer, de badkamer zag er niet uit, die opzichter liet toen ook de schakelaar vervangen. Ik vroeg meteen aan em of ik voor de wasmachinegroep misschien een aardlekautomaat kon krijgen. Dat vond ie niet nodig, zo was het veilig, zei die.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 5 december 2021 23:08:22 (25%)

Op 5 december 2021 23:03:37 schreef mvdk:
[...]
Als ik aan m'n nieuwe wasmachine een langer snoer zet, vervalt de garantie, heeft de verkoper gezegd. En die aansluitsnoeren zijn altijd tekort.

Dat moet je aan de fabrikant vragen, en niet aan de verkoper. Ik zet geregeld langere snoeren aan een apparaat. Wel origineel, maar klanten kunnen dit zelf ook, mits ze niet met kroonsteentjes gaan werken. Gewoon de juiste bestellen met de juiste stekker aan de machinezijde.

Sine

Moderator

Op 5 december 2021 23:03:37 schreef mvdk:
[...]
Trekschakelaar zit niet achter een aardlek, de wcd in de keuken wel. Een 30mA dan ook.

Simpele fix, zet die groep WEL achter de aardlek en knoop er een WCD aan.

woningbouw is van de goedkope oplossingen, bij defecten kun je een maand wachten en dan ook nog 2x voor thuisblijven, eerst komt er 1 van hun zelf die in 2 min ziet dat er een bedrijf moet komen en daar wacht je dan weer een week of 2/3 op. los t zelf wel op en zet hun meuk weer terug als verhuizen in de kalender zit. die trekschakelaar is een stuk 1970 en zou niet meer toegepast moeten worden, zelfs na een renovatie kom je die dingen nog tegen, want dat zat er al. alles zit dan achter aardlek dus mag een wcd ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer