EAGLE PCB 9.6 cirkel als trace

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik probeer cirkels te maken om 5V en GND volledig rond te maken op het bord, zoals je hierboven kan zien. Deze cirkels zijn gemaakt met de ARC functie en hebben dan de bijhorende namen +5V en GND gekregen. So far so good. Als je op de trace tool klikt en je klikt op een +5V airwire, dan ligt de +5V mooi mee op. De cirkel wordt dus wel herkend als resp +5V en GND. Probleem is dat je niet zomaar een trace kan koppelen aan de cirkel. Deze doet altijd een poging om naar het begin van de ARC te gaan en daar een connectie te maken. Gebruik van de CTRL toets, die je normaal gebruikt om ergens op een trace een connectie te maken, geeft geen soelaas.

Op het net al wat gezocht maar voorlopig niks gevonden wat ik deftig werkende kan krijgen.

Uiteraard kan je hier een GND plane aan de ene zijde maken en een +5V plane aan de andere zijde. Met een hoop via's tot gevolg.

Weet er iemand een werkbare oplossing.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Helaas iets wat niet zo simple gaat in Eagle.
Je kunt de trace in een vierkant leggen met de rib lengte hetzelfde als de diameter van je cirkel.
Daarna met de miter tool de hoeken afronden met diameter de helft van je riblengte en je hebt je trace in een cirkel.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zelfde probleem blijft. Wil je een trace aansluiten ter hoogte van het component gaat die toch weer reageren zoals met een ARC. We proberen verder.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Je kunt een rechte printbaan wel laten stoppen precies boven de cirkel. Met de ALT toets ingedrukt ook redelijk precies, afhankelijk van de grid instelling.
Je blijft dan wel een heel klein stukje "unrouted" houden.

EDIT: Dat "stukje" was bij mij klein omdat ik dicht op de grens van een van de kwadranten zat. Hoe bezwaarlijk vind je die unrouted traces.

Wel merkwaardig dat een vector van een lijn kan worden opgedeeld in meerdere vectoren en een cirkel niet. Het enige dat ik me daarbij kan bedenken is dat een lijn precies een aantal rasterpunten volgt en een cirkel/koorde er net langs loopt. Afronden is natuurlijk uit den boze.

reading can seriously damage your ignorance
buckfast_beekeeper

Golden Member

Blijft ook weer behelpen. Telkens weer gaat het naar de eindpunten toe. Tot er iets beter gevonden wordt het oplossen met een 'ronde' polygoon aan beide zijden. Met een iets andere layout valt het aantal via te beperken tot een 100-tal.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb er een ulp voor gevonden:
http://eagle.autodesk.com/eagle/download/2040

Met deze ingevoerde gegevens (een lijnstuk iedere 30 graden) wordt het een regelmatige 12 hoek.

reading can seriously damage your ignorance
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is dezelfde ULP die ik gebruikt heb om de led en c te plaatsen. Niet verder gezocht of dit ook zou werken voor de traces. Ik ga het eens bekijken.

Edit:

Instellingen:

afmetingen in mm omdat ik het bord in mm heb ontworpen en grid uitlijning toch niet lukt.
Layer 1 als top layer
Signal de trace die je wil maken.
Angle step = 1 geeft 360 stukjes of een bijna perfecte cirkel.

Weer wat geleerd. :)

Veel dank hennep.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 6 december 2021 12:53:42 (52%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.