Opnemen werkt ineens niet meer.. En nu?

In mijn Philips 55PFS8109/12 heb ik al jaren twee CI modules met Ziggo kaarten er in en aan de USB-poort hangt een 500GB HD... Daar kon ik altijd prima programma's mee opnemen, maar van de ene dag op de andere krijg ik OF zwarte opnames (geen beeld, geen geluid, geen info) OF ik krijg aan het einde öpname mislukt, geen zender beschikbaar"
Ik heb de TV gereset naar de fabrieksinstellingen, waarna ik alles weer moest instellen.. De HD is opnieuw gedormatteerd en de CI-modules heb ik omgewisseld en worden, zo te zien, good geinitialiseerd..
De live weergave pauzeren en terug spoelen werkt wel correct.
Oude opnames weergeven luktte ook prima (voor het formatteren van de HD natuurlijk)
Dus alles lijkt functioneel, maar het werkt dus niet..
Is dit een Ziggo-probleem of toch op een of andere manier iets van de TV??

Kees

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee, Niet van Ned 1,2 en 3 en ook niet van alle andere zenders..

EricP

mét CE

En dan staat er nog een tikfout in dat artikel ook. De 'nieuwe' norm zal wel H.265 zijn. Als de 'recorder' dat niet snapt, dan houdt het op, tenzij de hardware het aan kan en de TV fabrikant er een update voor uitbrengt (hahahaha).

Concreet zal het wel 'game over' zijn. Vuilbak open. TV erin. Vuilbak dicht.
Denk wel aan LED bagger lampjes. Voor het milieu.

Ziggo faseert oudere ontvangers uit maar is voor vraagsteller niet aan de orde omdat er een CI+ module gebruikt wordt. De tv heeft de mogelijkheid om programma's op een externe harde schijf op te nemen en doet dat middels de elektronische programma lijst. Zodra de opname wordt gestart schakelt de tv over naar de zender waarop het programma uitgezonden wordt en daarvoor hoeft de tv niet aan te staan want dat gebeurt zonder beeld en geluid. Zodra de opname voltooit is blijft de tv op de zender staan als de tv weer aangezet wordt. Na wederom de elektronische programma lijst te kiezen wordt het opgenomen programma zichtbaar en kan afgespeeld worden. Als de opname mislukt is dan is dat vaak te wijten aan de externe schijf die te weinig schrijfruimte heeft en dan heeft opnieuw formatteren geen zin want de partitie die de schijf ruimte bevat is te klein geworden. Om te controleren of de schijf voldoende schrijfruimte heeft kan die op de pc aangesloten worden en na formatteren blijkt de schrijfruimte vaak te klein te zijn omdat de tv zelf partitie's op de schijf aanmaakt voor elk opgenomen programma. Om de schrijfruimte weer volledig te kunnen gebruiken moeten alle partitie's verwijderd worden en dat kan met software zoals partion magic o.i.d.

Ik vermoed hier een probleem met software van TV na update vanuit Ziggo..

Heeft de TV de laatste update??

Trouwens Bedankt Ziggo, kan een goed werkende PVR-9200C op de schroothoop...

maartenbakker

Golden Member

Op 4 december 2021 08:45:38 schreef EricP:
En dan staat er nog een tikfout in dat artikel ook. De 'nieuwe' norm zal wel H.265 zijn.

Ik ga ervan uit dat er wel degelijk H.264 bedoeld wordt. DVB-C gaat een stuk langer mee dan DVB-T, en zo hoort het ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De TV heeft zijn laatste update al een tijdje geleden gehad (kan zijn dat philips deze TV niet verder meer update... 6 jaar oud.. geinstalleerde apps als Youtube worden ook niet meer ondersteund)
Inderdaad heeft deze TV 2 stuks CI+ modules met 2 Ziggo kaarten.
Verder heeft deze tv een aantal USB-poorten waarvan er 1 bezet is met een externe HD van 500GB... Het format is overigens anders dan dat van een computer.. Ik heb de HD aan de computer gehangen en gepartioneerde en geformatteerd zonder problemen.. Daarna weer aan de TV gehangen en door de TV zelf laten formatteren zonder problemen of foutmeldingen..
In een enkel geval lukt het ogenschijnlijk om iets op te nemen, er wordt wel schijfruimte gebruikt, maar wederom geen beeld, geen geluid en ook de bediening is niet zichtbaar (dus geen balkje met tijdaanduiding etc) Echter als ik op de Info knop druk krijg ik wel de omschrijving van het opgenomen programma te zien...

Na een tijd gebeld te hebben met ziggo, begreep de betreffende helpdeskmedewerker absouluut niet hoe ik op kon nemen. Een tv met twee CI+ slots en een USB-HD???? na enige keren ruggespraak kreeg ik een mailtje dat ze een nieuwe mediabox opsturen :? Wat moet ik daar mee??? Maandag meer weer eens bellen.. misschien iemand aan de lijn die het dan wel snapt...

Nee, bij die call centers snappen ze niet veel.
Als je ze echt wil treiteren zeg je dat die Chinese zender nog steeds ten onrechte in 4:3 wordt doorgeven. Ze snappen niet dat die omschakeling met een signaal gaat. Meeste mensen merken daar niets van omdat het standaard op altijd breedbeeld staat. Dus een 4:3 programma wordt dan verkeerd verkeerd weergegeven, iedereen is te dik.

bprosman

Golden Member

Met die nieuwe mediabox kun kun je in ieder geval in de cloud opnemen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Vreemd want als ik de specs bekijk heeft de tv een enkel CI+ slot maar wel een twintuner waarvan er één voor opnemen wordt gebruikt en de ander voor het tv kijken zelf. Voor pauzeren van een tv programma wordt de tv tuner gebruikt en dat werkt allemaal wel naar behoren maar bij opnames is er geen signaal waardoor de opname mislukt. Dat kan twee oorzaken hebben, het antenne signaal is te zwak waardoor de tuner in muting gaat of de twintuner is defect. Om e.e.a. uit te sluiten kunt u de standaard zenders zonder gebruik van de CI+ module instellen en bij het instellen i.p.v. 05555 04444 gebruiken want dan worden de standaard zenders ongecodeerd in een lagere beeld kwaliteit ontvangen. Als nadat u dat gedaan heeft het opnemen wel weer lukt dan is de tv niet defect maar is het toegevoerde antenne signaal te zwak en dat kan aan de antennekabel te wijten kunnen zijn. Ziggo bellen heeft geen zin want u kunt wel tv kijken en dat maakt dat er signaal aanwezig is en het na het aansluitpunt mis gaat.

Zenders instellen op 474.00 en 04444 geeft inderdaad minder beeld, dus dat klopt.. maar ook dan lukt het niet.
Nog even verder geexperimenteerd: Deze TV heeft ook "Multiview".... Het tweede scherm blijft zwart... Wat zou kunnen betekenen dat de tweede tuner het niet meer doet.
Toen heb ik de tweede kaart in de eerste CI+ module gestopt, zelfde probleem, echter toen ik de zenders weer wilde installeren op 474.00 05555 kreeg ik de melding dat de ID niet geldig was.. wat weer zou kunnen betekenen dat de kaart niet goed was... echter authenticatie lijkt wel goed te gaan..
Gelukkig heb ik nog een TV in huis met een CI+ module met kaart..
Deze dus even geleend... Geen verbetering..
Mijn voorzichtige conclusie is dat de tweede tuner defect is, of dat ik na moet vragen of alle drie kaarten goed geregistreerd zijn bij Ziggo.. waarschijnlijk moeten zij dat kunnen zien..
Kees

zou niet teveel bellen, en gewoon die andere 2 kaarten proberen in de andere tv. werkt die ermee dan zijn ze goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Mijn voorzichtige conclusie is dat de tweede tuner defect is, of dat ik na moet vragen of alle drie kaarten goed geregistreerd zijn bij Ziggo.. waarschijnlijk moeten zij dat kunnen zien..

Kun je zelf ook zien op "Mijn Ziggo" , daar kun je ze ook (zelf) heractiveren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Over de kaarten bij Z , ik hoor daar wel eens iets over van een Z gebruiker, wat ik er van begrijp willen ze van die kaarten af, de werkende kaarten blijven bestaan maar er worden geen nieuwe meer uitgegeven.
De meeste televisie verspreiders zijn bezig om het thuis opnemen onmogelijk te maken, maar of dit probleem daar mee te maken heeft dat weet ik niet.

maartenbakker

Golden Member

Ik meen dat ze over die kaarten teruggefloten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aan de CI+ kaarten kan het niet liggen omdat met het instellen van de standaard zenders de CI+ kaarten buitenspel worden gezet. Het inkomende antennesignaal wordt over de twee tuners verdeeld maar als dat antennesignaal te zwak is kan één van de tuners in muting blijven staan met als gevolg zwart beeld. U kunt de signaal sterkte en de kwaliteit van het signaal controleren door op de afstandsbediening de optionsknop in te drukken en daarna de status of zenderinformatie optie te kiezen als de signaal sterkte goed is maar de signaal kwaliteit matig tot slecht is ligt dat vaak aan de gebruikte antennekabel en is vervangen van die kabel een goede keuze. Ik heb thuis twee Philips tv's in gebruik die van CI+ modules gebruik maken en bij de tv die in de slaapkamer staat gaat RTL 8 regelmatig op zwart en als ik dat de status oproep is de signaal sterkte acceptabel maar de signaal kwaliteit bijna nul. De kabel ligt er al zo'n jaar of twintig en is wel aan vervanging toe. Het hoeft niet zo te zijn dat de opname tuner defect is maar in muting blijft vanwege een te zwak signaal.

Een kabel die versleten is, bij binnen gebruik, kan dat ?
( te veel slechte programma's gekeken :-) )
Er kan ook iets anders aan de hand zijn, of een combinatie van factoren.
Een ongebruikte kabel aan de verdeler die reflecteert, bv.
Het is in zo'n geval interessant om te kijken welke programma's op de dezelfde frequentie zitten en dan zien of die ook verstoord is.
Is daar bij Z. een lijst van (beschikbaar) ?

bprosman

Golden Member

Is daar bij Z. een lijst van (beschikbaar) ?

"Vroeger" was die wel openbaar, dan kon je ook zien welke zenders in welke streams zaten en of er correlatie was.
Ik weet niet of ze nog steeds openbaar zijn, misschien weet Fantomaz dat.

@Maarten, voor zover ik weet ik het kaartbeleid nog steeds het zelfde : De huidige kaarten kun je blijven gebruiken, na x dagen niet gebruikt worden ze gedisabled maar kun je zelf via "Mijn Ziggo" heractiveren maar je krijgt geen nieuwe meer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 5 december 2021 21:59:26 schreef Kees frees:
Over de kaarten bij Z , ik hoor daar wel eens iets over van een Z gebruiker, wat ik er van begrijp willen ze van die kaarten af, de werkende kaarten blijven bestaan maar er worden geen nieuwe meer uitgegeven.
De meeste televisie verspreiders zijn bezig om het thuis opnemen onmogelijk te maken, maar of dit probleem daar mee te maken heeft dat weet ik niet.

@Kees frees

Wat is daar de bedoeling van om het thuis opnemen te beletten?

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Dat zal ongetwijfeld over geld gaan, zoals altijd.
Dan kunnen ze je een abonnement op een cloud dienst aansmeren, anders zou ik het ook niet weten.
Maar de trend is duidelijk die kant uit.
Geen kaarten meer maar een code in een huurapparaat waar je niets mee kan anders dan 1 kanaal bekijken.
Mijn eigen ervaring in deze is beperkt tot digitenne / DVB-T(2)
Dat hebben we jaren tot volle tevredenheid gebruikt met 3 kaarten in eigen opname apparaten, nu moet je de ontvanger huren en kun je er niets mee dus opgezegd.

@ Kees frees

Oke dit is duidelijk nou die cloud rommel mogen ze steken waar het licht niet schijnt. >:)

Ben wel benieuwd op wat voor een manier ze dit willen realiseren want je neemt op met je toestel?

[Bericht gewijzigd door daandc op maandag 6 december 2021 21:13:20 (29%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 6 december 2021 21:10:53 schreef daandc:
@ Kees frees

Oke dit is duidelijk nou die cloud rommel mogen ze steken waar het licht niet schijnt. >:)

Ben wel benieuwd op wat voor een manier ze dit willen realiseren want je neemt op met je toestel?

mensen gaan lopen, ziggo verliest al veel omdat de F1 weg is en glasvezel internet wél werkt. dan nog het opnemen eruit proberen te vegen, al dan niet op verzoek van de tv zenders zelf. de tv abo's lopen al snel terug want wie zit er nog op 15-20min reclame te wachten steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daarom neem ik het op testman kan ik tenminste doorspoelen das het mooie van een hardeschijf recorder..

Maar wordt nu wel nieuwsgierig hoe ze dat willen blokeren beletten dat opnemen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!