Zonnepanelen efficiënt recyclen. (niet dumpen)

mvdk

Golden Member

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2408392-80-miljoen-zonnepanelen-in-20…
In het nieuws. Een fonds opzetten, jaja. Ik herinner me een bedrijfje Battrex, die regelden dat er een kleine oplag op batterijen kwam, waarvan een deel naar hun werd toegesluisd. Ik zal het in mooie woorden zeggen: er werd geen goede boekhouding bijgehouden, alles was wel gecertificeerd enzo, maar de batterijtjes kwamen niet daar waar ze beloofd waren.
Maar hoe kun je solarpanels recyclen? Ze hebben het in het artikel over zilver, das redelijk waardevol spul, maar silicium? Das toch zand?

Edit: voor het geval die webpagina ooit verdwijnt..

solar.pdf

evelo

Golden Member

Wordt inderdaad nog wel een dingetje.

Dat er een tweedehandsmarkt ontstaat vind ik wel positief.

En uiteindelijk zijn het ook nog altijd panelen waarmee iets te bouwen valt zelfs als je ze niet aansluit?

Overkappingen, garagebox, wandbekleding,....? Eventueel met een laagje verf er op en een isolatieplaat er achter?

De umicores van deze wereld zullen er ook wel mee bezig zijn en als de opbrengst(winst) goed zit dan zullen ze wel oplossingen vinden, doen ze nu al met gsm’s en zo.

EricP

mét CE

De waarde van zilver valt tegen. Ofwel: je moet er aardig wat van hebben om het interessant te maken.

Blijkbaar is er hoop: iemand heeft in de gaten dat het groene gedram hopeloos uit de klauw aan het lopen is als er nu niks wordt gedaan. Het zal wel alsnog fout gaan hoor. We weten allemaal hoe het loopt er de politiek zich er mee gaat bemoeien :+

mel

Golden Member

Ik dacht dat die dingen "duurzaam"waren..Waarom worden ze dan afgedankt? :?
Omdat ze niet genoeg opleveren?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik geloof dat na 25 jaar de opbrengst terugloopt. Weet het niet zeker...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Tweedehands kunnen ze nog prima een tweede leven krijgen zolang ze nog functioneren. Genoeg lege daken.

Onlangs voor weinig geld op m'n schuurtje nog twee gebruikte panelen gelegd, met wat creativiteit kun je prima zelf montagemateriaal maken. Setje gebruikte micro-omvormers van Marktplaats eraan en klaar. Zou toch een 450+ kWh op moeten leveren.

@mel: duurzaam is een woord dat veel wordt misbruikt.
Zo wordt b.v. tropisch hardhout als niet duurzaam beschouwd, maar als je er kozijnen van maakt blijven ze zelfs ongeschilderd langer goed dan geschilderde kozijnen van waaibomenhout.

hobby-ist

Honourable Member

Er komen steeds meer zonnepanelen bij de recycling terecht.
Het overgrote deel werd ingeleverd omdat ze defect waren.

Brandvlekken in het paneel.
snail-trails in het paneel, en daardoor veel minder opbrengst.
paneel defect na hagelbuien (dit is het grootste aandeel).
panelen die bij de montage stuk gaan.
panelen uit brand-situaties.

Ik heb dit gelezen ergenn op een online-krant vorig jaar.

Dat verhaal van elk jaar 2% minder energieopbrengst uit het paneel is absolute kul, en een verhaal wat de wereld in is geholpen door commercie. Vervangen, vervangen, vervangen... nieuw, beter, nog meer.
Ik heb cijfers van oude zonnepanelen, en na 10 jaar niets van degradatie.

Persoonlijk vind ik dat je afgedankte, maar nog werkende panelen mooi naar Afrika zou kunnen sturen. Daar is plenty zon, en hebben de mensen geen geld voor dit soort zaken.

Het recyclingproces is een redelijk vervuilend proces.
De aluminium randen van het paneel rukken ze eraf. Dat aluminium is snel gewonnen.
De rest is plastic, glas, ZILVER!! en chemische stoffen zoals silicium en allerlei metalen.

Ik kan me ook nog herinneren dat voor europa de aantallen ton panelen elk jaar steeg. Dat is ook logisch.

Maar nogmaals, de bulk was storm en hagelschade..

Er ist wieder da...
mel

Golden Member

Op 6 december 2021 13:30:27 schreef KlaasZ:
Zo wordt b.v. tropisch hardhout als niet duurzaam beschouwd, maar als je er kozijnen van maakt blijven ze zelfs ongeschilderd langer goed dan geschilderde kozijnen van waaibomenhout.

Dat weet ik, "duurzaam "stond ook tussen haakjes :) Ik geloof al die kreten van duurzaam en groene stroom niet zo.. :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
HVinduction

Special Member

Op 6 december 2021 15:17:02 schreef hobby-ist:
Dat verhaal van elk jaar 2% minder energieopbrengst uit het paneel is absolute kul, en een verhaal wat de wereld in is geholpen door commercie. Vervangen, vervangen, vervangen... nieuw, beter, nog meer.

Dat is juist wel waar, maar dat hangt van de omgeving af. De cellen gaan namelijk langzaam scheuren, alleen dat is met het blote oog niet te zien.

Met heel veel apparaten zoals een koelkast of gloeilampen loont het echt om die te vervangen omdat de hedendaagse technologie veel efficiënter is dus dat heeft niet alleen met slijtage te maken.
Ook al zou een zonnepaneel het 20 jaar volhouden dan nog is het heel verstandig om die toch te vervangen omdat zoals je zelf al noemt het levengevaarlijk wordt als er in het paneel een slechte verbinding ontstaat die echt gaat vonken, die kans wordt gewoon groter als het paneel ouder wordt.

In theorie zou je gewoon de aluminium randen kunnen hergebruiken (zijn ook immers makkelijk los te halen), de rest shredden en daarna kan je heel makkelijk het plastic verwijderen en dan hou je glas / silica over, en dat kan ook nuttig gebruikt worden omdat daar ook al een tekort aan is.

Het glas, het silicium van de cellen en het plastic zou je zelfs ook nog verder op basis van dichtheid kunnen scheiden met een centrifuge, dus het is zeker wel mogelijk.

tja, of het nu 10,20 of 30 jaar is, uiteindelijk moet het Paneel eens vervangen worden. Reële kost voor het recycleren van een standaardpaneel is +- € 10.

In Nederland wordt -op dit moment- in de aankoop 13 cent bijgeteld voor de toekomstige recyclage per paneel.
In BE is dat € 2.

Je voelt het al komen :-)

EricP

mét CE

Op 6 december 2021 13:30:27 schreef KlaasZ:

'Duurzaam' is toch de politiek correcte variant van 'duur'? :)

Maar ik geloof ook geen moer van die zonnepanelen. Zeker niet als het straks 'allemaal' electrisch moet. Zoals nu. Net boven het vriespunt. De COP van een warmtepomp zal 2, heel mischien wel 3 zijn. De CV doet (volgens type plaatje) 27kW bij vollast. Het ding regelt wat terug (retour water wordt te warm), laat het eens 10kW zijn wat-ie doet als-ie draait. Laat-ie eens 30% van de tijd aan staan. Dan reken ik al erg in het voordeel van 'zuinig'. Dat betekent dan nog steeds gemiddeld 3kW gebruik. COP van 3. Blijft er 1kW voor de pomp over. Dat wordt een beste partij zonnepanelen om met de hoeveelheid licht van vandaag op te wekken... Gokje: het hele huizenblok bij elkaar levert niet genoeg op voor alleen mijn warmtepompje.

En voor wat betreft het uit elkaar vallen van die dingen: dat vonken in het paneel zelf... is nou weer net niet zo spannend. Silicium en glas branden doorgaans niet zo heel goed. En na even knetteren zal het wel 'game over' zijn.

Maar goed... zodra 'salderen' over is, lost dit probleem zichzelf op zeg maar.

mvdk

Golden Member

Zo ver had ik nog niet gekeken.. :+

Mij ging het puur uit interesse, kun je dat spul recyclen? Vermalen en dan met chemische troep het zilver eruit halen, dat zie ik wel voor me.
Maar als je kijkt naar de hoeveelheden cyaan bijvoorbeeld wat ze in de goudmijnindustrie gebruiken, dat voelt niet goed.

Edit: ik lees nu pas het stukje van HVinduction.
Dank voor uw bijdrage.

evelo

Golden Member

Op 6 december 2021 16:03:10 schreef EricP:
[...]'Duurzaam' is toch de politiek correcte variant van 'duur'? :)

Maar ik geloof ook geen moer van die zonnepanelen. Zeker niet als het straks 'allemaal' electrisch moet. Zoals nu. Net boven het vriespunt. De COP van een warmtepomp zal 2, heel mischien wel 3 zijn. De CV doet (volgens type plaatje) 27kW bij vollast. Het ding regelt wat terug (retour water wordt te warm), laat het eens 10kW zijn wat-ie doet als-ie draait. Laat-ie eens 30% van de tijd aan staan. Dan reken ik al erg in het voordeel van 'zuinig'. Dat betekent dan nog steeds gemiddeld 3kW gebruik. COP van 3. Blijft er 1kW voor de pomp over. Dat wordt een beste partij zonnepanelen om met de hoeveelheid licht van vandaag op te wekken... Gokje: het hele huizenblok bij elkaar levert niet genoeg op voor alleen mijn warmtepompje.

En voor wat betreft het uit elkaar vallen van die dingen: dat vonken in het paneel zelf... is nou weer net niet zo spannend. Silicium en glas branden doorgaans niet zo heel goed. En na even knetteren zal het wel 'game over' zijn.

Ik heb momenteel iets van een 300m³ aardgas nodig per jaar om mijn huis te verwarmen, ketel is 15j oud.
150m³ in de maanden januari en december.

Ik overweeg om over te schakelen naar een warmtepomp.
Ik heb geen eigen zonnepanelen maar ben wel al 15j coöperant bij ecopower, een Belgische energieleverancier volledig uit eigen productie met zon en wind.

De manier waarop we elektriciteit afnemen zal binnenkort snel veranderen: we moeten piekvermogens zoveel mogelijk vermijden en liefst verbruiken op momenten dat er aanbod is van zon- en windenergie.
Dat zie ik met een warmtepomp goed haalbaar. Zeker als je toekan met weinig en wat warmte kan bufferen in de vloer met de vloerverwarming.

Voor een stadswoning lijkt mij dit momenteel de meest efficiënte manier van verwarmen. Moest ik op de buiten wonen dan zou ik eerder kiezen voor stoken met hout in een massakachel

Hout stoken is zeker niet "duurzaam".

mvdk

Golden Member

Inmiddels ben ik weer ge-update op dit onderwerp, het gaat dan om panelen die nog bruikbaar zijn, maar te weinig opbrengen.
https://camazending.nl/de-man-die-de-zon-inpakt/
Zo te zien Off Grid...

Ik werd een poosje geleden al eens benaderd door een familielid, of ik er geen trek in had om iets in Afrikaanse landen te gaan doen. Het ging om het plaatsen van solar om waterpompen van elektriciteit te voorzien.
Ik had er geen zin in, ik werd er heel onrustig van, alleen al de gedachte. Ik zal de betreffende website eens opzoeken, en het hier in een terzake doend topic plaatsen. Ben nou bezig mijn eigen topic op een zijspoor te zetten, niet goed.

Op 6 december 2021 13:08:14 schreef Ledlover:
Ik geloof dat na 25 jaar de opbrengst terugloopt. Weet het niet zeker...

De opbrengst loopt terug. Vanaf dag 1. Maar na een jaar of 25 kan het zijn dat de boel niet meer rendabel is. Bijvoorbeeld omdat je "maar 150W/m2" aan opbrengst hebt terwijl 250 tegen die tijd normaal is. Ook kan de omvormer "te duur" worden: Je hebt een dure omvormer staan die niet tot z'n recht komt met "maar" oude panelen.

Ook zou het kunnen dat er tegen die tijd steeds vaker hele panelen tegelijk uitvallen en dan 'per stuk' repareren wordt dan duurder dan in z'n geheel wat nieuws neerzetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb er ook een aantal 2dehands gekocht met een plugin inverter.
4 stokoude panelen van 245W elk, gisteren tijdens het zwakke winterzonnetje haalde ik 418W uit die panelen. op een dag toch een kleine 2kWh.
ik denk dat ze gisteren een goeie 50-60ct hebben opgeleverd aan electriciteitsbesparing.

vandaag (bewolk en regen) valt het tegen, ik had een 75-85W opgewekte energie, dit een 6tal uur komt op 0.5Kwh of een kleine 20-30ct.
al bij al dus gemiddeld mag ik een 40ct/dag rekenen dat maakt op maandbasis 12€.

k heb ze alle 4 gekocht voor 130€, en de omvormer was 68€ ofzo.
ik zou met de winterse omstandigheden ze terug verdienen op 16maand.
natuurlijk, eens de zon erdoor komt deze maand, gaat de terugverdientijd serieus oplopen. e ben van plan men hele dag vol te leggen met die oude 'rommel'. investering kost niks en binnen het jaar ben ik uit de kosten.

wat de recyclage in de toekomst van die panelen zal kosten, dat weet ik ook nog niet.
ze gaan er vanuit dat de zonnepanelen elk jaar minder en minder opwekken

de laatste moet ik nog omhooghangen links naast de deur. ze hangen vertikaal, ideaal voor de zwakke winterzon en amper risico voor hagel :-). wil de loods nog meer volhangen

ik heb dan ook gekozen om de panelen parallel te zetten. 1 paneel met schaduw doet dan gewoon niks. de andere 3 leveren vollop stroom. de hele boel zit nu op een 37V zo en aan de inverter komt gewoon 230V 2A eruit.

en als ik in de toekomst niks krijg voor het terugleveren, zal me worst wezen. mijn investering is er gewoon al uit met de energie die ik niet hoefde te kopen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Hoeben

Golden Member

FordCapri, zo zou ik er ook een stapeltje willen kopen. Gewoon voor op de carport, schuin. Maar hoe kom je eraan voor zo'n prijs? Met converter erbij.

Verder over recyclen: ik heb vorige week nog 6000 SCART connectoren laten recyclen. Dat wordt helemaal in stukjes gehakt, let op: met dozen en al, en dat gaat naar een perserij die het metaal eruit perst. Het enige alternatief is kunststof eruit stoken maar dat lijkt me ook niet milieuvriendelijk.

Bij dat recycling bedrijf lagen grote stapels rommel die metalen bevatten, ook lood- en zinkslakken met oxides en zelfs zand. Alles wordt gerecycled, sterk verhit en gescheiden van de troep die erin zit. Ik weet niet of ik wel in de buurt van zo'n oven wil wonen.

evelo

Golden Member

Op 6 december 2021 17:01:08 schreef fcapri:
ik heb er ook een aantal 2dehands gekocht met een plugin inverter.
4 stokoude panelen van 245W elk, gisteren tijdens het zwakke winterzonnetje haalde ik 418W uit die panelen. op een dag toch een kleine 2kWh.
ik denk dat ze gisteren een goeie 50-60ct hebben opgeleverd aan electriciteitsbesparing.

vandaag (bewolk en regen) valt het tegen, ik had een 75-85W opgewekte energie, dit een 6tal uur komt op 0.5Kwh of een kleine 20-30ct.
al bij al dus gemiddeld mag ik een 40ct/dag rekenen dat maakt op maandbasis 12€.

k heb ze alle 4 gekocht voor 130€, en de omvormer was 68€ ofzo.
ik zou met de winterse omstandigheden ze terug verdienen op 16maand.
natuurlijk, eens de zon erdoor komt deze maand, gaat de terugverdientijd serieus oplopen. e ben van plan men hele dag vol te leggen met die oude 'rommel'. investering kost niks en binnen het jaar ben ik uit de kosten.

wat de recyclage in de toekomst van die panelen zal kosten, dat weet ik ook nog niet.
ze gaan er vanuit dat de zonnepanelen elk jaar minder en minder opwekken
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

de laatste moet ik nog omhooghangen links naast de deur. ze hangen vertikaal, ideaal voor de zwakke winterzon en amper risico voor hagel :-). wil de loods nog meer volhangen
[bijlage]

ik heb dan ook gekozen om de panelen parallel te zetten. 1 paneel met schaduw doet dan gewoon niks. de andere 3 leveren vollop stroom. de hele boel zit nu op een 37V zo en aan de inverter komt gewoon 230V 2A eruit.

en als ik in de toekomst niks krijg voor het terugleveren, zal me worst wezen. mijn investering is er gewoon al uit met de energie die ik niet hoefde te kopen

Keuring? :)

paar specifieke details waar je moet op letten, maar kan weinig aan fout.

in principe zijn die grid tie(inpluggen in stopcontact) inverters verboden in belgie, voor de simpele reden:

stel dat je 8 stopcontacten hebt op een 16A zekering.
aan de laatste zet je 1200W via een inverter op het net. de stopcontacten in het midden kunnen bij een sluiting dan 1200W krijgen van de zonnepanelen en 3600W via de zekering, en dat mag niet.

ik sluit de inverter met vaste bekabeling aan op een aparte zekering (nu 4A) in de zekeringkast. dat probleem is van de baan dan.
de DC kant op 37V, daar kunnen ze in principe weinig van zeggen. nu is het maar tijdelijk aangesloten als test, dit weekend verder doen

Op 6 december 2021 17:51:06 schreef Hoeben:
FordCapri, zo zou ik er ook een stapeltje willen kopen. Gewoon voor op de carport, schuin. Maar hoe kom je eraan voor zo'n prijs? Met converter erbij.

inverter van op ebay (ik heb 600W als testn en de volgende wordt de 1000W)
https://www.aliexpress.com/item/4000242007151.html
https://www.ebay.de/itm/154709647836

en de zonnepanelen is een verkoper hier lokaal. die heeft een loods VOL gebruikte zonnepanelen. 33-40-55€/stuk afhankelijk van de ouderdom. ik denk een 30 panelen per pallet en heb er zeker 15palletten zien staan.
ik ga er nog eens bijhalen, dus als iemand interesse heeft, wil ik ze gerust ook ophalen en bij mij thuis stockeren. want die kerel is nogal moeilijk vast te krijgen (misschien doordat ik maar 4 panelen nodig had)

https://www.facebook.com/marketplace/item/3133212380336598

pas was een dak vol pv aangesloten, en nog geen maand later al een scope 12 erover. en daar komen ook weer de nodige punten uit, spanningsval ed worden ook gemeten. recent ook een dak voorzien met 2 velden van 200A, daar komt een tros 6mm2 kabels aan op die inverters, zijn er maar 2..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

een dikke tros moet je niet leggen, ik houd het op bescheiden vermogens.
in prinipe heb ik nu 4x 245Wp liggen op een 600W inverter. met de leeftijd van de panelen schat ik dat ze een 750W nog zullen leveren (zoniet is mijn inverter te zwak).

de volgende worden 6 panelen op een 1200W inverter. op 37V zit je dan met net iets boven 30A.

vergeten

Golden Member

Op 6 december 2021 15:35:38 schreef HVinduction:

Met heel veel apparaten zoals een koelkast of gloeilampen loont het echt om die te vervangen omdat de hedendaagse technologie veel efficiënter is dus dat heeft niet alleen met slijtage te maken.

Voor de beschreven apparaten klopt dat wel. Maar ook de commercie speelt een grote rol!
Ik heb een soldeerbout van 76 jaar oud, 220v/300 watt wordt nog net zo warm als toen, (nou ja iets warmer dan vanwege 230v) en zijn rendement is ook niet achteruit gegaan. Kan er nog steeds de dakgoot mee solderen hoezo vervangen? :)

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 6 december 2021 19:38:57 schreef vergeten:
[...]
Voor de beschreven apparaten klopt dat wel. Maar ook de commercie speelt een grote rol!
Ik heb een soldeerbout van 76 jaar oud, 220v/300 watt wordt nog net zo warm als toen, (nou ja iets warmer dan vanwege 230v) en zijn rendement is ook niet achteruit gegaan. Kan er nog steeds de dakgoot mee solderen hoezo vervangen? :)

dat heeft ook geen nut voor dingen die quasi nooit aanstaan. dingen vervangen is interessant als ze 24/7 aanstaan als een koelkast of de lampen in de buitenverlichting met 10 op 24 uur. en tja, veel landen hebben een markteconomie. iemand in de straat koopt een 65" lcd tv en dat ziet dan de hele straat. in no time zijn er grotere tv's bijgekomen in die straat, want k heb geen mini op mn oprit dus ook geen mini in de huiskamer zeg. en zo tuttert de economie verder..

panelen doen nu 390W de stuk inmiddels. zo'n opkoper kan best panelen hebben die zijn gewisseld voor nieuwe, want op dezelfde ruimte kan heel wat meer tegenwoordig. las pas iets van het 1e project in NL met PV wat intussen is vervangen na 30jaar. enorme installatie en omvormer nog enorm. ter vervanging kwam een systeem wat met 8 panelen evenveel kan leveren als eerst 64 panelen..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 6 december 2021 20:06:26 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer