Luistertip over audioprocessing op radio

Ik vond een interessante podcast over de geluidskwaliteit en de compressietruken die op alle stations wordt gedaan voor een voller geluid.

Titel: Keihard de Beste

Er luisteren per week zo’n 13 miljoen mensen naar de radio. Audiospecialist Gert-Jan de Vries vindt het geluid van de radio maar beroerd klinken.  Wat is het effect van alle trucjes die radiostations ...

Subscribe to this podcast: https://podcast.npo.nl/feed/keihard-de-beste.xml

Gewone website:
https://www.nporadio2.nl/podcasts/keihard-de-beste/59666/luister-vanaf…

Interessant, ik ben benieuwd, dank.

Alweer heel veel jaren terug kwam ik bij Omroep Brabant waar ik een vraag kreeg over de harmonizer. Ze vonden hem het geluid te scherp maken.

Mijn opmerking dat je met dat ding een eenheidsworst maakt, werd niet begrepen. Je kon het originele geluid altijd veel beter maken, ook van Dire Straits CD's. Zucht.

Het probleem was daar trouwens dat de filters te steil stond en ze ringden.

En tegenwoordig is er op diverse stations weer een andere hobby:
Bij eist oudere muziek draaien ze volledig de hoge tonen weg. Je hoort geen enkel bekken of hihatt meer. Want "dat hoort zo bij oudere muziek". Dan heb ik het niet over schlagers maar pop en rock uit jaren 70 en 80.

Er vanaf blijven en gewoon weergeven wat de muzikant bedoelt kan blijkbaar niet meer.

joopv

Golden Member

Een van de motivaties is dat er meestal in de auto - met veel achtergrond geluid - naar de radio geluisterd wordt, en dat een hoge dynamiek daarom ongewenst is.

Binnenkort weer de top 2000. Mooie muziek om naar te luisteren maar zo jammer van die optimod die alles platperst. Ik luister veel liever naar dezelfde muziek op Spotify of gedownloade mp3's. De dynamiek bepaald de emotionele beleving.

Ik stel voor dat we met zijn allen de npo bestoken via alle sociale media kanalen met verzoeken om die processing op zijn minst tijdens de top 2000 uit te zetten.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 6 december 2021 07:26:58 (23%)

mel

Golden Member

mp3 heeft ook compressie.Een LP, al is dat voo rde meesten not done, blijft een goede dynamiek geven, mits je goede apparatuur gebruikt, en een kwalitatieve LP.Het merk Deutsche Gramofoon is een van de betere labels. En voor jazz en blues raad ik Blue Horizon aan. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 december 2021 07:23:42 schreef mel:
mp3 heeft ook compressie.

groot verschil: dat is compressie om de data te reduceren, en niet de muziekdynamiek...

joopv

Golden Member

Op 6 december 2021 07:23:42 schreef mel:
mp3 heeft ook compressie.

Ja, op data nivo is er compressie, Niet op het audio.

Semtexx

Golden Member

Interessante podcast, dank voor de tip! Die ga ik zeker beluisteren.

Ik vind het ook jammer dat er zoveel aan post-processing gedaan wordt en dat de kwaliteit van (internet-)radio doorgaans op niveaus is waar ik niet vrolijk van word.
Het wordt tijd dat daar eens aandacht aan besteed wordt. Met de bandbreedtes van tegenwoordig is compressie op zowel data- als dynamiekniveau wat mij betreft niet meer nodig.

Ik ben bang dat er ook een hoop gewenning opgetreden is. Met name bij de generatie die de Top 40 uit telefoonluidsprekertjes laat kwaken en met de kwaliteit daarvan tevreden is.

Bij de Top 2000 is het wat mij betreft niet de audiocompressie die heel erg irritant is, maar vooral het vele slappe gel*l (ook door de intro/outro van de muziek heen) en het bijschuiven van de "ambiance" van het Top 2000 café tijdens de muziek.

Ik luister daar niet rechtstreeks naar maar neem het op om dan later alle onzin en bepaalde nummers (steeds meer) over te kunnen slaan.
Maar eigenlijk zal ik er helemaal niet veel naar luisteren.
Want, of ik ken het al veel te goed cq is afgezaagd dan wel ik wil er niets mee te maken hebben.

Maar, gelukkig valt dit wel onder onschuldig vermaak waar je een ander geen last mee bezorgt, dat is voor veel ander "vermaak" wel anders !

mel

Golden Member

Zoveel nummers uit die top-zoveel vind ik niet echt geweldig...Meestal heb ik dat al wel op cd, of plaat..En dan zonder bijkomstig bijgeluid..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 december 2021 07:23:42 schreef mel:
mp3 heeft ook compressie.Een LP, al is dat voo rde meesten not done, blijft een goede dynamiek geven, mits je goede apparatuur gebruikt, en een kwalitatieve LP.Het merk Deutsche Gramofoon is een van de betere labels. En voor jazz en blues raad ik Blue Horizon aan. :P

MP3 doet veel datareductie. Voorbeeld: van 2 frequenties vlak naast elkaar maakt hij er 1 van omdat "we dat toch niet kunnen horen".

RAAF12

Golden Member

In de auto stream ik meestal mp3 op de hoogste kwaliteit voor mijn oren klinkt dat prima. In huis lossless, analoog of CD kwaliteit. Wil je echt verschil horen moet je a. klassieke muziek met microfoons opgenomen instrumenten of b. een testopstelling maken.
Met spraak of popmuziek (elektrische gitaren ect.) hoort men geen verschil.
Btw. een kenner hoort het verschil tussen een Bösendorfer en een Steinway concertvleugel.

Ik heb alle 7 afleveringen geluisterd:

Alle stations doen het, ook Radio 4 en 5.

Vooral om lekker op te vallen, vol en hard te klinken als de luisteraar 'zoekt'.
Ook om het lekker makkelijk te maken voor de luisteraar. Je hoort alles, volume bijregelen is niet nodig, ook niet in de keuken of fabriekshal. Ook in de studio, zonder technicus, slaat de DJ altijd raak bij wisselende muziek, bellers, reclame en jingles. Alles loopt mooi inelkaar over.

NPO2 lijkt de ergste, muziek wordt eigenlijk verminkt, akoestische piano's klinken elektrisch, ruis wordt opgepompt, drums klinken als natte kranten.
Aflevering 3 heeft mooie vergelijkingen.
Platenmaatschappijen doen ook een duit in het zakje door heel hard af te mixen. Remasters van klassiekers op CD of streaming zijn zo ook in gevaar.

De zenderbaas bepaalt. Een ingehuurde externe partij regelt dit op afstand in, apart voor FM, DAB+ en internet. Vaak wordt er door de zenderbaas iemand naar voren geschoven en is de mate van compressie eigenlijk de voorkeur van een enkel persoon en wordt zeker niet per programma bijgesteld.

In Duitsland zijn er normen voor, daar hoor je het veel minder.

mel

Golden Member

Wat is er op tegen om gewoon GEEN compressie te gebruiken?
Misschien dat diverse tonen dan in de ruis verzuipen? Ik weet het niet. :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mel, het bereik van de (analoge!) radiozender wordt kleiner doordat de signaal/ruisafstand kleiner wordt in de zachte passages.

Daarnaast blijkt dat een zappende luisteraar eerder blijft hangen bij een hard klinkend station.

Bij digitale media geldt het ruisaspect natuurlijk niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Mij is altijd geleerd dat die Optimods en dergelijke in eerste instantie gebruikt werden om de zender juist te beschermen tegen te hard signaal, wat natuurlijk best mogelijk is als je geen dynamiek-beperking toepast.

Op 7 december 2021 08:19:04 schreef Ledlover:
Mel, het bereik van de (analoge!) radiozender wordt kleiner doordat de signaal/ruisafstand kleiner wordt in de zachte passages.

je zet de zaak een beetje op zijn kop. Normaal is de S/N een constant gegeven, maar je hoort de gevolgen van een beperkte S/N natuurlijk het beste in de stille passages.

Hoedanook een verkeerd excuus, zelfs een stokoude tuner van iets of wat kwaliteit heeft voldoende S/N om zonder al te veel compressie naar alle soort muziek te luisteren. (een beetje compressie mag, wordt al heel lang toegepaste om de aller stilste passages wat op te krikken).

maar de laatste jaren is het gewoon "om ter luidst" :-)

Ik ben bang dat er ook een hoop gewenning opgetreden is. Met name bij de generatie die de Top 40 uit telefoonluidsprekertjes laat kwaken en met de kwaliteit daarvan tevreden is.

Beetje oude mannen gepraat dit. Ik denk dat er niets nieuws onder de zon is. 40 jaar geleden hoorde je exact dezelfde bezwaren. Ook toen werd er gecomprimeerd. Hilversum drie klonk altijd knalhard zowel op de FM als de AM. Bassen werden benadrukt en er werd vreselijk veel reclame uitgezonden en er werd door DJ's vreselijk veel door allemaal mooie muzieknummers heen geleuterd.

Eigenlijk is er gewoon niets veranderd. De compressietechnieken enzo zijn wel een stuk beter geworden. Dat die telefoon kwetterspeakers meer geaccepteerd worden door jonge mensen is denk ik wel iets. Wij deden ons best om zo groot en zwaar mogelijke boxen te bouwen. En dat zie je nu toch iets minder. Misschien omdat de audio kwaliteit van die kleine kwetterspeakers toch eigenlijk verbazend goed is als ik het vergelijk met het audio van de kleine kwetterspeakers die vroeger in die kleine transistor radio's zaten.

Precies. De jeugd neemt geen genoegen meer met het geschetter van een 6 transistor radiootje. De telefoons van tegenwoordig geven een verbazingwekkend goed geluid, voor hun formaat.

Maar sta er ook even bij stil dat de helft van de jongeren een bluetooth speaker aan hun telefoon koppelen, waar tegenwoordig een tamelijk indrukwekkend geluid in zit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

das evolutie... 60 jaar geleden keek men verbaasd/was men blij dat er "zo een goed geluid" kwam uit dat kleine doosje met six transistor of all transistor, schock proof en wat stond er nog meer op?.. :-)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 december 2021 10:00:37 schreef Twan1983:
Mij is altijd geleerd dat die Optimods en dergelijke in eerste instantie gebruikt werden om de zender juist te beschermen tegen te hard signaal, wat natuurlijk best mogelijk is als je geen dynamiek-beperking toepast.

Ja heel vroeger werd het gedaan om niet te hard uit te sturen. Het wordt genoemd in de podcast. Deze compressie was ook niet echt hoorbaar. De vertellende geluidstechnicus begint de serie met zijn oude jaren 70 casettebandopnamen van Hilversum 3 en zijn gevoel dat die veel beter klonken.

Echter Felix Meurders en later Curry & van Inkel gingen (stiekem) aan de slag met doosjes om hun 'sound' op te pompen.
Meurders had het ergens in het zuiden van het land gezien, onbekend doosje. Curry kende het volgens mij van een amerikaans station, dat was de Optimod (zij waren zo'n tien jaar later).

Praktisch voordeel voor de DJ: Alles wat je instart en roept en inbelt is altijd meteen 'goed' (hoorbaar) en in volume gelijk met schreeuwende jingles of harde muziek. Daarbij was het lekker dikke stemgeluid natuurlijk helemaal dikke winst voor die mannen.

Op 7 december 2021 14:45:28 schreef Ledlover:
Precies. De jeugd neemt geen genoegen meer met het geschetter van een 6 transistor radiootje. De telefoons van tegenwoordig geven een verbazingwekkend goed geluid, voor hun formaat.

Maar sta er ook even bij stil dat de helft van de jongeren een bluetooth speaker aan hun telefoon koppelen, waar tegenwoordig een tamelijk indrukwekkend geluid in zit.

Ja en 90% zal toch het meeste via Airpods en dergelijke luisteren, dan zit je met Spotify of 'max bitrate' toch wel erg hoog op het gebied van geluidskwaliteit. Natuurlijk komen hieronder voorbeelden van koptelefoons en DACs met 1024 kilobit van €4k die vééél beter zijn :D

(Spotify werd overigens niet genoemd als 'compressor' volgens mij doen ze het daar niet lang niet zo erg als op de radio).

Ik denk dat die kids geen radio meer luisteren. (zeker geen NPO2 /4 /5 / Veronica)

RAAF12

Golden Member

Op 7 december 2021 21:36:16 schreef K7Jz:
Echter Felix Meurders en later Curry & van Inkel gingen (stiekem) aan de slag met doosjes om hun 'sound' op te pompen.
Meurders had het ergens in het zuiden van het land gezien, onbekend doosje.

Hij werkte in 1970 bij Radio Luxembourg misschien was dat de zuidelijke bron van het doosje?
https://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME04/Radio_Luxembourg02.shtml onderin.

<podcast> Dat Prince nummer Purple Rain werd daar even gruwelijk verminkt door die Veronica proleten. Alle bass weg!

Henry S.

Moderator

En de Belgische vrije radio!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.