Welke waarde voor aardlekschakelaar?

Voor mijn bedrijfspandje zijn we aan het uitbreiden en gaan nu een onderverdeelkast bij plaatsen. Nu heb ik een kleine discussie met de installateur van de om de hoek over de hoogte van de aardlekschakelaar van deze onderverdeelkast.

De voeding vanuit de hoofdverdeelkast naar de onderverdeelkast wordt beveiligd met 100A.
De groepen in de onderverdeelkast t.b.v. verlichting en contactdozen (algemeen gebruik) zitten per 4 groepen achter een aardlekschakelaar van 63A.
Is dat correct?
Zelf dacht ik dat de aardlekschakelaar dan ook 100A dient te zijn?

mel

Golden Member

Je kan daar natuurlijk ook zekeringen voor plaatsen..Het gaat vooral om de kortsluitstroom.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

63A zekeringen voor de aardlekschakelaar?

Arco

Special Member

Prijsverschil tussen 63A en 100A is klein, ik zou dan zeker voor een 100A gaan.
(die stroom is wat er maximaal continu wordt afgenomen door de achterliggende gebruikers)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

De redenatie is zeker dat er 4x16A achter zit waardoor er nooit meer dan 64A zou moeten kunnen gaan lopen?

Ik dacht dat aardlekschakelaars meestal iets van 30mA zijn. Ik heb er nog nooit een gezien van 63A.

Als je "veel" van die aardlekschakelaars hebt, dan zou ik me er geen zorgen over maken. Als je er eentje hebt dan is het mis.

En just dat: een goed aantal van die dingen, zou ik willen adviseren. Gewoon als het eerste voorstel 4 is, mik op 6 of 8. Gewoon ruimer opzetten. Dat je 200A ook nog over de groepen kan verdelen. Voor uitbreiding. Kost je nu een paar tientjes terwijl het straks achteraf veel duurder is als je het nodig hebt. Al is er maar 10% kans dat het nodig gaat zijn dan is het de moeite.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Special Member

aardlekschakelaar hebben meerdere kenmerken
- de maximaal foutstroom : 30mA, 100mA, 300mA, 1A (+ instelbare types)
- de maximaal onderbrekingsstroom : 25A, 40A, 63A
- het type foutstroom waarop hij reageert : type A; type B

Is een vermogen schakelaar met ingebouwd aardlekbeveiliger geen duurdere, maar veiligere optie ?

Hoe vaak komt het voor dat er brand ontstaat door een foutstroom die van een faze (stroomafwaarts van de aardlekschakelaar) naar de aarde loopt.
De stroom wordt dan begrensd door de aardingsweerstand (lees enkele ohm) maar deze weerstand is te groot om een hoge kortsluitstroom te laten lopen en daardoor de zekeringen snel genoeg te laten onderbreken.

evelo

Golden Member

De waarde van de aardlekschakelaar moet berekend zijn op de maximale stroom die er theoretisch kan door lopen. Rekening houdend met wat er hogerop vanuit een verdeelbord of teller kan geleverd worden en eventueel ook met decentrale installaties zoals zonnepanelen.

Als het antwoord max 64A is dan is dit meer dan 63A van de aardlekschakelaar en moet je een maatje hoger kiezen of een 63A automaat voor of na de aardlekschakelaar plaatsen.

Op 7 december 2021 11:40:51 schreef evelo:
De waarde van de aardlekschakelaar moet berekend zijn op de maximale stroom die er theoretisch kan door lopen. Rekening houdend met wat er hogerop vanuit een verdeelbord of teller kan geleverd worden en eventueel ook met decentrale installaties zoals zonnepanelen.

Als het antwoord max 64A is dan is dit meer dan 63A van de aardlekschakelaar en moet je een maatje hoger kiezen of een 63A automaat voor of na de aardlekschakelaar plaatsen.

Dus als uit de berekeningen volgt, dat er een voorbeveiliging van 100A benodigd is dan dient de aardlekschakelaar ook 100A te zijn?

Of een 63A beveiliging plaatsen voor elke groep bij meerdere aardlekschakelaars? (Dit laatste is niet van toepassing, maar vindt het wel interessant om te weten/leren)

Sine

Moderator

Is dat ook zo als de groepen er achter nooit meer kunnen afnemen?

mvdk

Golden Member

Op 7 december 2021 11:18:06 schreef pamwikkeling:
(...)
Hoe vaak komt het voor dat er brandt ontstaat door een foutstroom die van een faze (stroomafwaarts van de aardlekschakelaar) naar de aarde loopt.

pamwikkeling stipt hier iets aan, zonder vraagteken.
De meesten hier stellen dit met een vraagteken.

De stroom wordt dan begrensd door de aardingsweerstand (lees enkele ohm) maar deze weerstand is te groot om een hoge kortsluitstroom te laten lopen en daardoor de zekeringen snel genoeg te laten onderbreken.

Als de boel TN geaard zit, zit het met die optredende kortsluitstroom wel goed, wat vuurwerk, en er tript een automaat of smeltpatroon.
Bij een TT aarding kun je bij schade aan zo'n "distributiekabel" hele akelige verschijnselen krijgen.
De aansluitwaarde van dit bedrijfspand schat ik zo tussen de 125 en de 200Amp. Met een hoofdverdeler van isolerend materiaal en alleen maar eindgroepjes achter aardleks, is er niks aan de hand. Maar met zo'n uitbreidingskabel zou ik toch eens nadenken: hoe zit het met m'n aarding?
En met een installateur van om de hoek, die meestal niet bekend zijn met grote aansluitingen, heb ik zo maar een vermoeden dat er TT geaard is.
Dat voelt niet lekker.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

De NOMINAALstroom van de aardelkschakelaar moet gelijk of groter zijn dan de maximale nominaalstroom die er door kan gaan.
Heb je 4 groepen van 16 A achter de aardlek, dan is de max stroom 64 A, en zul je dus minimaal een 64 amp exemplaar moeten hebben. 64 A bestaat niet, dat wordt dan 100 A

Maar, heb je 4 groepen 1 fase en dan netjes verdeeld over de fasen, dan is de max stroom 32 Ampere ( 2 groepen op 1 fase), dan volstaat een 40 Ampere type.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Als ik ALS fabrikant was zou ik ze ook waarderen voor 63 ipv 64A 8)7

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 7 december 2021 12:49:13 (12%)

evelo

Golden Member

Een 80A bestaat ook.

En je kan ook kiezen voor een combi aardlek-automaat in 1.
Of er zelf een automaat voor of na zetten die de aardlekschakelaar beveiligd. Heb je wel wat meer ruimte nodig in de kast.

Op 7 december 2021 12:48:45 schreef Sine:
Als ik ALS fabrikant was zou ik ze ook waarderen voor 63 ipv 64A 8)7

Ik heb die 63A nooit begrepen. Je hebt 16A, 32A en 128A. Waarom dan die vreemde eend in de bijt van 64-1? Alsof het in de praktijk enig verschil zou maken. Een contactstop waar 63A op staat fikt er heus net meteen uit bij 64A en hetzelfde geldt voor een zekering(automaat). Nou ja, het zal wel historisch gegroeid zijn zeggen ze dan...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
EricP

mét CE

Alhoewel niet charmant, zal het in de praktijk wel loslopen.
Vervang 1 van de 4 automaten die erachter zit door een 10A en je bent er.

Dan heb ik de aanname gedaan dat er 4x16A 3-fase achter zit. Als het 4x 16A enkel fase is, en dan ook nog verdeeld over de fasen, dan heb je natuurlijk geen enkel probleem.
Ofwel: wat is de situatie? 'Verlichting' en 'contactdozen' is te vaag. Een rode CEE 16A achter aan 16A automaat kan prima een 'contactdoos voor algemeen gebruik' zijn in een werkplaats. In een kantoor is dat niet realistisch.

evelo

Golden Member

Ik heb ooit nog een zekeringkast gezien met een aardlekschakelaar van 80A.

Er werden zonnepanelen bijgeplaatst en bij het nakijken kwam ik uit op een maximale bedrijfsstroom (teller+pv) van 81A.

Het is misschien muggezifterij maar ze hebben het toch moeten aanpassen.

kom je wel achter, met een scope 12 wordt ook de spanningsval over de kabel tussen PV en meterkast gemeten, en daar vallen er meerdere door de mand want te dun. ook het optellen van vermogens in de verdeler waar de PV binnenkomt is iets wat vaak niet wordt gedaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 7 december 2021 13:40:36 schreef Roetzen:
[...]
Ik heb die 63A nooit begrepen. Je hebt 16A, 32A en 128A. Waarom dan die vreemde eend in de bijt van 64-1? Alsof het in de praktijk enig verschil zou maken. Een contactstop waar 63A op staat fikt er heus net meteen uit bij 64A en hetzelfde geldt voor een zekering(automaat). Nou ja, het zal wel historisch gegroeid zijn zeggen ze dan...

De reeks is 16, 25, 40, 63, 80, 100, en 125A.
Waarbij opgemerkt dat sommige waarden niet veel voorkomen.

Een contactdoos voor 63 A fikt er echt niet uit bij 64, evenzo een aardlekschakelaar.
Gelukkig gaat een zekering (of automaat) van 63 A er bij 64 niet uit.

Het is nu eenmaal zo, er zijn nu eenmaal maten afgesproken.
Het zou ook raar zijn als je in de bouwmarkt een meetlint van 112 cm zo vinden.
Een leverancier zou best aardlekschakelaars voor 64 Amp mogen maken.

Er is wel een vreemde eend....
CEE-Form heb je in een 32A uitvoering, maar zekeringen zijn er van 35A, en niet van 32
Daar had men net zo goed CEE-Forms van 25 A van kunnen maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 december 2021 17:50:51 schreef Toeternietoe:
[...]
De reeks is 16, 25, 40, 63, 80, 100, en 125A.
Waarbij opgemerkt dat sommige waarden niet veel voorkomen.

Een contactdoos voor 63 A fikt er echt niet uit bij 64, evenzo een aardlekschakelaar.
Gelukkig gaat een zekering (of automaat) van 63 A er bij 64 niet uit.

Het is nu eenmaal zo, er zijn nu eenmaal maten afgesproken.
Het zou ook raar zijn als je in de bouwmarkt een meetlint van 112 cm zo vinden.
Een leverancier zou best aardlekschakelaars voor 64 Amp mogen maken.

Er is wel een vreemde eend....
CEE-Form heb je in een 32A uitvoering, maar zekeringen zijn er van 35A, en niet van 32
Daar had men net zo goed CEE-Forms van 25 A van kunnen maken.

nou, ceeform is uit eind jaren 80 en toen had je al 32A automaten. 35A mag niet idd, dus dan wordt het 25A zekeren.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 7 december 2021 19:45:17 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 december 2021 13:50:14 schreef EricP:
Alhoewel niet charmant, zal het in de praktijk wel loslopen.
Vervang 1 van de 4 automaten die erachter zit door een 10A en je bent er.

Dan heb ik de aanname gedaan dat er 4x16A 3-fase achter zit. Als het 4x 16A enkel fase is, en dan ook nog verdeeld over de fasen, dan heb je natuurlijk geen enkel probleem.
Ofwel: wat is de situatie? 'Verlichting' en 'contactdozen' is te vaag. Een rode CEE 16A achter aan 16A automaat kan prima een 'contactdoos voor algemeen gebruik' zijn in een werkplaats. In een kantoor is dat niet realistisch.

Er zitten per fase 4x 1 fase groepen achter.
Is verlichting en contactdozen voor kantoor.

EricP

mét CE

Dan zitten er dus - aangenomen dat het verdeeld zit over de fasen - max. 2 op 1 fase. Derhalve kan de stroom niet groter worden dan 32A en is een 63A dus voldoende. Om de stroom groter te laten worden, zou dat tussen de zekering automaten en de ALS moeten plaats vinden. Waarschijnlijk zit dat zo dicht bij elkaar dat die kans wel heel erg klein wordt...

Het is net zo als in een 'zware' installatie ergens een 4A automaatje hebben voor een werklampje. Als je zegt dat alles tot aan de zekering zwaar genoeg moet zijn voor de 'voorbeveiliging', dan krijg je ook opeens 25mm2 naar dat 4A automaatje. Iedereen snapt dat dat nergens op slaat.

Wat belangrijker is, is de stroom die gaat lopen bij sluiting en of het spul dat kan hebben. Ofwel: de impedantie van 'het net' op die plek. Meestal loopt dat wel los (in een huis of klein kantoor). Tenzij je net naast de 'wijktrafo' zit. Er even over nadenken kan geen kwaad.

Uit puur technisch opzicht ga ik dus helemaal met de installateur mee.

Op 9 december 2021 08:47:38 schreef EricP:
Dan zitten er dus - aangenomen dat het verdeeld zit over de fasen - max. 2 op 1 fase. Derhalve kan de stroom niet groter worden dan 32A en is een 63A dus voldoende. Om de stroom groter te laten worden, zou dat tussen de zekering automaten en de ALS moeten plaats vinden. Waarschijnlijk zit dat zo dicht bij elkaar dat die kans wel heel erg klein wordt...

Het is net zo als in een 'zware' installatie ergens een 4A automaatje hebben voor een werklampje. Als je zegt dat alles tot aan de zekering zwaar genoeg moet zijn voor de 'voorbeveiliging', dan krijg je ook opeens 25mm2 naar dat 4A automaatje. Iedereen snapt dat dat nergens op slaat.

Wat belangrijker is, is de stroom die gaat lopen bij sluiting en of het spul dat kan hebben. Ofwel: de impedantie van 'het net' op die plek. Meestal loopt dat wel los (in een huis of klein kantoor). Tenzij je net naast de 'wijktrafo' zit. Er even over nadenken kan geen kwaad.

Uit puur technisch opzicht ga ik dus helemaal met de installateur mee.

Misschien onduidelijk van mijn zijde, maar er zitten 12 16A groepen verdeeld over 3 fasen. Dus per fase 4x16A.